Vilken typ av fläkt är tystast?

Permalänk
Medlem

Vilken typ av fläkt är tystast?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk

Gigabyte-kortet har av egen erfarenhet en tyst kylare

Kolla även detta ASUS-kort:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2021621

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen.

Är det detta som kallas referenskylare:
http://www.komplett.se/zotac-geforce-gtx-760-2gb-physx-cuda/790031

Ska man undvika dem om man vill ha ett tyst kort?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Tack för tipsen.

Är det detta som kallas referenskylare:
http://www.komplett.se/zotac-geforce-gtx-760-2gb-physx-cuda/790031

Ska man undvika dem om man vill ha ett tyst kort?

Ja, fast de nya korten från nvidia ska ha ganska tysta referenskylare (770, 780, titan men eftersom 780ti är producerar mer värme så blir den mer högljud).
referenskylare är ofta bra i små chassin eller vanliga chassin (ofta med dålig ventilation) där man vill få ut den varma luften ur lådan och så är de ofta billigare. Har man bra ventilation i lådan så köp tredjepartskylare (har ofta bättre strömförsörjning m.m.)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

swec har gjort en del ljudtester på sina grafikkort. är nästan säker på att 700-serien finns med där. kolla under testcentret.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Detta är den tystaste modellen på marknaden enligt Techpowerup.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=790176

Permalänk
Medlem

Fast den reference kylyaren är rent skräp. Samma som 670... Kan rekommendera antingen asus dcii eller msi twinfrozer. Av råder från windforce då jag av egen erfarenhet kan säga att den inte är jätte tyst. Vet inte hur tyst nya versionen är mem mitt 670 med windforce är inte tyst direkt.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Fast den reference kylyaren är rent skräp. Samma som 670... Kan rekommendera antingen asus dcii eller msi twinfrozer. Av råder från windforce då jag av egen erfarenhet kan säga att den inte är jätte tyst. Vet inte hur tyst nya versionen är mem mitt 670 med windforce är inte tyst direkt.

Har du ändrat din fläktkurva något? Jag har nämligen också ett 670, windforce OC och jag kan då inte höra ett knyst från den...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

Tack allihop! Verkar som man ska undvika referenskylare och ev. Gigabyte Windforce, fast den rekommenderar FFredrikk...

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Tack allihop! Verkar som man ska undvika referenskylare och ev. Gigabyte Windforce, fast den rekommenderar FFredrikk...

Du kan inte generalisera på det sättet, Nvidias Refenskylare för high-end korten är riktigt bra och Windforce är bra. Tysta kylare är tysta och det är inga problem att ta reda på vilka det är med alla tester som finns.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Tack allihop! Verkar som man ska undvika referenskylare och ev. Gigabyte Windforce, fast den rekommenderar FFredrikk...

Man ska inte undvika Windforce.. Som jag nämnde ovan så har jag bara gott att säga om den.
Kolla här t.ex. tystast under idel, näst tystast under load och näst tystats i full load.. http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-760-review-gk104,3542-6.html
Kolla runt på lite olika sidor där de recenserar de olika kortet och se vilket du tycker passar dig bäst

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Skrivet av frizzy10:

Har du ändrat din fläktkurva något? Jag har nämligen också ett 670, windforce OC och jag kan då inte höra ett knyst från den...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har också ett GTX 670 Windforce, det grafikkortet är inte tyst. Din dator måste låta en hel del om du inte kan höra fläktarna på grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Jag har också ett GTX 670 Windforce, det grafikkortet är inte tyst. Din dator måste låta en hel del om du inte kan höra fläktarna på grafikkortet.

Nej, kan spela in hur det låter kommande vecka. Har alla fläktar på ca 700 RPM (enermax fluster, på CPU NF-A15)...

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Skrivet av frizzy10:

Nej, kan spela in hur det låter kommande vecka. Har alla fläktar på ca 700 RPM (enermax fluster, på CPU NF-A15)...

Jag kan spela in hur ett GTX 670 Windforce låter om du vill, nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Tack för tipsen.

Är det detta som kallas referenskylare:
http://www.komplett.se/zotac-geforce-gtx-760-2gb-physx-cuda/790031

Ska man undvika dem om man vill ha ett tyst kort?

Ja. Dom suger på allt. Även om man har dåligt luftflöde i chassit så är dom så jävla dåliga att en annan kylare oftast är bättre. Det ska vara typ att man inte har några fläktar alls i hela chassit för att man ska få bättre temps med en referenskylare än med en vanlig kylare (förutom titankylaren såklart)

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Jag har också ett GTX 670 Windforce, det grafikkortet är inte tyst. Din dator måste låta en hel del om du inte kan höra fläktarna på grafikkortet.

