Varför blir det sämre med tiden?

Permalänk
Inaktiv

Varför blir det sämre med tiden?

Jag har observerat ett återkommande fenomen i MMO's.

Varför blir spelarbasen alltid sämre med tiden? Det har skett i alla spel jag spelat i princip, från Star Wars Galaxies och framåt. De "seriösa" spelarna går vidare och kvar blir en bunt med kids.

T.ex. när Lord of the Rings Online gick f2p skedde ett spelarbyte över en natt. LotrO som annars var känt för sitt mogna community, bestod plötsligt bara av kids. Man kanske skulle kunna kalla fenomenet free-to-play-döden, men jag har ändå en känsla av att det egentligen har mer med tidsaspekten att göra, snarare än f2p som sådant.

Detsamma skedde i SWTOR och The Secret World. De mognare spelarna gillar att byta spel och gå vidare när det kommer något nytt. Har observerat detta även i guilds, man är ofta snabba på gröten och i min senaste guild gick de hårt ut med att helt släppa vårt gamla spel och haka på det nya. Vilket förefaller lite dubbelmoral med tanke på hur många timmar man spenderat på att bygga upp sina karaktärer.

Att logga in i sitt gamla favoritspel och känna att man besöker en kyrkogård. Helt andra spelare, ingenting är sig likt. Eller är det bara jag som deppar över varje "förlorat" MMO?

Permalänk
Medlem

tror det har att göra lite med att vettiga spelare inser att spelet är skit och lämnar det, dumma kids spelar vidare och bildar ist då "en ny" spelarbas.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

EVE Online hålller fortfarande efter 10år!

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att det är dels F2P-grejen som du säger, att fler får tillgång till spelet utan något besvär alls, och att MMO-trenden kommer längre ner i åldrarna och fler ungar spelar spel som SWTOR eller WoW och förstår inte vad som är upp eller ner.

Sen skulle jag inte vilja påstå att det inte bara är små tolvåringar (dock är många det) utan också många casual "gamers" eller utlänningar som inte pratar engelska.

Håller med dig helt och hållet. Jag sitter här och bönar och ber om att få spela Star Citizen utan ryssar (som bara pratar ryska) och små ungar. Jag är själv bara 14 år, men det kan vara ganska stor skillnad på 14 år och 14 år.

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk

håller faktiskt med, även om jag snart är 20 så är det skilnad på ungar och ungar i spel!

Vissa jag spelat med sitter och har världens temperament och vissa är som jag själv! Så att dra alla som inte är 18+ över en kam tycker jag är fel.

vet att när jag spelade Call of Duty Modern Warafare 2 tillsamans med ett härligt gäng alla över 30 och några blev mer surare än vad jag blev!

Så det finns vuxna som också gormar och skriker i chattarna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gremanz:

Jag har observerat ett återkommande fenomen i MMO's.

Varför blir spelarbasen alltid sämre med tiden? Det har skett i alla spel jag spelat i princip, från Star Wars Galaxies och framåt. De "seriösa" spelarna går vidare och kvar blir en bunt med kids.

T.ex. när Lord of the Rings Online gick f2p skedde ett spelarbyte över en natt. LotrO som annars var känt för sitt mogna community, bestod plötsligt bara av kids. Man kanske skulle kunna kalla fenomenet free-to-play-döden, men jag har ändå en känsla av att det egentligen har mer med tidsaspekten att göra, snarare än f2p som sådant.

Detsamma skedde i SWTOR och The Secret World. De mognare spelarna gillar att byta spel och gå vidare när det kommer något nytt. Har observerat detta även i guilds, man är ofta snabba på gröten och i min senaste guild gick de hårt ut med att helt släppa vårt gamla spel och haka på det nya. Vilket förefaller lite dubbelmoral med tanke på hur många timmar man spenderat på att bygga upp sina karaktärer.

Att logga in i sitt gamla favoritspel och känna att man besöker en kyrkogård. Helt andra spelare, ingenting är sig likt. Eller är det bara jag som deppar över varje "förlorat" MMO?

spelen är för lätta idag.
krävs ingen eller lite social kompetens.
spelat igenom rift till lev 60 tog mig 5 dagar speltid, everquest -99 tog det mig 3 månader till level 28 vilket var snabbt då.
i spelet behöver man inte ha en grupp, samma fenomen i alla MMO spelen vilket gör att det är singelplayer spel med fler spelare.
knappt använt chatten för att kommunicera vilket beror på speldesignen är för lätt.

så spelarbasen flyttar då det helt enkelt inte har en utmaning att stanna kvar i.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Om ni pratar så om F2P, dvs så enligt detta så påstår ni att WOW inte är fullt med ungar i ?

