Sapphire lanserar Radeon R9 290X och R9 290 med kylaren Tri-X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

Det går till på så sätt att klock för klock skalning är olika samt att de inte överklockar lika högt i snitt.

Kolla på de flesta recensioner på GTX 780 från alla tillverkare så ser du att de flesta når över 1200MHz.

Medan EK har fått upp sitt R9 290X i över 1250MHz.. Vilket kort presterar bäst tror du?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Medan EK har fått upp sitt R9 290X i över 1250MHz.. Vilket kort presterar bäst tror du?

Nu trollar du bara (hoppas jag nästan).

Klart det finns exemlpar där ute som klockar över snittet. Finns ju GTX 780 som når 1300MHz och över utan problem.

Jag pratar om snitt.
Swec test, alla tre når över 1200MHz.
http://www.sweclockers.com/recension/17295-asus-geforce-gtx-7...
Guru3d 1215MHz på sitt Asus. Bara att kollar runt själv på olika recesnsioner om du inte litar på swec eller guru3d m.m.

Så överklockat rekommenderar jag till alla att köpa GTX 780 dels för att det är billigare och dels för att det helt enkelt presterar likvärdigt/bättre i 1080p. Notera att jag skriver 1080p då jag inte med 100% säkerhet kan säga hur de skulle prestera i 4k. Detta är alltså ren fakta svart på vitt. Jag pratar varken om oklockat eller GTX Titan eller något annat hux flux.

För test se en sida bakåt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

Nu trollar du bara (hoppas jag nästan).

Klart det finns exemlpar där ute som klockar över snittet. Finns ju GTX 780 som når 1300MHz och över utan problem.

Jag pratar om snitt.
Swec test, alla tre når över 1200MHz.
http://www.sweclockers.com/recension/17295-asus-geforce-gtx-7...
Guru3d 1215MHz på sitt Asus. Bara att kollar runt själv på olika recesnsioner om du inte litar på swec eller guru3d m.m.

Så överklockat rekommenderar jag till alla att köpa GTX 780 dels för att det är billigare och dels för att det helt enkelt presterar likvärdigt/bättre i 1080p. Notera att jag skriver 1080p då jag inte med 100% säkerhet kan säga hur de skulle prestera i 4k. Detta är alltså ren fakta svart på vitt. Jag pratar varken om oklockat eller GTX Titan eller något annat hux flux.

För test se en sida bakåt.

Man köper inte kort enbart för överklockning.. För då skulle ju man kunna köpa ett classified och alla skulle vara nöjda. Nu går det inte till så. Varför överklockar man? Jo, för att få ut så mycket prestanda man bara kan. Vad händer om kortet på ursprunglig klock presterar bättre? Ja, då jämför man pris kontra prestanda eller så köper man bara. Om du sitter och jämför enbart i 1080p så är det inte du som förstår. Kort som 290X och GTX Titan kan inte sträcka på sig ordentligt om man sitter på en 1080p skärm. Då kan man lika gärna köpa ett 280X för typ 2400:-. 290X och GTX Titan är två kort som är till för att spela i höga upplösningar. Något säger mig dessutom att du jämför 290X mot 780 i BF3.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Man köper inte kort enbart för överklockning.. För då skulle ju man kunna köpa ett classified och alla skulle vara nöjda. Nu går det inte till så. Varför överklockar man? Jo, för att få ut så mycket prestanda man bara kan. Vad händer om kortet på ursprunglig klock presterar bättre? Ja, då jämför man pris kontra prestanda eller så köper man bara. Om du sitter och jämför enbart i 1080p så är det inte du som förstår. Kort som 290X och GTX Titan kan inte sträcka på sig ordentligt om man sitter på en 1080p skärm. Då kan man lika gärna köpa ett 280X för typ 2400:-. 290X och GTX Titan är två kort som är till för att spela i höga upplösningar.

Nej självklart inte men många gör, jag gör t.ex. det. Mer för pengarna.
Classified är ju dock inte prisvärt längre när man jämför med de andra korten och hur pass högt de når.

Du spårar som sagt ut ur konversationen igen. Det du skriver stämmer, har dock inget med min ursprungliga poäng att göra som var så simpel och uppbackad av ett test. Du svamlar ju om allt mellan himmel och jord för att undvika att jag har rätt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

Nej självklart inte men många gör, jag gör t.ex. det. Mer för pengarna.
Classified är ju dock inte prisvärt längre när man jämför med de andra korten och hur pass högt de når.

Du spårar som sagt ut ur konversationen igen. Det du skriver stämmer, har dock inget med min ursprungliga poäng att göra som var så simpel och uppbackad av ett test. Du svamlar ju om allt mellan himmel och jord för att undvika att jag har rätt.

Om vi ska gå tillbaka till ditt ursprungliga påstående som var "GTX 780 kostar mindre men presterar likvärdigt" som är helt felaktig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Om vi ska gå tillbaka till ditt ursprungliga påstående som var "GTX 780 kostar mindre men presterar likvärdigt" som är helt felaktig.

Efter att båda kort överklockats är det ju det. Vilket var det jag visade också. Snitt överklockning på båda.
Mer prestanda för mindre pengar. Rätt mycket mindre också.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Herregud människa. Jag har inte pratat eller påstått något om oklockat. Det är verkligen som att du läser det du vill läsa och inte det som skrivs.

Jag har inte ett Classy och presterar förbi R9 290X som jag har visat i tråden och nämnt detta 10 gånger nu. Det kostade 1200Kr mindre än R9 290X som Asus har recenserat.

Båda kort är överklockade.
Det är ej syntetiskt då testet är ingame på ett spel .

Herregud människa du kan inte sitta här och jämföra med endast ett spel (som för övrigt är optimerat för Gforce)

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte folks Upprymdhet gällande "nya" grafikkort, med ett tiotal Hz som "enda skillnad".
Samt varför Vi/Marknaden tillåter Bolag att döpa om Kort för att kalla dem Nya när det är äldre varianter av chippen med andra specifikationer och i detta fall där endast AMD R9 290/290x är det som är nytt...
och endast om man följt debatten/recensioner så vet/förstår man skillnaden.
** Detta skriv i samband med de nya korten, ja, men min åsikt gäller allt, det första gäller helheten och det andra gäller inte här
och nu, men är en sak som jag ville ta upp. **
- Att sedan, PR folk, kommer undan med mycket, det vet jag... men jag tycker ändå inte att det vare sig rätt eller bra.
- Sist och mest relevant, det är bra att 3-parts tillverkarna/ man kommer med andra och bättre lösningar än originalet,
så länge inte kostnaden springer iväg allt för mycket.
- men hur och varför bolagen nu kämpar som idioter för att bräcka varann med några Hz i "fabriksutförande" när turbo-matningen
och hemma klockaren nu gör samma/liknande förbättringar, utan att det kostar en kr extra... o.s.v. m.m. är för mig en gåta.

"" - Som alltid: Läs vad som står, Förstå vad jag menar och sluta leta ordfel och spela dumma, tack. ""

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

Efter att båda kort överklockats är det ju det. Vilket var det jag visade också. Snitt överklockning på båda.
Mer prestanda för mindre pengar. Rätt mycket mindre också.

Som att piska en död häst... -.-

Skrivet av tal666:

Jag förstår inte folks Upprymdhet gällande "nya" grafikkort, med ett tiotal Hz som "enda skillnad".
Samt varför Vi/Marknaden tillåter Bolag att döpa om Kort för att kalla dem Nya när det är äldre varianter av chippen med andra specifikationer och i detta fall där endast AMD R9 290/290x är det som är nytt...
och endast om man följt debatten/recensioner så vet/förstår man skillnaden.
** Detta skriv i samband med de nya korten, ja, men min åsikt gäller allt, det första gäller helheten och det andra gäller inte här
och nu, men är en sak som jag ville ta upp. **
- Att sedan, PR folk, kommer undan med mycket, det vet jag... men jag tycker ändå inte att det vare sig rätt eller bra.
- Sist och mest relevant, det är bra att 3-parts tillverkarna/ man kommer med andra och bättre lösningar än originalet,
så länge inte kostnaden springer iväg allt för mycket.
- men hur och varför bolagen nu kämpar som idioter för att bräcka varann med några Hz i "fabriksutförande" när turbo-matningen
och hemma klockaren nu gör samma/liknande förbättringar, utan att det kostar en kr extra... o.s.v. m.m. är för mig en gåta.

"" - Som alltid: Läs vad som står, Förstå vad jag menar och sluta leta ordfel och spela dumma, tack. ""

What.. Which... who..? Vad snackar du om? Prova att inte köra i punktform nästa gång?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Trevlig kylare men Asus kretskort verkar bättre

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Som att piska en död häst... -.-

Piska på du. När du bevisar motsatsen så kan du tala jag står jag bakom ren fakta.

Jag har ärligt talat ingen aning om vad du ens diskuterar om. Det är inte så att jag påstår saker från tomma intet utan jag testade tog print screen och postade.

Förklarade priset och läget som också vem som helst kan kolla upp på prisjakt.

Men du insisterar om att jag inte fattar.
Vad är det du har bevisat exakt? Vad är det jag inte har rätt i?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

Piska på du. När du bevisar motsatsen så kan du tala jag står jag bakom ren fakta.

Jag har ärligt talat ingen aning om vad du ens diskuterar om. Det är inte så att jag påstår saker från tomma intet utan jag testade tog print screen och postade.

Förklarade priset och läget som också vem som helst kan kolla upp på prisjakt.

Men du insisterar om att jag inte fattar.
Vad är det du har bevisat exakt? Vad är det jag inte har rätt i?

Det du för fram är inte ren fakta. Du påstår att GTX 780 skulle prestera som ett R9 290X vilket är helt felaktigt. Inte ens vid extrem överklock lyckas GTX 780 prestera som ett 290X när det faktiskt får börja jobba i 1080p+

GTX 780 går inte upp emot 290X och presterar inte likvärdigt som du påstår.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det du för fram är inte ren fakta. Du påstår att GTX 780 skulle prestera som ett R9 290X vilket är helt felaktigt. Inte ens vid extrem överklock lyckas GTX 780 prestera som ett 290X när det faktiskt får börja jobba i 1080p+

GTX 780 går inte upp emot 290X och presterar inte likvärdigt som du påstår.

Dock fallerar du redan här. Vem som helst ink. dig själv kan gå tillbaka till min post. Jag skrev i 1080p. Dessutom så presterar det bättre. inte likvärdigt.

Snacka om att vara insnöad i AMD jesus.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Herregud människa du kan inte sitta här och jämföra med endast ett spel (som för övrigt är optimerat för Gforce)

Ingen aning om vem som gilla ditt inlägg men TR är ett AMD spel. Läs på lite.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

Dock fallerar du redan här. Vem som helst ink. dig själv kan gå tillbaka till min post. Jag skrev i 1080p. Dessutom så presterar det bättre. inte likvärdigt.

Snacka om att vara insnöad i AMD jesus.

Och där kom det. Den desperates försvarstal. Att kalla någon ett fanboy bara för att en själv skriver felaktigheter, sedan ändrar sig och när någon påpekar felet börja kalla honom fanboy. Är inte insnöad i AMD utan jag påpekar det faktum att i ursprungskommentaren sa du inget om 1080p (förutom att det var den enda upplösningen du kunde testa i) utan det la du till efter en hel del kommentarer efter du hade skummat igenom graferna igen. 290X är inte heller tänkt som ett kort till de som bara sitter i 1080p därav mängden vram och den breda minnesbusen. Lite som att använda en lastbil för att dra ett vanligt släp upp och ner för en gata. Slöseri med råkraft. Men som sagt, det ingick inte i ditt första påstående. Men du verkar gå all in på att faktiskt försvara det faktum att du själv har ett GTX 780 och försöker få det till att det allt presterar bättre än alla kort så det så..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Haha du är för go. Vi kan avsluta här.
Tror vi båda kan hålla med om det.

Till er andra kolla några sidor bakom där jag postade resultat så ni har något att käka popcorna till.

Inte för att vara den som är den.. Men att du postar en PrtScn och en graf är ju inget bevis för något..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Inte för att vara den som är den.. Men att du postar en PrtScn och en graf är ju inget bevis för något..

Skickades från m.sweclockers.com

Grafen kommer ju från sidan som en tidigare i tråden länkade till om hur "bra" 290X var.
guru3d recension med andra ord. Du måste missat den lilla detaljen.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Fan va ni tjötar. Läs Sweclockers recension.

290X presterar i regel bättre än 780 men det finns undantag som med allt annat. Möjligtvis att 780 är billigare men om 290x i regel presterar bättre så får du helt enkelt prioritera.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gratzner:

Fan va ni tjötar. Läs Sweclockers recension.

290X presterar i regel bättre än 780 men det finns undantag som med allt annat. Möjligtvis att 780 är billigare men om 290x i regel presterar bättre så får du helt enkelt prioritera.

Även R9 290 har högre prestandaindex än GTX 780 och det är dessutom billigare.

http://www.sweclockers.com/recension/17844-nvidia-geforce-gtx...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakaff:

Min Sapphire 7870 ligger på 64 grader under full load den med, och då har jag 21C i lägenheten.
Deras kylare är underbara.

Ett 290X utvecklar ju dock lite mer värme än ett 7870.

Siffrorna är helt irrelevanta tills det uppges vilken inomhustemperatur siffrorna uppnåddes med.

Det är som när tillverkarna mäter dynamisk kontrast på en TV till 400 000 000:1, såvitt vi vet så kan de lika bra ha släckt rummet och panelen innan de tog ett värde på den svarta bilden som TVn ska återge. För det finns inget standardiserat sätt att mäta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

GPU/Core gör allt jobb, överklockning gör mest skillnad.
Minnesklockning gör mest påverkan juh mer minnet används i spel.
Effektiv betyder att GDDR5 klocken multipliceras till 4
Bandbredd är minneshastighet i samband med minnesbuss.

Ok, tack. Men betyder det att det är främst GPU/Core clock som är mest intressant vid val av grafikkort? För vissa tillverkare verkar låta minnesklockningen ligga kvar på 5000MHz. Dessutom har GTX 780 7000MHz om jag inte minns fel, men ändå är R9 290 snabbare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Ok, tack. Men betyder det att det är främst GPU/Core clock som är mest intressant vid val av grafikkort? För vissa tillverkare verkar låta minnesklockningen ligga kvar på 5000MHz. Dessutom har GTX 780 7000MHz om jag inte minns fel, men ändå är R9 290 snabbare...

GTX 780 har 384 bitars minnesbuss medan R9 290 har 512 bitars.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Herreugud vad pinsam Devil May Cry är.
Inte hjälper det när han jämför ett spel som är vinklat mot Geforce.
Stock 290 gör systematiskt bättre ifrån sig än 780 enligt SweC prestandaindex. Man kan även läsa en mängd recensioner och det stora mönstret är likadant.

Att 780 OCar bättre som stock är ingen skräll - refkylaren på 290 och 290X är värdelös och når 95 grader konstant som throttlar. När pcper.com recenserade Asus 290X med DCUII så fick de 17% högre klockning(hertz) jämfört med stock eftersom den inte throttlade.

Allt det här borde vara enkelt att förstå. Men vissa kämpar hårt med enkla saker.