Permalänk
Avstängd

Sony W905A faktiskt nöjd

Jag har nyss fått min sony bravia w905a och satt upp den, och för en person som fullkomligt hatar plattskärmar så kan jag säga att jag faktiskt är riktigt nöjd.

svärtan är otroligt bra faktiskt

renligheten är perfekt man ser bara pixlarna inget annat precis det jag ville ha

betracktningsvinklar är helt ok ser inga problem med dem

tvn är otroligt snygg

Det enda klagomålet jag faktiskt verkar ha nu är upplösningen bilden förstörs riktigt rejält av 1080p men jag tittar ganska nära men ja den biten gör mig ledsen.

Färgerna är lite svaga men jag är ganska säker att sånt kan lösas med kallibrering.

Nu vet jag att något annat än helblank inte går, skillnaden är enorm men ja jag är riktigt nöjd med denna tvn, tyvärr kommer jag inte riktigt få plats med den. (kommer inte att kunna sitta i mitten framför) hade planer att kanske använda den som riktig datorskärm men efter att jag såg upplösningen så såg jag att det inte går tyvärr

men nu undrar jag hur man kan kallibrera den på ett enkelt vis

Permalänk
Medlem

Ett snabbt svar till dig min vän, " I told u so"

Trodde från början att du faktiskt skulle gilla den. Gratulerar och glöm inte bort att gama på den. Bättre finns inte.

PS skicka över din ZT60, tar den gärna för filmtittande. Ds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av koreinu:

Ett snabbt svar till dig min vän, " I told u so"

Trodde från början att du faktiskt skulle gilla den. Gratulerar och glöm inte bort att gama på den. Bättre finns inte.

PS skicka över din ZT60, tar den gärna för filmtittande. Ds

har en playstation 3 och gta 5 redo för den

efter att jag bytte bildläge till dagsljus så blev färgerna otroligt starka och fina

ska ha denna framför sängen min zt60 till filmer har tyvärr inte hunnit hänga upp den på väggen ännu så den har inte använts så mycket vilket är synd

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

har en playstation 3 och gta 5 redo för den

efter att jag bytte bildläge till dagsljus så blev färgerna otroligt starka och fina

ska ha denna framför sängen min zt60 till filmer har tyvärr inte hunnit hänga upp den på väggen ännu så den har inte använts så mycket vilket är synd

Underbart!

Otroligt härligt att höra att du faktiskt känner dig nöjd. Det kanske är så att du har Sony's smak och tycke på deras fabrikskalibrering som de oftast får bra gensvar på i just "out of the Box" läge, blir du petig så kan du finkalibrera senare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av koreinu:

Underbart!

Otroligt härligt att höra att du faktiskt känner dig nöjd. Det kanske är så att du har Sony's smak och tycke på deras fabrikskalibrering som de oftast får bra gensvar på i just "out of the Box" läge, blir du petig så kan du finkalibrera senare

Ja det verkar som det men sen är den helblank också, något som jag verkligen älskar. Jag vet nu att jag inte klarar av något annat än helblank om min eizo skärm hade varit helblank så hade bilden nog varit riktigt bra.

Det enda jag ser i sony tvn är pixlarna på nära håll, rent mönster av tyvärr ganska stora pixlar, men ja man ser absolut inget annat.

Jag ser också lite gula linjer i kanter av ikoner kallat convergence på crt skärmar, vet inte vad det heter på plattskärmar.

Om den här tvn inte hade så enorma pixlar så hade den nog varit helt underbar, men ja jag är riktigt nöjd för priset också betalade ju bara 8000.kr för den.

Färgerna är riktigt starka och fina som jag kan se det, men den behöver nog en rejäl kallibrering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

Ja det verkar som det men sen är den helblank också, något som jag verkligen älskar. Jag vet nu att jag inte klarar av något annat än helblank om min eizo skärm hade varit helblank så hade bilden nog varit riktigt bra.

Det enda jag ser i sony tvn är pixlarna på nära håll, rent mönster av tyvärr ganska stora pixlar, men ja man ser absolut inget annat.

