Lian Li lanserar PC-Q33 för Mini ITX

Permalänk
Melding Plague

Lian Li lanserar PC-Q33 för Mini ITX

Taiwanesiska Lian Li lanserar ytterligare ett kubformat chassi med "flip-open"-design, som ska göra montering och underhåll av systemet enklare än traditionella modeller.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inga dammfilter.. lian li verkar aldrig ta åt sig av kritiken de får

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Verkar intressant, ser fram emot en swec-recension inom kort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bitfenix Prodigy M ligger fortfarande närmast för mig då det gäller inköp av litet Chassi.. why? Helt vrickat chassi med enormt utrymme för lagring då jag är ute efter en media-pc i smidigt format med mycket utrymme.

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem

Skrev till dem i hopp om att de skulle ta till sig.
Gjorde de inte.

Med plats för bara små grafikkort så kommer det behövas vattenkylas för att slippa använda fläkten som kommer med grafikkortet. Mao behövs det plats för radiatorer och det finns det knappt.

Orkar inte skriva mer men det känns som om lian li gjorde en innovativ sak (gångjärnen) och sen var nöjda. Ingen tanke på vad som faktiskt är syftet med chassit.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Känns som att lian li aldrig räcker hela vägen, kan se bra ut i första anblick men tittar man närme så är det alltid någon konstig lösning eller värdelös disponering av utrymmet, i alla fall när det kommer till deras små chassin.

Permalänk
Avstängd

Kan inget Steambox-liknande komma fast 50% högre till så man kan klämma in en 120 mm vattenkylning?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Av någon anledning då finns det massvis med onödigt utrymme på höjden(?). Förstår inte riktigt vilken marknad man vänder sig till här. Går inte att trycka i ett vettigt grafikkort så det är kontors-PC som gäller och då finns det gott om andra alternativ när man ändå ska köra m-ITX.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Fast det menas väl med att just Lian-Li kör på nytt med Flip-Open? För annars har ju det funnits ett tag, vi har någon gammal jefla XP dator med "flip-open" chassi i liten storlek.

Permalänk

Spännande tanke med designen. Blir nog svårt att få plats med ett rejält grafikkort där i. Lian Li har alltid unika designer.

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför folk klagar, visst det kanske inte passar just deras behov men ska jag klaga på Prodigy för att jag inte kan köra PnP 240 med 60mm rad i taket? Eller att ett ATX inte passar? Eller för att vara mer realistisk, vettigare plats för PSU eller gjort ordentliga ben istället för vobbliga plastskenorna dom kör med. Chassit är väl helt enkelt inte tänkt att rymma just dom prylarna du har.

Höjden är väl för att dom vill att folk ska kunna köra torn/120mm rad kylare. Enda man egentligen kan klaga på är väl att dom kunde gjort chassit något djupare för att få plats med lite längre grafikkort, luft till grafikkortet är ju knappast ett problem med perforerad sida. Att kunda öppna chassit på det viset lär underlätta en hel del, jag hade ett h*lvete med att få in en tornkylare i Prodigy.

3x3.5" är ändå rätt bra gjort i ett så litet chassi, fast om det används till en arbetsstation/surfdator/HTPC vet jag inte om jag hade haft användning för 3 lagringsdiskar. På sett och vis kan jag väl hålla med om att skulle den används som något av ovan nämnt så kunde dom kört med LP PCI-slots och krymt chassit ännu mer utan någon större förlust. Skulle man nu mot förmodan vilja köra ett grafikkort så är det ju bara att köpa ett 760 mini, fullt möjligt att lira dom flesta spel på med acceptabel FPS. Ref. 760 = BF3 i 1080@Ultra med 60+ FPS enligt SWEC.

Lian Li v358 är har också vikfunktionen fast är byggt för mATX, det har ungefär samma volym som Prodigy. Väger 3 kilo mindre, kostar dock det dubbla men imo är det värt pengarna för att slippa plast.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk

Det känns lite som om man inte riktigt vet vilken målgrupp man skall vända sig till. Plats för rejält nätaggregat och CPU-kylare, men liten plats för grafikkort. Varför inte antingen göra burken lägre och satsa på användare som kör på integrerad grafik och inte behöver så maffig CPU-kylare (Läs: HTPC/surf-dator), eller göra burken djupare och satsa på entusiaster som vill klämma in rejäl hårdvara i en liten burk (läs: LAN-burk).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Kan bli en trevlig steambox

Permalänk
Medlem

Bland andra Dell har ju testat den här gångjärnshistorien fast i något annan tappning. Det var skit då, men kanske att detta är bättre?