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

Tycker utlänningarna är mer irriterande än ungarna.. Kommer det in en ryss eller brasilianare så är det gg... En 'unge' kan man fortfarande förklara spelet för, hur man ska döda en boss etc..

Permalänk
Discokungen

Personligen så tror jag att folk tröttnar rätt fort på det här tjatiga man har börjat med. Det är inte direkt nytt med grind 24/7 men det har aldrig varit så här utbrett.

Det största problemet med det här är att istället för att göra spel som är djupa, långa och uppfyllande så har man gått till repetitivt gameplay och att göra samma sak om och om och om igen. League of Legends. World of Warcraft. Det funkar uppenbarligen. Åtminstone för den stora massan.

Men för oss andra då? Tja, vi får väl göra som vi alltid har gjort, köpa spel vi tycker verkar intressanta och spela dem tills vi tröttnat och går vidare till nästa spel. På sätt och vis hoppas jag att det börjar göras spel i stil med äldre. Baldur's Gate och de enorma mängder tid man kunde lägga ner på det, allt innehåll. Det finns visserligen idag också, men det är ytterst begränsat. Star Citizen är en av få titlar som verkligen pushar för det här med djupt, engagerande och ganska varierande gameplay. Så länge det blir något trevligt och uppfyllande!

I övrigt ser jag väl det som att spelindustrin precis har påbörjat en fas av förnyelse. CoD kommer fortfarande sälja. Blizzard jobbar med två expansioner av WoW SAMTIDIGT, för att inte avslöja mjölkandet. Men förhoppningsvis blir det också en nystart för spel som faktiskt betyder någonting. Som inte är gjorda för att man bara ska sitta och nöta exakt samma saker. Kanske kommer spel bli lika fullständiga som man en gång upplevde dem. Half Life bland annat.

Vem vet? Jag spekulerar mest!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Ett "dött" MMO där det fortfarande finns vettiga spelare är AO. Brukar betala en månad ibland och spela lite med randoms men även folk ur min gamla guild.

Detta är ett väldigt annorlunda MMO om man jämför med allt annat där ute, dessutom betydligt svårare enligt mig. Tack vare svårighetsgraden så slipper man många "kids", eftersom det krävs tid och någorlunda tänk för att bli bra. Sen upplevs det säkert som extremt tråkigt utav nya spelare.

Enklare spel tenderar att ha en yngre spelarbas, medan svårare spel uppskattas mer utav äldre. Finns självklart undantag men det är min generella uppfattning.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Inaktiv

anledningen till att jag slutar ett mmo många ggr är att dom seriösa slutar och en massa idioter kommer. som inte vet vad team work är eller tror att dom är i lala land och bara bryr sig om sig själv. enda mmo som jag har kommit tillbaka till igen är Star trek online, och det är F2P nu men håller kvar sin bra spelar bas

Permalänk
Medlem

Jag spelar Guild Wars 2 och gjort det sen det släpptes och har inte träffat en enda ännu som är under 18 men sen frågar man inte direkt heller. Många tjejer som spelar dock vilket är bra i min uppfattning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRUSSIDULL:

Jag spelar Guild Wars 2 och gjort det sen det släpptes och har inte träffat en enda ännu som är under 18 men sen frågar man inte direkt heller. Många tjejer som spelar dock vilket är bra i min uppfattning.

Tjejer i GW2? Nej nu jäklar!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Tjejer i GW2? Nej nu jäklar!

Helt sjukt det är det mest tjej berikade spel jag har spelat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darky:

EVE Online hålller fortfarande efter 10år!

Ja. Jag skulle vilja säga att EVE Online är raka motsatsen till vad som beskrivs här. Finns väldigt väldigt många spelare som spelat i massvis av år. Kunskapsnivån är generellt väldigt hög. Däremot kan det vara lite svårt för nya spelare att komma in i spelet, det är komplext och det finns så mycket att göra men ganska lite som visare en i rätt riktning. Det är en stor sandbox och man måste hitta sin egen motivation till att un-docka. Det finns ingen mainquest som man bara kan haka på. Skillsystemet är lite speciellt då det baseras på träning i realtid, även när man inte är inloggad. Det finns inga experiencepoints och ingen levelgrindande. Grindanded är för pengar, om man nu vill det. Själv flyger jag billiga frigatter i faction warfare så jag är inte i så stort behov av pengar.

