CPU Grader hoppar, och 4-5 graders skillnad mellan Coresen

Permalänk

CPU Grader hoppar, och 4-5 graders skillnad mellan Coresen

Hej, är inte direkt expert på kylning, så vet inte hur mycket grader som är okej med min setup, men ibland när jag snabbt kollar på Core Temp programmer så ser jag att graderna snabbt ökar till 43C sen efter en sekund minskar till 30-33 grader.

Sitter just nu på

Cooler Master HAF X
Corsair H100i Kylare till CPU
Intel i7 4770K(helt oklockad)
MSI Z87-G45

Är inte heller säker på hur fläktarna till Corsair kylaren ska sitta, just nu sitter dom så att de blåser mot moderkortet, alltså inte mot radiatorn.(inte helt säker på hur man tolkar detta heller)

Här har ni en bild av min Core Temp http://piclair.com/cutdb , som ni ser så skiljer graderna mellan coresen med 2-5 grader, vet inte vad som orsakar detta, är det normalt? Och ni kan även se på max tempen där att de har gått upp till 58 grader när jag bara startade upp League of Legends, är detta också normalt?

Vill också veta om de graderna är okej för min setup i idle, hur kan jag minska graderna ännu mer utan att underklocka?

Tack på förhand, och säg till om ni behöver mer information eller om ni inte förstår vad jag skriver så ska jag försöka utveckla lite mer.

Mvh

Permalänk
Medlem

Fläktarna ska ju flytta sval luft genom radiatorn som kyler ner vattnet...
Sen att dina temperaturer går upp 4-5 grader är inget att bli rädd för, när det börjar bli 15-20 grader så är det dags att fundera

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

Fläktarna ska ju flytta sval luft genom radiatorn som kyler ner vattnet...
Sen att dina temperaturer går upp 4-5 grader är inget att bli rädd för, när det börjar bli 15-20 grader så är det dags att fundera

Så det är normalt att kärnorna skiljer med 4 grader ungefär?

Vad menar du med det med fläktarna? hur ska dom sitta?

Permalänk

Just nu så sitter fläktarna så här

http://piclair.com/rui9n

Ringarna är fläktar, och alla fläktar blåser åt höger

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Enderman:

Just nu så sitter fläktarna så här

http://piclair.com/rui9n

Ringarna är fläktar, och alla fläktar blåser åt höger

Jaha du kör push-pull?
Dvs fläkt på vardera sida av radiatorn?

Det skiljer några grader mellan kärnorna på min CPU också så inget att oroa sig över

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

Jaha du kör push-pull?
Dvs fläkt på vardera sida av radiatorn?

Det skiljer några grader mellan kärnorna på min CPU också så inget att oroa sig över

Ja precis, hur ska de sitta då? Eller är det mer optimalt att inte köra push-pull?

Ok tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Enderman:

Ja precis, hur ska de sitta då? Eller är det mer optimalt att inte köra push-pull?

Beror på vad du menar med "optimalt". Push-pull brukar ge högre genomströmmning genom radiatorn och därmed lägre temps men till en kostnad i form av betydligt högre ljudnivå. Skulle jag vara du skulle jag behålla det som du har. Dina temperaturer är gott och väl inom dem acceptabla så det finns ingen anledning att göra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Enderman:

Så det är normalt att kärnorna skiljer med 4 grader ungefär?

Vad menar du med det med fläktarna? hur ska dom sitta?

Fullt normalt. Temperaturen beror på hur belastad kärnan är, och det är sällan de är jämnt belastade.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |