Permalänk

Höga temps på 4770k med h100i

Haft min h100i i några dagar nu och den kyler en 4770k i 4.6ghz med hjälp av asrocks turbo mode.
Jag vet att haswell serien inte precis är känd för att hålla sig sval men när jag kör prime test i bara några minuter så sticker det upp mot 90-100 grader. Detta känns inte rätt. Visst är haswell prollarna varma men dom ska väl ändå inte komma upp mot 100 grader?!
Kör med stockfläktarna och 2st noctua nf p12or på radiatorn.
När jag satte på backplaten för att först installera h100 så glappade det med cirka 2mm så kör med gummi spacers för att få det tight, och skruvade i tumskruvarna rejält.

Kan det vara så att snabbinställningarna för överklockningen i bioset drar upp värmen eller är det h100i'n som spökar?
Hjälp en stackare med noll koll.

Visa signatur

citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnnyw93:

Haft min h100i i några dagar nu och den kyler en 4770k i 4.6ghz med hjälp av asrocks turbo mode.
Jag vet att haswell serien inte precis är känd för att hålla sig sval men när jag kör prime test i bara några minuter så sticker det upp mot 90-100 grader. Detta känns inte rätt. Visst är haswell prollarna varma men dom ska väl ändå inte komma upp mot 100 grader?!
Kör med stockfläktarna och 2st noctua nf p12or på radiatorn.
När jag satte på backplaten för att först installera h100 så glappade det med cirka 2mm så kör med gummi spacers för att få det tight, och skruvade i tumskruvarna rejält.

Kan det vara så att snabbinställningarna för överklockningen i bioset drar upp värmen eller är det h100i'n som spökar?
Hjälp en stackare med noll koll.

På H50:in som jag har så ska man skruva åt skruvarna så att man får motstånd och sedan skruva ut dem 1/3 varv, de ska alltså inte sitta tight.

Visa signatur

Moderkort: ASUS P8P67 EVO B3 . Procssoer: Intel Core i7 2600k @ 4.5 Ghz . Grafikkort: Gigabyte GTX 780 WF rev 2.0 StockBIOS [Core Boost: 1267 Mhz & Minne: 6930] . Minnen: Vengance 1600Mhz 1.5V . Nätagg: Corsairs TX650w . SSD1: OCZ Vertex 3 120Gb . SSD2: ADATA Pro 256Gb . Skärmar: Primär: BenQ 24" XL2420T 120Hz . Sekundär: Acer 22" . Kringutrustning: Ducky Shine 2 tangentbord . Razer Deathadder Black & SteelSeries Frostatglas .

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnnyw93:

Haft min h100i i några dagar nu och den kyler en 4770k i 4.6ghz med hjälp av asrocks turbo mode.
Jag vet att haswell serien inte precis är känd för att hålla sig sval men när jag kör prime test i bara några minuter så sticker det upp mot 90-100 grader. Detta känns inte rätt. Visst är haswell prollarna varma men dom ska väl ändå inte komma upp mot 100 grader?!
Kör med stockfläktarna och 2st noctua nf p12or på radiatorn.
När jag satte på backplaten för att först installera h100 så glappade det med cirka 2mm så kör med gummi spacers för att få det tight, och skruvade i tumskruvarna rejält.

Kan det vara så att snabbinställningarna för överklockningen i bioset drar upp värmen eller är det h100i'n som spökar?
Hjälp en stackare med noll koll.

Vad kör du för vcore? Har du ett lite sämre chip är det inte säkert att du klarar av att kyla en 4770k i 4.6Ghz isf är det inte direkt något som är "fel". Vet inte vad en h100i borde klara men kanske 1.3v? hade nog sänkt vcore lite tills du peakar runt 90 i prime. Tempen i prime brukar ju även ligga runt 15grader högre än vad man kommer upp i vanlig full load så gör inte så mycket om det är högt där.

Edir. Ah du kör med inbyggd överklockning, då är det inte alls konstigt med så höga temp imo, de brukar fläska på med onödigt mycket vcore, ställ den manuellt ist.

Permalänk
Skrivet av johnnyw93:

Haft min h100i i några dagar nu och den kyler en 4770k i 4.6ghz med hjälp av asrocks turbo mode.
Jag vet att haswell serien inte precis är känd för att hålla sig sval men när jag kör prime test i bara några minuter så sticker det upp mot 90-100 grader. Detta känns inte rätt. Visst är haswell prollarna varma men dom ska väl ändå inte komma upp mot 100 grader?!
Kör med stockfläktarna och 2st noctua nf p12or på radiatorn.
När jag satte på backplaten för att först installera h100 så glappade det med cirka 2mm så kör med gummi spacers för att få det tight, och skruvade i tumskruvarna rejält.

Kan det vara så att snabbinställningarna för överklockningen i bioset drar upp värmen eller är det h100i'n som spökar?
Hjälp en stackare med noll koll.

