Permalänk
Medlem

i7 2600k, originalkylning, hjälp!

Hejsan.

Först och främst så kanske jag postar denna tråd helt vilset, men jag gör ett försök..

Jag har problem med att min dator dör "ibland" när jag spelar, och när den dör så går processorfläkten väldigt väldigt fort, låter som att stå på landningsbanan på Arlanda i stort sätt.

Jag kör på en i7 2600k, ett GeForce GTX 570, 16gig ram, 850w nätagg.
Min fråga lyder tror ni att det är processorkylningen som blivit rasslig?
Vad bör jag införskaffa mig för kylning? Vatten eller luft? H100 eller Cooler Master V8 GTS?

Om man säger, vilka grader börjar det bli akut att byta ut kylning både på processor och grafikkort?

Ursäkta för dålig förklaring och möjligtvis en felpost, men jag måste göra ett försök.

MVH Dblup.

Permalänk
Medlem

Bluescreen brukar komma runt 95-105 grader på cpun. Jag tror du bara kan ta loss den rengöra den och byta kylpasta, det funkade för mig iallafall. Men vilken kylare som helt iprincip är mkt bättre än stock.

Permalänk
Medlem

Jag kör med i7 2600k på 4,4 GHz med Antec Kühler H2O 1220 - 45C när jag lirar BF4 = tyst, 36C i BF4 = fläktar går igång som tusan.
Detta kan man ju ställa in hur man vill - vill man ha tyst eller vill man ha kallt.

Har hört att 65C är optimalt för både processor och grafikkort sen så klarar ju dem självklart med. Vissa graffikort är ju 80C+ och det är ju inga problem.

Men kolla med medföljande programvara till grafikkort / moderkort och kolla graderna i full load/när du spelar. Finns annars ett program som heter CPU-z - http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html som du kan använda dig utav.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Jag har försökt läsa runt en del, och kylpastan där verkar ju vara en bov i det hela, men känns ändå som att jag vill uppgradera kylningen, då jag upplever denna som lite tanig, men frågan är för en okunnig om h100 (vatten) är något att ha? Eller om det är mer eller mindre överskattat? Alla svar är uppskattade, tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om du inte har klockat CPU så borde den kunna klara att kyla, men det kan också vara lite igensatt av damm, i så fall bara att rensa, obs ej med dammsugare.

Ska du inte klocka behöver du inte så biffiga kylare som du nämnde, utan en mer lagom.

Har du mätt tempen på CPU? kör med coretemp eller realtemp och kolla, kör prime95 når den 85-90c är det läge att åtgärda kylningen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblup:

Jag har försökt läsa runt en del, och kylpastan där verkar ju vara en bov i det hela, men känns ändå som att jag vill uppgradera kylningen, då jag upplever denna som lite tanig, men frågan är för en okunnig om h100 (vatten) är något att ha? Eller om det är mer eller mindre överskattat? Alla svar är uppskattade, tack på förhand!

H100 var den jag tittade på först men efter att ha läst runt på nätet så kände jag att Antecs variant var så himla mycket mer prisvärd. Var knappt någon skillnad på grader i full load osv. Kan vara något mer högljudd men om du är känslig för det ska du köra på Noctua fläktar.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Rensa datorn på damm. vill du byta kylning till något bra men billigt kör på luft såsom http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Har en sån själv och mina grader på processorn gick från drygt 45 i idle till 30... nu har jag samma i load som idle förut ^^

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

Jag kan starkt rekommendera Cooler Master 212 EVO, kostar strax under tre hundralappar, lätt att montera och demontera. Den har även prisats för bästa prestanda/pris.

Permalänk
Medlem

Har också hyper evo 212 :] nöjd!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för så snabba svar, jag har rensat datorn på damm ett flertal gånger i hopp om att det skall vara enbart det, men icke sa nicke.

Men ni tror alltså att det kan vara processorn som får för taskigt med kylning som gör att datorn dör? Det blir ingen bluescreen eller dylikt utan den bara stängs av, eller skärmen slocknar, men strömmen är fortfarande på, det börjar även lysa någon orange lampa i datorn (?) inte säker att det händer just när den stängs av men tror bara jag har sett det under dom tillfällena.

Jag måste varenda gång stänga av datorn via knappen då det händer och starta upp han igen!

Som sagt, ursäktar för dålig formulering osv, men ett stort tack för den snabba hjälp och svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblup:

Tack för så snabba svar, jag har rensat datorn på damm ett flertal gånger i hopp om att det skall vara enbart det, men icke sa nicke.

Men ni tror alltså att det kan vara processorn som får för taskigt med kylning som gör att datorn dör? .

Svårt att svara på när du inte skriver vilka temperaturer du får. Kolla med hwmonitor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag ligger mellan 49-55 grader såhär med endast google chrome uppe, och runt 80-89 kan den dala upp till under spel, men som sagt så sjunker temperaturen väldigt väldigt fort då jag bara tabbar ut ur spelet, men skall försöka kolla vidare via hwmonitor, har även försökt att stresstesta den med cpu-z men är tillräcklig okunnig för att inte förstå hur jag stresstestar, jag får bara upp någon lista på olika processorer vad jag kan se.

