Permalänk
Medlem

Tips kring min vattenkylning

Jag har precis byggt mitt första vattenkylningssystem!
Har precis lärt mig att det inte alltid är bra att blanda metaller, i detta fall koppar och nickel!

därför behöver jag lite tips kring just detta system!

1 Alphacool NexXxoS UT60 Full - Koppar 360mm
1 EK - Supremacy Clean CSQ - Full Nickel
2 Alphacool NexXxoS NVXP Nvidia GTX760 - Koppar
1 kit med nickel anslutningar
kör just nu med destillerat vatten i 13/10 slangar

Jag undrar hur ni tycker är viktigt i ett vattenkylt system?
Hur man ska dra slangarna för bästa effekt (RES - PUMP - RAD - CPU - GPU - GPU - RES i nuläget)?
Ska man skippa 90 graders vinklar för att öka flödet eller spelar det ingen roll?
Kan ni rekommendera några fläktar, 3x120mm som helst är tysta men som flyttar mycket luft!

Om ni ser något som inte stämmer på bifogad bild, tveka inte att säga till!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleg:

Hur man ska dra slangarna för bästa effekt (RES - PUMP - RAD - CPU - GPU - GPU - RES i nuläget)?

Hur du väljer att dra slangen gör bara en minimal skillnad temperatur mässigt, om ens det.
Det handlar väl om att CPU:n eller GPU:n får det "kalla vattnet" först, men grejen är den att vattnet rör sig så snabbt i systemet så att det spelar mer eller mindre ingen roll alls. Det har blivit testat ett flertal gånger bara att söka på internet så ser du själv, t.ex. LinusTechTips osv. Detta gäller ju dock bara om du har en bra pump, vilket jag tar förgivet att du har.

Skrivet av kalleg:

Ska man skippa 90 graders vinklar för att öka flödet eller spelar det ingen roll?

Det finns high flow 45/90 graders kopplingar vilket har en väldigt liten påverkan på flödet.
Ju kortare slangdragning ju bättre, dock ska man inte ha slangarna för kort så att det blir vassa böjjar för då stryper man flödet om man har klen slang. (Blir veck på slangen)

Skrivet av kalleg:

Kan ni rekommendera några fläktar, 3x120mm som helst är tysta men som flyttar mycket luft!

Jag säger bara Noctua NF-F12 PWM.
Har själv 4st sånna på min UT60 460mm radiator och kör bara med 2 fläktar på löjligt låga 600RPM just nu när jag spelar, de andra två kickar igång vid 45 graders temp och går i 2-3 minuter max sen är dom av i 5-10 minuter. Kan köra dom upp till 8-900RPM innan man ens hör dom om man så vill det.
Dessa fläktar låter lite och har högt tryck vilket betyder att dom pressar luft genom radiatorer bättre än vanliga fläktar man normalt monterar i chassit.

Löjligt bra verkningsgrad på dessa radiatorer, iaf för mig i mitt 900D.
Kommer behålla det här chassit och kylningen i en evighet, bara bygga på mer och mer prylar och byta ut hårdvaran ist för att köpa allt helt nytt vartannat år som jag gjort tidigare.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleg:

Hur man ska dra slangarna för bästa effekt (RES - PUMP - RAD - CPU - GPU - GPU - RES i nuläget)?

Det är en myt att man ska dra dem i en viss ordning. Jämför det med att sätta på vattenkranen och elda på vattnet med en tändare.. Inte mycket som händer. Det handlar mer om hur mycket värme vattnet samlar på sig efter väldigt många varv i systemet.

Visa signatur

asd

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethL:

Hur du väljer att dra slangen gör bara en minimal skillnad temperatur mässigt, om ens det.
Det handlar väl om att CPU:n eller GPU:n får det "kalla vattnet" först, men grejen är den att vattnet rör sig så snabbt i systemet så att det spelar mer eller mindre ingen roll alls. Det har blivit testat ett flertal gånger bara att söka på internet så ser du själv, t.ex. LinusTechTips osv. Detta gäller ju dock bara om du har en bra pump, vilket jag tar förgivet att du har.

Det finns high flow 45/90 graders kopplingar vilket har en väldigt liten påverkan på flödet.
Ju kortare slangdragning ju bättre, dock ska man inte ha slangarna för kort så att det blir vassa böjjar för då stryper man flödet om man har klen slang. (Blir veck på slangen)

Jag säger bara Noctua NF-F12 PWM.
Har själv 4st sånna på min UT60 460mm radiator och kör bara med 2 fläktar på löjligt låga 600RPM just nu när jag spelar, de andra två kickar igång vid 45 graders temp och går i 2-3 minuter max sen är dom av i 5-10 minuter. Kan köra dom upp till 8-900RPM innan man ens hör dom om man så vill det.
Dessa fläktar låter lite och har högt tryck vilket betyder att dom pressar luft genom radiatorer bättre än vanliga fläktar man normalt monterar i chassit.

Löjligt bra verkningsgrad på dessa radiatorer, iaf för mig i mitt 900D.
Kommer behålla det här chassit och kylningen i en evighet, bara bygga på mer och mer prylar och byta ut hårdvaran ist för att köpa allt helt nytt vartannat år som jag gjort tidigare.

Tack för bra svar,

om man tex. kör HF vinklar samt 13/19 slangar? det bör öka flöder rätt så bra?
Ska testa fläktarna du rekommenderade!
Radiatorn verkar det absolut inte vara några problem med.. har lite problem med att luft fastnar i det men jag antar att det bara är att öppna en plugg lite försiktigt medans pumpen är igång?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleg:

Tack för bra svar,

om man tex. kör HF vinklar samt 13/19 slangar? det bör öka flöder rätt så bra?
Ska testa fläktarna du rekommenderade!
Radiatorn verkar det absolut inte vara några problem med.. har lite problem med att luft fastnar i det men jag antar att det bara är att öppna en plugg lite försiktigt medans pumpen är igång?

Ja, åtminstånde i teorin så kommer grövre slangar att rymma mer vatten och på så vis öka ditt flöde men i slutänden så kommer det till hur stora in/utloppen är på radiatorn och alla blocken, jag tror inte det kommer bli en såpass stor skillnad flödesmässigt om inner diametern är t.ex. 10 eller 13mm baserat på att pumpens flöde och alla kopplingar och in/utlopp är densamma. Har aldrig mätt själv men har för mig att killen jag pratade med på Coolerkit.se sa att 10mm innermått var idealet eftersom att kopplingarna in/utlopp också har 10mm innermått. Yttremåttet på slangen gör den svårböjd, desto grövre slang desto svårare att böja och det har ju sina för och nackdelar det med. Snyggare med en jämn och fin böjj men svårare att få till det snyggt och det är väl därför man använder vinklade kopplingar för att slippa fula slangdragningar.
Kör du med en D5 pump eller en annan kraftig pump så skulle iaf jag säga att skillnaden mellan slangarna är försumbar. Har dock inte utfört något test och kan inte redovisa några resultat men tänker men logiskt så är det så.

Tog och googlade och fick fram det här:
"For computers with more space, 10mm (3/8in) or 13mm (1/2in) ID is recommended. There are few situations where 13mm (1/2in) ID hose outperforms 10mm (3/8in) in temperature, so we encourage this choice based primarily on whichever looks best to you."

Skönt att logiken stämmer.

Du ska absolut INTE öppna någon plugg på radiatorn, lämna toppen på reservoaren öppen och luta/skaka datorn så hör du hur det bubblar medans luften trycks ut av vattnet. Öppnar du en plugg på radden kommer det garanterat att spruta vatten i hela burken och det är väl det sista man vill ha på komponenterna.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethL:

Hur du väljer att dra slangen gör bara en minimal skillnad temperatur mässigt, om ens det.
Det handlar väl om att CPU:n eller GPU:n får det "kalla vattnet" först, men grejen är den att vattnet rör sig så snabbt i systemet så att det spelar mer eller mindre ingen roll alls. Det har blivit testat ett flertal gånger bara att söka på internet så ser du själv, t.ex. LinusTechTips osv. Detta gäller ju dock bara om du har en bra pump, vilket jag tar förgivet att du har.

