Steelseries Siberia Elite

Permalänk
Skrivet av J0VI:

hjälp

Jag har ett par sennheiser 555. Men den har jag direkt inkopplad till datorns uttag bak i inbyggda ljudkortet. Jag tycker inte att jag hör folk bra på kartor som i cod modern warfare 2 som mina vänner säger sig göra.

Tänker skaffa ett asus externt ljudkort. Behöver jag en dac , vad nu det är och hörlursförstarkare? Visste inte om det innan jag såg er diskutera det. Har ni något tips på produkter så jag får bra ljud i dagens spel som bf4? Sorry för offtopic.

Om jag själv var i en liknande situation skulle jag börja med att lyssna i polarnas rigg. Det vore ju tråkigt om du investerade en massa pengar i utrustning och det inte gör någon större upplevd skillnad för dig, det kan ju trots allt vara så att ni har väldigt olika förväntningar på hur det bör låta. I många spel, såsom BF4, handlar det ju om små nyanser i ljuden som kan ge väldigt mycket information så visst kan det göra skillnad. Testa också att labba med de ljudinställningar som finns i spelen, det kan göra att det passar mer utifrån vad du själv vill höra.

Det kan också vara värt att dubbelkolla det interna ljudkortets inställningar, så du inte har någon dämpning eller så som ligger på. Just in case.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J0VI:

hjälp

Jag har ett par sennheiser 555. Men den har jag direkt inkopplad till datorns uttag bak i inbyggda ljudkortet. Jag tycker inte att jag hör folk bra på kartor som i cod modern warfare 2 som mina vänner säger sig göra.

Tänker skaffa ett asus externt ljudkort. Behöver jag en dac , vad nu det är och hörlursförstarkare? Visste inte om det innan jag såg er diskutera det. Har ni något tips på produkter så jag får bra ljud i dagens spel som bf4? Sorry för offtopic.

Jag har exakt samma lurar och kör dom med ett X-fi Platinum och jag hör folk väldigt väl i BF3/BF4. Riktigt bra när man har en EQ så man kan få lurarna att låta som man själv vill. Sjukt mkt mer tryck i ljudet är med det inbyggda, då de låter platt å saknar mellanregister.

Permalänk
Inaktiv

Ett allt för stort headset att sätta på huvudet.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ju mer professionella headset som t.ex. AKG HSC 271 och HSD 271. Såklart dyrare än Steelseries, men antagligen värt det om man vill ha bra ljud.

Kanske något basfattiga dock.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk

Jag kör ett bra system tycker jag där hemma som jag kan rekommendera, kostar en del men bra på alla vis. Asus Essence One (ljudkort/dac/hörlursförstärkare) och Shure SRH1840 hörlurar, låter kanon bra ihop.

http://www.minhembio.com/basiqfuxx/342634/

[edit]Stavfel[/edit]

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K)

Permalänk
Medlem

Dom tävlar med lurar som Sennheiser PC 363D... går inte att göra skit

Visa signatur

pro

Permalänk
Medlem

Fick hem mina Audio Technica ATH-M50 idag.
Har använt headset, både billiga och två tusen kronors klassen.
Och måste säga efter en timmes lyssnande att det är riktigt jävla sjuk skillnad på ljudet
Kommer aldrig köpa ett headset igen det får bli extern mick istället.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

tar dom g930?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag trodde faktiskt dessa skulle vara bra och kanske till och med mäta sig med Sennheiser PC360 men att mikrofonen skulle vara sämre.

Men nu vet jag. Får väl bli hörlurar + extern mic. Är beredd att lägga max 3.000:-. Mer än så känns bortkastat. Får ta o kolla på de där Sennheiser HD598 och HD650 som folk pratar om....

Bra att ni recenserar kringutrustning! Måste få folk att förstå att Siberias grejer inte håller måttet!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Jag testade precis ett sånt här headset här på Dreamhack och oj, det var inte vad jag vill kalla 1800kr ljud. Jag sitter själv med ett QH-90 som har ganska balanserat ljud, att gå till detta var jätteskumt. Jag är inte alls en ljudexpert, men min åsikt är att det var väldigt mycket diskant, allt blev fruktansvärt "ljust", blev skrikigt efter ett tag.

Nu satt inte jag och pillade på några inställningar överhuvudtaget, men mitt första intryck var inte alls bra.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag testade precis ett sånt här headset här på Dreamhack och oj, det var inte vad jag vill kalla 1800kr ljud. Jag sitter själv med ett QH-90 som har ganska balanserat ljud, att gå till detta var jätteskumt. Jag är inte alls en ljudexpert, men min åsikt är att det var väldigt mycket diskant, allt blev fruktansvärt "ljust", blev skrikigt efter ett tag.

