Hur mycket värme tål min dator, är den på väg att smälta? :)

Permalänk
Medlem

Hur mycket värme tål min dator, är den på väg att smälta? :)

Tja!

Har precis satt in ett Radeon 280X i mitt Fractal Node 605.

Och, det blev rejält trångt! Kortet tar ju upp nästan hela bredden på chassiet!
När jag lirar BF4 så ger mig en stunds spelande dessa värden:

STOR BILD

Är dessa farliga? Vad kan jag göra isåfall för att sänka? Ett grafikkort ska väl klara den typen av värme, men hur är det med processorn?

Permalänk
Hedersmedlem

Din CPU kommer throttla och även grafikkortet går väldigt varmt. Har du inga andra fläktar i systemet?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ser bara temps på 51 grader och lägre, inget att oroa sig över. 127 grader är felmätning.

Aha, top temp är nog lite väl höga. Kör du standard kylare på processor?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Jag har två stycken Silent Typhoon från Schyte, samt en som jag tror följde med chassit, vet inte varför den inte reggas i programmet, den snurrar dock!

Permalänk
Medlem

gpu värmen är det okej men din cpu ser det värre ut :/ kör du med intel stock kylaren? kan behövas någon sorts låg profil kylare eller ett nytt chassi i jul :/

Skrivet av FX9:

Ser bara temps på 51 grader och lägre, inget att oroa sig över. 127 grader är felmätning.

Aha, top temp är nog lite väl höga. Kör du standard kylare på processor?

kolla på max temp

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ser bara temps på 51 grader och lägre, inget att oroa sig över. 127 grader är felmätning.

Ja, just den TMPIN1 brukar alltid visa skeva värden, så det tror jag med!
Men, kolla till höger, under MAX, så ser du att grafikkortet som mest varit uppe i 98, och processorn i 91, det är under BF4. Är det för varmt?

Permalänk
Medlem

Ja, det är standardkylaren som följde med processorn, bör jag byta ut den?

Permalänk
Skrivet av scu7h:

Ja, det är standardkylaren som följde med processorn, bör jag byta ut den?

Definitivt. Här verkar några ha haft både tornkylare och slutna vattensystem. Det är ju lite ont om plats men verkar som sagt gå bra: http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/11...

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

din dator bör aldrig gå över max 100 grader under kortare stunder försök hålla en cpu på maxload på max 80.
så som de andra har skrivit så byt ut standardkylaren och sätt ny kylarpasta! viktigt att inte sätta för mycket kylarpasta för det försämrar kylningen!

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips hittills!
Min System Fan 1 och System Fan 2 går aldrig under 65%! Är detta normalt? Låter rätt jävla mycket, och då ligger alla temps lågt, 30 grader, känns som de borde kunna gå ner lägre och få datorn tystare under filmtittande?

Permalänk
Medlem

prova uppdatera BIOS till ditt moderkort. funkar inte det så kolla i BIOS om fläktarna står inställt på auto. kolla även i grafikkortsprogrammet där brukar man kunna ställa in fläkthastigheterna.
funkar inget av det är det antagligen moderkortet som inte fungerar som det ska tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leleh:

prova uppdatera BIOS till ditt moderkort. funkar inte det så kolla i BIOS om fläktarna står inställt på auto. kolla även i grafikkortsprogrammet där brukar man kunna ställa in fläkthastigheterna.
funkar inget av det är det antagligen moderkortet som inte fungerar som det ska tyvärr.

Killen som monterade ihop kortet snackade om att man kunde styra fläktarna via chassiet, sitter en knapp där som man kan ställa i olika lägen. Men tyckte han sade att han monterade fläktarna så att de styrs av moderkortet istället.

Permalänk
Medlem

Om jag var du skulle jag vara mest nojjig för hårddisken, en mekanisk disk bör aldrig någonsin gå över 40 grader.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Jaha, känns ju som hela maskinen är åt helvete!
Hur kan jag få mera plats i lådan? Byta ut mot ett mindre moderkort?

Permalänk
Medlem

försök göra så mycket luftutrymme som möjligt gömma så mycket kablar som går och bunta resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leleh:

försök göra så mycket luftutrymme som möjligt gömma så mycket kablar som går och bunta resten.

Okej, någon med tips på CPU-kylare som får plats? I den andra tråden tipsades det om Noctua NH-l12, men den tråden är ett år gammal, kanske kommit någon ny som ersatt den som den bästa?
Socket 1155

Permalänk
Medlem

Noctua brukar göra riktigt grymma kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Om jag var du skulle jag vara mest nojjig för hårddisken, en mekanisk disk bör aldrig någonsin gå över 40 grader.

Det är en myt att diskar måste kylas: http://www.itpro.co.uk/105353/google-report-casts-doubt-over-...

Permalänk

vet inte om det är för sent.. men.. du har kylpasta på right?, ibland missar liksom.. folk det..., kanske till och med hade för mycket?, och ja, ingen aning om hur det ser ut I lådan, men kanske kan såga ut ett hål över cpu kylaren??

Visa signatur

corsair hx 750w 80+ gold | FX 8320 octacore 4,5ghz |custom loop vattenkylning för processorn| 970a-g43 msi | Radeon HD powercolor 7970| 1x360gb lacie 7200rpm| OCZ agility 2 40gb | nzxt phantom vit | 8GB ballistix sport vlp 1866mhz |
planering: vattenblock för grafikkort