This, kolla vilken spänning du matar processorn med. Förmodligen jättemycket då det inte är alla ex som ens går över 4.5GHz, min 4670k klarar inte över 4.3GHz om jag inte vill mata den med 1.35v och det med custom vattenloop.
kolla vilken spänning du matar med och sänk om den är över 1.35v.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Skrivet av johnnyw93:

Haft min h100i i några dagar nu och den kyler en 4770k i 4.6ghz med hjälp av asrocks turbo mode.
Jag vet att haswell serien inte precis är känd för att hålla sig sval men när jag kör prime test i bara några minuter så sticker det upp mot 90-100 grader. Detta känns inte rätt. Visst är haswell prollarna varma men dom ska väl ändå inte komma upp mot 100 grader?!
Kör med stockfläktarna och 2st noctua nf p12or på radiatorn.
När jag satte på backplaten för att först installera h100 så glappade det med cirka 2mm så kör med gummi spacers för att få det tight, och skruvade i tumskruvarna rejält.

Kan det vara så att snabbinställningarna för överklockningen i bioset drar upp värmen eller är det h100i'n som spökar?
Hjälp en stackare med noll koll.

Du kan kanske helt enkelt haft otur i "kisellotteriet" och kan som jag bara komma upp i 4.4-4.5GHz. Över det kräver min 1.29V+ och då beter sig min precis som din.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 | Moderkort: MSI Z87 G45 GAMING | CPU: i7 4770k @ 4.4GHz | Kylning: Antec Kühler 620 Push n' Pull | GPU: ASUS GTX 780 DCII SLI | APU: Asus Xonar Essence STX | RAM: Corsair 16GB CL9 1600MHz VENGEANCE LP | PSU: Corsair AX860i | SSD: Samsung 840 Basic 250GB | HDD: WD Green 3TB | Skärm: ASUS 24" VG248QE 144Hz

Permalänk
Avstängd

Jag har en i7 4770K med en iH80. Det enda jag gjort är att sätta boosten på 4.4 i bios och kollar jag nu så sitter den på 4.4 (logitech G13 LCD)

Mina temps är äckligt svala och håller sig vid 25c vid vanligt datoranvändande.

Permalänk
Medlem

Läs på om överklockning innan du dödar din processor

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Får nog dra tummen ur och göra det själv då! återkommer med resultat.

Skrivet av Saandberg:

This, kolla vilken spänning du matar processorn med. Förmodligen jättemycket då det inte är alla ex som ens går över 4.5GHz, min 4670k klarar inte över 4.3GHz om jag inte vill mata den med 1.35v och det med custom vattenloop.
kolla vilken spänning du matar med och sänk om den är över 1.35v.

/S

Visa signatur

citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweFox*:

Jag har en i7 4770K med en iH80. Det enda jag gjort är att sätta boosten på 4.4 i bios och kollar jag nu så sitter den på 4.4 (logitech G13 LCD)

Mina temps är äckligt svala och håller sig vid 25c vid vanligt datoranvändande.

Samma här, då kör jag luft*

Visa signatur

| FD R4 Black | i7 4770K@4.6GHz / luft | Gigabyte GA-Z87X-OC | 1x Ezio Foris FG2421 + 2x Benq XL2411T | Asus Xonar STX / Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω | G.Skill Trident X 2x8GB 2400MHz | Corsair AX760 80+ Platinum | Evga GTX 780 Ti 3gb SC ACX | Samsung EVO 250gb + 2x2tb WD Black| Ducky Shine 3 mx brown |

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXistenZ.se:

Samma här, då kör jag luft*

Fast man kan inte riktigt mäta vettiga värden i idle. Max-load som är relevant

Visa signatur

Moderkort: ASUS P8P67 EVO B3 . Procssoer: Intel Core i7 2600k @ 4.5 Ghz . Grafikkort: Gigabyte GTX 780 WF rev 2.0 StockBIOS [Core Boost: 1267 Mhz & Minne: 6930] . Minnen: Vengance 1600Mhz 1.5V . Nätagg: Corsairs TX650w . SSD1: OCZ Vertex 3 120Gb . SSD2: ADATA Pro 256Gb . Skärmar: Primär: BenQ 24" XL2420T 120Hz . Sekundär: Acer 22" . Kringutrustning: Ducky Shine 2 tangentbord . Razer Deathadder Black & SteelSeries Frostatglas .

Permalänk

Det verkade vara snabbinställningarna som spökade. Sitter nu stabilt på 60 i load på 4.4ghz i bf4, kom upp i 78 prime med detta kan jag nog leva med med tanke på att jag kör stockfläktar. Vcoren låg på 1.35 i snabbinställningarna vilket verkade generera väldigt mycke värme, ligger nu på 1.28 stabilt

Tack för svaren!

Visa signatur

citera för svar