Permalänk
Skrivet av simonw:

Av någon anledning då finns det massvis med onödigt utrymme på höjden(?). Förstår inte riktigt vilken marknad man vänder sig till här. Går inte att trycka i ett vettigt grafikkort så det är kontors-PC som gäller och då finns det gott om andra alternativ när man ändå ska köra m-ITX.

Vågar påstå att majoriteten av alla speldatorer (inte här på swec men i allmänhet) har grafikkort liknande gtx 760 eller svagare, och dessa kort går in i detta chassi utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Vågar påstå att majoriteten av alla speldatorer (inte här på swec men i allmänhet) har grafikkort liknande gtx 760 eller svagare, och dessa kort går in i detta chassi utan problem.

Visserligen sant, tar tillbaka mitt uttalande med viss modifikation Men står fortfarande för att man hade kunnat få galet mycket högre försäljning med en annan konstruktion. Lian-Li gör förbannat fina chassit men det är ta mig fan alltid något som gör att ett köp går bort.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av simonw:

Visserligen sant, tar tillbaka mitt uttalande med viss modifikation Men står fortfarande för att man hade kunnat få galet mycket högre försäljning med en annan konstruktion. Lian-Li gör förbannat fina chassit men det är ta mig fan alltid något som gör att ett köp går bort.

Det kan jag hålla med om, Jag har alltid gillat det yttre på många av deras chassin, men har alltid stoppat mig själv av tre anledningar.

1) Deras chassin är för dyra för vad man får, de är snygga men thats it.
2) Det är alltid något invändigt som kunde gjorts bättre.
3) Jag vill ha en knäpptyst låda och deras chassin är varken ljudisolerade eller anpassade för vatten i de flesta fall.

Slutsatsen är att jag är mer och mer övertygade om att jag kommer få custombygga mitt nästa chassi..

Permalänk
Medlem

Första intrycket är att Lian Li kan öva på sin marknadsföring en aning, det självklara valet hade varit att motivera ett kort grafikkort med att man vill att chassit ska passa i en ryggsäck, det vill säga, datorn ska vara smidig att bära med sig på LAN.
Personligen skulle jag även ha motiverat plats för stora kylare med att det behövs under riktigt varma förhållanden, exempelvis LAN. Detta hade gett folket _aningen_ större förståelse för valen man gör här, sedan är fläktfilter att önska.

För att få det sagt så är detta ingen konstruktion som jag förespråkar, detta då jag tycker att den stryper möjligheterna en aning, menar bara att man från Lian Li's sida hade kunnat vara lite smartare i sin marknadsföring. Man blandar in något som kan vara ganska kontroversiellt och då är det viktigt att man motiverar valet på ett bra sätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte GA-AX370-Gaming 5 | Radeon RX 5700 | Corsair 16GB@2933Mhz | Crucial M500 240GB | EVGA GQ 1000W | Silverstone RV05

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Av någon anledning då finns det massvis med onödigt utrymme på höjden(?). Förstår inte riktigt vilken marknad man vänder sig till här. Går inte att trycka i ett vettigt grafikkort så det är kontors-PC som gäller och då finns det gott om andra alternativ när man ändå ska köra m-ITX.

Överklocka Kaveri APU A10+tornkylare? Verkar i alla fall vara tajmat med lanseringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

1) Deras chassin är för dyra för vad man får, de är snygga men thats it.

Inte ofta du hittar ett 100% Alu chassi som är billigare, aluminium är dyrare är plast o plåt vettu...

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Har aldrig gillat lian-li men detta chassi är ruskigt coolt

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Tbax:

Inte ofta du hittar ett 100% Alu chassi som är billigare, aluminium är dyrare är plast o plåt vettu...

Helt klart, men de kan tillverka chassit i kolfiber om de vill, det blir inte automatiskt super bra för det. Finns mer än materialvalet som spelar in i hur värt ett chassi är för mig.

Permalänk
Medlem

Om det hade haft fläktfilter så hade det nog varit ett bra chassi. Men i nuvarande form passar jag nog på den.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Gillas! nästa chassi! ett måste köp.

