Permalänk
Medlem

Överklocka min dator

Har en ny dator som jag tänkt överklocka lite, men är inte så hajj på det här med överklocking, på min gamla dator så överklockade jag minnena och CPUn, som fungerade riktigt bra. Men då överklockade jag utifrån tips från andra.
Mina nya komponenter är:

i7-4770k (Corsair H100i V-kylning)
Asus formula Hero
corsair dominator platinum 1866mhz (ligger för närvarande på 1333mhz i bios) cl9
Palit 780ti jetstream

Någon som har tips på just dessa komponenter? dvs. vilken volt och ghz jag ska ligga på processorn samt vilken mhz+volt minnena kan ligga på. Har aldrig överklockat ett grafikkort men då jag har dessa Palit kylare vill jag iaf testa.

PS. Har igång min dator 24/7, så vill inte maxa datorn, utan bara ge den lite extra kraft.

Permalänk
Medlem

Skiljer ganska mycket på haswells hur mycket de klarar då de har problem med temperaturer också, så där får du testa dig fram helt själv i princip.
Ställ minnena på 1866 som de är speccade för och lämna dem sedan där.
Grafikkortet är bara att dra upp frekvensen i t.ex. MSI Afterburner tills det säger stopp

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt hur du lyckades missa den klistrade tråden.
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

afterburner eller precision x till gpu. vilken volt å ghz är svårt att säga då alla chipset är olika. du kan slippa up i 4,5 ghz på 1.2v eller inte ens till 4ghz på 1.2. så du måste testa dej fram vad som är stabilt.

Visa signatur

4770k @ 4,5ghz, msi z87-gd65 gaming, msi gtx 770 twin frozr oc 4gb gaming x2, corsair vengance 1600mhz 16gb, samsung 840 120 gb, 1tb western digital, corsair 1050 hx,

Permalänk
Medlem
Skrivet av doto:

Någon som har tips på just dessa komponenter? dvs. vilken volt och ghz jag ska ligga på processorn samt vilken mhz+volt minnena kan ligga på. Har aldrig överklockat ett grafikkort men då jag har dessa Palit kylare vill jag iaf testa.

Alla processorer är unika, så ingen kan säga exakt vad din processor behöver för volt antal och liknande för att fungera som bäst vid tex 4.2ghz eller vad du nu vill lägga den på.

Det enklaste du kan göra och det du lär dig mest på att att läsa dig till var andra personer med liknande utrustning ligger på och utgå därifrån.
Så ett tips är att läsa på innan man börjar!

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Skiljer ganska mycket på haswells hur mycket de klarar då de har problem med temperaturer också, så där får du testa dig fram helt själv i princip.
Ställ minnena på 1866 som de är speccade för och lämna dem sedan där.
Grafikkortet är bara att dra upp frekvensen i t.ex. MSI Afterburner tills det säger stopp

Ok, så sätta minnena på 2000mhz och dra ned timing till cl8 är ingen bra ideé?

Skrivet av trickysaer:

Har 780TI

Skrivet av LemonIllusion:

Jag vet inte riktigt hur du lyckades missa den klistrade tråden.
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Den guiden är inte riktad mot Haswell (står en kommentar att han antar att det är ungefär samma värden)

Skrivet av NiCkArN:

Alla processorer är unika, så ingen kan säga exakt vad din processor behöver för volt antal och liknande för att fungera som bäst vid tex 4.2ghz eller vad du nu vill lägga den på.

Vad tycker du jag ska bärja på 4.0ghz? körde 1.35v på min gamla i5 750 @ 3.8ghz 24/7 fungerade bra

Det enklaste du kan göra och det du lär dig mest på att att läsa dig till var andra personer med liknande utrustning ligger på och utgå därifrån.
Så ett tips är att läsa på innan man börjar!

Japp det är alltid det mesta, men tänkte eftersom jag inte direkt sjukt insatt i överklocking och dess termer, så ville jag gå den lates väg och höra med folk som redan är insatta i detta :). Vet dock att varje dator och dess komponenter är olika, så jag måste känna efter själv, men ville ha en bra bas med tips att utgå ifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av doto:

Ok, så sätta minnena på 2000mhz och dra ned timing till cl8 är ingen bra ideé?

Testa om du vill, men jag hade i alla fall gjort det efter överklockning av allt annat.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av doto:

Har 780TI

Vart står det att det enbart är för 780 och inga andra? "Advanced GK110 OC guide". Vad har du för chip i ditt kort? LÄS!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Testa om du vill, men jag hade i alla fall gjort det efter överklockning av allt annat.

ok tack!

Skrivet av trickysaer:

Vart står det att det enbart är för 780 och inga andra? "Advanced GK110 OC guide". Vad har du för chip i ditt kort? LÄS!

Citat:

This guide applies only for 780/Titan, if and when we have support for the 780Ti, this guide will be updated to reflect the changes!

Typ där? Sanningen är att jag inte orkar sätta mig in i sådant, har alldeles för mycket annat att tänkta på, behöver endast ett medelnummer som jag kan klara mig på framöver. Lat? svar ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av doto:

ok tack!

Typ där? Sanningen är att jag inte orkar sätta mig in i sådant, har alldeles för mycket annat att tänkta på, behöver endast ett medelnummer som jag kan klara mig på framöver. Lat? svar ja

There is no such thing as presets my dear. Och denna guide går utmärkt att använda även på ti Det är bara baskunskapen om hur det fungerar, vara noggrann och ta det i små steg. För att citera en vis man på ungefär samma område:

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet dårå..."

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av doto:

Den guiden är inte riktad mot Haswell (står en kommentar att han antar att det är ungefär samma värden)

Skillnaden är minimal, du kan utan problem följa den guiden för haswell också.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.