Permalänk
Avstängd

Chipset, vad spelar det för roll?

Tjenare! Jag funderar på att köpa ett nytt moderkort med minst 2st pci-e x16 portar.

Jag sitter för tillfället på ett moderkort med b75 chipset och en core i5 3470. Och jag undrar om chipset har något med processor kompalitet att göra eller om sockel är 'det enda' som spelar roll.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i5 3470 |GPU: MSI GTX-770|Mobo: MSI B75MA-P45|
|Case: lol dunno ._.|Ram: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB|HDD: 3x Seagate 250 GB |PSU: 630W |

Permalänk

är mest funktioner som skiljer dem åt.

B-xx är väll typ basic moderkort som klarar det den ska göra medans H-xx är lite mer advancerade med lite fler funktioner upplåsta och Z-xx är top of line chipen med alla funktioner upplåsta

för att se om din cpu kommer passa måste du kolla att du har rätt sockel och sen i manualen/tillverkarens hemsida så att de lagt till stöd för din gpu i biosprogramvaran är snarare programvaran än just chiptypen som avgör vilka cpu som stödjs och inte

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

är mest funktioner som skiljer dem åt.

B-xx är väll typ basic moderkort som klarar det den ska göra medans H-xx är lite mer advancerade med lite fler funktioner upplåsta och Z-xx är top of line chipen med alla funktioner upplåsta

för att se om din cpu kommer passa måste du kolla att du har rätt sockel och sen i manualen/tillverkarens hemsida så att de lagt till stöd för din gpu i biosprogramvaran är snarare programvaran än just chiptypen som avgör vilka cpu som stödjs och inte

Vad för roll spelar nummren efter B, H och Z ?

Visa signatur

|CPU: Intel Core i5 3470 |GPU: MSI GTX-770|Mobo: MSI B75MA-P45|
|Case: lol dunno ._.|Ram: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB|HDD: 3x Seagate 250 GB |PSU: 630W |

Permalänk
Skrivet av subtector:

Vad för roll spelar nummren efter B, H och Z ?

olika version på chip de valt att använda högre är nyare version

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows