AKUT Hjälp datorn startar inte alls efter överklockning!

Permalänk
Medlem

AKUT Hjälp datorn startar inte alls efter överklockning!

Hej, Jag är lite av en noob när det gäller överklockning och efter detta kommer jag aldrig mer röra de inställningarna i BIOS.

Jag pillade på lite inställningar och sparade, datorn startar om och allt är svart sen startar datorn och och allt e svart och fortsatt så...

Tangentbord, mus, skärm inget får bild eller blir lysande = inget funkar.

Hur ska jag få igång detta igen??

AKUT Hjälp <3

Permalänk
Medlem

Håll in insert på tangetbordet då du startar datorn. Vet inte om det fungerar fortfarande men gjorde det en gång i tiden.
Annars ta ut strömet från datorn sedan cmos batteriet och väta tills i morgon och testa igen då. Fungerar ofta. Fast jag brukar kortsluta cmos polerna med en skuvmejsel. REKOMENDERAS EJ

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Beskriv gärna det mer detaljerat från det att du sätter på knappen. Exempelvis enligt följande:

1. Trycker på strömknappen
2. Ingenting händer överhuvudtaget

Eller

1. Trycker på strömknappen
2. 2 korta pip hörs
3. Ingenting mer händer

Eller

1. Trycker på strömknappen
2. Datorn verkar inte göra någonting alls i flera sekunder
3. Ljud som låter som raspande hörs

Och så vidare.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Håll in insert på tangetbordet då du startar datorn. Vet inte om det fungerar fortfarande men gjorde det en gång i tiden.
Annars ta ut strömet från datorn sedan cmos batteriet och väta tills i morgon och testa igen då. Fungerar ofta. Fast jag brukar kortsluta cmos polerna med en skuvmejsel. REKOMENDERAS EJ

Insert hjälpte inte. vart sitter cmos batteriet? har ett ASUS Sabertooth z77 mobo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Beskriv gärna det mer detaljerat från det att du sätter på knappen. Exempelvis enligt följande:

1. Trycker på strömknappen
2. Ingenting händer överhuvudtaget

Eller

1. Trycker på strömknappen
2. 2 korta pip hörs
3. Ingenting mer händer

Eller

1. Trycker på strömknappen
2. Datorn verkar inte göra någonting alls i flera sekunder
3. Ljud som låter som raspande hörs

Och så vidare.

Datorn går igång fast säg efter 10sec så startar den om och så gör den så hela tiden. Skärm eller mus, tangentbord får ingen effekt.

Permalänk
Medlem

Den sitter nog desvärre under värme skyddet. Vi testar med att resätta cmos vanliga vägen i stället. Ska kolla upp manualen.

Edit1:
http://support.asus.com/Troubleshooting/detail.aspx?SLanguage...

Edit2:
Youtube vide på det hela
http://www.youtube.com/watch?v=dcn2lVQgNBo

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Om den bara startar om, om och om igen, så låter det (enligt erfarenhet) som ett värmeproblem, oftast gällande processorn. Detta beror oftast på för mycket kylpasta, för lite kylpasta, dåligt monterad kylare/fläkt, eller förstörd processor pga dålig överklockning.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Den sitter nog desvärre under värme skyddet. Vi testar med att resätta cmos vanliga vägen i stället. Ska kolla upp manualen.

Edit1:
http://support.asus.com/Troubleshooting/detail.aspx?SLanguage...

Edit2:
Youtube vide på det hela
http://www.youtube.com/watch?v=dcn2lVQgNBo

Så jag ska bara flytta den där "jumpern" ett snepp eller ta bort den?

Skrivet av Nanae:

Om den bara startar om, om och om igen, så låter det (enligt erfarenhet) som ett värmeproblem, oftast gällande processorn. Detta beror oftast på för mycket kylpasta, för lite kylpasta, dåligt monterad kylare/fläkt, eller förstörd processor pga dålig överklockning.