Jag ser också lite gula linjer i kanter av ikoner kallat convergence på crt skärmar, vet inte vad det heter på plattskärmar.

Om den här tvn inte hade så enorma pixlar så hade den nog varit helt underbar, men ja jag är riktigt nöjd för priset också betalade ju bara 8000.kr för den.

Färgerna är riktigt starka och fina som jag kan se det, men den behöver nog en rejäl kallibrering.

Jag föredrar helblankt också, ger en klarhet som föder CRT-nostalgi.

4K hade varit helt perfekt i 60hz, men under tiden tills det blir prisvärd realitet får man hålla sig på behörigt avstånd. Game-mode har exempelvis en extra pixelskärpa som man kan stänga av, alternativ köra på grafik läge, för bättre bild och låg input lag då du gamar. Kalibrering hjälper, men full perfektion går aldrig att uppnå om man hårdrar, dock nära nog för tillfredställelse.

Jag är väldigt intresserad av hur du jämför ZT60 med W905 för film, mörklagt efter kalibrering. Framöver om du har möjlighet återkom gärna med fördelar och nackdelar gentemot varandra genom dina ögon (de flesta vet att du inte nöjer dig med något annat än det absolut bästa och din hårda kritik kan vara både roande och uppvaknande för vi andra då man påminns om kvalité som inte finns längre). Två olika tekniker mot varandra i deras essen, även om prisskillnaden är enorm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

Ja det verkar som det men sen är den helblank också, något som jag verkligen älskar. Jag vet nu att jag inte klarar av något annat än helblank om min eizo skärm hade varit helblank så hade bilden nog varit riktigt bra.

Det enda jag ser i sony tvn är pixlarna på nära håll, rent mönster av tyvärr ganska stora pixlar, men ja man ser absolut inget annat.

Jag ser också lite gula linjer i kanter av ikoner kallat convergence på crt skärmar, vet inte vad det heter på plattskärmar.

Om den här tvn inte hade så enorma pixlar så hade den nog varit helt underbar, men ja jag är riktigt nöjd för priset också betalade ju bara 8000.kr för den.

Färgerna är riktigt starka och fina som jag kan se det, men den behöver nog en rejäl kallibrering.

Hur är färgerna?
Är de starka och överdrivna (som folk av någon anledning gillar) eller naturliga?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av foxzox7:

Hur är färgerna?
Är de starka och överdrivna (som folk av någon anledning gillar) eller naturliga?

dem är helt ok som jag kan se det jag har inte testat den mycket ännu

det som verkligen förvånade mig var hur otroligt mjuk rörelserna märkte det direkt när jag kopplade in min ps3 känns som över 60 fps i gta 5

inget jag märkte på min zt60

tyvärr har jag inte denna känslan hela tiden det hoppar upp och ner från 100% mjukt till känslan av 20 fps detta är genom gta 5 så det är möjligt att fps'n märks tydligare

på min zt60 så var det stabilt

ps3 menyen är så mjuk i rörelser som den kan vara

det jag kan säga är att när det fungerar så känns det helt underbart en helt ny känsla

färgerna är lite svåra att få som jag vill antingen skriker dem saturering eller så är dem inte starka nog såg ut som en pappergoja hade spytt en regbåge på tvn så skrikande starka färger för starka men det är inte så farligt

nu fick jag till färgerna dem är riktigt bra nu det är fortfarande något med min fw900 som visar en bättre renare klarare bild kanske har med upplösningen att göra

men denna tvn är den bästa plattskärmen jag har sett bredvid min zt60 riktigt fin bild

nu önskar jag att dem gjorde en datorskärm med samma teknologi i mindre storlek och högre upplösning

mjukkänslan är helt underbar ska försöka göra några jämförelser mot min zt60

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zzcool:

dem är helt ok som jag kan se det jag har inte testat den mycket ännu

det som verkligen förvånade mig var hur otroligt mjuk rörelserna märkte det direkt när jag kopplade in min ps3 känns som över 60 fps i gta 5

inget jag märkte på min zt60

tyvärr har jag inte denna känslan hela tiden det hoppar upp och ner från 100% mjukt till känslan av 20 fps detta är genom gta 5 så det är möjligt att fps'n märks tydligare

på min zt60 så var det stabilt

ps3 menyen är så mjuk i rörelser som den kan vara

det jag kan säga är att när det fungerar så känns det helt underbart en helt ny känsla

färgerna är lite svåra att få som jag vill antingen skriker dem saturering eller så är dem inte starka nog såg ut som en pappergoja hade spytt en regbåge på tvn så skrikande starka färger för starka men det är inte så farligt

nu fick jag till färgerna dem är riktigt bra nu det är fortfarande något med min fw900 som visar en bättre renare klarare bild kanske har med upplösningen att göra

men denna tvn är den bästa plattskärmen jag har sett bredvid min zt60 riktigt fin bild

nu önskar jag att dem gjorde en datorskärm med samma teknologi i mindre storlek och högre upplösning

mjukkänslan är helt underbar ska försöka göra några jämförelser mot min zt60

Efter att dragit ner ljus till 20 och stängt av naturtrogen bild så är bilden otroligt bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

Jag har nyss fått min sony bravia w905a och satt upp den, och för en person som fullkomligt hatar plattskärmar så kan jag säga att jag faktiskt är riktigt nöjd.

svärtan är otroligt bra faktiskt

renligheten är perfekt man ser bara pixlarna inget annat precis det jag ville ha

betracktningsvinklar är helt ok ser inga problem med dem

tvn är otroligt snygg

Det enda klagomålet jag faktiskt verkar ha nu är upplösningen bilden förstörs riktigt rejält av 1080p men jag tittar ganska nära men ja den biten gör mig ledsen.

Färgerna är lite svaga men jag är ganska säker att sånt kan lösas med kallibrering.

Nu vet jag att något annat än helblank inte går, skillnaden är enorm men ja jag är riktigt nöjd med denna tvn, tyvärr kommer jag inte riktigt få plats med den. (kommer inte att kunna sitta i mitten framför) hade planer att kanske använda den som riktig datorskärm men efter att jag såg upplösningen så såg jag att det inte går tyvärr

men nu undrar jag hur man kan kallibrera den på ett enkelt vis

Skrivet av koreinu:

Ett snabbt svar till dig min vän, " I told u so"

Trodde från början att du faktiskt skulle gilla den. Gratulerar och glöm inte bort att gama på den. Bättre finns inte.

PS skicka över din ZT60, tar den gärna för filmtittande. Ds

Är det värt att byta från Samsung F8005 till Sony W905 om man kan göra det utan extra kostnad?

Kollar film med 720p mkv-filer eller genom netflix och spelar PS4.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av armara:

Är det värt att byta från Samsung F8005 till Sony W905 om man kan göra det utan extra kostnad?

Kollar film med 720p mkv-filer eller genom netflix och spelar PS4.

är mest fan av sony så jag skulle nog säga ja sen vet jag inte om samsung är högglansig eller ej och jag föredrar högglansig över allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av armara:

Är det värt att byta från Samsung F8005 till Sony W905 om man kan göra det utan extra kostnad?

Kollar film med 720p mkv-filer eller genom netflix och spelar PS4.

Det W905 ger dig är en ren Datorskärm i TV-storlek, med likvärdig bildkvalite för filmvisning i 24hz läge utan judder(hack) som Samsungs värsting F8005 i mitt eget tycke. Behöver du inte en ren datorskärm med superlåg input lag så kanske du inte behöver byta, men om du vill ha det bästa med kombon film och spel så är w905 det självklara valet. Utan tillägg, kör på

W905 har Netflix och klarar MKV filer, beroende på vad för server mjukvara du kör över strömmen så får du subs till .mkv

Permalänk
Medlem

Var själv på uppdrag av fadern att hitta två schyssta TV's. Blev två 46" av samma Sony-serie. Otroligt trevliga apparater, grymt sköna och spela på. Känns lika snabba som datormonitorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naxos:

Var själv på uppdrag av fadern att hitta två schyssta TV's. Blev två 46" av samma Sony-serie. Otroligt trevliga apparater, grymt sköna och spela på. Känns lika snabba som datormonitorn.

den otroliga mjukheten har jag inte upplevt någon annanstans gta v gav en helt ny känsla kändes som över 60 fps tyvärr inte hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

Jag har nyss fått min sony bravia w905a och satt upp den, och för en person som fullkomligt hatar plattskärmar så kan jag säga att jag faktiskt är riktigt nöjd.

En undran bara, varför hatar du plattskärmar? Helt OT, finner det intressant bara.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thorsama:

En undran bara, varför hatar du plattskärmar? Helt OT, finner det intressant bara.

jag har alltid älskat crt skärmar och jag tycker personligen att crt skärmar är betydligt bättre än plattskärmar

svärtan

kontrasten

en speciell renlighet med färger

rent glas vilket inte finns mycket med plattskärmar fick först nu veta att den hemska kladdheten var pågrund av antireflektiv behandling

har en sony gdm fw900 och jag fullkomligt älskar den till spel färgerna är underbara

färgerna i w905a'n är inte perfekta men jag älskar allat annat jag älskar att glaset är rent inget kladd eller annat älskar helt enkelt den tvn fick den också för ett riktigt bra pris är riktigt nöjd med den

hade tänkt ha den framför sängen men fick veta att den inte skulle få plats så jag försökte sälja den men efter lite tänkande och ändring i rummet så kan den få plats

så ja detta är den första platta skärmen jag tyckt om bredvid skärmen i min note 10.1 som också inte har någon antireflektiv behandlning

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

är mest fan av sony så jag skulle nog säga ja sen vet jag inte om samsung är högglansig eller ej och jag föredrar högglansig över allt

Skrivet av koreinu:

Det W905 ger dig är en ren Datorskärm i TV-storlek, med likvärdig bildkvalite för filmvisning i 24hz läge utan judder(hack) som Samsungs värsting F8005 i mitt eget tycke. Behöver du inte en ren datorskärm med superlåg input lag så kanske du inte behöver byta, men om du vill ha det bästa med kombon film och spel så är w905 det självklara valet. Utan tillägg, kör på

W905 har Netflix och klarar MKV filer, beroende på vad för server mjukvara du kör över strömmen så får du subs till .mkv

Skrivet av Naxos:

Var själv på uppdrag av fadern att hitta två schyssta TV's. Blev två 46" av samma Sony-serie. Otroligt trevliga apparater, grymt sköna och spela på. Känns lika snabba som datormonitorn.

Hm, känns som att det får bli Sonyn då. Spel och film är ju det enda jag gör. Kollar inte på vanlig TV heller. Det enda jag verkar förlora på att byta från Samsung till Sony är ju alla smartfunktioner som jag ändå inte använder.

@koreinu, Jag kör en Plex-server, stödjer Sonyn det?

Permalänk
Medlem

Ingen som vet om Sony W905 stödjer Plex?

Permalänk
Medlem

Ser ingen direkt mening med att gå från F8005 till W905 om man inte vill ha ner input laget då. Samsungen är väl så bra om inte bättre.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Blev ett byte iaf.. För er som undrar så fungerar Plex felfritt även på Sonyn.

Permalänk
Medlem

Ni andra med Sony W905A om ni spelar upp en film i powerdvd 3d kvalite 40gb+ , och väljer 3d mode i powerdvd spelaren flimrar det åt er från mitten av skärmen och går uppåt eller neråt?. Jag håller på o försöker lista ut vad som är fel åt mig....testat med två olika hdmi kablar men ingen jätte bra kabel än.

Sen när ska man använda 3d glasögonen , när filmerna från start är två delade eller ska man köra på vanliga filmer också när man har ändrat till 3d mode i tvn, tycker det är en djungel det här :). Bilden är ju kanon bra även om man ej kör i 3d...men man vill ju alltid få bilden som bäst.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk

Bästa TV-köpet jag någonsin gjort. Köpte först en 805a men bytte ut den till en 905a. Har en PS4 inkopplad till den och bilden är helt bisarrt bra. Jag har inte gjort några kalibreringar alls utan kör med fabriksinställningarna.

Dock ska man köpa sina filmer till denna apparat märkte jag. Jag laddade ner en DvD-rip bara för att testa bildkvalitén och filmen slutade spela upp vid samma tidpunkt varje gång, med felmeddelandet - "Playback not available". Tänkte att det är något fel med just denna DvD-rip så jag tankade ner en till - samma resultat.

Sony har nåt inbyggt DRM-skydd tror jag, som andra fabrikat inte har. Jag köper givetvis mina filmer. Ville bara testa bildkvalitén

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL Black Pearl PSU: Corsair HX 850W MoBo: Asus Z97-A CPU: Intel Core i5 4690K @ 3,9Ghz RAM: 16GB DDR3 Kylning: Noctua NH-U12 S GPU: GeForce® GTX 560 Ti 2048MB "Phantom"OS: Windows 10 x64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknikrädd:

Bästa TV-köpet jag någonsin gjort. Köpte först en 805a men bytte ut den till en 905a. Har en PS4 inkopplad till den och bilden är helt bisarrt bra. Jag har inte gjort några kalibreringar alls utan kör med fabriksinställningarna.

Dock ska man köpa sina filmer till denna apparat märkte jag. Jag laddade ner en DvD-rip bara för att testa bildkvalitén och filmen slutade spela upp vid samma tidpunkt varje gång, med felmeddelandet - "Playback not available". Tänkte att det är något fel med just denna DvD-rip så jag tankade ner en till - samma resultat.

Sony har nåt inbyggt DRM-skydd tror jag, som andra fabrikat inte har. Jag köper givetvis mina filmer. Ville bara testa bildkvalitén

Det som är så bra när du har PS4-an kopplad är att den automatiskt ställer in "Gaming"-mode utan att man tänker på det, till just den HDMI-porten PS4an är kopplad till.

Angående filmerna så fungerar PLEX utmärkt för mig om du vill testa ett annat alternativ :).

Permalänk
Skrivet av armara:

Det som är så bra när du har PS4-an kopplad är att den automatiskt ställer in "Gaming"-mode utan att man tänker på det, till just den HDMI-porten PS4an är kopplad till.

Angående filmerna så fungerar PLEX utmärkt för mig om du vill testa ett annat alternativ :).

Ahh PLEX. Har hört talas om det. Skall kollas upp, tack

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL Black Pearl PSU: Corsair HX 850W MoBo: Asus Z97-A CPU: Intel Core i5 4690K @ 3,9Ghz RAM: 16GB DDR3 Kylning: Noctua NH-U12 S GPU: GeForce® GTX 560 Ti 2048MB "Phantom"OS: Windows 10 x64.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man byter kanal om man spelar och använder PIP? Den sätter på kanal 1 automatiskt, även om jag bytt kanal innan till 111.. Hittar inget under inställningarna heller.

Permalänk
Skrivet av Teknikrädd:

Dock ska man köpa sina filmer till denna apparat märkte jag. Jag laddade ner en DvD-rip bara för att testa bildkvalitén och filmen slutade spela upp vid samma tidpunkt varje gång, med felmeddelandet - "Playback not available". Tänkte att det är något fel med just denna DvD-rip så jag tankade ner en till - samma resultat.

Sony har nåt inbyggt DRM-skydd tror jag, som andra fabrikat inte har. Jag köper givetvis mina filmer. Ville bara testa bildkvalitén

Cinavia heter deras Sonys DRM. Den gömmer sig i ljudet och det är bara Sonys egna filmer som påverkas. Och Columbias då men dom ägs av Sony så...

Nu är det bara max två timmar kvar tills min 46w905 levereras - sitter här som ett barn på julafton.

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ser ingen direkt mening med att gå från F8005 till W905 om man inte vill ha ner input laget då. Samsungen är väl så bra om inte bättre.

Du borde bli förbjuden att kommentera i "skärmdelen" av detta forum, om du tycker Samsung har bra bild på sina apparater. Speciellt om du tycker den är "likvärdig" eller "om inte bättre". Ge inte tips till folk om du inte vet vad du pratar om, för du jämför dag och natt och säger att de är lika. Geez