Permalänk
Medlem

i7 2600 (inte K) hjälp

Ville bara veta om det är någon fara att öka på BCLK (Bus speed) till 103MHz. Prollen går hur stabilt som helst med bra temperaturer. Men vet inte om detta kan ha någon negativ effekt på resten av systemet... :/. Många brukar rekommendera att låta Bus speed vara på 100MHz, men de säger aldrig varför.

Så länge systemet är stabilt så är det väl ingen fara med det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zool:

Ville bara veta om det är någon fara att öka på Bus speed till 103MHz. Prollen går hur stabilt som helst med bra temperaturer. Men vet inte om detta kan ha någon negativ effekt på resten av systemet... :/. Många brukar rekommendera att låta Bus speed vara på 100MHz, men de säger aldrig varför.

Så länge systemet är stabilt så är det väl ingen fara med det?

anledningen är nog att intel själva sagt att man inte ska pilla på den (k modellen dock). det är i alla fall vad jag hört.. så de kan vara fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

anledningen är nog att intel själva sagt att man inte ska pilla på den (k modellen dock). det är i alla fall vad jag hört.. så de kan vara fel

Har läst lite på andra forum som sagt och det verkar vara väldigt delade meningar med att höja BCLK klockan över 100MHz. Vissa säger att man inte ska röra den men kan inte förklara varför. Vissa säger att det inte är någon fara så länge man håller den under 105MHz.

Men som jag har uppfattat det så verkar det ha en direkt påverkan på RAM, PCI och USB portarna. Därav riskerar man att skada komponenter som är kopplade till dessa. Grafikkort, hårddiskar, ram etc. Vet dock inte om 103MHz är någon fara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zool:

Ville bara veta om det är någon fara att öka på BCLK (Bus speed) till 103MHz. Prollen går hur stabilt som helst med bra temperaturer. Men vet inte om detta kan ha någon negativ effekt på resten av systemet... :/. Många brukar rekommendera att låta Bus speed vara på 100MHz, men de säger aldrig varför.

Så länge systemet är stabilt så är det väl ingen fara med det?

direkt svar nej det är inte farligt att öka från 100- 103 dock ska du vet att det är många andra saker som ändras åxå såsom PCI-e platsen samt minnernas klock, så du kan få problem. men inget säkert i det hela och du ska kunna ändra detta dock vet jag inte vars i bios. Det är inte så hög ändring trots allt. Jag har gjort detta på en i3 2100 och det funkade för mig i allfall

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zool:

Har läst lite på andra forum som sagt och det verkar vara väldigt delade meningar med att höja BCLK klockan över 100MHz. Vissa säger att man inte ska röra den men kan inte förklara varför. Vissa säger att det inte är någon fara så länge man håller den under 105MHz.

Men som jag har uppfattat det så verkar det ha en direkt påverkan på RAM, PCI och USB portarna. Därav riskerar man att skada komponenter som är kopplade till dessa. Grafikkort, hårddiskar, ram etc. Vet dock inte om 103MHz är någon fara.

hmm... ja asså de är väl bara att kolla vad den klocken gör generellt i jämförelse med de andra alternativen.. själv så tror jag inte på något av de där, har min teori om att ifall det är under 90c så håller det. skulle dock inte rekommendera att gå efter detta

Edit: såg posten ovan så ja.. får du inga problem så låter de väl som att du kan tuta o köra

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

hmm... ja asså de är väl bara att kolla vad den klocken gör generellt i jämförelse med de andra alternativen.. själv så tror jag inte på något av de där, har min teori om att ifall det är under 90c så håller det. skulle dock inte rekommendera att gå efter detta

Edit: såg posten ovan så ja.. får du inga problem så låter de väl som att du kan tuta o köra

mja, jag har halv sabbat in i5:a pga fel CPU volt, och haft hyffsat låga temp med min Noctua luftkylare, så att det skulle vara frid å fröjd bara för att tempen ligger under 90 grader skulle jag nog säga är direkt fel och farligt tips.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

mja, jag har halv sabbat in i5:a pga fel CPU volt, och haft hyffsat låga temp med min Noctua luftkylare, så att det skulle vara frid å fröjd bara för att tempen ligger under 90 grader skulle jag nog säga är direkt fel och farligt tips.

Vad sabbade du? Bara prollen eller var det några andra komponenter som blev lidande? Vad hade du din BLCK på?

EDIT: Min volt ligger ganska lågt. Nu när jag kollar i CPU-Z så ligger den på ~1.15V.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zool:

Vad sabbade du? Bara prollen eller var det några andra komponenter som blev lidande? Vad hade du din BLCK på?

att höga vcoren kan skada både det ena och det andra beroende på så har man otur så har man.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WDac:

mja, jag har halv sabbat in i5:a pga fel CPU volt, och haft hyffsat låga temp med min Noctua luftkylare, så att det skulle vara frid å fröjd bara för att tempen ligger under 90 grader skulle jag nog säga är direkt fel och farligt tips.

ofan så min teori stämmer inte.. hmm..
men hur menar du med fel volt? gick upp i på tok för höga siffror eller?

Permalänk
Medlem

När det gäller temperaturer så ligger jag nog på ganska safe nivå. Har ett GTX760 som inte blir så värst varmt och 2100MHz minnen som jag kör i CA: 1900MHz just nu. Prollen håller sig stabilt på 32-35c idle till 10% load och går ej över 68c i spel. 73c i prime95 100% load. Chipsettet har jag ingen koll på vilken temp det ligger på men tror min chassi temp är ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zool:

Vad sabbade du? Bara prollen eller var det några andra komponenter som blev lidande? Vad hade du din BLCK på?

EDIT: Min volt ligger ganska lågt. Nu när jag kollar i CPU-Z så ligger den på ~1.15V.

du behöver inte höja vcore på en cpu som inte kan höja multiplikator.
du kan lägga cpuns max-turbo-värde i multiplikator och ha samma vcore.
avråder från bclk klock pga integrerad sata-controller, pcie, etcetc (som några ovan sa)
har inga erfarenheter med det, men 105bclk på max turbo multiplier (säg 39) blir ändå mindre än 4.1ghz. är det värt att ens leka med det? you tell me

edit: ifall cpu-z säger 1.15 så låt det vara kvar ^^

Permalänk
Inaktiv

Kan du inte ändra multipliern till 42?
Kör min ena 2600 ej k i 4200MHz.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av qaaka:

du behöver inte höja vcore på en cpu som inte kan höja multiplikator.
du kan lägga cpuns max-turbo-värde i multiplikator och ha samma vcore.
avråder från bclk klock pga integrerad sata-controller, pcie, etcetc (som några ovan sa)
har inga erfarenheter med det, men 105bclk på max turbo multiplier (säg 39) blir ändå mindre än 4.1ghz. är det värt att ens leka med det? you tell me

edit: ifall cpu-z säger 1.15 så låt det vara kvar ^^

Du kan ändra den till 42. Kör min i 4.2GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaaka:

du behöver inte höja vcore på en cpu som inte kan höja multiplikator.
du kan lägga cpuns max-turbo-värde i multiplikator och ha samma vcore.
avråder från bclk klock pga integrerad sata-controller, pcie, etcetc (som några ovan sa)
har inga erfarenheter med det, men 105bclk på max turbo multiplier (säg 39) blir ändå mindre än 4.1ghz. är det värt att ens leka med det? you tell me

edit: ifall cpu-z säger 1.15 så låt det vara kvar ^^

Jag får upp min Core-i7 2600 i 4.2GHz med 103 i BCLK och turbo (Stock 3.4GHz). eftersom jag inte kan klocka genom FSB'n så känner jag att det kan vara värt det om risken är väldigt liten. Men är ju det jag vill få reda på som sagt... Hur stor risken är.

Permalänk
Inaktiv

Varför pilla på bclk? Jag höjer bara multipliern till 42 som är max på den CPUn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zool:

Jag får upp min Core-i7 2600 i 4.2GHz med 103 i BCLK och turbo (Stock 3.4GHz). eftersom jag inte kan klocka genom FSB'n så känner jag att det kan vara värt det om risken är väldigt liten. Men är ju det jag vill få reda på som sagt... Hur stor risken är.

tror inte så många pillar på den.. det är nog smartare att babla med dom på overklockers eller nå sånt forum skulle jag tro. de flesta på sweclockers vill ju inte sabba grejerna i första hand, dvs kör på lite mer säkra klocks osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Varför pilla på bclk? Jag höjer bara multipliern till 42 som är max på den CPUn.

Det är helt låst på mitt moderkort.. Kan ej leka med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

tror inte så många pillar på den.. det är nog smartare att babla med dom på overklockers eller nå sånt forum skulle jag tro. de flesta på sweclockers vill ju inte sabba grejerna i första hand, dvs kör på lite mer säkra klocks osv.

