Permalänk
Medlem

Hjälp med att få min dator tyst

Hej!

Har under en längre tid försökt få min dator tyst och har en del olika lösningar som inte gjorde något alls liggandes just nu...

Trött på att spendera en del pengar för noll resultat och bygga lager på värdelösa produkter så tänkte nu slänga ut frågan och se om någon kan hjälpa mig här.

Mitt mål är att få datorn så tyst som möjligt för max ca 1000kr men helst billigare. Jag är lite sugen på vattenkylning men det är dyrt och jag vågar inte mig inte rikgtigt på det fullt ut.

Det jag har idag: (frånutom det i sign)
4 st "tysta" pwm fläktar kopplade med en splitter till mb (fläktkontrollern jag köpte fick dom bara att klicka...)

660 har stock kylare och 8400gs är ett passivt kort

Inget är överklockat just nu och håller bra temperatur men stör mig något enormt på ljudnivån, speciellt när man ska lägga sig och kolla på någon film. (används även som "htpc" därav 8400 kortet)

Ska man investera i nytt chassi eller byta ut alla fläktarna osv? är väldigt nöjd med chassit förövrigt.

Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta!

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av virre567:

Hej!

Har under en längre tid försökt få min dator tyst och har en del olika lösningar som inte gjorde något alls liggandes just nu...

Trött på att spendera en del pengar för noll resultat och bygga lager på värdelösa produkter så tänkte nu slänga ut frågan och se om någon kan hjälpa mig här.

Mitt mål är att få datorn så tyst som möjligt för max ca 1000kr men helst billigare. Jag är lite sugen på vattenkylning men det är dyrt och jag vågar inte mig inte rikgtigt på det fullt ut.

Det jag har idag: (frånutom det i sign)
4 st "tysta" pwm fläktar kopplade med en splitter till mb (fläktkontrollern jag köpte fick dom bara att klicka...)

660 har stock kylare och 8400gs är ett passivt kort

Inget är överklockat just nu och håller bra temperatur men stör mig något enormt på ljudnivån, speciellt när man ska lägga sig och kolla på någon film. (används även som "htpc" därav 8400 kortet)

Ska man investera i nytt chassi eller byta ut alla fläktarna osv? är väldigt nöjd med chassit förövrigt.

Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta!

Tack på förhand

En bra början är att hitta källan till ljudet. Nätagg, CPU-kylare och grafikkort brukar låta mest.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Har själv haft ett p182 och jag lyckades ha den tyst, hade Noctua fläktar i den samt ett cooler master seidon slutet vattenkylnings kit, även denna kyld med noctuas

har idag ett p280 med h100i och ett 780 acx och det låter faktist mer än mitt p182 så chassit behöver du ej byta ut pga ljudnivå, mest pga att det är outdated om man får tycka så

Du kan ju kringkoppla agget och starta endast det för att höra om det är fläkten i agget som spökar

Visa signatur

NZXT S340 | Newton R2M 650w | EVGA GTX970 SC ACX 2.0 | 16gb Vengeance PRO | I5 4690K @ 4.7/1.35 | z97 Krait | Corsair H100i | Samsung Evo 128 | Corsair GT 120 | 3Tb Lagring | Func KB-460 | DT770 80 Ohm | SS Rival | Benq XL2720T |

Permalänk
Medlem

H50 är väl inte direkt känd för att vara tyst. Speciellt inte om du har orginalfläktarna på.
Ska man ha tyst ska man gå på luftkylning.
Har du gjort en egen fläktkurva på grafikkortet där fläkten är dragen så långt ner som möjligt under idle?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Nu i helgen när jag får tid ska jag titta igenom datorn och se om jag kan hitta källan eller källorna till ljudet.

Kan vara fläktarna som låter då jag uppfattade att den var tystare förut. När jag kör en fläkt på cpu ingången så låter den nästan inget alls men dom jag kopplar till chassi fan med splitter går på hög varv låter det som. Är det lika bra att investera i nya fläktar eller en fläktkontroller som hanterar pwm? Har en nzxt sentry 2 kontroller just nu men kopplar jag in fläktarna till den så klickar dom bara...