Det finns high flow 45/90 graders kopplingar vilket har en väldigt liten påverkan på flödet.
Ju kortare slangdragning ju bättre, dock ska man inte ha slangarna för kort så att det blir vassa böjjar för då stryper man flödet om man har klen slang. (Blir veck på slangen)

Jag säger bara Noctua NF-F12 PWM.
Har själv 4st sånna på min UT60 460mm radiator och kör bara med 2 fläktar på löjligt låga 600RPM just nu när jag spelar, de andra två kickar igång vid 45 graders temp och går i 2-3 minuter max sen är dom av i 5-10 minuter. Kan köra dom upp till 8-900RPM innan man ens hör dom om man så vill det.
Dessa fläktar låter lite och har högt tryck vilket betyder att dom pressar luft genom radiatorer bättre än vanliga fläktar man normalt monterar i chassit.

Löjligt bra verkningsgrad på dessa radiatorer, iaf för mig i mitt 900D.
Kommer behålla det här chassit och kylningen i en evighet, bara bygga på mer och mer prylar och byta ut hårdvaran ist för att köpa allt helt nytt vartannat år som jag gjort tidigare.

Vilken temp går ditt vatten ner till när dina fläktar aktiveras vid 45c?
Låter varmt med 45c på vattnet , jag har iofs 4 fläktar på 900rpm men mitt vatten ligger runt 32-33c vid spelande. O jag har rätt hög oc.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Discokungen
Skrivet av KennethL:

Det finns high flow 45/90 graders kopplingar vilket har en väldigt liten påverkan på flödet.
Ju kortare slangdragning ju bättre, dock ska man inte ha slangarna för kort så att det blir vassa böjjar för då stryper man flödet om man har klen slang. (Blir veck på slangen)

Vinklar på 90 grader gör skillnad, men det är så ytterst marginellt att du måste ha tio stycken i systemet för att det ska märkas av. Har man en vettig pump så gör det alltså ingenting med ett par vinklar i systemet.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Vilken temp går ditt vatten ner till när dina fläktar aktiveras vid 45c?
Låter varmt med 45c på vattnet , jag har iofs 4 fläktar på 900rpm men mitt vatten ligger runt 32-33c vid spelande. O jag har rätt hög oc.

Vet inte vad vattentempen ligger på då det är en ganska meninglös temp att övervaka, har inget att kolla vattentemp med heller för den delen.
Kör jag med alla fläktarna igång så är det runt 29-32 grader på CPU:n men det finns ingen som helst anledning till det.

Vid 35 går fläkt 1-2 igång, vid 45 går fläkt 3-4 igång.
Kan man ha en tyst dator så ska man ha det, det är väl själva grejen med att ha vattenkylning iaf för mig.
Funderar på att höja nivån till fläkt 3 och 4 till typ 55-60 grader eller så då lär dom ju aldrig gå igång.
Är alergisk mot fläktljud..

Datorn är helt passivt kyld när jag surfar t.ex.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethL:

Vet inte vad vattentempen ligger på då det är en ganska meninglös temp att övervaka, har inget att kolla vattentemp med heller för den delen.
Kör jag med alla fläktarna igång så är det runt 29-32 grader på CPU:n men det finns ingen som helst anledning till det.

Vid 35 går fläkt 1-2 igång, vid 45 går fläkt 3-4 igång.
Kan man ha en tyst dator så ska man ha det, det är väl själva grejen med att ha vattenkylning iaf för mig.
Funderar på att höja nivån till fläkt 3 och 4 till typ 55-60 grader eller så då lär dom ju aldrig gå igång.
Är alergisk mot fläktljud..

Datorn är helt passivt kyld när jag surfar t.ex.

Aha , trodde det var vatten temp du menade.
45c cpu temp är svalt så då förstår jag att du kör låga fläktvarv.

Min cpu ligger runt 50-60 vid spel o gpu ligger strax över 30c

Max test/benchmark så går cpu upp till 65-70 o gpu 40-45.

