Misslyckad uppgradering av ram / Sony vaio VPCEB3Z1E

Permalänk
Medlem

Misslyckad uppgradering av ram / Sony vaio VPCEB3Z1E

Min Sony Vaio har 4 gb ram (2x2gb) DD3 pc-10600 666 mhz (per minne antar jag=1333 mhz för båda?) 1,5 V

Jag köpte ett set med 2x4gb med samma specifikationer från märket Corsair

Tyvärr vägrar windows (7, 64 bit) att startas med mina nya minnen. Jag har testat med alla kombinationer (1 minne, 2 minnen, 1 minne i en slot, i den andra osv) När man går in i BIOS så ser man 8xxx mb med båda minnena och med bara ett 4xxx mb, så datorn känner uppenbarligen av att de är installerade.

Med bara ett av de nya minnena installerade så ser man under en halv sekund en bluescreen med text (som man absolut inte hinner läsa), med båda minnena kommer detta aldrig upp, utan bara en valmöjlighet att starta windows normalt eller att reparera windows, ingen av möjligheterna fungerar.

Sätter jag tillbaka de gamla minnena (2x2gb) fungerar datorn som förr.

Har kikat runt på internet och läst om att ställa in klockfrekvensen för minnet i BIOS, finns dock ingen sådan möjlighet i mitt BIOS. Någon som har en idé om vad som kan vara fel?

Permalänk
Hedersmedlem

Är du säker på att det ska vara 1.5V minnen? Crucial rekommenderar 1.35V.

http://www.crucial.com/store/listparts.aspx?model=VAIO%20VPCE...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oloff:

Min Sony Vaio har 4 gb ram (2x2gb) DD3 pc-10600 666 mhz (per minne antar jag=1333 mhz för båda?) 1,5 V

Jag köpte ett set med 2x4gb med samma specifikationer från märket Corsair

Tyvärr vägrar windows (7, 64 bit) att startas med mina nya minnen. Jag har testat med alla kombinationer (1 minne, 2 minnen, 1 minne i en slot, i den andra osv) När man går in i BIOS så ser man 8xxx mb med båda minnena och med bara ett 4xxx mb, så datorn känner uppenbarligen av att de är installerade.

Med bara ett av de nya minnena installerade så ser man under en halv sekund en bluescreen med text (som man absolut inte hinner läsa), med båda minnena kommer detta aldrig upp, utan bara en valmöjlighet att starta windows normalt eller att reparera windows, ingen av möjligheterna fungerar.

Sätter jag tillbaka de gamla minnena (2x2gb) fungerar datorn som förr.

Har kikat runt på internet och läst om att ställa in klockfrekvensen för minnet i BIOS, finns dock ingen sådan möjlighet i mitt BIOS. Någon som har en idé om vad som kan vara fel?

Vad är det för minnen du har köpt till den?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Jag har också kört crucials scan och noterat att dom rekommenderar 1,35 V, men kollar jag i HWinfo så ser jag att mina nuvarande minnen är 1.5V.

De minnen jag har köpt är: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/137233-corsair_8gb_dd...

har även kört Vaio update för att se om det fanns några uppdateringar, typ BIOS etc men den hittade inget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oloff:

Jag har också kört crucials scan och noterat att dom rekommenderar 1,35 V, men kollar jag i HWinfo så ser jag att mina nuvarande minnen är 1.5V.

De minnen jag har köpt är: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/137233-corsair_8gb_dd...

har även kört Vaio update för att se om det fanns några uppdateringar, typ BIOS etc men den hittade inget.

Jag googlade lite igår och såg någon bild där det satt Kingston minnen i en Sony Vaio av den typen som du har. När jag googlade produktnr'et på de minnena så stod de som Apple minnen. Jag har sett att det är en del minnen på Webhallen som också är märkta med Apple, men jag vet inte exakt vad det innebär. Kan det vara så att minnena identifierar sig på något speciellt sätt och att du därför måste ha speciella minnen?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oloff:

Jag har också kört crucials scan och noterat att dom rekommenderar 1,35 V, men kollar jag i HWinfo så ser jag att mina nuvarande minnen är 1.5V.

De minnen jag har köpt är: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/137233-corsair_8gb_dd...

har även kört Vaio update för att se om det fanns några uppdateringar, typ BIOS etc men den hittade inget.

Jag googlade lite på det igår med, för mig låter det som att det är minnena som inte är kompatibla med din dator, skicka ett mail till sonys support med datormodell och vilka minnen du köpt och fråga om det är kompatibelt eller inte.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Har du i BIOS möjlighet att göra "factory reset"?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jag tror tyvärr likadant, att minnena inte är kompatibla. Ska kontakta Sony imorgon och höra vad de rekommenderar.

Permalänk
Medlem

Ok tack för hjälpen hörrni, i slutänden visade det sig att jag är en riktig klant som hade köpt fel minnen. De jag köpte hade 1333 mhz, jag skulle ha 1066. Nu funkar det iaf.

Permalänk

Jag har också satt in mer minnen på min dator med windows 8,1. Jag hade 16 GB och satte in ytterligare 16 GB, så nu har jag 32 GB minne och det fungerar perfekt. Jag fick för mig att ett spel krävde mer minne än mina 16 GB, men men nu har jag för framtiden i alla fall.

Permalänk
Medlem

Nu har jag i alla fall ett litet problem till. Windows bootar bara cirka varannan gång man startar den med nya 8gb minnet, de andra gångerna startas den om och så får man välja "starta windows normalt". Är det skadligt på nåt sätt och vad kan jag isåfall göra åt det?