Permalänk
Medlem

Rift hade awesome community när det var subription men så fort det gick free to play så kom alla äckliga wowspelare som tycker att deras spel förstörs och byter spel för att förstöra annat

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Är det inte lite också att många av de nyare spelen mer eller mindre är kopior av äldre spel? Många som körde Everquest och AO i början av 2000-talet körde spelen länge, sen kom WoW och fullständigt exploderade MMO-marknaden. De flesta spelen som kommit efter det har ju inte alls lyckats locka en varaktig spelarbas, ofta för att mycket har liknat framför allt WoW. Man kör en gubbe till Max level och sedan går man vidare..
Jag körde AO fram tills Galaxies kom, sen när de förstörde Galaxy gick jag över till WoW. Efter det har jag provat en hel dröse med andra MMO's men på något sätt alltid återvänt till WoW, precis som väldigt många av mina guildkompisar. Vi har mer eller mindre följt varandra genom åren och spelen.
Inte för att WoW är så himla roligt! Absolut inte, men alternativen har helt enkelt inte lockat någon längre tid. Nu har jag mer eller mindre lagt ner mitt WoW-ande också.

Vi snackade mycket om det här i guilden, och var ganska överens om att det oftast inte är fel på spelen i sig, utan man saknar det där drivet man hade i de första spelen. Upptäckarglädjen och känslan av att vara med om något nytt och unikt finns inte längre eftersom nya spel upplevs vara väldigt lika det man redan spelat.

Första gången man sprang ut från West Athens i låg level och blev jagad av en grupp rollerrats... Man lärde sig lägga benen på ryggen så fort man hörde det karaktäristiska ljudet.. Man stack rakt ut i öknen för att se vad som fanns, och helt plötsligt kom det monster som var över femton levlar över en själv vilket gjorde att man hade aggro-range som in mindre svensk stad typ

Det var lite samma sak när Galaxies kom, det var så mycket nytt och annorlunda. Säkert var det samma för de som spelade Eve.
Nyare spel känns mer styrda och lättare. Man är mer skyddad i början, och man nästan vårdas fram genom levels utan att kunna avvika i allt för stor grad. Det blir lite för lite utmaning mot vad det var förr. För enkelt.
Jämför Vanilla WoW med idag.. det är som två helt olika spel känns det som.

Jag vill ha ett spel som fängslar med både humor och svårigheter. Något som skapar den gemenskap som kommer av att man inte vågar ta sig ensam från ett ställe till ett annat. Något som inte går att läsa sig till i fjurton wiki's och guider utan man måste komma på det själv.

*end of rant*

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gremanz:

Jag har observerat ett återkommande fenomen i MMO's.

Varför blir spelarbasen alltid sämre med tiden? Det har skett i alla spel jag spelat i princip, från Star Wars Galaxies och framåt. De "seriösa" spelarna går vidare och kvar blir en bunt med kids.

T.ex. när Lord of the Rings Online gick f2p skedde ett spelarbyte över en natt. LotrO som annars var känt för sitt mogna community, bestod plötsligt bara av kids. Man kanske skulle kunna kalla fenomenet free-to-play-döden, men jag har ändå en känsla av att det egentligen har mer med tidsaspekten att göra, snarare än f2p som sådant.

Detsamma skedde i SWTOR och The Secret World. De mognare spelarna gillar att byta spel och gå vidare när det kommer något nytt. Har observerat detta även i guilds, man är ofta snabba på gröten och i min senaste guild gick de hårt ut med att helt släppa vårt gamla spel och haka på det nya. Vilket förefaller lite dubbelmoral med tanke på hur många timmar man spenderat på att bygga upp sina karaktärer.

Att logga in i sitt gamla favoritspel och känna att man besöker en kyrkogård. Helt andra spelare, ingenting är sig likt. Eller är det bara jag som deppar över varje "förlorat" MMO?