Permalänk
Medlem

well, has been done :-/

Påminner mig om en gammal mac G3 (1999).
Bra lösning för att komma åt saker dock men det är ju ett hyfsat gammalt koncept.
Gillar generellt lian li designmässigt men det blev ett define r4 till det senaste bygget (trött på lian lis HDburar).
btw varför gör inte fler tillverkare som Apple gjorde förr? Detta är ju episkt ur ett byggpespektiv (med undantag av de som måste sätta dit extrafäste på baksidan av moderkortet för CPUkylare men det gör man väl hyfsat sällan per bygge).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Med plats för bara små grafikkort så kommer det behövas vattenkylas för att slippa använda fläkten som kommer med grafikkortet. Mao behövs det plats för radiatorer och det finns det knappt.

Hmm, hajar inte hur du menar? Om det nu bara ryms ca 20cm långa grafikkort så får det ju inte plats några kraftmonster som blir varma. Tex ett kompakt 760 lär ju kunna kylas utan större problem utan att behöva ta till vattenkylning? (även om ventilationen är "sådär" i lådan.

... och det finns väl plats för en 120mm rad i bak antar jag?

Skrivet av WrongTarget:

Det känns lite som om man inte riktigt vet vilken målgrupp man skall vända sig till. Plats för rejält nätaggregat och CPU-kylare, men liten plats för grafikkort. Varför inte antingen göra burken lägre och satsa på användare som kör på integrerad grafik och inte behöver så maffig CPU-kylare (Läs: HTPC/surf-dator), eller göra burken djupare och satsa på entusiaster som vill klämma in rejäl hårdvara i en liten burk (läs: LAN-burk).

Ungefär vad jag själv tänkte skriva
Samma låda men lite längre hade varit mer tänkvärd... Fast då börjar ju ventilationen bli ett problem. Skulle behövas nått intag i botten/fronten isåfall kanske..

Nån nämnde det tror jag: visst är lådan lite väl poänglöst hög? Man borde väl kunnat klippa 1-2 cm på höjden utan att försämra kompatibiliteten med tornfläktar osv alls? Kanske är nått med fästpunkterna för vikmekanismen som ställer till det.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag satsar på knäpptyst och litet. Men hade gärna sluppit ta för mkt av prestandan för att uppnå det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gadgety:

Överklocka Kaveri APU A10+tornkylare? Verkar i alla fall vara tajmat med lanseringen.

Precis den anledningen att jag just kikade på denna nyheten alls

Jag har stört mig på mitt µ-ATX-chassi SUGO SG02 såpass att jag fick modda in PSUn där grafikkortet ska sitta egentligen, med lite sågande, borrande och filande X)

En platt Big shuriken som dessutom var tvungen att ha uppochnedvänd fläkt för att inte slåss med PSU-fläkten är ingen bra idé på en AMD APU med lite fart i.

Detta chassi verkar ju perfekt i det avseendet, nätdel gömd under ihop med HD, ingen extra tom plats i fronten och högt nog för 120mm fläkt. Enda jag saknar är väl plats för optisk enhet för Bluray, men det blir väldigt sällan som man kikar på det nuförtiden, så den skulle man kunna ha en extern spelare för isf.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Precis den anledningen att jag just kikade på denna nyheten alls

Jag har stört mig på mitt µ-ATX-chassi SUGO SG02 såpass att jag fick modda in PSUn där grafikkortet ska sitta egentligen, med lite sågande, borrande och filande X)

En platt Big shuriken som dessutom var tvungen att ha uppochnedvänd fläkt för att inte slåss med PSU-fläkten är ingen bra idé på en AMD APU med lite fart i.

Detta chassi verkar ju perfekt i det avseendet, nätdel gömd under ihop med HD, ingen extra tom plats i fronten och högt nog för 120mm fläkt. Enda jag saknar är väl plats för optisk enhet för Bluray, men det blir väldigt sällan som man kikar på det nuförtiden, så den skulle man kunna ha en extern spelare för isf.

Lite halvnekro, mitt svar. I vilket fall, jag håller med helt både om styrkor och svagheter. Saknar som sagt optisk läsare, något som Lian Li:s V-358 har, och det borde den här haft också. I mitt fall tänkt att bli dator för resten av familjen och då blir det gärna optisk disk inblandat.