Tror inte kyllningen är problemet, har en bra phanteks kylare som alltid funkat fint. Skulle varit ifall den dött isf...

Permalänk
Medlem

Flytta den ett snepp. Se till att du inte har ström kopplat till datorn vi vill att den ska tömma allt. En fuling är att starta datorn efter att du har flyttat jumpern. Starta datorn dra ut strömmen till power då den startar. Sen vänta någon minut. Sen hålla inne clear cmos knappen i för säkerhets skull ca 2min. (ska räcka med 1-10s men har vart med om kort som behövt över en min innan det är helt tömt) Sen koppla tillbaks powern och se om datorn startar. Gör den det så stäng av den normalt. Flytta tillbacks cmos jumpern. starta datorn gå in i bios/uefo och ladda standard instälningarna, spara, starta om. Då borde moderkortet vara inställt som från fabrik.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Den sitter nog desvärre under värme skyddet. Vi testar med att resätta cmos vanliga vägen i stället. Ska kolla upp manualen.

Edit1:
http://support.asus.com/Troubleshooting/detail.aspx?SLanguage...

Edit2:
Youtube vide på det hela
http://www.youtube.com/watch?v=dcn2lVQgNBo

Förstod nu, och det funkade! allt rullar som vanligt igen!

Du är räddaren i nöden, tack så hemskt mycket för hjälpen!

Överklockningsbranchen får klara sig utan mig, hehe.

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurawn:

Hej, Jag är lite av en noob när det gäller överklockning och efter detta kommer jag aldrig mer röra de inställningarna i BIOS.

Jag pillade på lite inställningar och sparade, datorn startar om och allt är svart sen startar datorn och och allt e svart och fortsatt så...

Tangentbord, mus, skärm inget får bild eller blir lysande = inget funkar.

Hur ska jag få igång detta igen??

AKUT Hjälp <3

skumt jag har kört asus så pass länge och jag vet det att om datorn inte botar på första försöket så kan man måsta bota om den flera gånger. då startar den upp men klagar på overklocking failed och man måste trycka F1 för att göra ändringar. så Cmos resset är inte altid ett måste

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

Traceeguy jag tror att Gurawn hamnade på gränsen. Så moderkortet klararde de första boot testerna och sen då den skulle gå vidare crashade alt. Därav tror jag inte att överklockingsksydet inte kickade in som det skulle.

Jag hade liknande problem på minna stiiker extreme och på mitt striker ii formula. Men i fallet med formulan fick jag göra en hard reset för att få moderkortat att starta, verkade vara ett "vanligt" "ovanligt" fel. Då jag fick det via posten så startade det inte. Så var lagom grining då vi skulle spela några stycken. Fick liknande problem vid en bios updatering senare och då gjorde jag samma sak som behövdes försat gången. för att få den att starta och sen ladda om bios defaults. Det var inte på swec jag hittade svaret då men det var via ett forum så som vårat som jag hittade lösningen till att nolla cmos och hur man skulle göra om inte det räkte med att ta ut batteriet. Jag tror faktist att grundproblemet låg i kombinationen bios nforce 670 680 690 vad de hu hette. chippset inte grafikkorten då. var q6600 som rullade på de burkarna samt 8800 gts 640 x2 8800 gts 512 x2. Så jag körde dem för sli. Men har man mittat ett system att nolla moderkort så brukar det fungera som sista utväg även på andra tillverkare. Jag tror jag har haft problem med samtiliga moderkorts tillverkare just nu. Känns lite som att det går i vågor vad som fungerar med minst prioblem.

Vart ganska off toppic. men men.

Edit:
Tranceguy
en gammal klasiker är att oc programen på moderkorten inte klarar av att kolla om ram minnerna räknar fel.
Det är då man får ta ut ett eller byta plats på dem så att moderkortet läser om inställningarna. Sen kan man sätta tillbaks dem som de ska vara och börja klocka igen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.