LOTRO hade en ganska mogen spelbas även efter det gick F2P. Iallafall när jag spelade senast dock fanns det självfallet omogna idioter. I LOTRO var det omogna vuxna som trodde att de kunde bete sig som ett svin bara för att det var ett spel. Sedan gick även GM basen ner sig rejält. Man fick tex. inte skriva damn i chatten under ett par månader för då riskerade man en temp. ban med resonemanget "But what about the children...". Däremot drog Turbine ned spelet i skiten efter MoM.

Skrivet av TheWolfbane:

Om ni pratar så om F2P, dvs så enligt detta så påstår ni att WOW inte är fullt med ungar i ?

Har dock varit värre.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vation:

Jag skulle gissa på att det är dels F2P-grejen som du säger, att fler får tillgång till spelet utan något besvär alls, och att MMO-trenden kommer längre ner i åldrarna och fler ungar spelar spel som SWTOR eller WoW och förstår inte vad som är upp eller ner.

Sen skulle jag inte vilja påstå att det inte bara är små tolvåringar (dock är många det) utan också många casual "gamers" eller utlänningar som inte pratar engelska.

Håller med dig helt och hållet. Jag sitter här och bönar och ber om att få spela Star Citizen utan ryssar (som bara pratar ryska) och små ungar. Jag är själv bara 14 år, men det kan vara ganska stor skillnad på 14 år och 14 år.

Samma fenomen i Rift sedan Trion stängde ner ryska servers. Nu spammas chatten med krylliska. Tror min /ignorelista är uppe i över 250+ där 95% består av ryssar.

Skrivet av Luxaxix:

Tycker utlänningarna är mer irriterande än ungarna.. Kommer det in en ryss eller brasilianare så är det gg... En 'unge' kan man fortfarande förklara spelet för, hur man ska döda en boss etc..

Åter igen samma sak i Rift, försökt förklara bosstaktik för ryssar jag haft i PuGs men det är som att tala för döva öron. Nuförtiden har jag inget tålamod längre så jag drar direkt om det är en ryss i mina PuGs och tar mina 30min deserter penalty innan jag kan köa igen. Bara att köra daily quests, fiska eller chatta med annat folk för att fördriva tiden.

Skrivet av KlyfftPotatis:

Rift hade awesome community när det var subription men så fort det gick free to play så kom alla äckliga wowspelare som tycker att deras spel förstörs och byter spel för att förstöra annat

Vet inte om det är "äckliga wowspelare" direkt förutom de troll som kör med sina gamla tråkiga "wow first mmo" i chatten. Ryssar stämmer mer in på din beskrivning om jag får tycka till. Nästan så jag har lust att emigrera till en NA server för att slippa skiten.

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem

Är 16, spelar nästan bara Dota 2. Finns ju väldigt massa folk som blir arga, visst man kanske blir sur ibland,
ofta för att man spelar med trolls eller folk som inte kan prata engelska eller inte vill samarbeta flera matcher i rad.
Men det är bäst att lägga ner i så fall, hjälper alltid för mig. Har sällan mött otrevliga spelare i MMO,
men det var ju ett tag sedan man spelade det regelbundet, så är nog en del förändringar där.
Kan också vara svårt i en vanlig chat, när du skriver så blir det svårare att skämta, folk missförstår
och allt möjligt, händer ganska ofta att man bara skämtar lite, en del fattar en del inte.
För det mesta är det nog spelare som inte är så bra på språket (engelska givetvis) som inte förstår.
Tycker det är ganska korkat dock av dessa som inte kan engelska men ändå spelar på engelska
servrar osv, i Dota kan du ju välja vilket språk du vill ha i matchmaking inställningarna,
men det verkar som ryssar och sydamerikaner skiter i detta.

Permalänk
Medlem

Många spel som släpps nu för tiden möter inte kraven, de släpps ofärdiga. Vi som kört många spel orkar inte med sådant fusk från säljarnas sida som släpper omogna produkter.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

krävs ingen eller lite social kompetens.
spelat igenom rift till lev 60 tog mig 5 dagar speltid, everquest -99 tog det mig 3 månader till level 28 vilket var snabbt då.
i spelet behöver man inte ha en grupp, samma fenomen i alla MMO spelen vilket gör att det är singelplayer spel med fler spelare.
knappt använt chatten för att kommunicera vilket beror på speldesignen är för lätt.

No offence men man undrar vilken social kompetens du besitter av IRL när du kan pressa till 60 på 5 dagar på Rift.
Dessutom så chattar man inte för att spelet är lätt eller svårt utan för att vara social.
Om du inte chattar med andra om något annat förutom om spelet så är det mer din sociala kompetens som ska undersökas.

