Permalänk

3770k delid + H100i = 80c+

Haloj

Idle temps 32-38
Load temps 80-84

Har delidat, tunn yta av arctic silver 5 mellan ihsen samt chippet. likså åvan ihsen
Har reseatat ett x antal gånger, pumpen lyser och den går i 2,3k rpm

Någon som vet varför den presterar så dåligt med push and pull?
Kör 2 quiet fläktar samt 2 medföljande till h100i

Övrigt så är den på 1.210v i 4.6hz och har fått den till att nå 85c efter 10 runder IBT 4.7ghz med 1.256v
Är riktigt besviken nu

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem

Vet inte om det gör någon skillnad men folk brukar ju använda CLU istället för kylpasta mellan chippet och IHS:en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawidowski:

...Har delidat,...

Låter mer som RE-lid eftersom du sätter tillbaka den. Trodde hela poängen med deliv var att ta bort IHS helt och sätta kylaren direkt mot chippet? Kanske värt att testa det men använde inte för mycket våld.

Visa signatur

It is possible to reduce the noise of a resistor
by reducing T, B, or R but it is NOT possible
to reduce k because Boltzmann is dead.

Permalänk
Skrivet av lejonkung:

Vet inte om det gör någon skillnad men folk brukar ju använda CLU istället för kylpasta mellan chippet och IHS:en.

Det känner jag till, men också hört många köra kylpastor och de får mycket bra temperaturer.
Bracket på h100i är lös på baksidan men den sitter på plats när allt är monterat och pumpen på plats, kan det saknas tryck?

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem

har du tagit bort limmer på kanterna av locket ordentlig? Det där mellanrummet vill man ju ha helt bort...

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem

Måste nogrant rensa all lim från ihs
Sen testa clu det gör Stor skillnad, ha inte för mkt eller för lite pasta det spela roll.

Har deliddat 3 ggr , monterat om 5-6 ggr alla med bra resultat.

Gör om gör rätt

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av Dawidowski:

Det känner jag till, men också hört många köra kylpastor och de får mycket bra temperaturer.
Bracket på h100i är lös på baksidan men den sitter på plats när allt är monterat och pumpen på plats, kan det saknas tryck?

Hade exakt samma problem först när jag delidda min processor, jag använde mig av MX-4 kylpasta och fick rätt usla temperaturer jag också! Men jag bestämde mig sedan för att köpa hem "Coollaboratory Liquid Ultra" och har inte tittat tillbaka sedan dess ligger runt 60-75c 100% load på 1.385 volt 4.9ghz.

Skulle säga tempsen droppa 15-20 grader bara genom att jag bytte från MX-4 till liquid ultra så det är nog mest troligt dit problem också!

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk

QUOTE=Fjaman;14184873]har du tagit bort limmer på kanterna av locket ordentlig? Det där mellanrummet vill man ju ha helt bort...[/QUOTE]

Skrivet av Mogwaii:

Måste nogrant rensa all lim från ihs
Sen testa clu det gör Stor skillnad, ha inte för mkt eller för lite pasta det spela roll.

Har deliddat 3 ggr , monterat om 4 ggr alla med bra resultat.

Gör om gör rätt

Limmer är helt borta, kyl pastan har jag tagit bort med "isopropanol"
Chippet blir som en spegel, min ihs helt clean. Det finns ingen gammal pasta kvar eller något liknande.
Jag drar åt min pump i kors drag så som man skall montera, och prövat ett flertal gånger :/
Vid av montering så ser jag att det finns pasta runt alla hörn samt mitt och kanter, de vill säga tryck på hela ihs:en.

Skrivet av BabyMoseN:

Hade exakt samma problem först när jag delidda min processor, jag använde mig av MX-4 kylpasta och fick rätt usla temperaturer jag också! Men jag bestämde mig sedan för att köpa hem "Coollaboratory Liquid Ultra" och har inte tittat tillbaka sedan dess ligger runt 60-75c 100% load på 1.385 volt 4.9ghz.

Skulle säga tempsen droppa 15-20 grader bara genom att jag bytte från MX-4 till liquid ultra så det är nog mest troligt dit problem också!

Coollaboratory Liquid Ultra är nog sista alternativet, blev det verkligen så pass med skillnad?
Hur är det att applicera Liquid ultra? Har fått höra det skall vara ganska så jobbigt

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Citat:

Jag drar åt min pump i kors drag så som man skall montera, och prövat ett flertal gånger :/
Coollaboratory Liquid Ultra är nog sista alternativet, blev det verkligen så pass med skillnad?
Hur är det att applicera Liquid ultra? Har fått höra det skall vara ganska så jobbigt

Jo det är riktigt stora skillnader när man använder CLU istället för vanlig pasta, riktigt varför vet jag ärligt inte och tänker inte försöka leka professor wikipedia heller! Men skillnad blir det googla om du inte känner dig säker eller tar mig för mitt ord.

Applicera det är jätte lätt du droppar en liten klick i mitten av processorn sen använder du en liten pensel som medföljer med CLU'n för att pensla en liten jämn yta riktigt simpelt och tar max 5-10 minuter.

Har en video här också där du kan se hur du applicerar CLU'n: http://www.youtube.com/watch?v=3N3D1zaeJoU

Edit: Värt och nämnas som jag glömde säga är att du gör detsamma mellan IHS'n och heatspreadern det är faktiskt det viktigaste!

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawidowski:

QUOTE=Fjaman;14184873]har du tagit bort limmer på kanterna av locket ordentlig? Det där mellanrummet vill man ju ha helt bort...

Limmer är helt borta, kyl pastan har jag tagit bort med "isopropanol"
Chippet blir som en spegel, min ihs helt clean. Det finns ingen gammal pasta kvar eller något liknande.
Jag drar åt min pump i kors drag så som man skall montera, och prövat ett flertal gånger :/
Vid av montering så ser jag att det finns pasta runt alla hörn samt mitt och kanter, de vill säga tryck på hela ihs:en.

Coollaboratory Liquid Ultra är nog sista alternativet, blev det verkligen så pass med skillnad?
Hur är det att applicera Liquid ultra? Har fått höra det skall vara ganska så jobbigt :P[/QUOTE]

Gjorde 15-20c mindre temp för mig när jag körde h100. Det är inte svårt , bara att klicka ut försiktigt o sen pensla ut gämnt.
Pensla lite clu på insida ihs också innan montage. Det gjorde iaf jag.

Nu kör jag dock utan IHS , men det är känsligare att montera pga core kan krossas om man gör fel.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av BabyMoseN:

Jo det är riktigt stora skillnader när man använder CLU istället för vanlig pasta, riktigt varför vet jag ärligt inte och tänker inte försöka leka professor wikipedia heller! Men skillnad blir det googla om du inte känner dig säker eller tar mig för mitt ord.

Applicera det är jätte lätt du droppar en liten klick i mitten av processorn sen använder du en liten pensel som medföljer med CLU'n för att pensla en liten jämn yta riktigt simpelt och tar max 5-10 minuter.

Har en video här också där du kan se hur du applicerar CLU'n: http://www.youtube.com/watch?v=3N3D1zaeJoU

Edit: Värt och nämnas som jag glömde säga är att du gör detsamma mellan IHS'n och heatspreadern det är faktiskt det viktigaste!

Beställde nyss från inet Tack!! Dags att pröva då

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

Nu kör jag dock utan IHS , men det är känsligare att montera pga core kan krossas om man gör fel.

Måste fråga när jag ändå håller på, vist måste man ha någon speciell mounting när man kör utan IHS?! Och samt gör det några stora temperaturs skillnader som är värda besväret!?

Skrivet av Dawidowski:

Beställde nyss från inet Tack!! Dags att pröva då

Ingen orsak!! Får hoppas Inet är snabba med leveransen också, förstår din situation då jag var i exakt samma båt själv även om jag måste erkänna att jag personligen mera gjorde det mera som en impulsiv sak än något jag faktiskt till 100% ville göra.. Men det löste sig och gick riktigt bra tillslut tack vare CLU.

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabyMoseN:

Måste fråga när jag ändå håller på, vist måste man ha någon speciell mounting när man kör utan IHS?! Och samt gör det några stora temperaturs skillnader som är värda besväret!?

Ingen orsak!! Får hoppas Inet är snabba med leveransen också, förstår din situation då jag var i exakt samma båt själv även om jag måste erkänna att jag personligen mera gjorde det mera som en impulsiv sak än något jag faktiskt till 100% ville göra.. Men det löste sig och gick riktigt bra tillslut tack vare CLU.

Finns monterings kit : EK - Supremacy PreciseMount Add-on Naked Ivy
http://www.coolerkit.se/shop/ek-supremacy-precisemount-3683p....

Inte svårt alls , byta ut monterings skruvarna o ta bort bryggan som håller fast IHS/cpu , o sen spänner kylaren direkt mot Kärnan därav man måste spänna skruvarna jämt o försiktigt. Viktigt dock att man inte rör kylaren i sidled då man spänner fast den. För rör man den så finns det risk att clu flyttar sig, beter sig som kvicksilver , o följer med underlaget lite för lätt, o då finns det risk att pastan inte täcker blocket längre.

Det gjorde 3 grader lägre temperatur så risk kontra resultat kan vi diskutera men jag ville testa o är nöjd.

Jag kommer aldrig köra vanlig pasta mer iaf, kontra CLU sålänge det skiljer så mycket mellan dem.

Obs var försiktig o spill inte CLU vid montage då det leder ström vill man inte ha det på fel ställe i datorn.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

tänkte fråga hur fläktarna sitter, också. en fläkt kan bara släppa igenom en viss mängd luft, så har du en tyst fläkt och en stock, så begränsar den tysta fläkten luftflödet.

Permalänk
Medlem

Har sett folk som har haft problem med h100 efter delid med just lös bracket och inte tillräckligt tryck.
Om du manuellt trycker ner pumpen när du kör datorn och kollar temps då så kan du se om det är problemet. I så fall får du tillverka några egna små distanser så att du får bättre tryck.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Har sett folk som har haft problem med h100 efter delid med just lös bracket och inte tillräckligt tryck.
Om du manuellt trycker ner pumpen när du kör datorn och kollar temps då så kan du se om det är problemet. I så fall får du tillverka några egna små distanser så att du får bättre tryck.

Skickades från m.sweclockers.com

När man deliddar och sen återmonterar IHS så är den ingen skillnad på höjden så det ska inte påverka H100 alls, jag hade inga problem med min h100.
När jag körde utan IHS med h100 , och utan cpu "lås" så var det inte heller några problem.

Den höjden som IHS limmet bygger för mycket från intel är 0,x mm och det påverkar inte kylaren då det spänner mot CPU.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

När man deliddar och sen återmonterar IHS så är den ingen skillnad på höjden så det ska inte påverka H100 alls, jag hade inga problem med min h100.
När jag körde utan IHS med h100 , och utan cpu "lås" så var det inte heller några problem.

Den höjden som IHS limmet bygger för mycket från intel är 0,x mm och det påverkar inte kylaren då det spänner mot CPU.

Jo det är skillnad på höjden, det är ju höjden på limmet som håller fast IHS på Ivy och haswell som ger dig problemet med värme från första början.
Sett flera personer med H100i som har problem med värmen efter delid, de flesta har löst det genom att lägga en ram av någon plast.

T.ex. att du klipper ut en ram som passar runt H100i mellan bygeln och själva pumpen ur ett glass lock (1 liter GB vaniljglass smakar bra och fungerar fint)
Du behöver bara bygga 0,5mm mellan pumpen och bygeln för att du ska få nödvändigt tryck.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Jo det är skillnad på höjden, det är ju höjden på limmet som håller fast IHS på Ivy och haswell som ger dig problemet med värme från första början.
Sett flera personer med H100i som har problem med värmen efter delid, de flesta har löst det genom att lägga en ram av någon plast.

T.ex. att du klipper ut en ram som passar runt H100i mellan bygeln och själva pumpen ur ett glass lock (1 liter GB vaniljglass smakar bra och fungerar fint)
Du behöver bara bygga 0,5mm mellan pumpen och bygeln för att du ska få nödvändigt tryck.

Låter långsökt, lägger du något emellan som du beskriver så får du mer mellanrum mellan Ihs och kylaren? vilket inte är bra då man måste ha onödigt med pasta mellan ihs o block.

Jag upplevde då inga problem med att montera h100i , menar du att deras produkt skiljer sig åt?

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Inaktiv

Nej, du ska lägga plast ramen uppe runt pumpen och sedan den brackat prylen med 4 hål som spänner ner pumphuset.
Då trycker bracketen ner pumphuset ytterligare 0.5-1mm.

Jag fick göra detta när jag delidade min i5a då h100i inte nådde ända ner till cpun annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Låter långsökt, lägger du något emellan som du beskriver så får du mer mellanrum mellan Ihs och kylaren? vilket inte är bra då man måste ha onödigt med pasta mellan ihs o block.

Jag upplevde då inga problem med att montera h100i , menar du att deras produkt skiljer sig åt?

Skrivet av anon200632:

Nej, du ska lägga plast ramen uppe runt pumpen och sedan den brackat prylen med 4 hål som spänner ner pumphuset.
Då trycker bracketen ner pumphuset ytterligare 0.5-1mm.

Jag fick göra detta när jag delidade min i5a då h100i inte nådde ända ner till cpun annars.

Precis som decimal säger, Plast mellan bracket och pumphus

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Okej då fattar jag. Inget jag behövde iaf. Skiljer kanske lite på dem olika kylarna.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Nej, du ska lägga plast ramen uppe runt pumpen och sedan den brackat prylen med 4 hål som spänner ner pumphuset.
Då trycker bracketen ner pumphuset ytterligare 0.5-1mm.

Jag fick göra detta när jag delidade min i5a då h100i inte nådde ända ner till cpun annars.

Om jag lägger tryck mot pumpen blir det ingen temp skillnad så förmodar trycket är bra.
Där emot ska jag nog fixa par nya fläktar med jämnt luft flöde då dessa är helt olika, quiet under och utblås original men jag kört med fläkt kontroll till fläktarna

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Skrivet av Dawidowski:

Om jag lägger tryck mot pumpen blir det ingen temp skillnad så förmodar trycket är bra.
Där emot ska jag nog fixa par nya fläktar med jämnt luft flöde då dessa är helt olika, quiet under och utblås original men jag kört med fläkt kontroll till fläktarna

Tja, om du provat lägga tryck mot pumpen samt även sett till så inget blockerar den eller är i vägen lite gran så den inte får nog med kontakt så är det med största sannolikhet pastan!

Och då jag i stort sett var i samma situation med min H100 och delidding med användandet av MX-4 så var temperatur skillnaderna efter delid nästan värre än innan jag gjorde det, men som sagt CLU ändra spelet helt och hållet!

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk
Skrivet av BabyMoseN:

Tja, om du provat lägga tryck mot pumpen samt även sett till så inget blockerar den eller är i vägen lite gran så den inte får nog med kontakt så är det med största sannolikhet pastan!

Och då jag i stort sett var i samma situation med min H100 och delidding med användandet av MX-4 så var temperatur skillnaderna efter delid nästan värre än innan jag gjorde det, men som sagt CLU ändra spelet helt och hållet!

Underbart att höra, det finns fortfarande hopp

Pastan är på väg, så måndag kväll skall jag kunna få pröva lite. 4.7ghz med 1.25v med 85c just nu.

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk

Fick hem kylpastan, liquid pro

Rensa, remountade and TADA! It fucking works
64 c full load med 4.7ghz! Shiiiit ;D amazing stuff!

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Skrivet av Dawidowski:

Fick hem kylpastan, liquid pro

Rensa, remountade and TADA! It fucking works
64 c full load med 4.7ghz! Shiiiit ;D amazing stuff!

Se där, var väll det jag trodde!! Glad allt löste sig till slut och får önska dig lycka till i klockandet.

Jajo får önska dig en tidig god jul också!

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk
Skrivet av BabyMoseN:

Se där, var väll det jag trodde!! Glad allt löste sig till slut och får önska dig lycka till i klockandet.

Jajo får önska dig en tidig god jul också!

Asså jag vet inte vad jag skall säga... wow? shiit... fantastiskt och otroligt Otroligt lycklig just nu!
4.8 ghz funkar på 1.3v nu under 70c får testa mig fram mer

Önskar dig och er andra god jul och gott nytt år i förväg Min semester är räddad!!

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dawidowski:

Haloj

Idle temps 32-38
Load temps 80-84

Har delidat, tunn yta av arctic silver 5 mellan ihsen samt chippet. likså åvan ihsen
Har reseatat ett x antal gånger, pumpen lyser och den går i 2,3k rpm

Någon som vet varför den presterar så dåligt med push and pull?
Kör 2 quiet fläktar samt 2 medföljande till h100i

Övrigt så är den på 1.210v i 4.6hz och har fått den till att nå 85c efter 10 runder IBT 4.7ghz med 1.256v
Är riktigt besviken nu

Har du kylaren direkt mot chippet så bör du ha icke ledande pasta, precis som med en GPU, pastan ska ju helst hamna utanför på sidorna av chippet då det bidrar till extra värmeavledning. Sen måste ju kylaren vara spegelblank i ytan och ha någon sorts tryck mot chippet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skuggan74:

Har du kylaren direkt mot chippet så bör du ha icke ledande pasta, precis som med en GPU, pastan ska ju helst hamna utanför på sidorna av chippet då det bidrar till extra värmeavledning. Sen måste ju kylaren vara spegelblank i ytan och ha någon sorts tryck mot chippet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag jobbar med att göra kylare till elektroniken till solcells omvandlarna och vi fick inte leverera kylare där ytan som de smetar på kylpasta på är spegelblank för kylförmågan vart sämre då kylpastan gled iväg och det vart ingen kylpasta kvar mellan de 2 ytorna så värmeavledningen funkade inte bra.

Så ytorna fick dras till med fin smärjelduk så ytan vart lite matt, Då stannade kylpastan kvar som ett tunt lager mellan ytorna och värmeavledningen funkade.

Så spegelblank är inte att rekommendera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Jag jobbar med att göra kylare till elektroniken till solcells omvandlarna och vi fick inte leverera kylare där ytan som de smetar på kylpasta på är spegelblank för kylförmågan vart sämre då kylpastan gled iväg och det vart ingen kylpasta kvar mellan de 2 ytorna så värmeavledningen funkade inte bra.

Så ytorna fick dras till med fin smärjelduk så ytan vart lite matt, Då stannade kylpastan kvar som ett tunt lager mellan ytorna och värmeavledningen funkade.

Så spegelblank är inte att rekommendera.

Du vill ju ha så nära kontakt som möjligt, metall mot metall vore ju det bästa, pastan är där för att fyll ut ojämnheter, är ytan inte plan så kanske det är bättre med ruggad yta där pastan sitter kvar. Men vid två plana ytor är spegelblankt bättre för då får ju ytorna närmare kontakt. Metallen leder värmen bättre än pastan.

Det ser säkert annorlunda ut på omvandlarna du nämner. En CPU är ju otroligt blank och plan om du tar bort locket så du ser chippet.

Skickades från m.sweclockers.com