Ursäkta min okunnighet och tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblup:

Jag ligger mellan 49-55 grader såhär med endast google chrome uppe, och runt 80-89 kan den dala upp till under spel, men som sagt så sjunker temperaturen väldigt väldigt fort då jag bara tabbar ut ur spelet, men skall försöka kolla vidare via hwmonitor, har även försökt att stresstesta den med cpu-z men är tillräcklig okunnig för att inte förstå hur jag stresstestar, jag får bara upp någon lista på olika processorer vad jag kan se.

Ursäkta min okunnighet och tack på förhand.

för varmt, köp en ny kylare du om du var inne på de :). De flesta tornjylare skulle säkerligen fungera ypperligt för dig. Se bara till att den passar samt får plats i ditt chassi.

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du pengar att spendera så köp RIKTIG vattenkylning, kommer garanterat inte ångra dig!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Kollat så att "pushpinsen" sitter i ordentligt? Step 3 fail är inte helt ovanligt.

http://i340.photobucket.com/albums/o335/geforce4ebay/personal/pushpins.png

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett jävla problem med dom där pinsen, när jag trycker ner ena hörnet så lossnar det motsvarande hörnet, jag har fått frispel på dom där ett ex antal gånger, kan det påverka mycket? Och vad är en riktig vattenkylning, lite länkar skulle vara mer än uppskattat!

Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av dblup:

Jag har haft ett jävla problem med dom där pinsen, när jag trycker ner ena hörnet så lossnar det motsvarande hörnet, jag har fått frispel på dom där ett ex antal gånger, kan det påverka mycket? Och vad är en riktig vattenkylning, lite länkar skulle vara mer än uppskattat!

Tack på förhand

Ja det blir ett stort problem då kylaren inte ligger jämnt med processorn! Kolla så alla piggarna sitter rätt!

Permalänk
Medlem

En annan snabb fråga, är 50 grader idle på tok för högt? Den ligger på 49-50 hela tiden på alla fyra kärnor.

Permalänk
Medlem

Detta kommer bli ganska mycket off topic, men jag prövar ändå, är det värt att lägga pengarna på att köpa en sprillans ny dator eller har jag en relativt bra grund som bara behöver en uppgradering?

Intel Core i7-2600k @ 3.40GHz 3.70GHz
16 gig ram
Nvidia GeForce GTX 580 hade jag visst
OCZ SZ 750w nätagg
Gigabyte GA-z68x-ud3h-b3.

Som sagt, jag är enbart på datorn för att spela och själva byggandet osv har jag verkligen noll koll på, hade gärna sett att min dator var piggare känns som att den börjar sacka efter, vad behöver jag uppgradera i första hand? Eller skulle det kanske sitta bra med en ny dator? Visserligen så spelar jag mest CS:GO, men det kommer att bli en hel del BF4 och kommande spel också kan jag ana.

Återigen, tack för så snabba och hjälpande svar, och förlåt för min dumhet som jag antar att ni kanske är lite ovana med ni som är kunniga!

MVH!

Permalänk
Skrivet av dblup:

Detta kommer bli ganska mycket off topic, men jag prövar ändå, är det värt att lägga pengarna på att köpa en sprillans ny dator eller har jag en relativt bra grund som bara behöver en uppgradering?

Intel Core i7-2600k @ 3.40GHz 3.70GHz
16 gig ram
Nvidia GeForce GTX 580 hade jag visst
OCZ SZ 750w nätagg
Gigabyte GA-z68x-ud3h-b3.

Som sagt, jag är enbart på datorn för att spela och själva byggandet osv har jag verkligen noll koll på, hade gärna sett att min dator var piggare känns som att den börjar sacka efter, vad behöver jag uppgradera i första hand? Eller skulle det kanske sitta bra med en ny dator? Visserligen så spelar jag mest CS:GO, men det kommer att bli en hel del BF4 och kommande spel också kan jag ana.

Återigen, tack för så snabba och hjälpande svar, och förlåt för min dumhet som jag antar att ni kanske är lite ovana med ni som är kunniga!

MVH!

Beroende på budget men en SSD och ett nytt grafikkort i klass med 780/290(X) är en brs uppgradering. Din CPU hänger med bra än idag.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Snabbare grafikkort och SSD möjligtvis. Annars är den bra. Jag kör själv 2600k, fast i 4500mhz med en Noctua kylare. Inget som stoppar utom mitt sega 670 OC kort.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Öppna bilden i ny flik så blir det större, antar att ni vet men jag sägert så det är sagt!
Där har ni lite mer inblick i vad för temperaturer jag får etc.
Jag glömde nog notera att jag har en SSD disk, dock är den bara på 120gig.
Hur är mitt moderkort? Folk säger ju att man ska dissa Nvidia nu när det kommit någon "mantle" pryl vad jag har hört? Vilket är det bästa grafikkortet jag ska peta in i burken idag för ett rimligt pris?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblup:

http://i.imgur.com/oQvZCd0.jpg

Öppna bilden i ny flik så blir det större, antar att ni vet men jag sägert så det är sagt!
Där har ni lite mer inblick i vad för temperaturer jag får etc.
Jag glömde nog notera att jag har en SSD disk, dock är den bara på 120gig.
Hur är mitt moderkort? Folk säger ju att man ska dissa Nvidia nu när det kommit någon "mantle" pryl vad jag har hört? Vilket är det bästa grafikkortet jag ska peta in i burken idag för ett rimligt pris?

