Keyboard input lag efter överklockning av i5-2500k

Permalänk
Medlem

Keyboard input lag efter överklockning av i5-2500k

Hej,

Jag köpte nyligen vattenkylning för att jag skulle kunna överklocka min Intel Core i5-2500K och gick från 3,3GHz --> 4,5GHz.

Allt verkade fungera klockrent tills jag började uppleva att mitt tangentbord "laggar". Ibland tar det tid innan texten jag skriver "dyker upp", och ibland skriver den på tok många fler tecken än jag tryckt på.

Exempelvis.. Jag försöker skriva "Hej", men texten "Hejjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj" dyker upp.

Är det någon som har någon koll överhuvudtaget vad detta kan bero på?

Det skulle troligtvis lösa problemet att resetta till defaultinställningar men helst vill jag såklart fortsätta ha min CPU överklockad!

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av selhen:

Hej,

Jag köpte nyligen vattenkylning för att jag skulle kunna överklocka min Intel Core i5-2500K och gick från 3,3GHz --> 4,5GHz.

Allt verkade fungera klockrent tills jag började uppleva att mitt tangentbord "laggar". Ibland tar det tid innan texten jag skriver "dyker upp", och ibland skriver den på tok många fler tecken än jag tryckt på.

Exempelvis.. Jag försöker skriva "Hej", men texten "Hejjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj" dyker upp.

Är det någon som har någon koll överhuvudtaget vad detta kan bero på?

Det skulle troligtvis lösa problemet att resetta till defaultinställningar men helst vill jag såklart fortsätta ha min CPU överklockad!

Tacksam för hjälp!

Är det ett trådlöst tangentbord?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Är det ett trådlöst tangentbord?

Skickades från m.sweclockers.com

Nix, det är det inte

Permalänk
Avstängd
Skrivet av selhen:

Nix, det är det inte

Det du beskriver är ju annars exakt vad som händer om det är dåligt batteri

Blir det samma problem om du sänker klocken lite?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det du beskriver är ju annars exakt vad som händer om det är dåligt batteri

Blir det samma problem om du sänker klocken lite?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet! Men tyvärr var det inte så enkelt!

Jag testade att sänka ner klocken till 4,3 istället, dock utan framgång!

Permalänk
Skrivet av selhen:

Jag vet! Men tyvärr var det inte så enkelt!

Jag testade att sänka ner klocken till 4,3 istället, dock utan framgång!

Jävlar gick du från 3.3 till 4.5? med en 2500k så enkelt? fyfan va nice, vilken vattenkylning kör du på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebakiyonlen:

Jävlar gick du från 3.3 till 4.5? med en 2500k så enkelt? fyfan va nice, vilken vattenkylning kör du på?

Tja,

Jag kör på http://cdon.se/hemelektronik/antec/antec-kuhler-h2o-620-v4-cp...

Den går att trycka upp till 4,7GHz också men jag ville börja försiktigt

Permalänk
Medlem

Har du råkat ändra bus-hastigheten? Då kan USB strula ordentligt, lås den när du överklockar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Har du råkat ändra bus-hastigheten? Då kan USB strula ordentligt, lås den när du överklockar!

Det skulle kunna vara det.. Jag ska kolla upp det så fort jag kommer hem!

Jag återkommer med besked!

Tack så mycket

Permalänk
Skrivet av selhen:

Tja,

Jag kör på http://cdon.se/hemelektronik/antec/antec-kuhler-h2o-620-v4-cp...

Den går att trycka upp till 4,7GHz också men jag ville börja försiktigt

Jag har en hyper 212 evo, skulle du rekommendera byta till Antec Kühler H2O 620 V4 CPU Cooler?, är den bra? vågar inte riktigt testa med vattenkylning men antec eller corsair h80i, vilken skulle kunna vara bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebakiyonlen:

Jag har en hyper 212 evo, skulle du rekommendera byta till Antec Kühler H2O 620 V4 CPU Cooler?, är den bra? vågar inte riktigt testa med vattenkylning men antec eller corsair h80i, vilken skulle kunna vara bättre.

En del säger att vattenkylning is the shit, andra inte.
Jag tycker om det väldigt mycket. Bra kylning med tanke på det ljud och oftast det pris man betalar.

Har en Corsair h60 som kyler en i5 4670k i stock, sitter i cirka 30 grader i idle och 40-55 grader i full load.

Kör pumpen på ca 3900rpm vilket verkar vara kring maxhastigheten innan den börjar låta litegrann.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebakiyonlen:

Jävlar gick du från 3.3 till 4.5? med en 2500k så enkelt? fyfan va nice, vilken vattenkylning kör du på?

Är ju hur enkelt som helst med 2500k, turbo ligger redan på 3,7 GHz och 4,5 GHz kunde jag köra stabilt med allt på auto och multiplier på 45.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

Är ju hur enkelt som helst med 2500k, turbo ligger redan på 3,7 GHz och 4,5 GHz kunde jag köra stabilt med allt på auto och multiplier på 45.

Var kan man skaffa de gamla sandybridge 2500-2600k series, hittar fan ingen, fanns typ föra året fullt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebakiyonlen:

Var kan man skaffa de gamla sandybridge 2500-2600k series, hittar fan ingen, fanns typ föra året fullt ut.