Som sagt.. väldigt olika svar. Vissa verkar tycka att det inte är någon fara och andra att det är väldigt riskabelt. Men fattar inte varför Moderkortetstillverkaren tillåter deras autotune program att höja den till 103MHz om det skulle vara skadligt. Låter ju jäklit puckat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zool:

Jag får upp min Core-i7 2600 i 4.2GHz med 103 i BCLK och turbo (Stock 3.4GHz). eftersom jag inte kan klocka genom FSB'n så känner jag att det kan vara värt det om risken är väldigt liten. Men är ju det jag vill få reda på som sagt... Hur stor risken är.

intressant. 105x39 ~4.1ghz, eller har jag missat något? ^^
jo jag förstår. önskar jag kunde hjälpa mer, men jag har 0 erfarenhet av att bclk klocka ^^

edit: kan du inte höja multiplikatorn ALLS? hur gjorde du då? 34x103 och sen gick den själv upp till 4.2?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zool:

Som sagt.. väldigt olika svar. Vissa verkar tycka att det inte är någon fara och andra att det är väldigt riskabelt. Men fattar inte varför Moderkortetstillverkaren tillåter deras autotune program att höja den till 103MHz om det skulle vara skadligt. Låter ju jäklit puckat.

hmm.. ja men de är ju som hela nät aggs diskussionen, alla har olika åsikter och alla har rätt på sitt sätt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaaka:

intressant. 105x39 ~4.1ghz, eller har jag missat något? ^^
jo jag förstår. önskar jag kunde hjälpa mer, men jag har 0 erfarenhet av att bclk klocka ^^

edit: kan du inte höja multiplikatorn ALLS? hur gjorde du då? 34x103 och sen gick den själv upp till 4.2?

Hmm.. kollade precis, kan pilla på den upp till 39 men högre än så går den inte. Just nu är den på 34 och BCLK på 103.05. 4.2GHz enligt min bios och windows iaf

EDIT: Men Vcore låg dock på ca 1.3V enligt bios.. Prollen verkar dock klockas ner automatisk när den inte är under load därav går också Vcore ner

Permalänk
Medlem

Shit, min Vcore är uppe i 1.4 när jag startar spel. Testade köra COD Ghosts och hoppade ut i desktoppen medans den körde. Stog 1.4 i CPU-Z.. Tror den står på något normal värde nu i BIOS.. lär behöva ändra på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

ofan så min teori stämmer inte.. hmm..
men hur menar du med fel volt? gick upp i på tok för höga siffror eller?

Yepp, den låg på 1.4v Auto, vilket jag totalt hade missat, å kört så i 2år.... *doh* så nu är den inte längre stabil på 4.3GHz, vet ej vilken klock den är stabil på längre har inte orkat kollat, men den är stabil på stock settings iaf. så jag köpte en beg. i7:a som jag skall börja klocka i julhelgen, har inte haft tid för några längre clocknings sessioner pga jobb å familj, den tid jag haft för mig själv har gått till hunden å lite BF4

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Inaktiv

1.28 kör jag och multipliern på 42x

Permalänk
Medlem

Vad är LLC? är det den som stökar till min vcore? Den borde vara på 1.255V :/. Men jag har typ 1.1 i idle och 1.45 under load.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WDac:

Yepp, den låg på 1.4v Auto, vilket jag totalt hade missat, å kört så i 2år.... *doh* så nu är den inte längre stabil på 4.3GHz, vet ej vilken klock den är stabil på längre har inte orkat kollat, men den är stabil på stock settings iaf. så jag köpte en beg. i7:a som jag skall börja klocka i julhelgen, har inte haft tid för några längre clocknings sessioner pga jobb å familj, den tid jag haft för mig själv har gått till hunden å lite BF4

ja men 2år e väl inte så illa ändå.. bättre med några till men om man behöver prestandan så tycker jag 2 år är acceptabelt då man ofta byter inom 3-4 normalt sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Yepp, den låg på 1.4v Auto, vilket jag totalt hade missat, å kört så i 2år.... *doh* så nu är den inte längre stabil på 4.3GHz, vet ej vilken klock den är stabil på längre har inte orkat kollat, men den är stabil på stock settings iaf. så jag köpte en beg. i7:a som jag skall börja klocka i julhelgen, har inte haft tid för några längre clocknings sessioner pga jobb å familj, den tid jag haft för mig själv har gått till hunden å lite BF4

Min var också på auto där den sänker vcore till väldigt lågt värde i idle och när man startar typ spel eller annat krävande program så sköt den upp i 1.45. Har ställt om den nu till 1.28 enligt Decimals råd (tack). Som tur är har jag endast haft det på den här inställningen i max 3 månader så tror inte det har hunnit göra någon större skada än.. Hoppas inte iaf :/.

EDIT: Sänkte min temperatur på 100% load från 73c till 55c genom att sänka Vcore

Permalänk
Medlem

snabbkollade igenom alla kommentarer.
LLC är till för att förhindra att volten går ner i load, sk. vdroop.
ni har mystiska vcore till clockspeed förhållanden bois.
jag har 5ghz på 1.4vcore

3770k + msi z77 mpower <--- kanske moderkortet som är att tacka för det.

Ta f*cking bort auto-vcore XD
prova högsta multipliern och bclk som du kan ha och chansa på nån random vcore och se om du får BSOD. höj/sänk tills du har minsta möjliga vcore utan BSOD i 100% load.