Det är trevligt o tyst med vattenkylning

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kalleg:

Jag har precis byggt mitt första vattenkylningssystem!
Har precis lärt mig att det inte alltid är bra att blanda metaller, i detta fall koppar och nickel!

därför behöver jag lite tips kring just detta system!

1 Alphacool NexXxoS UT60 Full - Koppar 360mm
1 EK - Supremacy Clean CSQ - Full Nickel
2 Alphacool NexXxoS NVXP Nvidia GTX760 - Koppar
1 kit med nickel anslutningar
kör just nu med destillerat vatten i 13/10 slangar

Jag undrar hur ni tycker är viktigt i ett vattenkylt system?
Hur man ska dra slangarna för bästa effekt (RES - PUMP - RAD - CPU - GPU - GPU - RES i nuläget)?
Ska man skippa 90 graders vinklar för att öka flödet eller spelar det ingen roll?
Kan ni rekommendera några fläktar, 3x120mm som helst är tysta men som flyttar mycket luft!

Om ni ser något som inte stämmer på bifogad bild, tveka inte att säga till!

http://www.kalleg.se/wp-content/uploads/2013/12/20131220_1428...

http://www.kalleg.se/wp-content/uploads/2013/12/20131220_1429...

Koppar, Nickel och Mässing går bra ihop. Vet inte vart du fått din information ifrån men den är fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleg:

2 Alphacool NexXxoS NVXP Nvidia GTX760 - Koppar

Var köpte du alphacool GPU-blocken ifrån?

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem
Skrivet av T-Fork:

Var köpte du alphacool GPU-blocken ifrån?

Köpte dem från

http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p16078_Alphacool-NexXxoS-NVXP-Nvidia-GTX760---poliert---Kupfer.html

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Koppar, Nickel och Mässing går bra ihop. Vet inte vart du fått din information ifrån men den är fel.

Skickades från m.sweclockers.com

mja.. de går inte uselt ihop som koppar och aluminium eller zink eftersom de du räknar upp är närmare varandra joniskt sett. Med de små skillnaderna så räcker det fysiska avståndet i slangarna om vattnet är rent utan en massa salter som leder galvanisk ström. Vill man gardera kan man ha korrosionshämmare tillsatt i vattnet.

Att blanda metaller är ett bekymmer främst om man (som jag) har externa kyltorn då dessa av kostnadsskäl nästan alltid är i aluminium. Då är det viktigare med korrosionshämmare i vattnet men också slanglängden mellan kopparen i blocken och aluminiumet i behållaren/radiatorn spelar roll. Det som brukar märkas är om nipplarna in i Alu-tornet är nickel då brukar det bli korrosion just där tex.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Whippoorwill:

mja.. de går inte uselt ihop som koppar och aluminium eller zink eftersom de du räknar upp är närmare varandra joniskt sett. Med de små skillnaderna så räcker det fysiska avståndet i slangarna om vattnet är rent utan en massa salter som leder galvanisk ström. Vill man gardera kan man ha korrosionshämmare tillsatt i vattnet.

Att blanda metaller är ett bekymmer främst om man (som jag) har externa kyltorn då dessa av kostnadsskäl nästan alltid är i aluminium. Då är det viktigare med korrosionshämmare i vattnet men också slanglängden mellan kopparen i blocken och aluminiumet i behållaren/radiatorn spelar roll. Det som brukar märkas är om nipplarna in i Alu-tornet är nickel då brukar det bli korrosion just där tex.

Men du sa att koppar och nickel inte gick ihop, nu pratar du om koppar nickel och alu vilket är en helt annan sak.
Koppar och nickel däremot fungerar utmärkt utan någon korrosionshämmare. Du har ju koppar, nickel och mässing i vattenslingan i dom flesta hemmen där du har både kall och varmvatten som utan problem håller 40år+.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Men du sa att koppar och nickel inte gick ihop, nu pratar du om koppar nickel och alu vilket är en helt annan sak.
Koppar och nickel däremot fungerar utmärkt utan någon korrosionshämmare. Du har ju koppar, nickel och mässing i vattenslingan i dom flesta hemmen där du har både kall och varmvatten som utan problem håller 40år+.

Skickades från m.sweclockers.com

Det funkar ganska bra ja, eftersom de är nära varandra på skalan ädel/oädel metall men det finns alltid risk för viss korrosion när metaller av olika slag ligger an mot varandra med elektrolyt emellan så de bildar en slinga. Jordar man alla delar väl så minskar risken. Det jag kan tänka mig som gäller vattenledning är dels att de är väl jordade och att den korrosion som ändå blir inte spelar så stor roll i så 'grova' system. Det är dock inte samma finlir som inuti vattenblock och radiatorer där korrosionsslam sätter igen på ett annat sätt. Vattenledningar sköljer ju dessutom bort sådana rester till skillnad från i en sluten loop. Jag kan dessutom tillägga att man alltid brukar passa på att byta ut vattenledningarna i samband med stambyte som precis gjorts hemma hos mig. Stambyte räknar man med behöver göras ungefär vart 25:e år. Vore kopparrören helt opåverkade skulle man ju knappast kosta på ett byte.

De flesta verkar inte ha problem med korrosion. Jag har en kompis som kört ett slutet passivt system med alu-radiator i flera år på bara destvatten utan att han märkt några problem än. Störst risk lär de ha med jordfel eller ojordat.

Min enda poäng var att man inte kategoriskt kan säga att det inte blir någon korrosion alls med koppar och nickel. Så länge det är två olika metaller går den risken inte att utesluta men den blir lättare att hindra eller begränsa ju mindre galvanisk potential det är mellan metallerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Whippoorwill:

Det funkar ganska bra ja, eftersom de är nära varandra på skalan ädel/oädel metall men det finns alltid risk för viss korrosion när metaller av olika slag ligger an mot varandra med elektrolyt emellan så de bildar en slinga. Jordar man alla delar väl så minskar risken. Det jag kan tänka mig som gäller vattenledning är dels att de är väl jordade och att den korrosion som ändå blir inte spelar så stor roll i så 'grova' system. Det är dock inte samma finlir som inuti vattenblock och radiatorer där korrosionsslam sätter igen på ett annat sätt. Vattenledningar sköljer ju dessutom bort sådana rester till skillnad från i en sluten loop. Jag kan dessutom tillägga att man alltid brukar passa på att byta ut vattenledningarna i samband med stambyte som precis gjorts hemma hos mig. Stambyte räknar man med behöver göras ungefär vart 25:e år. Vore kopparrören helt opåverkade skulle man ju knappast kosta på ett byte.

De flesta verkar inte ha problem med korrosion. Jag har en kompis som kört ett slutet passivt system med alu-radiator i flera år på bara destvatten utan att han märkt några problem än. Störst risk lär de ha med jordfel eller ojordat.

Min enda poäng var att man inte kategoriskt kan säga att det inte blir någon korrosion alls med koppar och nickel. Så länge det är två olika metaller går den risken inte att utesluta men den blir lättare att hindra eller begränsa ju mindre galvanisk potential det är mellan metallerna.

Vad är det för kvalitet på ert stambyte om ni räknar med att göra det var 25:e år?
Körde ni med relining?

Kopparrören i sig är inte anledningen till stambyte utan det är stammarna som tar mest stryk, dom är oftast gjorda i gjutjärn vilket rostar ganska kraftigt, men man kan ändå räkna med att gjutjärnsrören håller i 40-60 år, vattenledningarna håller minst lika länge och det är inte korrosion som gör att man byter kopparledningarna utan att dessa blir utmattade av att det blir rörelse av att dom blir varma och kalla. Tätskiktet däremot kan man räkna med att det har en maximal livslängd på 30 år, men en badrumsrenovering är inte samma sak som ett stambyte.

Jag har en sluten loop i en dator som jag inte bytt vätska i på 2 år, den består av koppar (cpu block), nickel (gpu blocken) och mässing (radiatorer), det finns inte den minsta tillstymmelse till att bli avlagringar. Och det lär hålla fram tills dess att den blir oanvändbar att minea litecoins med.

God Jul!