GPU går 100% i idle efter några minuter!

Permalänk
Medlem

GPU går 100% i idle efter några minuter!

Behöver hjälp här killar.

Det är så att jag har för första gången det här problemet.

Och det är så att när jag inte rör datorn och inte musen så går gpu'n i 100% efter några minuter.

Jag hinner tyvärr inte kolla task manager för då varvar gpu'n ner sig. När jag väl har kollat task manager ser jag inget skumt.

Använder jag datorn hela tiden så funkar allt som det ska. Alltså går gpu till 100% när jag typ spelar spel.

Så fort jag går ifrån datorn några min då går gpu'n 100%.

Vad är problemet?

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Du har inte typ folding@home eller liknande program igång eftersom då brukar programmet jobba när datorn i används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GurreX:

Du har inte typ folding@home eller liknande program igång eftersom då brukar programmet jobba när datorn i används.

nej har inte något sådant program.

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canson:

nej har inte något sådant program.

klicka upp taskmanagern och låt datorn vara en stund kanske

Permalänk
Medlem

Fimpa samtliga egna överklockningar på allt i burken och se om situationen förändrar sig. Går förresten temperaturen upp rejält när GPU'n är på 100%?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

klicka upp taskmanagern och låt datorn vara en stund kanske

Då går den inte upp i 100%. Har väntat typ 10-15 min.

Skrivet av Veni:

Fimpa samtliga egna överklockningar på allt i burken och se om situationen förändrar sig. Går förresten temperaturen upp rejält när GPU'n är på 100%?

Tror inte det har med överclockning att göra, eftersom cpu och gpu har varit klockat ett tag och jag har inte haft det här problemet.

Gpu'n går i 80 grader när den kör 100%

Ska jag testa installera av grafikkortsdrivrutin? Kan göra faktiskt nu och se om det hjälper.

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canson:

Då går den inte upp i 100%. Har väntat typ 10-15 min.

Tror inte det har med överclockning att göra, eftersom cpu och gpu har varit klockat ett tag och jag har inte haft det här problemet.

Gpu'n går i 80 grader när den kör 100%

Ska jag testa installera av grafikkortsdrivrutin? Kan göra faktiskt nu och se om det hjälper.

Nu tillhör Du iofs det gröna laget, men har Du några övervakningsprogram igång som bl.a övervakar din GPU? Fimpa dom i så fall provisoriskt för att se om det blir någon skillnad. Jag vet att t.ex GPU-z(och kanske också motsvarande funktioner i program som övervakar mer än bara GPU) får mina slavkort att börja gå upp i temperatur så fort man tittar på dom i GPU-z. Räcker att skifta kortvisning i GPU-z så går dom ner i temperatur.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

du har inte ett antivirus som gör skumma saker när datorn idlar?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nästan tro att du hade virus. Det låter som om någon minar på din dator?
Du kan kanske prova att tanka hem Melwarebytes och skanna igenom ditt system, och ev. formatera din dator.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Nu tillhör Du iofs det gröna laget, men har Du några övervakningsprogram igång som bl.a övervakar din GPU? Fimpa dom i så fall provisoriskt för att se om det blir någon skillnad. Jag vet att t.ex GPU-z(och kanske också motsvarande funktioner i program som övervakar mer än bara GPU) får mina slavkort att börja gå upp i temperatur så fort man tittar på dom i GPU-z. Räcker att skifta kortvisning i GPU-z så går dom ner i temperatur.

Jag har gpu-z och evga precision installerat på datorn. Ska ta bort de och kolla om det hälper när jag kommer hem sen.

Skrivet av Haptic:

du har inte ett antivirus som gör skumma saker när datorn idlar?

Har bara Windows Defender. Sökte igenom hela datorn och den hittade ingenting.

Skrivet av reflect:

Jag skulle nästan tro att du hade virus. Det låter som om någon minar på din dator?
Du kan kanske prova att tanka hem Melwarebytes och skanna igenom ditt system, och ev. formatera din dator.

Tankade hem den igår och sökte genom datorn och den hittade några filer som hade namnet outobox.exe.

Jag rensade allt. Men problemet kvarstår.

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canson:

Tankade hem den igår och sökte genom datorn och den hittade några filer som hade namnet outobox.exe.

Jag rensade allt. Men problemet kvarstår.

Ladda hem ProcessExplorer

Där kan du kolla GPU-usage per program, alltså vilket program som använder GPU power. Där kan du kanske hitta något.

Kom ihåg att starta detta program som adminstratör.

Väl inne i programmet, högerklicka här, som är markerat på bilden: http://i.imgur.com/4cqtc7F.png

Sen går du till GPU tabben och kryssar i de du vill se

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflect:

Ladda hem ProcessExplorer

Där kan du kolla GPU-usage per program, alltså vilket program som använder GPU power. Där kan du kanske hitta något.

Kom ihåg att starta detta program som adminstratör.

Väl inne i programmet, högerklicka här, som är markerat på bilden: http://i.imgur.com/4cqtc7F.png

Sen går du till GPU tabben och kryssar i de du vill se

Programmet hjälpte mig tyvärr inte.

Så fort jag har task manager eller ProcessExplorer uppe för att kolla hur gpu'n beter sig så beter sig gpu'n helt normalt. Alltså går den inte i 100% efter 2-3 min.

Men om jag är i skrivbordet och har evga precision uppe för att kolla hur gpu'n beter sig så går den upp i 100% efter ungefär 2 minuter.
Inga spel eller internet flikar uppe.

Har testat följade:

Installerat om drivrutin. Hjälpte inte
Klockade ner gpu'n till default. Hjälpte inte

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk

Weeeird.. Pröva formatera burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canson:

Programmet hjälpte mig tyvärr inte.

Så fort jag har task manager eller ProcessExplorer uppe för att kolla hur gpu'n beter sig så beter sig gpu'n helt normalt. Alltså går den inte i 100% efter 2-3 min.

Men om jag är i skrivbordet och har evga precision uppe för att kolla hur gpu'n beter sig så går den upp i 100% efter ungefär 2 minuter.
Inga spel eller internet flikar uppe.

Har testat följade:

Installerat om drivrutin. Hjälpte inte
Klockade ner gpu'n till default. Hjälpte inte

Låter riktigt lurt det där....

Prova detta program då, det är något Nvidia har gjort.

https://developer.nvidia.com/nvidia-nsight-visual-studio-edit...

EDIT: Såg nu att man behöver programmera något för att det ska fungera. Kan väl prova slänga ihop ett program om du nu inte är mogen för att installera om?

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflect:

Låter riktigt lurt det där....

Prova detta program då, det är något Nvidia har gjort.

https://developer.nvidia.com/nvidia-nsight-visual-studio-edit...

EDIT: Såg nu att man behöver programmera något för att det ska fungera. Kan väl prova slänga ihop ett program om du nu inte är mogen för att installera om?

Tror jag installerar om Windows imorgon.

Har aldrig haft det här problemet och hittar inte vad som orsakar att gpu'n går 100% idle.
Svårt att felsöka när man inte kan ha task manger uppe sammtidigt.

Finns det inget program som sparar logg för gpu? Så att man kan kolla typ senaste timmen vilka program som har använd gpu'n och usage?

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflect:

Jag skulle nästan tro att du hade virus. Det låter som om någon minar på din dator?
Du kan kanske prova att tanka hem Melwarebytes och skanna igenom ditt system, och ev. formatera din dator.

Håller med, låter som att den mine'ar när man inte är vid datorn.

Skrivet av Canson:

Tror jag installerar om Windows imorgon.

Har aldrig haft det här problemet och hittar inte vad som orsakar att gpu'n går 100% idle.
Svårt att felsöka när man inte kan ha task manger uppe sammtidigt.

Finns det inget program som sparar logg för gpu? Så att man kan kolla typ senaste timmen vilka program som har använd gpu'n och usage?

Blir kortet varmt? Har kortet full klockfrekvens när det går på 100% usage?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Håller med, låter som att den mine'ar när man inte är vid datorn.

Om den nu mine'ar hur tar jag bort det? finns det någon annan antivirusprogram som är gratis så man kan testa?

Blir kortet varmt? Har kortet full klockfrekvens när det går på 100% usage?

Japp, kortet blir varm dvs typ 80 grader och den går i full hastighet 1240mhz.

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canson:

Tror jag installerar om Windows imorgon.

Har aldrig haft det här problemet och hittar inte vad som orsakar att gpu'n går 100% idle.
Svårt att felsöka när man inte kan ha task manger uppe sammtidigt.

Finns det inget program som sparar logg för gpu? Så att man kan kolla typ senaste timmen vilka program som har använd gpu'n och usage?

Vet inte riktigt om diverse loggar. Men jag skulle tro att det är ett miningvirus, som inte mine:ar när taskmanager eller något annat är öppet.

Läste detta på ett forum: The latest versions of GPU Shark (Detailed Mode) shows for NVIDIA cards which apps are currently using the GPU.

Det kanske kan vara värt att tanka och prova med det, om du nu har ett virus så kanske botten mine:ar när det programmet är öppet och tast manager eller process explorer är av.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

har du kollat så du inte har råkat aktivera k-boost i evga precision x. det ska ju göra så att gpu går på full clock konstant å ifall det har buggat sig å lagt den å ochså gå på 100% usage

Visa signatur

4770k @ 4,5ghz, msi z87-gd65 gaming, msi gtx 770 twin frozr oc 4gb gaming x2, corsair vengance 1600mhz 16gb, samsung 840 120 gb, 1tb western digital, corsair 1050 hx,

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflect:

Vet inte riktigt om diverse loggar. Men jag skulle tro att det är ett miningvirus, som inte mine:ar när taskmanager eller något annat är öppet.

Läste detta på ett forum: The latest versions of GPU Shark (Detailed Mode) shows for NVIDIA cards which apps are currently using the GPU.

Det kanske kan vara värt att tanka och prova med det, om du nu har ett virus så kanske botten mine:ar när det programmet är öppet och tast manager eller process explorer är av.

Tankade hem GPU Shark 0.7.5 och valde detailed mode.
Får fram följande: dwm.exe
explorer.exe
gpushark-0.7.5.exe

Skrivet av hexcail:

har du kollat så du inte har råkat aktivera k-boost i evga precision x. det ska ju göra så att gpu går på full clock konstant å ifall det har buggat sig å lagt den å ochså gå på 100% usage

Kollade upp det och k-boost va inte aktiverat.

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canson:

Tankade hem GPU Shark 0.7.5 och valde detailed mode.
Får fram följande: dwm.exe
explorer.exe
gpushark-0.7.5.exe

Hmm.. Då vet jag inte vad problemet kan vara. Det är standardsaker.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)