Tack på förhand!

Det där är temperaturer i idle eller hur? Är väl vid belastning när datorn hänger sig som är intressant.

Dissa Nvidia? Var väl någon AMD fan som sagt det.

Jag skulle väl dock i dags läget köpt radeon 290, lika bra som nvidias 780

Permalänk
Skrivet av dblup:

Detta kommer bli ganska mycket off topic, men jag prövar ändå, är det värt att lägga pengarna på att köpa en sprillans ny dator eller har jag en relativt bra grund som bara behöver en uppgradering?

Intel Core i7-2600k @ 3.40GHz 3.70GHz
16 gig ram
Nvidia GeForce GTX 580 hade jag visst
OCZ SZ 750w nätagg
Gigabyte GA-z68x-ud3h-b3.

Som sagt, jag är enbart på datorn för att spela och själva byggandet osv har jag verkligen noll koll på, hade gärna sett att min dator var piggare känns som att den börjar sacka efter, vad behöver jag uppgradera i första hand? Eller skulle det kanske sitta bra med en ny dator? Visserligen så spelar jag mest CS:GO, men det kommer att bli en hel del BF4 och kommande spel också kan jag ana.

Återigen, tack för så snabba och hjälpande svar, och förlåt för min dumhet som jag antar att ni kanske är lite ovana med ni som är kunniga!

MVH!

Du behöver absolut inte köpa en ny dator, 2600K processorer är riktigt trevliga och överklockar mycket bra. Inte sällan så är dom i praktiken snabbare(vid överklock) än Ivy Bridge och Haswell eftersom dom har såna problem med överhettning.

Det enda du behöver byta(om du behöver mer spelprestanda dvs) är grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Det är idle temperaturer, exakt.. Förstår inte hur jag skall stresstesta datorn, har fixat HWmonitor men den gör ju inget annat än att just visa temperaturer(?)

Finns det något annat program som jag kan stressa ur datorn ordentligt med?

Det stämmer nog att det var någon som var sugen på att gnälla på Nvidia, men han påstod att det skulle komma någon mantle sak via AMD eller om det var något annat märke som skulle på automatik höja fpsen med 30fps, men jag har som sagt ingen koll och har kört Nvidia i många herrans år.

Frågan är om man skall ge sig in på nytt eller om man stannar kvar vid Nvidia och försöker få tag på ett 780 kort för en resonabel summa.

Klocka processorn, ger det någon märkvärdig skillnad? Det är väl långt bort för en annan, men kan vara kul att läsa och lära sig lite kanske.

MVH

Permalänk
Medlem

occt fungerar fint att testa med. http://www.ocbase.com/index.php/download
Ladda ner zip versionen, packa upp och kör. håll koll på om hastigheten på din cpu sjunker när värmen stiger. isf throttlar din cpu och behöver mer kylning. Försök att inte hålla din cpu allt för länge runt 85+ om du kan. Det är inte bra i längden, även om folk hävdar att den skall klara det.

Att klocka en 2600k är det enklaste man kan göra 5.5ghz gör i princip alla utan voltändringar. Över det kan det bli smått ostabilt beroende på CPU. Min gjorde över 5ghz, men fick dra upp volten lite väl för det. Så sänkte till 4.5 och är nöjd med det.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Att klocka en 2600k är det enklaste man kan göra 5.5ghz gör i princip alla utan voltändringar. Över det kan det bli smått ostabilt beroende på CPU. Min gjorde över 5ghz, men fick dra upp volten lite väl för det. Så sänkte till 4.5 och är nöjd med det.

Antar att det ska vara 4.5 där med

Permalänk
Medlem

jupp, tryckfelsnisse var framme. Var iof uppe i 5,3ghz, men var grinig som fan då. 5ghz fick jag den stabil. Men blev för varm för min smak. Orkade inte pilla så mycket med bios för att få det bättre. 4.5ghz räcker och blir över för de flesta med ett grafikkort.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Jag testade att köra det där OCCT, packade upp det, startade det och klickade på "ON".

Det hann gå cirka 5 sekunder, sen stod alla kärnor i över 90 grader och en mapp öppnades med massor utav filer i, jag vet inte riktigt vilken som är hastigheten på processorn, men antar att det inte är bra då det står klart och tydligt att det gick över gränsen till vad det skall göra på det där programmet.

Vilken är hastigheten?
MVH

Permalänk
Medlem

Jag har en vän som har ett GTX 650 TI kort som jag kan få låna, skulle det vara något som passar och är bättre än mitt nuvarande 580?

Samt, är detta vad jag söker till kylning? http://www.komplett.se/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kylare...

Tack på förhand.