770 2 GB / 4 GB - Övertyga mig gärna om vad jag ska köpa

Permalänk
Inaktiv

770 2 GB / 4 GB - Övertyga mig gärna om vad jag ska köpa

Funderar på att införskaffa ett nytt grafikkort till jul men är osäker på vilket jag ska välja. Eftersom att jag gärna vill ta del av Shadowplay streaming, gsync och nvidias drivers så är jag inne på nvidia spåret i form av ett 770. Det finns dock 2 olika modeller. Ett kort med 2 gb vram och ett med 4 gb vram.

Jag har läst på lite om skillnaden är värd 600 kr och de flesta säger att den låga minnesbussen limiterar kortet. Jag vill ju dock ha ett så framtidssäkert kort som möjligt och tänkte att 2 gb inte kommer räcka om något år. Jag siktar in mig på BF4 idag och redan där drar ju spelet 2200 mb på ultra.

Kommer 4 gb vram på ett 770 hjälpa nämnvärt i framtiden eller är det bättre att satsa på 2 gb?

Problemet är ju att det inte finns ett mellanting mellan 770 och 780, vilket känns synd. (Förutom 4 gb uppgraderingen).

Har ni några andra tips på grafikkort?

Jag tänker spela i 1080p på en ensam monitor och jag kommer inte köpa ett till 770 för SLI i framtiden. Så 4 gb är enbart för spelens krav i framtiden, inte för att spela i högre upplösning. Övertyga mig gärna om vad jag ska inhandla (Andra grafikkort inkl), jag har en budget på max 3300-ish.

Permalänk
Medlem

Tycker du ska fynda ett gtx 780. Eftersom du verkar inte vara öppen för Sli senare. Jag fixade mitt 780 för 3600kr på ett cdon erbjudande. Efter jul kanske du kan råffa åt dig ett för 3.3k ish

Visa signatur

i5 4670k|GTX 780

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag vill ju dock ha ett så framtidssäkert kort som möjligt och tänkte att 2 gb inte kommer räcka om något år. Jag siktar in mig på BF4 idag och redan där drar ju spelet 2200 mb på ultra.

Personligen tycker jag att står man och velar mellan GTX 770 2gb och 4gb, kan man lika gärna gå hela vägen och slå till på GTX 780 istället.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kampanjer/spel_p... kanske vore något? Vet inte hur länge erbjudandet gäller dock.
Alternativt vänta och se om det dyker upp några fina erbjudanden på GTX 780 nu i mellandagarna.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vibben:

Tycker du ska fynda ett gtx 780. Eftersom du verkar inte vara öppen för Sli senare. Jag fixade mitt 780 för 3600kr på ett cdon erbjudande. Efter jul kanske du kan råffa åt dig ett för 3.3k ish

Har varit inne på ett 780 men de kostar över 4k vilket jag inte riktigt har råd med. Men ja, jag får i så fall vänta lite och köpa ett 780 vid ett billigare tillfälle / kampanj. Får nog ta och göra så.

Skrivet av Minsc S2:

Personligen tycker jag att står man och velar mellan GTX 770 2gb och 4gb, kan man lika gärna gå hela vägen och slå till på GTX 780 istället.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kampanjer/spel_p... kanske vore något? Vet inte hur länge erbjudandet gäller dock.
Alternativt vänta och se om det dyker upp några fina erbjudanden på GTX 780 nu i mellandagarna.

Yeah, jag får nog ta och vänta även om det är tråkigt. :/ Får nog bli ett 780, tack för svar!

Permalänk
Inaktiv

Uppdatering:

Hittade det här kortet. Var för billigt för att inte köpa, var billigare än 2 GB versionen haha.

http://cdon.se/hemelektronik/videocard-pci-express-nvidia-msi...

Kostade runt 2660 med koden XMAS2013.
Sjukt nöjd just nu! ^^

Permalänk
Medlem

Grattis! Bra hittat!

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p