Ang att köra flera vattenloopar i samma chassi?

Permalänk

Ang att köra flera vattenloopar i samma chassi?

Om man bortser från kostnaden av en extra pump.

Vad vinner man på att köra helt separata loopar för tex gpu/cpu?

Jag tänker att det måste vara bättre att separera looparna så att inte en varm komponent drar upp vattentemperaturen och på så vis ökar tempen för övriga komponenter.

Eller är den påverkan såpass marginell att det kostar mer en det smakar?

Jag har letat runt lite men inte fått något svar, därför hör jag med er.
Någon som kanske har provat båda delarna och har några siffror?

God jul

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag inte köpt/installerat min blivande custom loop än men rent spontant känns det som att en extra separat loop inte kommer väga upp den ganska höga kostnaden det medför. Har man dock pengar att spendera så varför inte

Permalänk
Skrivet av anon172162:

Nu har jag inte köpt/installerat min blivande custom loop än men rent spontant känns det som att en extra separat loop inte kommer väga upp den ganska höga kostnaden det medför. Har man dock pengar att spendera så varför inte

Jag tänker såhär.

Jag har komponenterna i signaturen..
Kyler de med 2 st 360mm radiatorer.
Om jag delar de och köper en pump+res kan jag köra 2 loopar med en 360 till varje komponent.

Dvs jag behöver jag endast lägga pengarna på en extra pump+res = ca 1000kr.

Frågan är om det är bortkastade pengar eller om jag vinner något på de

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem

Vinsten är att det är fränt, sen behöver du inte tömma hela loopen om du ska byta ut något, du kan köra två färger, mer rör! Men vad jag vet så ger det ingen stor skillnad i temps etc, visst vattnet kanske blir hälften så varmt men du har bara hälften av radsen som ska kyla det sen. Om man nu ska ha två pumpar är det väl egentligen bättre att sätta dem seriellt, så om ena pumpen slutar funka så tar den andra över, men så länge båda funkar så vinner du egentligen inget på det heller(förutom att det är fränt). Jag säger kör på, coolt med dubbla loopar

Visa signatur

Chassi: Fractal Design XL black Processor+ kylning: Intel Core i5 2500k @ 4.2 + Phanteks PH-TC14PE Mobo:Asrock z77 extreme4 Grafik: Gigabyte 7950 WF Minne: 32gb Corsair Vengeance DDR3 LP 1600mhz Nätagg: Corsair HX 750W

Permalänk

Jag är inte jätteinsatt i ämnet, men ett 290X bör nog med fördel ha en egen 360mm, din klockade 3570k behöver säkerligen inte i närheten av detta.

Min tanke är då att det är viktigare att ha cpun direkt efter dina radiatorer så att den får det kalla vattnet innan det är uppvärmt av 290x.

Ifall du redan har det på det viset kan jag tänka mig att du tjänar ytterligare 15-20% i temperaturminskning med separata loopar.
Detta vore ju bra ifall du vill klocka ytterligare.

Jag kan inte så mycket om detta utan följer mest min alldeles personliga logik q:

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk

I praktiken spelar det ingen roll om du har grejorna i serie eller parallellt så länge du har tillräckligt med pumpkraft för att få flöde och tillräckligt med radiatoryta för allt det du ska kyla. Med parallellt vinner du möjligen det att om någon komponent i ena loopen strular så påverkas inte andra , men eftersom datorn knappast lär funka vare sig utan graffa eller cpu så spelar det ingen roll.

Permalänk
Skrivet av Whippoorwill:

I praktiken spelar det ingen roll om du har grejorna i serie eller parallellt så länge du har tillräckligt med pumpkraft för att få flöde och tillräckligt med radiatoryta för allt det du ska kyla. Med parallellt vinner du möjligen det att om någon komponent i ena loopen strular så påverkas inte andra , men eftersom datorn knappast lär funka vare sig utan graffa eller cpu så spelar det ingen roll.

Lite de jag hade på känn också.
Ville ha lite fler åsikter bara.

Jag låter loopen vara som den är, för tillfället iaf

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av TAG9217:

Haha, jo jag har sett det bygget förut.
Snacka om att gå "all in"

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem

Tänk såhär, om du har två loopar och två radiatorer och ena loopen belastar radiatorn med 37% av den totala värmeutveckligen och andra radiatorn med resterande 63% (påhittade siffror) så kommer du aldrig att kunna nyttja båda till 100%, eftersom ena komponenten alstrar mindre värme, har du istället samma flöde genom båda radiatorerna så kommer du att kunna få ut maximal radiatorverkningsgrad då all energin måste ut genom samma loop. Deltat för en komponents uppvärmning i slingan är knappast stort, vatten har en mycket hög värmekapacitet och du kan köra många tusen watt genom en 8mm slang.

Så kör du två loopar kommer radiatorerna belastas olika, kör du en loop så får du ut maximal radiatorkapacitet. Den första radiatorn får största belastningen då vattnet är som varmast, skulle den inte klara att sänka temperaturen så gör nästa radiator det med en lägre belastning, man kan säga att du lastbalanserar kapaciteten, blir det för mycket värme för en radd så hjälper nästa till mer pga ökat temperaturdelta.

En annan möjlighet är att du kör två loopar med två pumpar men låter båda gå mot samma reservoar före eller efter raddarna, på det viset utjämnas belastningen helt lika mot radiatorerna.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Tänk såhär, om du har två loopar och två radiatorer och ena loopen belastar radiatorn med 37% av den totala värmeutveckligen och andra radiatorn med resterande 63% (påhittade siffror) så kommer du aldrig att kunna nyttja båda till 100%, eftersom ena komponenten alstrar mindre värme, har du istället samma flöde genom båda radiatorerna så kommer du att kunna få ut maximal radiatorverkningsgrad då all energin måste ut genom samma loop. Deltat för en komponents uppvärmning i slingan är knappast stort, vatten har en mycket hög värmekapacitet och du kan köra många tusen watt genom en 8mm slang.

Så kör du två loopar kommer radiatorerna belastas olika, kör du en loop så får du ut maximal radiatorkapacitet. Den första radiatorn får största belastningen då vattnet är som varmast, skulle den inte klara att sänka temperaturen så gör nästa radiator det med en lägre belastning, man kan säga att du lastbalanserar kapaciteten, blir det för mycket värme för en radd så hjälper nästa till mer pga ökat temperaturdelta.

En annan möjlighet är att du kör två loopar med två pumpar men låter båda gå mot samma reservoar före eller efter raddarna, på det viset utjämnas belastningen helt lika mot radiatorerna.

Tack för de seriösa och utvecklade svaret!
Mina frågetecken har rätats ut.

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk

Två loopar är mest en kvarleva från förr i världen när pumparna inte var lika starka i regel och blocken mycket mer restriktiva vilket gjorde att flödet blev lidande när man kylde CPU, två grafikkort, ett phys-x kort, minnen, hårddiskar och moderkort i en loop. Iom att man inte bygger såna löjliga system längre (nåja i regel åtminstone) så räcker det men en loop. Har man väldigt dåligt med plats i chassit kan två loopar vara en bra ide eftersom grafikkort kan köra med högre vattentemp och ändå få acceptabla temperaturer, exempelvis en 120 rad till ett högpresterande grafikkort och en 120 rad till processorn. Om båda går i samma loop kommer processorn bli för varm medan om man delar upp det så kommer båda ha ok temperaturer.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Kan tillägga på det som Karaff sa så har han rätt i att det kommer bli en ojämn belastning mellan delarna. ditt grafikkort ligger runt 200-250W medan CPU på ca 100. Det med att olika delar kommer få olika vattentemperatur är i princip försumbart. Säg att du har 250W ur grafikkortet, det ger 250 J/s värmeenergi som skall bort, 1l vatten tar upp 4190J för varje grad det hettas upp. Har du ett flöde på 1dl/s (som är ett väldigt lågt flöde) så kommer vattnet hettas upp 0,6 grader vilket gör att nästa komponent då teoretiskt blir 0.6 grader varmare. Troligtvis kommer du ha ett flöde som är bra mycket högre än detta så effekten blir i princip försumbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Kan tillägga på det som Karaff sa så har han rätt i att det kommer bli en ojämn belastning mellan delarna. ditt grafikkort ligger runt 200-250W medan CPU på ca 100. Det med att olika delar kommer få olika vattentemperatur är i princip försumbart. Säg att du har 250W ur grafikkortet, det ger 250 J/s värmeenergi som skall bort, 1l vatten tar upp 4190J för varje grad det hettas upp. Har du ett flöde på 1dl/s (som är ett väldigt lågt flöde) så kommer vattnet hettas upp 0,6 grader vilket gör att nästa komponent då teoretiskt blir 0.6 grader varmare. Troligtvis kommer du ha ett flöde som är bra mycket högre än detta så effekten blir i princip försumbar.