Nu satt inte jag och pillade på några inställningar överhuvudtaget, men mitt första intryck var inte alls bra.

Var du uppe i B hallen och prövade de?

Visa signatur

Wood Computer Case, ett datorchassi gjort från grunden i trä syns här .

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteBondues:

Var du uppe i B hallen och prövade de?

yes, det ställer ut i butiken, sen måste jag rekommendera alla som är på Dreamhack att testa Oculus Rift hos komplett, det går inte att beskriva hur fräckt det var. Oculus finns i expon till vänster om du kommer från C.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Avstängd

Nä fyfan, aldrig mer ett par siberia. Micken är paj efter en vecka.

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Ingen. Det är trådlösa lurar. Med andra ord så har den inbyggd DAC.

Jo jag vet. Men en DAC gör stor skillnad. Kör mina med en Dacmagic plus nu. Provade ut några DACar till ett par andra lurar, men det blev störst skillnad på RS180:orna. Så använder endast dom nu för tiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rufusrufus:

Jo jag vet. Men en DAC gör stor skillnad. Kör mina med en Dacmagic plus nu. Provade ut några DACar till ett par andra lurar, men det blev störst skillnad på RS180:orna. Så använder endast dom nu för tiden.

Jag använder ett Saffire USB 6 som DAC vilket kanske inte ger det absolut bästa ljudet, dock mycket bättre än moderkortets integrerade.

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Hur sitter dessa på huvet när du använder dem under väldigt långa sessioner? Har et par HD 485 och gillar skarpt ljudet. Men sennheiser bygger inte lurar för att spela mmorpgs 10 timmar per dag Skaver mot örat efter 5-6 timmar. Är på jakt efter nya lurar med samma kvalité, men bekvämare på huvet. Eller så kör jag på HD 555 för jag tycker de är så sjuuuuuuukt snygga (för att vara plast)!

Sedär, jag hade faktiskt ett par HD555 innan jag skaffade HD650. Riktigt bra lurar för pengarna! Nu har jag dock skänkt dom till min far.

Jag har nog aldrig suttit i riktigt 10 timmar i sträck med mina HD650 men inte så långt ifrån. Tänker aldrig på att jag har dom på mig och då är jag rätt så känslig med lurar som sitter för hårt. Tror dessa satt en aning hårt när de var helt nya men de mjuknar ganska fort.

Köper du ett par HD650 så var noga med att spela in dom ordentligt innan du bedömer dom. Mina lät riktigt dåligt rätt ur lådan och jag fick huvudvärk efter bara 30 minuters lyssning. Lät dem ligga o spela medans jag var på jobbet minns jag och redan när jag kom hem lät det riktigt bra. Räkna dock med 150-200 timmar innan ett par riktiga hörlurar är ordentligt inspelade och presterar till fullo.

Har du någon hörlursförstärkare att driva hörlurarna med? HD650 är väldigt högohmiga och görs inte rättvisa med för klena grejer. Glöm direkt att bara koppla direkt till ett ljudkort som saknar förstärkare

Kan inte annat än att rekommendera HD650. Det är inte för inte som de har varit referenshörlurar hos Sveriges ledande HiFi-magasin HiFi&Musik sedan de introducerades. Grymt bra lurar som passar till alla sorters musik (och spel!)

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Hjälp i hörlurs-djungeln?

Hejsan allihopa!
Jag är ganska så ny här i hörlurs-djungeln men har förstått att gamingheadset inte riktigt kan mäta sig med ett par riktiga hörlurar från t.ex. Sennheiser osv.
Jag skulle uppskatta det väldigt mycket om ni kunde rekommendera ett par schysta lurar till priset 1500-2000kr. Gärna en bra bordsmick till också om ni orkar
Funderar lite på Sennheiser HD555
Om någon har lust att hjälpa en stackars hörlursnoob så: Stort tack på förhand!
Kealpeanli

Permalänk
Medlem

Vad gör det för skillnad om jag kopplar in USB eller 3,5mm kontakten i det externa ljudkortet. Är det bara jag som inte förstår men antingen så kör du USB eller 3,5mm in i datorn direkt?

Visa signatur

Stationära: Chassi: Fractal Design Define R4 Svart Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K Kylning: Thermalright true spirit140 power Ram: HyperX 16GB 2133MHz GPU: Asus GTX 1070 FE Lagring1: 120GB Sanddisk Extreme Lagring2: WD Black 1TB PSU: Fractal Design Integra 750W Kringutrustning: Corsair H2100 Corsair K70 RGB Razer Deathadder Logitech Z Cinema Benq 24" XL2411 Bärbar: Lenovo Y50-70 Konsol: Playstation 4

Permalänk

Gaming headsets har mikrofon!

