Permalänk
Medlem

Val av pump till custom loop.

Tjenare.

Jag har kört mitt customloop ett tag nu. Och det har fungerat bra.. Bättre än jag hade förväntat mig. Det enda jag skulle vilja byta är Reservoaren och pumpen... Just nu kör jag med en DCP-4.0 och en EK Res X3 150 men båda dem tar ganska mycket plats i lådan. och sättet jag löst det på är det lite hemmabygge varning på så att säga... Så min tanke var att använda mig av min EK BAY SPIN Reservoar som ligger och skräpar helt oöppnad. Då behöver jag en ny pump... vilken rekommenderar ni? Jag har kollat på denna tex: Alphacool D5 . Är det ett bra alternativ tycker ni??

EDIT: Jag har dåligt med plats då jag kör 1x240 EK XTX (64mm tjock) och 1x120 EK XTX (64mm tjock). Har dessa i ett Corsair 350D.

Lite bilder...:

Tacksam för svar.

/Ozmix

Permalänk
Medlem

Hej, kul att några fler tycker att man ska bygga egna loopar i 350D! Jag har en 1-slots-reservoar i den nedre 5.25"-platsen och då funkar allt klockrent utom anslutningen mellan front-radiator och reservoaren där slangen böjs 180 grader runt kanten. Nu har jag satt massa buntband på slangen som fungerar som en anti-kink-coil tills dess att jag orkat montera den jag köpt från EK.

D5-pumpen är grym, har ovanstående topp till min. Det går att köra på 4/5 i hastighet utan minsta lilla ljud, har bara lite skum som toppen kom packad i som dämpning. Skulle inte rekommendera något annat om du inte vill ha de mindre DDC-pumparna från Laing som också är tysta samt finns med väldigt smidiga bay-res-combos.

En spin-bayres kommer bubbla och låta, så jag skulle faktiskt råda dig att inte installera den utan kika på något annat alternativ, t.ex. kombinerad bayres/pump som jag nämnde tidigare.

Vill du ha mer radiatoryta går det att få in en 240-rad i toppen enbart genom att borra fyra nya hål för att kunna fästa den snett över moderkortet. Du skulle då ersätta din 120mm. Jag har fått in två stycken 240x45-radiatorer (en i fronten och en bak) i mitt chassi, och det skulle gå att få in två 240x60 ungefär, men då blir det tight.

Hursomhelst: Lycka till, fråga gärna något mer om du har några funderingar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Hej, kul att några fler tycker att man ska bygga egna loopar i 350D! Jag har en 1-slots-reservoar i den nedre 5.25"-platsen och då funkar allt klockrent utom anslutningen mellan front-radiator och reservoaren där slangen böjs 180 grader runt kanten. Nu har jag satt massa buntband på slangen som fungerar som en anti-kink-coil tills dess att jag orkat montera den jag köpt från EK.

http://www.ekwb.com/shop/media/catalog/product/cache/1/image/...

D5-pumpen är grym, har ovanstående topp till min. Det går att köra på 4/5 i hastighet utan minsta lilla ljud, har bara lite skum som toppen kom packad i som dämpning. Skulle inte rekommendera något annat om du inte vill ha de mindre DDC-pumparna från Laing som också är tysta samt finns med väldigt smidiga bay-res-combos.

En spin-bayres kommer bubbla och låta, så jag skulle faktiskt råda dig att inte installera den utan kika på något annat alternativ, t.ex. kombinerad bayres/pump som jag nämnde tidigare.

Vill du ha mer radiatoryta går det att få in en 240-rad i toppen enbart genom att borra fyra nya hål för att kunna fästa den snett över moderkortet. Du skulle då ersätta din 120mm. Jag har fått in två stycken 240x45-radiatorer (en i fronten och en bak) i mitt chassi, och det skulle gå att få in två 240x60 ungefär, men då blir det tight.

Hursomhelst: Lycka till, fråga gärna något mer om du har några funderingar.

Tackar så mycket för svaret. Jag tycker att 350D har mycket plats för vattenkylning, men som du ser på bilden så har jag valt två extremt tjocka radiatorer (finns tjockare, tex monsta). Jag hade denna setup fast med annat nätagg och annat moderkort i ett vanligt Prodigy mITX... DET var tight. Jag tänkte sätta en 240 radiator i toppen och behålla dem jag redan har i lådan, då mitt grafikkort är ett 7990 och är uppe i 60c i full load när jag minear cryptovaluta..

Vilket märke tycket du jag ska gå på? För pumpen dvs. Alphacool? Eller är alla D5 pumpa i stort sätt lika?

EDIT: 2 Bilder på mitt Prodigy...

/Ozmix

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alla pumparna är likadana. Bara etiketten som skiljer.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Alla pumparna är likadana. Bara etiketten som skiljer.

Hmm jag tycker det är olika form och storlekar på de flesta?

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Medlem

d5a med bytt topp =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Alla pumparna är likadana. Bara etiketten som skiljer.

Så min gamla kina-pump låter likadant som min nya D5:a? Godnatt!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosh1:

Hmm jag tycker det är olika form och storlekar på de flesta?

Skrivet av Pertanbus:

Så min gamla kina-pump låter likadant som min nya D5:a? Godnatt!

Jag tror han menar D5 pumpar och inte pumpar i allmänhet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozmix:

Jag tror han menar D5 pumpar och inte pumpar i allmänhet...

Åh sry! Ouppmärksamt av mig.

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosh1:

Åh sry! Ouppmärksamt av mig.

Ja, jag menar självklart de "olika" D5 pumparna

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>