Begagnade, dyker upp titt som tätt här på marknaden.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

Begagnade, dyker upp titt som tätt här på marknaden.

Hittar några på konstiga hemsidor 1800kr för 2500k och 2400kr för 2600k, låter fan dyrt loL!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Har du råkat ändra bus-hastigheten? Då kan USB strula ordentligt, lås den när du överklockar!

Jag kan inte hitta vart denna höjningen isåfall är gjord.

Har Asus Z87 Pro (moderkort). Någon som vet vart man justerar bus-speed?

Permalänk
Medlem
Skrivet av selhen:

Jag kan inte hitta vart denna höjningen isåfall är gjord.

Har Asus Z87 Pro (moderkort). Någon som vet vart man justerar bus-speed?

Det tvivlar jag starkt på. Antigen har du ett Z68/Z77 moderkort eller så har du en i5-4670k

2500k passar inte till 1150 sockeln.

Och det brukar finnas på samma ställe som man hittar multin. Kan ha många namn, Bus-speed, BCLK etc.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Det tvivlar jag starkt på. Antigen har du ett Z68/Z77 moderkort eller så har du en i5-4670k

2500k passar inte till 1150 sockeln.

Och det brukar finnas på samma ställe som man hittar multin. Kan ha många namn, Bus-speed, BCLK etc.

Freddie

Nä, det har du rätt i.. Jag har ju Asus P8Z68-V Pro (inte Z87 såklart)..

Okej, jag tar en liten titt. Tack!

Permalänk
Medlem

Jag har också det där problemet.. skiver jag k så kan det ibland bli kkkkkk, jag har överklockat min 3570k till 4.4Ghz, har extreme 4 moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av selhen:

Hej,

Jag köpte nyligen vattenkylning för att jag skulle kunna överklocka min Intel Core i5-2500K och gick från 3,3GHz --> 4,5GHz.

Allt verkade fungera klockrent tills jag började uppleva att mitt tangentbord "laggar". Ibland tar det tid innan texten jag skriver "dyker upp", och ibland skriver den på tok många fler tecken än jag tryckt på.

Exempelvis.. Jag försöker skriva "Hej", men texten "Hejjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj" dyker upp.

Är det någon som har någon koll överhuvudtaget vad detta kan bero på?

Det skulle troligtvis lösa problemet att resetta till defaultinställningar men helst vill jag såklart fortsätta ha min CPU överklockad!

Tacksam för hjälp!

Kan det finnas någon risk att överklockningen är instabil? Har du stresstestat ordentligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarrgoth:

Kan det finnas någon risk att överklockningen är instabil? Har du stresstestat ordentligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Nä, faktiskt inte. Jag följde en guide på YouTube som verkade vara trovärdig, men något stresstest gjorde jag inte. Vilket program rekommenderar du att jag använder?

Permalänk
Medlem

Och är du säker på att det har med överklockningen att göra?? Kan ju helt enkelt vara t-bordet som är på g att ge sig annars....

Permalänk
Medlem
Skrivet av selhen:

Nä, faktiskt inte. Jag följde en guide på YouTube som verkade vara trovärdig, men något stresstest gjorde jag inte. Vilket program rekommenderar du att jag använder?

Någon form av stabilitetstest bör du definitivt använda, är klocken instabil kan alla möjliga otrevligheter hända. Aida64 eller Prime95 brukar vara populära testprogram, kör något av dem i minst 12 timmar så kan du vara någorlunda säker. Helst ska du köra minst 24 timmar.

Permalänk
Medlem

Testa att uppdatera bios?

kör samma kylning och min I2500K i 4,3 fungerar utmärkt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Testa att uppdatera bios?

kör samma kylning och min I2500K i 4,3 fungerar utmärkt.

Behövde du göra det innan du överklockade? Jag kan ju ge det ett försök.

Skrivet av Peppe79a:

Och är du säker på att det har med överklockningen att göra?? Kan ju helt enkelt vara t-bordet som är på g att ge sig annars....

Det är inte alls säkert, men det vore ett märkligt sammanträffande om det börjar bli kasst just när jag gjort min överklockning. Jag kan ju alltid testa att koppla tangentbordet till min laptop och se om det beter sig likadant där!

Skrivet av Tarrgoth:

Någon form av stabilitetstest bör du definitivt använda, är klocken instabil kan alla möjliga otrevligheter hända. Aida64 eller Prime95 brukar vara populära testprogram, kör något av dem i minst 12 timmar så kan du vara någorlunda säker. Helst ska du köra minst 24 timmar.

Har hört gott om Prime95 tidigare, så jag kör på det!

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av selhen:

Behövde du göra det innan du överklockade? Jag kan ju ge det ett försök.

Det är inte alls säkert, men det vore ett märkligt sammanträffande om det börjar bli kasst just när jag gjort min överklockning. Jag kan ju alltid testa att koppla tangentbordet till min laptop och se om det beter sig likadant där!

Har hört gott om Prime95 tidigare, så jag kör på det!

Tack!

Nej det gjorde jag inte, hade redan senaste värt att kolla upp!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200