Eftersom den här tråden handlar om headsets för spel, så vill jag trycka på att headsets för musiklyssnande, som Sennheiser HD650, även om de ur lyssnarsynpunkt är superba, inte duger till några spel/chat där du behöver kommunicera, eftersom de inte har någon mikrofon.

Citat:

Jag är ganska så ny här i hörlurs-djungeln men har förstått att gamingheadset inte riktigt kan mäta sig med ett par riktiga hörlurar från t.ex. Sennheiser osv.
Jag skulle uppskatta det väldigt mycket om ni kunde rekommendera ett par schysta lurar till priset 1500-2000kr. Gärna en bra bordsmick till också om ni orkar

Om du spelar onlinespel och/eller använder röstkommunikation vill du ha miken på lurarna, tro mig.
- det är bekvämare ur all synpunkter
- de tar inte upp omgivande ljud lika mycket
- du själv kan använda din mest avslappnande låga röst och höras tydligt ändå

Stora tillverkare av lurar har både lurar för musik, all slags kommunikation (support, flyg osv.) och spel. Så också Sennheiser.

Öppna lurar - bäst och luftigast ljudbild, bekvämare (mindre svettigt för öronen), du hör delvis ljud utifrån (både för- och nack-del), andra kan hör vad du lyssnar på i varierande grad.
Slutna lurar - stänger ute ljud effektivt (om musslorna är tillräckligt stora), ger en kompaktare sämre ljudbild, blir svettigare i längden, du hör inte vad som händer i omgivningen (som nackdel).

Mitt PERSONLIGA råd i prisspannet: Sennheiser PC360

Alla som får höra mitt rantande må så vara på raider eller chattande, säger att de hör min röst som att jag satt bredvid dem och pratade med normal (låg) röst utan att höra några bakgrundsljud (jag har alltid ljudet från spel på i mina vanliga högtalare .. lågt).
Med alla moderna moderkort kan du smidigt ha lurarna pluggade in för "voicecom" och högtalarna för vanligt ljud, inte nödvändigt alls med något ljudkort eller vidhängande USB-kort. De inbyggda ljudkretsarna på moderkorten har bara blivit bättre och bättre och duger till allt utom om du specifikt håller på med ljudproduktion.
Jag tycker det är en klar fördel att ha spelljudet i mina högtalare så jag kan kontrollera det separat.
Det är också bra att jag kan höra om dörrklockan ringer eller så. Även med ett par öppna lurar utestängs det mesta av ljudet från trafik, grannar, småsyskon och så vidare.
Som ett extra plus kopplar jag bara på en adapter (2x3,5mm -> 1x 3,5mm) på kabeln och har ett par lurar till min Sony Xperia som klår de flesta och kan spela riktigt högt. Nackdelen är förstås att de är öppna, så du vill inte spela högt på bussen
Som ytterligare ett extra plus använder jag en adapter med på/av knapp på sladden så jag kan svara/avsluta telefonsamtal med min enastående mikrofon!
Dessa lurar är på 50ohm, så glöm hörlursförstärkare, det behövs inte med ett par så lättdrivna lurar, vilket bevisas av att de låter fantastiskt med min smartphone eller MP3 spelare.
(Jag har ett par AKG240 för musiklyssnande, men slutat anväde dessa helt efter jag köpte mina PC360's)

Jag kan sträcka mig så långt som att säga att om du skulle bli besviken på dessa lurar får du gärna komma tillbaka till forumet och ge mig en dask ;D

PS. Till alla som diskuterar audiofil-lurar (vilket den här tråden inte handlar om) kolla den här killen som gråter när han får lyssna på ett par Sennheiser Orpheus. HiFi Stället säljer ett par för ynka 270k :- ;D DS.

Visa signatur

NZXT Phantom (röd) * ASUS Maximus VI Formula * i7-4770K * be quiet! Dark Rock Pro 2 * 16 GB Corsair Dominator Platinum * Gainward GeForce GTX 780 Phantom GLH * 2x Samsung 840 Pro (OS+Spel) + 3x WD Caviar Green 3TB (lager) * Corsair AX1200 * ASUS PB278Q + Eizo L985EX * Gigabyte Aivia Osmium + Func MS-3 Gaming Mouse (Trådlöst: Logitech K800 + Razer Mamba) * W7 x64

Permalänk
Medlem

@Mimer

Jag har själv Sennheiser PC360 och de är ett par väldigt bra lurar. Personligen skulle jag dock i dagsläget istället köpa ett par
HD598+Zalman mick. Mycket bättre ljudkvalitet för samma pris, plus att man kan använda hörlurarna utomhus utan att se ut som en j*vla mupp.

Även om man har ett par andra lurar till annat bruk så är det bättre ljud för samma pris.

Permalänk

Luciana: "Mycket bättre ljudkvalitet för samma pris".

Nja, lurarna låter något bättre, jag skulle definitivt köpa dessa för deras pris/ljudkvalité förhållande om jag letade efter ett par lurar för musiklyssning.
Men mikrofonen?! Något bätter än något som kommer med i botten av frukostflingorna!
Skämt åsido, de kostar c:a 40-50 spänn, sätts med ett clips på sladden till lurarna, tar upp ljud från sladden, tar upp ljud från omgivningen, vilket blir än mer tydligt eftersom du har den långt från munnen.
Priset för PC 360 inkluderar givetvis den ypperliga mikrofonen som Sennheiser ovedersägligen är världsledande på att tillverka.
För mottagaren av din röst är skillnaden betydande mellan Zalman och Sennheiser.
Och eftersom den här tråden behandlar headsets för spel och onlinekommunikation, är PC 360 som helhet ett bättre val.
Och glöm inte volymratten på högra kannan, mycket praktiskt när du spelar.
Håller dock med att de numera kunde vara betydligt billigare!

Luciana: " ... utan att se ut som en j*vla mupp"

Well, det är ju en smaksak! Lika stora, bara i en gräll beige färg. Om jag har en synlig mikrofon när jag pratar i telefon gör mig till en mupp undrar vad alla dessa som håller en tegelstens-stor smartphone framför munnen med högtalarfunktionen på och skriker, ska kallas?
Komm-blottare kanske?

HO HO HO ... GOD JUL ALLA!

Visa signatur

NZXT Phantom (röd) * ASUS Maximus VI Formula * i7-4770K * be quiet! Dark Rock Pro 2 * 16 GB Corsair Dominator Platinum * Gainward GeForce GTX 780 Phantom GLH * 2x Samsung 840 Pro (OS+Spel) + 3x WD Caviar Green 3TB (lager) * Corsair AX1200 * ASUS PB278Q + Eizo L985EX * Gigabyte Aivia Osmium + Func MS-3 Gaming Mouse (Trådlöst: Logitech K800 + Razer Mamba) * W7 x64

Permalänk
Medlem

Har haft tre olika steelseries headset genom åren då jag kommit över dem för bra pris

Det första var ett 4H, de var rätt halvdana, men för 400kr så var de helt okej, och eftersom jag betalade ca halva priset så var jag nöjd, tills de gick sönder ca 6mån efter inköp, ena luren började glappa o ha sig.
Sedan ett par 5Hv2 (vill minnas att de hette 6H men hittar inga vid det namnet & bilden på 5Hv2 verkar stämma), dessa hörlurar var faktiskt riktigt bra men för 1000kr skulle man helt klart kunna få bättre lurar. (Även dessa hade en kort livslängd, ca 1år)
Sista var ett steelseries siberia, riktigt skitheadset med tanke på att det då kostade 800kr, ljudet var likvärdigt med hörlurar i 400kr klassen.

Har nu testat en polares Siberia Elite och kan absolut inte påstå att det är dåliga hörlurar, men för priset 1800kr så är det en riktig flopp, hade de legat på ~900kr så hade de däremot varit riktigt intressanta!

Själv har jag beställt ett par Qpad QH-85 på mellandagsrean för 499kr, de borde ligga på posten imorgon & jag hoppas att det är rejäla lurar som håller måttet!
(Beställde ifrån inet, de har inga kvar på rean men de finns för 899:-)

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem

Fick testat dessa igår och av prislappen polaren gett trodde jag dessa skulle slå mina sennheiser 360 game på fingarna men så fel jag hade. Föredrar mina alla dar i veckan speciellt micen på mina är så mycke bättre även skönare när man spelar längre sessioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OutlaW^:

Fick testat dessa igår och av prislappen polaren gett trodde jag dessa skulle slå mina sennheiser 360 game på fingarna men så fel jag hade. Föredrar mina alla dar i veckan speciellt micen på mina är så mycke bättre även skönare när man spelar längre sessioner.

Dessa med Usb ljudet låter bättre än sennheisers 360 då utan ljudkort.. med onboard kortet. Och jag har haft 360 med mitt moderkort som har ett av realteks senaste krets. Ett Sennheiser 360 med ett riktigt ljudkort... Då kan jag inte argumentera..

Skrivet av Damadre:

Vad gör det för skillnad om jag kopplar in USB eller 3,5mm kontakten i det externa ljudkortet. Är det bara jag som inte förstår men antingen så kör du USB eller 3,5mm in i datorn direkt?

USB är ett ljudkort som ger dig programvara att styra och mixa med ljudet. 3.5 Blire som ett vanligt headset utan extra funktioner.