För egen del så tycker jag det är skönt att inte tvingas spela med andra när man vill köra solo och när man får lust att lira i en guild så gör man det också. Att ha ett val helt enkelt. När man väl är social så är man det av den anledningen till att man vill prata med människor och inte för att man vill bli tvingad att prata med människor pga spelets mekanik.
Dessutom har jag aldrig upplevt det som att det är problematiskt att hitta folk att prata med. Finns många som loggar in på MMORPG:n bara för att prata med andra. Själv tycker jag det är överdrift, då blir spelet bara en dyr chattapplikation, men att tro att man bara kan vara social för att prata om spelet är lite sorgligt.

När det gäller svårighetsgraden så har det att göra med att människor har liv. Många kan inte grinda/lägga ner så oerhört mycket tid av sitt liv på ett spel som Evercrack som var accepterat förr i tiden. Varför har människor liv? Ja, för att de känner att man inte måste ha ett spel som ursäkt för att vara social och har annat för sig än MMORPG:n i sina liv.

Skrivet av Gremanz:

Jag har observerat ett återkommande fenomen i MMO's.

Varför blir spelarbasen alltid sämre med tiden? Det har skett i alla spel jag spelat i princip, från Star Wars Galaxies och framåt. De "seriösa" spelarna går vidare och kvar blir en bunt med kids.

T.ex. när Lord of the Rings Online gick f2p skedde ett spelarbyte över en natt. LotrO som annars var känt för sitt mogna community, bestod plötsligt bara av kids. Man kanske skulle kunna kalla fenomenet free-to-play-döden, men jag har ändå en känsla av att det egentligen har mer med tidsaspekten att göra, snarare än f2p som sådant.

Detsamma skedde i SWTOR och The Secret World. De mognare spelarna gillar att byta spel och gå vidare när det kommer något nytt. Har observerat detta även i guilds, man är ofta snabba på gröten och i min senaste guild gick de hårt ut med att helt släppa vårt gamla spel och haka på det nya. Vilket förefaller lite dubbelmoral med tanke på hur många timmar man spenderat på att bygga upp sina karaktärer.

Att logga in i sitt gamla favoritspel och känna att man besöker en kyrkogård. Helt andra spelare, ingenting är sig likt. Eller är det bara jag som deppar över varje "förlorat" MMO?

SW:TOR lever ännu och har börjat gå med vinst. Jag testade att spela spelet gratis nu i helgen och mognadsstandarden på spelet är hög.

Jag tror generellt det är mer av en mellanfas. En del av hardcoresektionen byter spel hela tiden, men sen finns det också en grupp som stannar vid ett spel i flera år och de brukar också vara väldigt mogna. Problemet är att väldigt få MMORPG's lever så länge numera. SW:TOR som tidigare nämnt börjar nå de nivåerna. EVE har någon redan nämnt. WoW är jag inte insatt i, men jag kan tänka mig att spelupplevelsen på en RP-server är antagligen väldigt mogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

Jag har observerat ett återkommande fenomen i MMO's.

Varför blir spelarbasen alltid sämre med tiden? Det har skett i alla spel jag spelat i princip, från Star Wars Galaxies och framåt. De "seriösa" spelarna går vidare och kvar blir en bunt med kids.

T.ex. när Lord of the Rings Online gick f2p skedde ett spelarbyte över en natt. LotrO som annars var känt för sitt mogna community, bestod plötsligt bara av kids. Man kanske skulle kunna kalla fenomenet free-to-play-döden, men jag har ändå en känsla av att det egentligen har mer med tidsaspekten att göra, snarare än f2p som sådant.

Detsamma skedde i SWTOR och The Secret World. De mognare spelarna gillar att byta spel och gå vidare när det kommer något nytt. Har observerat detta även i guilds, man är ofta snabba på gröten och i min senaste guild gick de hårt ut med att helt släppa vårt gamla spel och haka på det nya. Vilket förefaller lite dubbelmoral med tanke på hur många timmar man spenderat på att bygga upp sina karaktärer.

Att logga in i sitt gamla favoritspel och känna att man besöker en kyrkogård. Helt andra spelare, ingenting är sig likt. Eller är det bara jag som deppar över varje "förlorat" MMO?

