Permalänk
Medlem

24gb ram

är det värt å ha 24gb ram när man hade 8gb 2x4gb från bröjan och nu utggraderade man till 2x8gb 16gb =?

Permalänk
Avstängd

Det beror ju helt på vad du gör med din dator.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk

Absolut inte värt det. Tror knappast att du har använt 8gb i hela ditt liv...

Permalänk
Medlem

som sagt beror på vad du gör med datorn, men om du nu har redan dessa stickor så det blir 24GB så är det ingen nackdel.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Absolut inte värt det. Tror knappast att du har använt 8gb i hela ditt liv...

då är det väll lika bra och sälja mina 2x4gb ram

Permalänk
Medlem

Har du redan minnena, är det klart du skall ha dem i datorn.
(förutsätter att minnesfrekvenserna är någorlunda lika)

Du kan tex testa att ha en Ram-disk

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Har du redan minnena, är det klart du skall ha dem i datorn.
(förutsätter att minnesfrekvenserna är någorlunda lika)

Du kan tex testa att ha en Ram-disk

Fo3

ramena är inte samma ena är cl9 och dom andra cl11

Permalänk
Medlem

Jag går lätt över mina 8 GB jag har just nu, så jag måste stänga ner vissa program för att köra andra osv. Ska uppgradera till 32 GB och köra ca 12 GB RAMDISK, resten behöver jag.

Brukar ditt minne ta slut? Är svaret nej behöver du inte mer minne helt enkelt.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk

om det är värt

Hej

Jag kan inte svara på om det är värt i ditt fall, men som i mitt fall där jag gör otroligt mycket samtidigt på datorn så som spelar tre spel samtidigt, gör musik med 12-20 VST synthar och därpå sitter på skype och tabbar snabbt mellan program, mappar i windows och slösurfande så har jag iaf stor nytta av mer ram än vad en dödlig har. Se signatur för rig. Självklart beror svaret på din fråga på vad du använder datorn till. 8 gb borde vara lagom för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aurastream:

Hej

Jag kan inte svara på om det är värt i ditt fall, men som i mitt fall där jag gör otroligt mycket samtidigt på datorn så som spelar tre spel samtidigt, gör musik med 12-20 VST synthar och därpå sitter på skype och tabbar snabbt mellan program, mappar i windows och slösurfande så har jag iaf stor nytta av mer ram än vad en dödlig har. Se signatur för rig. Självklart beror svaret på din fråga på vad du använder datorn till. 8 gb borde vara lagom för dig.

har redan 24gb men kanske säljer mina 2x4gb .. plus dom är något släare än mina 16gb;D
hur ser man hur mycket man andvänder?

Permalänk
Medlem

[QUOTE="isolo;14210226"]:D har redan 24gb men kanske säljer mina 2x4gb .. plus dom är något släare än mina 16gb;D
hur ser man hur mycket man andvänder

Permalänk
Skrivet av isolo:

har redan 24gb men kanske säljer mina 2x4gb .. plus dom är något släare än mina 16gb;D
hur ser man hur mycket man andvänder?

I windows kan du se din användning i realtid om du öppnar upp aktivitetshanteraren genom att trycka ctrl+skift+escape på tangentbordet och leta upp tabben där du ser minnena

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aurastream:

I windows kan du se din användning i realtid om du öppnar upp aktivitetshanteraren genom att trycka ctrl+skift+escape på tangentbordet och leta upp tabben där du ser minnena

andvänder oftast inte mer än 8gb + ATT DOM enda minnena är slöare ! märker de när ja spelar .. 2x4gb cl9 medan 2x8gb
r cl11

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du ställer frågan så kan jag svara med: Du behöver det inte.
Men att sätta i fler gör det sällan sämre, men det kan bli skumma problem om inte minnena matchar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Med tanke på att du ställer frågan så kan jag svara med: Du behöver det inte.
Men att sätta i fler gör det sällan sämre, men det kan bli skumma problem om inte minnena matchar.

japp minna ena minnen blir segare bara och då andvänds dom inte till full prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aurastream:

Hej

Jag kan inte svara på om det är värt i ditt fall, men som i mitt fall där jag gör otroligt mycket samtidigt på datorn så som spelar tre spel samtidigt, gör musik med 12-20 VST synthar och därpå sitter på skype och tabbar snabbt mellan program, mappar i windows och slösurfande så har jag iaf stor nytta av mer ram än vad en dödlig har. Se signatur för rig. Självklart beror svaret på din fråga på vad du använder datorn till. 8 gb borde vara lagom för dig.

Kan garantera iaf att du aldrig nått över 16gb vad du än har för dig, jag gör också musik lite svårt att prodda dock samtidigt som du spelar spel också även om du har Ableton med fullt projekt uppe och FL Studio med fullt projekt uppe samt BF4 och tio stycken webbläsare uppe så når man inte 8gb.

Permalänk
Entusiast

Det är många som inte förstår hur mycket 8 GiB RAM egentligen är.
Jag själv kör ett AMD A10 system med 8 GiB RAM och har kört det nu ett tag. Det var tänkt att jag skulle uppgradera till 16 GiB, men blev aldrig av då det är svårt att få tag på G-Skill.minnen nuförtiden. (Inet minskade ner sitt G.skill 2400 MHz utbud rätt rejält, och det är svårt att hitta på annat håll. Om någon har tips så är ni välkomna att länka)

Jag använder datorn till lite allt möjligt, och det tyngsta uppgifterna involverar: Bildredigering i extrema upplösningar (Gimp). Fruity Loops Studio, Videokonvertering i HD-format, Spe, virtualisering med VirtualbBox och Qemu.

Hittills har jag inte kört slut på minne. Ändå har jag dedikerat 1 GiB till den integrerade GPUn, varav jag har 7GiB tillgängligt.
Jag kan dock erkänna att det kan bli trångt i minnet när jag kör en virtuell maskin och någon annan tung uppgift samtidigt, men fortfarande fullt körbart. Allt handlar bara om hur mycket jag tilldelar den virtuella maskinen.

När det kommer till spel, är det fortfarande rätt vanligt att spelen kommer i 32-bitars utförande, varav de aldrig kan nyttja mer än 4GiB minne totalt, inklusive grafikminnet. (Ex: Spelet kan bara nyttja 3 GiB RAM om det redan nyttjar 1 GiB videominne. 3+1=4)
Dock så har det börjat dyka upp spel i 64-bitars utförande, men även då nyttjar de sällan mer än 4-8 GiB RAM.
Jag tror att det kommer att dröja ett tag innan spelen nyttjar mer minne än så. När de väl gör det är dagens minnesteknologi redan förlegad. Titta bara på de som skaffade mängder av DDR2 minnen till sina gamla DDR2 system "för att vara på den säkra sidan". Trots att de sitter på 8 GiB eller mer minne, så är DDR2 tekniken redan förlegad, och utgör en flaskhals. De fick aldrig chansen att nyttja sin totala mängd minne till fullo på grund av "kortlivat teknik".

Känner du däremot att du har kört slut på minnet, och verkligen behöver mer. Kör så det ryker.
Men mer än 16 GiB är inte så troligt att någon normal nyttjar. Få nyttjar ens 8 GiB till fullo.

TL;DR
Skaffa inte mer DDR3 minne än vad som verkligen behövs. Det slutar annars bara med att man sitter på en massa DDR3-minne som aldrig blir nyttjad till fullo, och utgör därmed en flaskhals i framtida scenarior, oavsett mängd.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av Cosby:

Kan garantera iaf att du aldrig nått över 16gb vad du än har för dig, jag gör också musik lite svårt att prodda dock samtidigt som du spelar spel också även om du har Ableton med fullt projekt uppe och FL Studio med fullt projekt uppe samt BF4 och tio stycken webbläsare uppe så når man inte 8gb.

Nej du har helt rätt, jag har ju skaffat ram-minnena jag har för mycket annat också, så som flera virtualboxservrar, ramdisktester etc, annars är det bara för att skryta om man har över 32 gb som också är lite väl dyrt för vanliga människor då givetvis. Förstår inte varför jag kommit upp i 18 gigs användning vid ett par tillfällen måste vara då jag maxxade projektet i FL med sylenthar och andra VSTs. Vad har du för CPU förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aurastream:

Nej du har helt rätt, jag har ju skaffat ram-minnena jag har för mycket annat också, så som flera virtualboxservrar, ramdisktester etc, annars är det bara för att skryta om man har över 32 gb som också är lite väl dyrt för vanliga människor då givetvis. Förstår inte varför jag kommit upp i 18 gigs användning vid ett par tillfällen måste vara då jag maxxade projektet i FL med sylenthar och andra VSTs. Vad har du för CPU förresten?

har andvänt mer än 8gb men kommer alldrig andvända mer än 16

Permalänk
Medlem

Nu såg jag att mina minnen hade olika volt enda 1.5volt och dom andra 1.65volt då kanske inte så smart å andvända ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alatan:

Jag går lätt över mina 8 GB jag har just nu, så jag måste stänga ner vissa program för att köra andra osv. Ska uppgradera till 32 GB och köra ca 12 GB RAMDISK, resten behöver jag.

Brukar ditt minne ta slut? Är svaret nej behöver du inte mer minne helt enkelt.

Vad gör du med datorn?

Skrivet av SysGhost:

Det är många som inte förstår hur mycket 8 GiB RAM egentligen är.
Jag själv kör ett AMD A10 system med 8 GiB RAM och har kört det nu ett tag. Det var tänkt att jag skulle uppgradera till 16 GiB, men blev aldrig av då det är svårt att få tag på G-Skill.minnen nuförtiden. (Inet minskade ner sitt G.skill 2400 MHz utbud rätt rejält, och det är svårt att hitta på annat håll. Om någon har tips så är ni välkomna att länka)

CDON har: http://cdon.se/hemelektronik/g-skill/g-skill-trident-x-2x4gb-...

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakanman:

Nu såg jag att mina minnen hade olika volt enda 1.5volt och dom andra 1.65volt då kanske inte så smart å andvända två olika volt i samma ;O?

jag spelar SPEL mest och surfar runt lysnar på musik..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av isolo:

Nu såg jag att mina minnen hade olika volt enda 1.5volt och dom andra 1.65volt då kanske inte så smart å andvända två olika volt i samma ;O?

jag spelar SPEL mest och surfar runt lysnar på musik..

Du kan övervolta 1.5-volts minnen till 1.65 utan större bekymmer. De blir bara lite varmare. Inte mycket, men ändock. Se bara till att chassit har en god kylning. Tänk dock på att du måste ställa in klcokfrekvenser och spänning manuellt när du blandar så här. Om du lämnar allt på automatisk detektering kommer systemet att sänka spänningen och klocka ner frekvensen för att anpassa sig till "de säkra inställningarna" båda uppsättningarna trivs med.
Jag själv brukar överklocka minnen genom att öka spänningen 0,10 - 0,25 volt. Fungerar prima.

Bästa är givetvis att köra samma spänning, så slipper man pilla med manuella inställningar.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av Cosby:

Kan garantera iaf att du aldrig nått över 16gb vad du än har för dig, jag gör också musik lite svårt att prodda dock samtidigt som du spelar spel också även om du har Ableton med fullt projekt uppe och FL Studio med fullt projekt uppe samt BF4 och tio stycken webbläsare uppe så når man inte 8gb.

Det gör man busenkelt om man har 16GB eller mer installerat. Har man bara 8Gb så kompenserar win det med swapfilen istället.

Kör jag 8GB utan swapfil så kan jag inte ha chrome igång i bakgrunden och köra BF3 samtidigt, win får panik och börjar stänga ner program pga. minnesbrist.

Permalänk
Skrivet av isolo:

Nu såg jag att mina minnen hade olika volt enda 1.5volt och dom andra 1.65volt då kanske inte så smart å andvända två olika volt i samma ;O?

jag spelar SPEL mest och surfar runt lysnar på musik..

Köp dom billigaste 1600Mhz du hittar och köp mer minne ist för 2400Mhz minnen. Enda gången du har nytta av dom snabbare minnena är i benchmarks.

16Gb 1600Mhz är alltid bättre i win/program än 8Gb 2800Mhz, undantaget är som sagt benchmarks.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SysGhost:

Det är många som inte förstår hur mycket 8 GiB RAM egentligen är.
Jag själv kör ett AMD A10 system med 8 GiB RAM och har kört det nu ett tag. Det var tänkt att jag skulle uppgradera till 16 GiB, men blev aldrig av då det är svårt att få tag på G-Skill.minnen nuförtiden. (Inet minskade ner sitt G.skill 2400 MHz utbud rätt rejält, och det är svårt att hitta på annat håll. Om någon har tips så är ni välkomna att länka)

Jag använder datorn till lite allt möjligt, och det tyngsta uppgifterna involverar: Bildredigering i extrema upplösningar (Gimp). Fruity Loops Studio, Videokonvertering i HD-format, Spe, virtualisering med VirtualbBox och Qemu.

Hittills har jag inte kört slut på minne. Ändå har jag dedikerat 1 GiB till den integrerade GPUn, varav jag har 7GiB tillgängligt.
Jag kan dock erkänna att det kan bli trångt i minnet när jag kör en virtuell maskin och någon annan tung uppgift samtidigt, men fortfarande fullt körbart. Allt handlar bara om hur mycket jag tilldelar den virtuella maskinen.

När det kommer till spel, är det fortfarande rätt vanligt att spelen kommer i 32-bitars utförande, varav de aldrig kan nyttja mer än 4GiB minne totalt, inklusive grafikminnet. (Ex: Spelet kan bara nyttja 3 GiB RAM om det redan nyttjar 1 GiB videominne. 3+1=4)
Dock så har det börjat dyka upp spel i 64-bitars utförande, men även då nyttjar de sällan mer än 4-8 GiB RAM.
Jag tror att det kommer att dröja ett tag innan spelen nyttjar mer minne än så. När de väl gör det är dagens minnesteknologi redan förlegad. Titta bara på de som skaffade mängder av DDR2 minnen till sina gamla DDR2 system "för att vara på den säkra sidan". Trots att de sitter på 8 GiB eller mer minne, så är DDR2 tekniken redan förlegad, och utgör en flaskhals. De fick aldrig chansen att nyttja sin totala mängd minne till fullo på grund av "kortlivat teknik".

Känner du däremot att du har kört slut på minnet, och verkligen behöver mer. Kör så det ryker.
Men mer än 16 GiB är inte så troligt att någon normal nyttjar. Få nyttjar ens 8 GiB till fullo.

TL;DR

Dold text

Skaffa inte mer DDR3 minne än vad som verkligen behövs. Det slutar annars bara med att man sitter på en massa DDR3-minne som aldrig blir nyttjad till fullo, och utgör därmed en flaskhals i framtida scenarior, oavsett mängd.

Vad menar du med detta?
Det går ju inte långsammare om man har ledigt minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

Vad menar du med detta?
Det går ju inte långsammare om man har ledigt minne.

Nej. Det har du rätt i. Men du missförstår mig.

Låt mig ta ett exempel med en bekant:
När det var DDR2 som gällde, införskaffades det hela 16 GiB i hastigheten 800 MHz (400 x 2 - Double Data Rate). Dock så kom man aldrig att nyttja ens en bråkdel av minnet, vilket innebar att man idag sitter där med ett åldersdiget system med massor av DDR2-minne som är förlegat i dagens läge.
Ganska nyligen uppgraderades systemet till ett nyare DDR3 baserat system, varav DDR2 modulerna nu ligger och skräpar. Massa GiB som aldrig kom att nyttjas ens en enda gång. Kunde ha haft roligare för de pengarna.

Det jag menar här är att man bör kanske inte införskaffa mer minne än vad man faktiskt använder. Man slänger annars bara en massa pengar på något som snart kommer att bli förlegat. Speciellt nu när DDR4 ligger runt hörnet och lurar.

Situationen med min bekanta ovan, var att han snålade med att uppgradera till ett DDR3 baserat system så länge han bara kunde stå ut. (Tills ganska nyligen faktiskt), eftersom han redan grävt ner pengar på DDR2-minnen.
Det slutade med att både minnen, moderkort och CPU till slut blev en flaskhals för honom när det var dags att uppgradera.

Har man däremot inget annat att slänga pengarna på, och tycker "Äh! RAM-minne är ju skitbilligt. Ös på!". ... sure... då kan man köra.
Men det är fortfarande att kasta pengarna i sjön enligt min mening. Nyttjar man inte mer än 4-8 GiB RAM, så kommer de 16-32 GiB inte att spela någon större roll, om någon roll alls. Billigt? Sure.. men de 300 - 1000 kronorna kan man säkert satsa på vettigare håll.

Det är en oerhört vanligt missförstånd att folk tror att systemet blir snabbare ju mer minne man installerar. Detta är bara sant upp till en viss mängd (Som går omkring 4-8 GiB för en oerhört stor del av datoranvändare idag. Även de tyngre användarna. Allt minne därutöver gör bara tunga applikationer nytta. Inget mer.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SysGhost:

Nej. Det har du rätt i. Men du missförstår mig.

Låt mig ta ett exempel med en bekant:
När det var DDR2 som gällde, införskaffades det hela 16 GiB i hastigheten 800 MHz (400 x 2 - Double Data Rate). Dock så kom man aldrig att nyttja ens en bråkdel av minnet, vilket innebar att man idag sitter där med ett åldersdiget system med massor av DDR2-minne som är förlegat i dagens läge.
Ganska nyligen uppgraderades systemet till ett nyare DDR3 baserat system, varav DDR2 modulerna nu ligger och skräpar. Massa GiB som aldrig kom att nyttjas ens en enda gång. Kunde ha haft roligare för de pengarna.

Det jag menar här är att man bör kanske inte införskaffa mer minne än vad man faktiskt använder. Man slänger annars bara en massa pengar på något som snart kommer att bli förlegat. Speciellt nu när DDR4 ligger runt hörnet och lurar.

Situationen med min bekanta ovan, var att han snålade med att uppgradera till ett DDR3 baserat system så länge han bara kunde stå ut. (Tills ganska nyligen faktiskt), eftersom han redan grävt ner pengar på DDR2-minnen.
Det slutade med att både minnen, moderkort och CPU till slut blev en flaskhals för honom när det var dags att uppgradera.

Har man däremot inget annat att slänga pengarna på, och tycker "Äh! RAM-minne är ju skitbilligt. Ös på!". ... sure... då kan man köra.
Men det är fortfarande att kasta pengarna i sjön enligt min mening. Nyttjar man inte mer än 4-8 GiB RAM, så kommer de 16-32 GiB inte att spela någon större roll, om någon roll alls. Billigt? Sure.. men de 300 - 1000 kronorna kan man säkert satsa på vettigare håll.

Det är en oerhört vanligt missförstånd att folk tror att systemet blir snabbare ju mer minne man installerar. Detta är bara sant upp till en viss mängd (Som går omkring 4-8 GiB för en oerhört stor del av datoranvändare idag. Även de tyngre användarna. Allt minne därutöver gör bara tunga applikationer nytta. Inget mer

Dold text

.

Ja då förstår jag vad du menar, lite av att man skall balansera sitt system, för att få mest glädje för pengarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Nej. Det har du rätt i. Men du missförstår mig.

Låt mig ta ett exempel med en bekant:
När det var DDR2 som gällde, införskaffades det hela 16 GiB i hastigheten 800 MHz (400 x 2 - Double Data Rate). Dock så kom man aldrig att nyttja ens en bråkdel av minnet, vilket innebar att man idag sitter där med ett åldersdiget system med massor av DDR2-minne som är förlegat i dagens läge.
Ganska nyligen uppgraderades systemet till ett nyare DDR3 baserat system, varav DDR2 modulerna nu ligger och skräpar. Massa GiB som aldrig kom att nyttjas ens en enda gång. Kunde ha haft roligare för de pengarna.

Det jag menar här är att man bör kanske inte införskaffa mer minne än vad man faktiskt använder. Man slänger annars bara en massa pengar på något som snart kommer att bli förlegat. Speciellt nu när DDR4 ligger runt hörnet och lurar.

Situationen med min bekanta ovan, var att han snålade med att uppgradera till ett DDR3 baserat system så länge han bara kunde stå ut. (Tills ganska nyligen faktiskt), eftersom han redan grävt ner pengar på DDR2-minnen.
Det slutade med att både minnen, moderkort och CPU till slut blev en flaskhals för honom när det var dags att uppgradera.

Har man däremot inget annat att slänga pengarna på, och tycker "Äh! RAM-minne är ju skitbilligt. Ös på!". ... sure... då kan man köra.
Men det är fortfarande att kasta pengarna i sjön enligt min mening. Nyttjar man inte mer än 4-8 GiB RAM, så kommer de 16-32 GiB inte att spela någon större roll, om någon roll alls. Billigt? Sure.. men de 300 - 1000 kronorna kan man säkert satsa på vettigare håll.

Det är en oerhört vanligt missförstånd att folk tror att systemet blir snabbare ju mer minne man installerar. Detta är bara sant upp till en viss mängd (Som går omkring 4-8 GiB för en oerhört stor del av datoranvändare idag. Även de tyngre användarna. Allt minne därutöver gör bara tunga applikationer nytta. Inget mer.

Prova att köra utan swapfil så får du se hur mkt minne windows eg. använder. Då räcker inte 8Gb långt alls.

Det som jag anser vara mest onödigt är snabba minnen, 1333/1600Mhz räcker gott och väl. Dom som har behov av snabbare minnen vet om det och köper således snabba minnen. Det är 99% folk som benchar mkt(jag), där är minnenas latens/hastighet helt avgörande.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar mycket med bilder, bildbehandling och foto. Det är absolut inga problem att köra slut på 8 GB ram vilket jag har nu. När jag gjort stora panoraman eller stackat väldigt många bilder så tar helt enkelt ramminnet slut ibland och då är det bara att vänta och se vad datorn har för sig några timmar senare. Processorn är inte en flaskhals för mig, jag har en Core2Quad vilket täcker mina behov gott och väl, speciellt nu med överklockning. Jag har DDR2 minnen och kör de i 900 MHz och upplever de inte alls som långsamma. Det mängden ramminne som är viktigast för mina behov. Spelar man och gör andra saker med datorn än vad jag gör så är det säkert så att man vill ha snabba minnen osv. Jag hade gärna haft 16 GB ram med DDR2 om det inte varit så jäkla dyrt.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.