Jag blir så glad varje gång jag ser inlägg av folk som orkar räkna lite snabbt på saker istället för att sitta o gissa massa

Min erfarenhet är mer av den praktiska eftersom jag jobbar inom industrin, vi tempererar våra formverktyg med vatten i de flesta fall, har man ett aggregat som ger 10KW och matar på med vanliga 8mm slangar i loopen märker man vilken otrolig kapacitet värme vatten klarar av att överföra när man mäter deltat, o andra sidan är det lite annan pumpkapacitet också.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Jag blir så glad varje gång jag ser inlägg av folk som orkar räkna lite snabbt på saker istället för att sitta o gissa massa

Håller med dig till fullo och är oerhört tacksam för dom svar jag fått

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Skrivet av TAG9217:

Så där ser en dator ut när en dåre med för mycket pengar och för lite hjärna går all in..
Han kunde ju monterat bort vaggorna för diskarna och fått in allt i chassit, 4 Titan, vem har behov av det!?
Hade det varit 4 stycken Radeon för mining så har ju 4 st GPU i en burk ha existensberättigande men det där
känns mest som en penisförlängare..

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Skrivet av Bluestreakfus:

Jag är inte jätteinsatt i ämnet, men ett 290X bör nog med fördel ha en egen 360mm, din klockade 3570k behöver säkerligen inte i närheten av detta.

Min tanke är då att det är viktigare att ha cpun direkt efter dina radiatorer så att den får det kalla vattnet innan det är uppvärmt av 290x.

Ifall du redan har det på det viset kan jag tänka mig att du tjänar ytterligare 15-20% i temperaturminskning med separata loopar.
Detta vore ju bra ifall du vill klocka ytterligare.

Jag kan inte så mycket om detta utan följer mest min alldeles personliga logik q:

Det är bara bull att man tjänar på att ha den ena komponenten före den andra i loopen, skiljer så oerhört lite på vattentempen på olika ställen i loopen.

Visa signatur

Gigabyte X399 Aorus Gaming 7 - AMD Threadripper 1900X @ 4,15ghz - G.Skill 2400mhz Flare X 32Gb - Samsung 960 EVO 500gb - MSI GTX 980 ti Lightning - Corsair RM1000x - Phanteks enthoo primo - Custom Water cooling - Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS 2560x1440 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag blir så glad varje gång jag ser inlägg av folk som orkar räkna lite snabbt på saker istället för att sitta o gissa massa

Min erfarenhet är mer av den praktiska eftersom jag jobbar inom industrin, vi tempererar våra formverktyg med vatten i de flesta fall, har man ett aggregat som ger 10KW och matar på med vanliga 8mm slangar i loopen märker man vilken otrolig kapacitet värme vatten klarar av att överföra när man mäter deltat, o andra sidan är det lite annan pumpkapacitet också.

Alltid trevligt att underbygga sina argument lite, minskar risken att sprida okunskap ^^ Just värme och liknande är ju väldigt intressant att räkna på med

Permalänk
Medlem
Skrivet av statsministern:

Så där ser en dator ut när en dåre med för mycket pengar och för lite hjärna går all in..
Han kunde ju monterat bort vaggorna för diskarna och fått in allt i chassit, 4 Titan, vem har behov av det!?
Hade det varit 4 stycken Radeon för mining så har ju 4 st GPU i en burk ha existensberättigande men det där
känns mest som en penisförlängare..

Han hade inte ens behövt 3 loopar för att kyla det han har, han skulle ju sätta in en 4e loop för RAM-minnen också, hah.