Jag känner igen mig just i Star Wars Galaxies, men där döda man spelet genom publish 15 och "Combat Update" fram till NGE . Warcraft kom rätt i tiden och tog en stor del av spelarbasen ungefär samtidigt som EQ2. Jag kan säga att EQ2 har till stor del kvar en väldigt fin spelarbas som hängt med under åren trots att spelet är easymode idag jämfört med tidigare. Swtor gillade jag att man gjort spelet som Kotor. Men det håller inte i längden man känner sig väldigt styrd och lite för lite utforska och göra som man vill. F2P har viss negativ inverkan som du nämner dock en positiv aspekt att man går över till att betala när man får testa på gratis. Problemet i dag är att flertalet mmo styrt emot "easymode". Man blir hela tiden styrd och behöver egentligen aldrig själv tänka på hur och vad man ska göra. Idag kan man i de flesta mmo nå max level på en veckas speltid vilket enligt mig gör att man tappar gnistan lite, typ var det inte mer än så här? Men när kundkretsen blir större och yngre så måste bolagen anpassa sig. Jag hoppas på ESO men har sett det förut i Age of Conan där det "dog" ut.

Permalänk
Medlem

De seriösa spelarna bränner väl ut sig.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

håller faktiskt med, även om jag snart är 20 så är det skilnad på ungar och ungar i spel!

Vissa jag spelat med sitter och har världens temperament och vissa är som jag själv! Så att dra alla som inte är 18+ över en kam tycker jag är fel.

vet att när jag spelade Call of Duty Modern Warafare 2 tillsamans med ett härligt gäng alla över 30 och några blev mer surare än vad jag blev!

Så det finns vuxna som också gormar och skriker i chattarna

jag är långt ifrån ung och har ett väldigt temperament. Kan bli så förbannad att jag avinstallerar spelet. Jag kör mycket Skyrim (ok, detta är ju ett singelspel) på absolut högsta svårighetsgraden. För mig finns det bara hardcore mode även om man kan ladda in om man dör. Jag börjar om från start med ny karaktär även om man kommit in en bra bit i spelet. Kan man inte klara det så får man nöta in tills man lärt sig sina misstag. Jag kan skrika när jag kör andra spel i multiplayer, men det är bara jag som hör det. Jag anklagar inga andra

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

En drift av att plöja ny mark är vad det är, uttråkad på att ha insett att man redan 'klarat spelet'.
Jag har dock uppfattningen att wows spelarbas mestadels är 18+, spelare som återvänt snarare än någon tillströmning av kids.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Spelen är inte sämre numera. Det är era egna krav som ändras.

Jag har hängt på Sweclockers sedan 2001 (ja det är 13 år sedan) och det har nämligen alltid låtit likadant i såna här Det var bättre förr-trådar.

Mallen ser ut så här:
1. Hej jag är en erfaren spelare.
2. Spel <insert valfritt spel/genre> var roligt och utmanande i början men är det inte längre, så spelet/genre måste ha blivit sämre.
3. Kidsen kom och förstörde spelet och communityn.

Permalänk
Medlem

En grej som förstör för mig är just betendet bland många.
allt jävla klagandet på nya spelare, vi alla är nya.

Sen kommer allt påhoppande på folk, noob,f*ttor, och dom klassiska k*ulla din mamma skämt och diverse n*eger skämt osv.
Blivit mer och mer i oavsett spel.
sen får man väl hoppas att folk börjar bli perm, bannade oftare så skiten rensas ut, men då försvinner det väl för mycket folk :S

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Det handlar nog mycket om att MMORPGs idag är riktade mot en mycket bredare publik. Många som spelar är inte alls inbitna nördar som många av oss andra. De är inte alls intresserade av theory crafting, raid eller kanske ens grupper. Förr hade såna spelare helt enkelt filtrerats bort men WOW och andra spel tar bort många av de krångligare elementen för att göra spelet attraktivt för folk som egentligen inte spelar MMOs. Kvar får man ett "fördummat" spel som inte tilltalar oss nördar. De seriösa flyr helt enkelt fältet.

EVE och Anarchy Online har en spelarbas som nästan uteslutande spelar för att de gillar spelet. De mer oseriösa spelarbaserna är egentligen inte så intresserade av MMORPGs och det finns heller ingen anledning för dem att vara seriösa eller mogna.

TL;DR: dagens enklare MMORPG lockar tills sig en större mängd spelare där många egentligen inte är så intresserade av genren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede