Oculus VR visar upp nästa generation av glasögonen Rift på CES 2014

Permalänk
Skrivet av hwasser:

4k? Driver ni lr? En sådan skulle kosta 40 000 kr och kräva dubbla titan för att klara bf4 i medium-inställningar xD. 4k är aktuellt först då ett grafikkort klarar att leverera bf4 i 120 fps i 1080p

Haha tänkte precis samma

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag menar att det behövs 4K för att det verkligen ska bli en bra produkt och för att man ska kunna kalla det virtuell verklighet. Ungefär som att den första versionen av iPhone inte riktigt var en bra produkt för att den exempelvis saknade 3G – den var mer en prototyp för att visa vad som komma skulle och för att se hur stort intresset var.

Väldigt många som testat nuvarande lågupplösta Oculus Rift är överväldigade av produkten. Ett fåtal än mer så av nya versionen som med all sannolikhet har en 1080p panel. Så det är bara din åsikt att den inte skulle vara bra förrän 4K. Tråkigt för din del att du inte kan tycka det är en bra produkt förrän med 4K, själv tycker jag att man ibland får acceptera vissa nackdelar för att njuta av allt det andra produkten erbjuder istället.

Skrivet av SuperFlugan:

Haha tänkte precis samma

Läs mitt tidigare svar. Finns inget tvång att driva den i 1:1, det viktiga är pixeltätheten.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Buio:

Väldigt många som testat nuvarande lågupplösta Oculus Rift är överväldigade av produkten. Ett fåtal än mer så av nya versionen som med all sannolikhet har en 1080p panel. Så det är bara din åsikt att den inte skulle vara bra förrän 4K. Tråkigt för din del att du inte kan tycka det är en bra produkt förrän med 4K, själv tycker jag att man ibland får acceptera vissa nackdelar för att njuta av allt det andra produkten erbjuder istället.

Läs mitt tidigare svar. Finns inget tvång att driva den i 1:1, det viktiga är pixeltätheten.

Det finns folk till allt. Vissa tycker att JPEG är lika bra som PNG, även för de tillämpningar där JPEG ger usel kvalité OCH större filstorlek. Vissa tycker att sönderkomprimerad 360p aXXo-ripp är samma sak som 1080p blu-ray. Vissa tycker att 30 fps = flyt i FPS-spel.

720p är alldeles för lågupplöst i en produkt som Rift. 1080p är såklart bättre, men inte tillräckligt. Vid 1440p tror jag att det börjar se rätt bra ut.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Det finns folk till allt. Vissa tycker att JPEG är lika bra som PNG, även för de tillämpningar där JPEG ger usel kvalité OCH större filstorlek. Vissa tycker att sönderkomprimerad 360p aXXo-ripp är samma sak som 1080p blu-ray. Vissa tycker att 30 fps = flyt i FPS-spel.

Aha, så enligt din jämförelse är alla som tycker så om Oculus samma personer som tycker dålig kvalite är bra? Fin vinkling till din fördel. Synd att du inte kan njuta av den innan 4K då, syns kanske om ett antal år när det blir aktuellt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Buio:

Aha, så enligt din jämförelse är alla som tycker så om Oculus samma personer som tycker dålig kvalite är bra? Fin vinkling till din fördel. Synd att du inte kan njuta av den innan 4K då, syns kanske om ett antal år när det blir aktuellt.

Nu vränger du orden. Det jag sa var att bara för att det finns folk som tycker att 720p på Rift är bra betyder inte det att det är det, på samma sätt som att JPEG inte blir lika bra som PNG bara för att vissa "tycker" det.

Jag kommer nog kunna njuta av Rift i 2560x1440. 1080p bör vara för lågupplöst för att jag inte ska tänka på det hela tiden.

Om några år kommer vi skratta åt Rift i 1080p och inte förstå hur någon kunde tycka att det var bra. 4K tror jag däremot kommer funka rätt länge, lite som 2048x1536 på iPad. Det är inte "perfekt", men alla är nöjda med det, och det lär vara åtminstone "helt OK" ett tag till.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilsk3n:

Verkar SJUKT coolt för typ bilspel, och kanske äventyrsspel, men allt där man normalt siktar med musen känns plötsligt krångligt med denna. Eller finns någon idé om hur tex FPS ska styras?

Spel som är gjorda för mus/tangentbord kommer antagligen att vara lite krångligt(kanske är en vanesak?). Men här är ett exempel på hur FPS skulle kunna vara riktigt kul!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag menar att det behövs 4K för att det verkligen ska bli en bra produkt

Men vi kan avsluta med att du nog har betydligt högre krav än jag. Personligen tycker jag att själva uppfinningen i sig är mycket intressant och allt vad jag läst om den gör att jag verkligen ser fram emot release, speciellt då de förbättrat den och säkert kommer fortsätta med det innan release.

Permalänk
Medlem

Deras problem är att sony och microsoft gör sina egna (i alla fall sony). Lite hype just nu kring OR, men den stora massan kommer sony och micrsoft förmodligen ta, då de sitter på konsolerna. Jag menar varför köpa OR som inte funkar på konsolerna, då du kan köpa sonys som funkar på allt som OR funkar på plus PS4.

Jag tycker detta också går långsamt, de har sagt några månader i några år nu. Fördelen de skulle kunna ha emot sony och micrsoft är just tiden, men då måste de ju också släppa den snart.

Sedan varför har de ett så stort team då de inte gör något själva i princip? Lätt att spela stor då man leker med andras pengar antar jag. För vad gör alla de 70 personerna? I princip all teknik köper de in. Är det 70 personer som håller på med marknadsföring eller?

För avsluta, har inte själv testat. Så svårt att bedöma själva produkten. Var ju lite hype kring VR på 90-talet också. Skönt att se att designen i alla fall har blivit bättre sedan Virtual Boy.:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ketchup1:

Sedan varför har de ett så stort team då de inte gör något själva i princip? Lätt att spela stor då man leker med andras pengar antar jag. För vad gör alla de 70 personerna? I princip all teknik köper de in. Är det 70 personer som håller på med marknadsföring eller?

Kan ju vara så att det står vad de gör om man ser vilka jobb som de söker folk till? Står med en stor fet rubrik på deras hemsida:

https://careers.oculusvr.com/jobs/

Mestadels verkar vara mjukvara, men det behövs väl inte så mycket personer till? Ja menar Microsoft har ju bara 100 tusen anställda?

Så, Det var väl inte så svårt att se efter själv eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Det finns folk till allt. Vissa tycker att JPEG är lika bra som PNG, även för de tillämpningar där JPEG ger usel kvalité OCH större filstorlek. Vissa tycker att sönderkomprimerad 360p aXXo-ripp är samma sak som 1080p blu-ray. Vissa tycker att 30 fps = flyt i FPS-spel.

720p är alldeles för lågupplöst i en produkt som Rift. 1080p är såklart bättre, men inte tillräckligt. Vid 1440p tror jag att det börjar se rätt bra ut.

Att jämföra png och jpeg är som att jämföra äpplen och päron. Png är gjord för grafik som en ersättare till gif. Jpeg är mycket bättre för fotografier däremot.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av matnojje:

Att jämföra png och jpeg är som att jämföra äpplen och päron. Png är gjord för grafik som en ersättare till gif. Jpeg är mycket bättre för fotografier däremot.

Jag vet. Det finns folk som "tycker" att JPEG är bättre (eller lika bra) till grafik. Det finns även folk som "tycker" att JPEG är bättre än PNG till fotografier när filstorleken saknar betydelse.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Kan ju vara så att det står vad de gör om man ser vilka jobb som de söker folk till? Står med en stor fet rubrik på deras hemsida:

https://careers.oculusvr.com/jobs/

Mestadels verkar vara mjukvara, men det behövs väl inte så mycket personer till? Ja menar Microsoft har ju bara 100 tusen anställda?

Så, Det var väl inte så svårt att se efter själv eller?

Jo, men behövs verkligen så många? Den högre upplösningen är ju ett resultat av att de har köpt in en bättre skärm. Men men det är deras problem, om de anser att de behöver det så behöver de väl det, även om jag inte förstår varför.:)

Microsoft är ju dock lite annorlunda. De tillverkar mer all teknik själv och gör mjukvaruprogram etc, och de är ju också ett litet större företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ketchup1:

Jo, men behövs verkligen så många? Den högre upplösningen är ju ett resultat av att de har köpt in en bättre skärm. Men men det är deras problem, om de anser att de behöver det så behöver de väl det, även om jag inte förstår varför.:)

De anställda de har + har annonserat räcker nog inte långt med tanke på allt de är ute efter att göra.

Som jag förstått det är Oculus kortsiktiga vision att bygga en hel infrastruktur, community samt marketplace att dela/köpa content för VR. Tänk Steam fast för VR.
Den långsiktiga visionen är att integrera det med android, i princip bygga in en integrerad mobil-krets i headsettet som kan användas för att köra enklare demon/spel/kalibrering/appar osv eller hantera streaming förmodligen.
För att låta utvecklare kunna utveckla spel mot OR behöver de även jobba med egna utvecklare nära spelmotorerna såsom Unreal Engine osv.
Vidare är som bekant risken för obehagliga upplevelser såsom illamående överhängande, speciellt om produkten släpps för tidigt innan det finns inbyggda sätt att säkra kvaliteten på spel/appar som körs. Eftersom inget såhär realistiskt VR headset har funnits innan är detta området i princip helt outforskat.

Man kan säga att de mjukvarumässigt behöver bygga Steam, Integration till alla större spelmotorer och hälften av allt som en mobiltelefon har samtidigt och helst vara klara igår.

De hade förstås kunnat valt en mindre ambitiös approach och skitit i upplevelsen/kvaliteten eller hur lätt det är att göra och hitta bra spel till produkten, och lanserat bara hårdvaran. Istället för att hoppas kunna ta betalt genom att tillhandahålla bra content så hade de fått ha ett högre pris på headsettet. Då hade Oculus nog redan floppat när arga konsumenter kräks IRL av sin nya häftiga leksak för 10000kr för att de fåtal dåligt optimerade spel som gick att hitta var kodade av totala amatörer.

Skrivet av Ketchup1:

Microsoft är ju dock lite annorlunda. De tillverkar mer all teknik själv och gör mjukvaruprogram etc, och de är ju också ett litet större företag.

Och exakt hur mycket teknik/mjukvaruprogram tror du det finns att köpa på hyllan som fungerar för Virtual Reality headset med datorspel som inriktning???

Permalänk

lol

mk.2 av denna generationens konsoler kommer nog slås om oculus rift eller ha support för det om oculus blir klar 2014.