Vad har du att jämföra med? För visst kan det låta men grafikkort producerar mycket värme

EDIT: windforcen på 280x fick riktigt dåliga resultat i sweclockers test av någon anledning. Safe'a och köp msi istället då. Dom brukar vara bra. Asus skulle jag inte köpa utan att kolla upp tjockleken först, dom har ju haft för tjocka kylare förr.

Skrivet av Kalasis:

Detta är den tystaste modellen på marknaden enligt Techpowerup.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=790176

Mm den ser bra ut. Fick bra resultat i sweclockers test också.

http://www.sweclockers.com/recension/17729-radeon-r9-280x-fra...

Vill dock poängtera att det var hela 36 graders rumstemperatur när de testade windforcen.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Det enda inspelningen säger är HUR det låter. Hur HÖGT det låter kommer ju att avgöras av hur hög volym man har när man tittar på klippet
Visst, man kan få ett humm om ljudnivån, men bättre att kolla på dBa jämförelser istället.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Jag kan spela in hur ett GTX 670 Windforce låter om du vill, nästa vecka.

Gört, vill gärna höra hur ditt exemplar låter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

Det enda inspelningen säger är HUR det låter. Hur HÖGT det låter kommer ju att avgöras av hur hög volym man har när man tittar på klippet
Visst, man kan få ett humm om ljudnivån, men bättre att kolla på dBa jämförelser istället.

Jag vet men ett humm är ju alltid nått^^ kan se om man kan hitta en app som mäter db^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Skrivet av frizzy10:

Jag vet men ett humm är ju alltid nått^^ kan se om man kan hitta en app som mäter db^^

Skickades från m.sweclockers.com

Appar finns, glöm inte att säga på vilket avstånd du mätte bara. Är ju inte helt perfekta. Jag hade en bra till Android som gick att kalibrera. Gjorde det på jobbet mot en professionell bullermätare. Funkade väl skapligt bra för att vara telefon.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

Kör ett GTX770 Lightning, den varvar otroligt otroligt sällan upp, inte ens i BF3 / Far Cry 3 och tempen är på ~69c
Finns ett GTX 760 i HAWK Edition som tydligen har samma kylare:
http://www.inet.se/produkt/5409935/msi-geforce-gtx-760-2gb-ha...

Hawk är dessutom mer klockad och som sagt, även på högre varv så låter kortet fortfarande nästan ingenting, vid idle knäpptyst även med öppet lock på chassit.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av frizzy10:

Gört, vill gärna höra hur ditt exemplar låter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Hur är tempen under load? Kan du ev ställa in en lägre kurva med tex MSI AB?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tack, men det lutar nog åt ett MSI i alla fall.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Hur är tempen under load? Kan du ev ställa in en lägre kurva med tex MSI AB?

74 grader. Jag har installerat en 140 mm sidofläkt som levererar kall luft till grafikkortet, och kommer förmodligen inte vidta mer åtgärder eftersom jag inte stör mig allt för mycket på ljudet. Men nästa gång köper jag ett grafikkort med Asus DCII kylare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av furuliden:

74 grader. Jag har installerat en 140 mm sidofläkt som levererar kall luft till grafikkortet, och kommer förmodligen inte vidta mer åtgärder eftersom jag inte stör mig allt för mycket på ljudet. Men nästa gång köper jag ett grafikkort med Asus DCII kylare.

74 grader är inte speciellt högt så en viss ändring kan funka. Sedan är inte ASUS alltid gudagåvan då dessa också låter. Men de är inte dåliga och inte MSI heller.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av deadich:

Vad har du att jämföra med? För visst kan det låta men grafikkort producerar mycket värme

EDIT: windforcen på 280x fick riktigt dåliga resultat i sweclockers test av någon anledning. Safe'a och köp msi istället då. Dom brukar vara bra. Asus skulle jag inte köpa utan att kolla upp tjockleken först, dom har ju haft för tjocka kylare förr.

Mm den ser bra ut. Fick bra resultat i sweclockers test också.

http://www.sweclockers.com/recension/17729-radeon-r9-280x-fra...

Vill dock poängtera att det var hela 36 graders rumstemperatur när de testade windforcen.

Det var inte 36 graders rumstemperatur utan det var hur varmt kortet var i idle.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW