Missljud och oscillerande fläkt på Gigabyte GTX 680 med Windforce

Permalänk
Medlem

Missljud och oscillerande fläkt på Gigabyte GTX 680 med Windforce

Har Gigabyte GTX 680 med Windforce-kylare har börjat låta illa med fläkthastighet 45% och uppåt, en av fläktarna ser ut att oscillera/wobbla samt missljud som låter som en skallerorm (som inte hörs hela tiden men tillräckligt ofta för att jag ska bli orolig för att fläkten ska explodera) vilket gör mig bekymmrad.

Har klockat ned kortet för att jag ska kunna köra på lägre fläkthastighet för att slippa ljudet, fläkten oscillerar dock fortfarande.

Bör jag reklammera eller är detta inom ramarna för det som bör accepteras hos ett grafikkort?

Har spelat in ljudet, och för dem som är nyfikna finnes detta här: http://soundcloud.com/hfoy/gtx-680-missljud

Permalänk
Medlem

Fläktens lilla snurra håller på och blir smutsig. Prova och lägg nån olja och tryck lite på fläkten. Rensa snurran så klart.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Fläktens lilla snurra håller på och blir smutsig. Prova och lägg nån olja och tryck lite på fläkten. Rensa snurran så klart.

Skulle du kunna beskriva vad "fläktens lilla snurra" är för något? Kan inte skruva isär något, då ryker väl garantin, kan inte olja något utan att plocka bort hela kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Har Gigabyte GTX 680 med Windforce-kylare har börjat låta illa med fläkthastighet 45% och uppåt, en av fläktarna ser ut att oscillera/wobbla samt missljud som låter som en skallerorm (som inte hörs hela tiden men tillräckligt ofta för att jag ska bli orolig för att fläkten ska explodera) vilket gör mig bekymmrad.

Har klockat ned kortet för att jag ska kunna köra på lägre fläkthastighet för att slippa ljudet, fläkten oscillerar dock fortfarande.

Bör jag reklammera eller är detta inom ramarna för det som bör accepteras hos ett grafikkort?

Exakt samma fast på mitt Gigabyte GTX 560 ti

den ena fläkten beter sig som ett woblande hjul eller vad man skall säga, sen låter det lite när man lyssnar riktigt noga. fläkten känns också allmänt lös/det går att vicka på den mycket mer än den andra fläkten...

funderar också på att lämmna in den men frågan är om det är värt det!

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

Exakt samma fast på mitt Gigabyte GTX 560 ti

den ena fläkten beter sig som ett woblande hjul eller vad man skall säga, sen låter det lite när man lyssnar riktigt noga. fläkten känns också allmänt lös/det går att vicka på den mycket mer än den andra fläkten...

funderar också på att lämmna in den men frågan är om det är värt det!

Då är det inte bara jag som har det då, eftersom mitt är ett 680 och kostade en hel del när jag köpte det så känns det inte som att jag bara sitta och vänta på att något händer. Bör ju vara lätt fixat om det skickas in på service, bara att de byter ut fläkten.

Jag har ju ett halvt års alternativt ett och ett halvt års garanti kvar på kortet, så den finns ju kvar. Så frågan är bara om detta faller inom ramarna för en reklamation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Då är det inte bara jag som har det då, eftersom mitt är ett 680 och kostade en hel del när jag köpte det så känns det inte som att jag bara sitta och vänta på att något händer. Bör ju vara lätt fixat om det skickas in på service, bara att de byter ut fläkten.

Jag har ju ett halvt års alternativt ett och ett halvt års garanti kvar på kortet, så den finns ju kvar. Så frågan är bara om detta faller inom ramarna för en reklamation.

Fick 3 års garanti på mitt 560 ti så har ca ett års garanti kvar, men vet inte om de godkänner felet, man är ju rädd för att de säger fast den wobblar så kyler det Lika bra..

Baaaamm! Service kostnad i postlådan ...

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Då är det inte bara jag som har det då, eftersom mitt är ett 680 och kostade en hel del när jag köpte det så känns det inte som att jag bara sitta och vänta på att något händer. Bör ju vara lätt fixat om det skickas in på service, bara att de byter ut fläkten.

Jag har ju ett halvt års alternativt ett och ett halvt års garanti kvar på kortet, så den finns ju kvar. Så frågan är bara om detta faller inom ramarna för en reklamation.

Skulle nog snarare tro att du får ett nytt kort eller likvärdigt istället för att dom reparerar det. Dock så vet jag inte hur pass många GTX 680's dom har kvar nu för tiden så du kanske helt enkelt får ett likvärdigt kort istället.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

La till en sampling av ljudet i fråga i första posten. Tycker att det låter oerhört obehagligt.
Varvar upp fläkten 33 sekunder in i klippet vilket gör att det blir tyst från allt skrammel, men när jag sänker hastigheten igen börjar det låta. Är relativt tyst under 30% fläkthastighet, men ovanför det så finns det risk för missljud.

Permalänk
Medlem

Mitt Gigabyte GTX 680 WindForce 3X har också detta problem. Kostade 5000kr så visst vill man få det fixat, däremot trist att vara utan grafikkort under tiden.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Mitt Gigabyte GTX 680 WindForce 3X har också detta problem. Kostade 5000kr så visst vill man få det fixat, däremot trist att vara utan grafikkort under tiden.

Hoppas att det går fort.
Jag kommer att skicka in det över julen när jag kommer att vara bortrest, kommer dock få rejäl abstinens från min stationära.
Har en laptop som på sin höjd kan spela terminal-tetris i godtycklig UNIX-dist, inte mer än så. Tycker att jultomten skulle kunna speeda up postens trafik under julen.

Har varit i kontakt med återförsäljaren, och eftersom att varken återförsäljaren eller leverantören för kortet (PCB) inte har kortet i lager så lutar det mot pengarna tillbaka så att jag kan skaffa något annat. Känns aningen osmidigt eftersom det skulle bidra till lite längre tid utan grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Hoppas att det går fort.
Jag kommer att skicka in det över julen när jag kommer att vara bortrest, kommer dock få rejäl abstinens från min stationära.
Har en laptop som på sin höjd kan spela terminal-tetris i godtycklig UNIX-dist, inte mer än så. Tycker att jultomten skulle kunna speeda up postens trafik under julen.

Har varit i kontakt med återförsäljaren, och eftersom att varken återförsäljaren eller leverantören för kortet (PCB) inte har kortet i lager så lutar det mot pengarna tillbaka så att jag kan skaffa något annat. Känns aningen osmidigt eftersom det skulle bidra till lite längre tid utan grafikkort.

Ger mig nog på lite självmek först, annars får det bli ett 7950 så länge

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Ger mig nog på lite självmek först, annars får det bli ett 7950 så länge

Självmek innebär att plocka bort hela kylaren för att komma åt fläktarna, och känns inte som att det är värt att voida garantin för det. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Självmek innebär att plocka bort hela kylaren för att komma åt fläktarna, och känns inte som att det är värt att voida garantin för det. :/

Jag mailade EIS (återförsäljaren i mitt fall) och frågade om de går efter Gigabytes garanti. Jag ser till att följa upp när jag fått svar

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Jag mailade EIS (återförsäljaren i mitt fall) och frågade om de går efter Gigabytes garanti. Jag ser till att följa upp när jag fått svar

Gör gärna det! Vore intressant att få höra hur det kommer gå. Jag kommer att följa upp mitt ärende och posta uppdateringar (när det finns mer info) för de som är intresserade. Kommer dock inte bli något fören efter jul skulle jag tro, posten kommer nog sitta på kortet under jul.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Återförsäljare skickade retursedel, jag skickade tillbaka det och köpet har hävts eftersom det har utgått. Så kommer få jaga ett nytt kort nu. Men det blir nog till mellandagsrean.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Uppdatering: Återförsäljare skickade retursedel, jag skickade tillbaka det och köpet har hävts eftersom det har utgått. Så kommer få jaga ett nytt kort nu. Men det blir nog till mellandagsrean.

Kul att höra! Jag uppdaterar i helgen, måste läsa av serienumret på mitt 680

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

En liten uppdatering, jag har inte haft ork att plocka fram grafikkortet pga sjukdom. Hoppas däremot att jag snart kan få iväg det

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*