Rädd att litecoin mining fördärvat mitt grafikkort?

Permalänk
Medlem

Rädd att litecoin mining fördärvat mitt grafikkort?

Jag vill påpeka att jag är helt ny inom detta och för 3 timmar sen visste jag inte ens vad bitcoin eller litecoin var!

Jag testade litecoin mining med mitt 7970 ghz på låg påfrestning och låg runt 300 något/sec! 65 grader va grafikkortet under den timmen jag provade!

Efteråt när jag stängt av möget och jag använde datorn som vanligt så kom det hela tiden blinkande artifacts (svenska?) Och massa konstigheter, någon som också varit med om detta? Känns som folk kan ha igång det på högre inställningar 24/7 typ

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Pireee:

Jag vill påpeka att jag är helt ny inom detta och för 3 timmar sen visste jag inte ens vad bitcoin eller litecoin var!

Jag testade litecoin mining med mitt 7970 ghz på låg påfrestning och låg runt 300 något/sec! 65 grader va grafikkortet under den timmen jag provade!

Efteråt när jag stängt av möget och jag använde datorn som vanligt så kom det hela tiden blinkande artifacts (svenska?) Och massa konstigheter, någon som också varit med om detta? Känns som folk kan ha igång det på högre inställningar 24/7 typ

Skickades från m.sweclockers.com

artefakter får man ju oftast om man överklockat. har du det?

skriv din dator i sign så slipper du upprepa det varje gång.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

När jag jag gjorde miningen så kördd jag på stock inställningar men ja den e ju "klockad" redan iom det e ghz

Permalänk
Skrivet av Pireee:

När jag jag gjorde miningen så kördd jag på stock inställningar men ja den e ju "klockad" redan iom det e ghz

vad har du för dator?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pireee:

När jag jag gjorde miningen så kördd jag på stock inställningar men ja den e ju "klockad" redan iom det e ghz

Ja, har den GHz så är den ju per definition "klockad".....

Du bör inte få artifakter med defaultklock, hur gammalt är grafikkortet? Låter som ett garantiärende, men kan bero på drivrutiner etc. Se till att allt sånt är uppdaterat och kör sen något benchmark i en stund för att se om du kan återupprepa felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pireee:

När jag jag gjorde miningen så kördd jag på stock inställningar men ja den e ju "klockad" redan iom det e ghz

Att mina påfrestar inte grafikkortet annorlunda än när du spelar, så det hade nog inte spelat någon roll om du spelat eller minat den timmen.

har du kvar artifakter om du drar ner inställningerna till stock?

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Avstängd

höj voltage på kortet och testa igen om du fortfarande får. annars sänk clocken och behåll volten

Permalänk
Medlem

Om inget hjälper är det bara att lämna in den på garanti sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

höj voltage på kortet och testa igen om du fortfarande får. annars sänk clocken och behåll volten

Man ska väl knappast klocka ner kortet till under det den hade när den lämnade fabrik? Man betalar ju för Ghz av en anledning liksom!
Jag tycker mer det låter som ett garanti ärende.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av careau:

Man ska väl knappast klocka ner kortet till under det den hade när den lämnade fabrik? Man betalar ju för Ghz av en anledning liksom!
Jag tycker mer det låter som ett garanti ärende.

Det handlar om att hitta felet. Om kortet är defekt och inte klarar stock klock så är det bara skicka tillbaka

Permalänk
Medlem

När jag startar om datorn efter den har minat så försvinner problemen en annan sak, jag ligger på avg 380khz/s vilket är väldigt lågt jämfört mot andras 7-800khz/s med 7970 -.- jag har senaste drivrutiner osv för grafikkortet.

Thread concurrency: 8192, Vectors: 1, GPU threads: 2, worksize: 256, Intensity: 13

inställningarna i cgminer. Hittar inte gpu powertune vilket andra visar i sina setups :S

Permalänk
Skrivet av Pireee:

När jag startar om datorn efter den har minat så försvinner problemen en annan sak, jag ligger på avg 380khz/s vilket är väldigt lågt jämfört mot andras 7-800khz/s med 7970 -.- jag har senaste drivrutiner osv för grafikkortet.

Thread concurrency: 8192, Vectors: 1, GPU threads: 2, worksize: 256, Intensity: 13

inställningarna i cgminer. Hittar inte gpu powertune vilket andra visar i sina setups :S

Du bör sätta target temp och max temp. Men att dina 65 celsius ska ha skadat kortet kan inte stämma. Mina gpu'er (7950 x-fire) närmar sig 90 grader (de övre kortet)

När du gjort det kan du även prova att öka intensiteten

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

Hur ställer jag in det?

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte gå över 13 i intensitet av två orsaker:

1) Jag får självt snabbt en massa HW-fel

2) Han som skrev cgminer säger att det ger skräp och sämre verklig hashrate

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga till diskussionen att jag upplever samma sak. Har minat ett par dagar och efter det började det komma artifakter och svarta/lila pixlar random på skärmen när jag bara surfar runt eller kollar på YouTube. Kommer inte i spel och endast efter ett par timmars användning av datorn.

Har ett Matrix R9 280X, finns massor av trådar med folk som har artifakt/pixel-problem med Matrix korten just därför att det inte är någon Vram-kylning. Så jag har sänkt vram-spänningen för att få det lite svalare och det har hittills fungerat.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Jag gjorde samma som dig och det funkade bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pireee:

Jag gjorde samma som dig och det funkade bra!

Gött att höra!

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Ingen som kan hjälpa mig hur jag kan få högre hashrate?

Permalänk
Skrivet av Dragnet:

Jag skulle inte gå över 13 i intensitet av två orsaker:

1) Jag får självt snabbt en massa HW-fel

2) Han som skrev cgminer säger att det ger skräp och sämre verklig hashrate

Han skriver även i posten efter att han fixat buggen som var orsak till den begränsningen i intensitet på just 79x0...

Permalänk
Medlem

^^
#1 stämmer fortfarande för mig i alla fall och då kör jag 3.7.2 som skall vara den sista cgminer med stöd för GPU (?)

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Skrivet av Dragnet:

^^
#1 stämmer fortfarande för mig i alla fall och då kör jag 3.7.2 som skall vara den sista cgminer med stöd för GPU (?)

Som det verkar just nu ja, får hoppas någon annan tar över utvecklingen av GPU-delen. Har funderat att titta på det själv men då ska man ha tid och dessutom så kan jag väldigt lite om OpenCL så... nä