Ifixit undersöker Valves prototyp av Steam Machines

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyAnidE:

Standard... Hur ofta ser du 780, 16 GB ram etc, i andra OEM burkar som t.ex. Acer och Dell som han sa?

Du pratar om mängd/prestanda/storlek etc.. jag pratar om tillverkare av hårdvaran (kunde vara tydligare på den punkten men ett GTX780 är ett standard kort även om det är i den högre prestandaklassen).. Att minnena exempelvis kan komma från micron (bara ett exempel).

Men om du vill.
http://www.dell.com/se/p/alienware-aurora-r4/pd?oc=d00amw08&m...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av bastardjim:

Nej, det kommer inte vara ekonomiskt hållbart:

Snabbkalkyl
Minsta pris per enhet:
Moderkort: 1000
PSU: 300
GPU: 3500
CPU: 1500
Chassi: 300
Kontroll: 300
Fläkt: 100

Totalt: 7000:-

Som ni ser så har jag räknat rätt lågt, med tanke på vad som sitter i. 7000:- är nog minsta möjliga pris om de ska gå runt. Jag tror nog på $999 och i Sverige 9495:-. Valve kan ta en liten förlust i detta projekt om de ser att den säljer. Subventionerad hårdvara för att man kommer in i deras ekosystem. Ska bli intressant och se vad som händer.

edit: om de sätter ett pris på $699 är jag imponerad.

Jag har läst att Valve planerade att släppa 3 olika versioner av Steambox. (Kommer tyvärr inte ihåg vart.) Om det stämmer så lär boxen som de skickat ut för review vara den biffigaste så att internet fylls av fin statistik.

Eftersom de inte fått igång streaming till sitt OS är det också vettigt - för den billigaste boxen är ju därmed värdelös just nu. (Tanken var att den skulle ha superlätt hårdvara så att pc-gamers kan få en streamsteamkonsol till en liten peng.)

Så visst, det håller kanske inte ihop ekonomiskt men om de verkligen ska gå ut med 3 versioner så är detta en skrytmodell (som radeon 6990 för ett par år sedan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Det DÄR är standardhårdvara ja... det mesta iallafall. Annars brukar ju DELL och andra ha anpassade komponenter som du inte kan köpa direkt från "hyllan" så att säga.

Dock var det ju inte detta som åsyftades. Utan att majoriteten av OEM-burkarna du köper från t.ex. Elgiganten eller MediaMarkt bara är skräp.

Vilken hårdvara är anpassad & på vilket sätt?

På vilket sätt är dom skräp dåligt presterande hårdvara eller dålig kvalité eller köper man en dator från E-G för 3000:- så får man en dator för 3000:- ink. OS?

Lite kuriosa bara.
Sist jag köpte en OEM burk var runt 2005.. den innehöll standard hårdvara bara det att moderkortet (asus) mATX med en raiser för att nå ATX var strippat på kontakter till minimalt antal med HP anpassat bios samt att i graffekortet 7800GTX låg nvidias referensbios fastän det var ett gigabyte (skeppades även med asus) kort i den.. minnena var Micron (Micron mot oem marknaden & Crucial mot eftermarknaden) samt att brännaren var en HP dvd840 (GSA-4166B från Hitachi-LG var flashad med en HP anpassad firmware).. Lite-on nätagg samt ett creative xtrememusic ljudkort det satt även ett asus tv-kort i den & en philips dvd-rom.

Ja lådan var special beställd men det är för standard ATX kort tar även mATX & kontakten från front knappar etc. följer Intels I/O standard.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Kan lätt slå ihop en HTPC och låta Inet installera windows på den. Är ingen skillnad alls från en vanlig dator. Steam machines är en glorifierad HTPC.

En glorifierad HTPC? Sen när har en vanlig HTPC ett 780?

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av bastardjim:

Nej, det kommer inte vara ekonomiskt hållbart:

Snabbkalkyl
Minsta pris per enhet:
Moderkort: 1000
PSU: 300
GPU: 3500
CPU: 1500
Chassi: 300
Kontroll: 300
Fläkt: 100

Totalt: 7000:-

Som ni ser så har jag räknat rätt lågt, med tanke på vad som sitter i. 7000:- är nog minsta möjliga pris om de ska gå runt. Jag tror nog på $999 och i Sverige 9495:-. Valve kan ta en liten förlust i detta projekt om de ser att den säljer. Subventionerad hårdvara för att man kommer in i deras ekosystem. Ska bli intressant och se vad som händer.

edit: om de sätter ett pris på $699 är jag imponerad.

$699 Skulle nog imponera mig också för den riggen måste jag erkänna, dock får vi Svenskar betala mer än Amerikanerna så är det ju alltid. Fast när det handlar om större volymer så betalar såklart inte Valve dessa summor för hårdvaran, betydligt lägre skulle jag tro men hur mycket är "anyone´s guess".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Helt rätt! iPad-touch kontroller till en seriös spelkonsol!? FAIL!

Jaså, du har testat eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Och hur vet du det?

Bilden? Artikeln?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Izekiller:

Jag har läst att Valve planerade att släppa 3 olika versioner av Steambox. (Kommer tyvärr inte ihåg vart.) Om det stämmer så lär boxen som de skickat ut för review vara den biffigaste så att internet fylls av fin statistik.

Eftersom de inte fått igång streaming till sitt OS är det också vettigt - för den billigaste boxen är ju därmed värdelös just nu. (Tanken var att den skulle ha superlätt hårdvara så att pc-gamers kan få en streamsteamkonsol till en liten peng.)

Så visst, det håller kanske inte ihop ekonomiskt men om de verkligen ska gå ut med 3 versioner så är detta en skrytmodell (som radeon 6990 för ett par år sedan).

Det är ett antal olika konfugirationer som är ute på betatest. De har nämnt fyra olika grafikkort från Titan till GTX 660 och tre olika processorer från i7 4770 till ospecificerad i3. Så Ifixit hade lite tur när de fick tag på en med kraftigt grafikkort. Sedan kommer det även versioner med AMD senare. Så det blir nog fler än bara tre olika versioner i slutändan. Det har även dykt upp egna lösningar från företag i USA.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Åh, en sån här maskin vill jag ha, fast med en AMD FX Why, oh why?

Skrivet av StegeSWE:

Steam OS är är ett skämt,, någon som minns Allan.L.Bean... Just precis en fotnot i historien

Astronauten? Vad är det med honom?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Bilden? Artikeln?

Ser ingenstans i artikeln som berättar att allt utom steambox i oem väg är skräp!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Ser ingenstans i artikeln som berättar att allt utom steambox i oem väg är skräp!

Nu fattar jag inte ens vad du pratar om. Du ifrågasatte att Steambox kommer färdigbyggd...?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Nu fattar jag inte ens vad du pratar om. Du ifrågasatte att Steambox kommer färdigbyggd...?

Nej jag ifrågasatte påståendet att oem maskiner är skräp när många bygger på standardkomponenter mer eller mindre precis som steambox!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ser inte hur en Steam Machine skulle vara nåt för de flesta här på SC att införskaffa, rena gamers utan hårdvaruintresse borträknade. Däremot kan den bli ett vettigt alternativ för konsolspelarna, och förhoppningsvis öka stödet för split screen i dataspel.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Skulle gärna köpa ett kompakt chassie som just detta. Hoppas att de kan sälja det löst, eller att andra som FD, SS eller BF börjar med sådana här grymt smidiga och kompakta mini-ITX som har plats för riktiga grafikkort.

Dock personligen inte alls intresserad av SteamOS (kan ju köra de spelen ifrån Steam på Windows + alla andra spel och övriga applikationer).

Men grymt av Valve att ta fram PC-hårdvara som liknar konsollerna i storlek - bra jobbat!

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojej:

Ser inte hur en Steam Machine skulle vara nåt för de flesta här på SC att införskaffa, rena gamers utan hårdvaruintresse borträknade. Däremot kan den bli ett vettigt alternativ för konsolspelarna, och förhoppningsvis öka stödet för split screen i dataspel.

Måhända kanske inte hårdvaran är så intressant, men förhoppningsvis kan Steam OS i framtiden konkurrera med Windows. Jag skulle mer än gärna gå över till Linux men det förutsätter att många spel som inte fungerar idag, gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

Steam OS är är ett skämt,, någon som minns Allan.L.Bean... Just precis en fotnot i historien

Personligen är jag inte så intresserad av SteamOS heller, jag är mest intresserad av kontrollen.

Däremot pirrar det lite i magen! Jag känner på mig att Valve gör ett fint steg för oss nördar. Hade man kunnat göra en Xbox eller PlayStation av en dator så hade vi nog haft en annan syn på konsol idag.
Jag menar, precis som för marknaden för smartphones till hårdvarutillverkare så kan steamOS användas av alla maskinvarutillverkare utan att behöva fungera endast hos Microsoft eller Sony.

update: #framtiden

#framtiden
Visa signatur

Liten och knottrig.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jojej:

Ser inte hur en Steam Machine skulle vara nåt för de flesta här på SC att införskaffa, rena gamers utan hårdvaruintresse borträknade. Däremot kan den bli ett vettigt alternativ för konsolspelarna, och förhoppningsvis öka stödet för split screen i dataspel.

Vi är ett gäng som visat intresse tack vare den extremt kompakta formfaktorn. Det är rätt ont om så kompakta chassin till rimligt pris. Det ser ovanligt genomtänkt ut. Jag hoppas att de säljer chassit löst eller som barebone någon gång. Det vore riktigt najs. Annars kan jag lätt tänka mig att köpa den och slänga på Windows istället.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Bara jag som ser en drömlandator? denna får man ju ner i en något moddad laptopväska

Visa signatur

The game | Fraktfritt Inet

Ebolaexpressen är under uppbyggnad, sleeve och 240 rad i ett Silverstone SG05B

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Nej jag ifrågasatte påståendet att oem maskiner är skräp när många bygger på standardkomponenter mer eller mindre precis som steambox!

Dom är skräp för priset som säljs för, om man inte börjar gå ner i runt 3000 Kr klassen. 10 000 Kr über-gamer-1337 datorn från Elgiganten innehåller en mystisk i5:a med fokus på låg strömbförbrukning och ett GTX 660 OEM. Sådant är rent skräp.

Det verkar som att Steambox kommer både vara fokus på att vara liten, eller åtminstone släpbar, och innehåller "riktiga" komponenter, det vill säga sådant som man faktiskt kan spela mer än LoL på.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vi är ett gäng som visat intresse tack vare den extremt kompakta formfaktorn. Det är rätt ont om så kompakta chassin till rimligt pris. Det ser ovanligt genomtänkt ut. Jag hoppas att de säljer chassit löst eller som barebone någon gång. Det vore riktigt najs. Annars kan jag lätt tänka mig att köpa den och slänga på Windows istället.

Jepp, för mig är det snarast konceptet prestandaorienterade standardmaskiner i extremt kompakt utförande som är det intressanta. Själva spelbiten skiter jag högaktningsfullt i.

Har vi riktig tur så får de för sig att sälja dem med samma filosofi som vissa konsolltillverkare kör på också; subventionera hårdvaran, och tjäna pengarna på spelen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Dom är skräp för priset som säljs för, om man inte börjar gå ner i runt 3000 Kr klassen. 10 000 Kr über-gamer-1337 datorn från Elgiganten innehåller en mystisk i5:a med fokus på låg strömbförbrukning och ett GTX 660 OEM. Sådant är rent skräp.

Det verkar som att Steambox kommer både vara fokus på att vara liten, eller åtminstone släpbar, och innehåller "riktiga" komponenter, det vill säga sådant som man faktiskt kan spela mer än LoL på.

Vad är skräp? Dom innehåller en låtsas i5 med oriktiga komponenter som inte finns mer än i huvudet på dig menar du? LoL..

Många tillverkare såsom visiontek/asus/gigabyte/seasonic etc. mm. håller på med oem tillverkning.. skräp tillverkare? säger du det så!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Vad är skräp? Dom innehåller en låtsas i5 med oriktiga komponenter som inte finns mer än i huvudet på dig menar du? LoL..

Många tillverkare såsom visiontek/asus/gigabyte/seasonic etc. mm. håller på med oem tillverkning.. skräp tillverkare? säger du det så!

Är detta ett patetiskt försök att förolämpa, eller trolla?

Här har du nästan exakt vad jag syftade på: http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Är detta ett patetiskt försök att förolämpa, eller trolla?

Här har du nästan exakt vad jag syftade på: http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...

Nä men du tycks inte förstå, bakom oem komponenterna står kända företag.. Exempelvis Micron memory leverarar till oem marknaden & dess dotterbolag crucial förser eftermarknaden..

Micron lapp till vänster Crucial lapp till höger!

http://archive.benchmarkreviews.com/index.php?option=com_cont...

Förstår du? Sitter mer eller mindre standard prylar från kända tillverkare i dessa oem burkar, skräp? knappast. Lägre presterande för vissa komponenter? Absolut!

Edit: Såg att Micron äger Elpida numera.

Edit2: Gillar din duckduckgo länk!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kaput:

Jepp, för mig är det snarast konceptet prestandaorienterade standardmaskiner i extremt kompakt utförande som är det intressanta. Själva spelbiten skiter jag högaktningsfullt i.

Har vi riktig tur så får de för sig att sälja dem med samma filosofi som vissa konsolltillverkare kör på också; subventionera hårdvaran, och tjäna pengarna på spelen.

Jag är väldigt sugen på en med lite lägre prestanda för HTPC och enklare vardagsrumsspel. Hade suttit fint med en i3 och GTX 660 för det räcker ju till spel man kan tänkas sitta i soffan och spela. Har samlat på mig lite plattformsspel och annat trevligt på diverse Humble Bundles. Sen lite emulator också. Hade varit perfekt med en Steam Machine om priset är rätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Man lär ju kunna dualboota Windows 7, så det kan fortfarande bli ett bra alternativ för folk som inte är hårdvaruentusiaster.

Chassit i sig är också jävligt intressant. Liten, kompakt och smidig dator som lätt kan flyttas.

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haker:

Man lär ju kunna dualboota Windows 7, så det kan fortfarande bli ett bra alternativ för folk som inte är hårdvaruentusiaster.

Chassit i sig är också jävligt intressant. Liten, kompakt och smidig dator som lätt kan flyttas.

Jo, skulle gärna köpt en sådan här maskin. Förhoppningsvis så har de inte begränsat möjligheten att installera Windows på den. Skulle gärna se att SilverStone och andra kunde släppa lite mindre och effektiva chassien som detta. De hade ju någon mini-Raven på G som de visade upp i sommras, men har inte sett till den. Det kan ju bli fint om Steam Machine inspirerar till en sådan här trend!

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Angående hårdvaran så har prototyperna väldigt varierande hårdvara. De värsta har i7 4770 och GTX Titan medan de enklare har en i3 och GTX 660. Priset kommer självklart variera kraftigt beroende på hårdvara men den viktiga poängen är att det kommer finnas Steam Machines med flera olika konfugirationer, alltså olika prisklasser beroende på vad man vill ha. Vidare är konceptet öppet för andra utvecklare så vi kommer säkert se Steam Machines som inte är utvecklade av Valve. Skulle inte bli förvånad om vi ser Asus och eller Gigabyte släppa egna versioner. Jag utgår också från att det kommer dyka upp versioner med en APU från AMD framöver, då i ännu mindre formfaktor. Så priset är svårt att uttala sig om eftersom vi inte vet något om det än. Klart är dock att det kommer finnas många olika prisklasser att välja mellan.

Till exempel kostar en i3 strax över 1000 kr och ett GTX 660 ca 1500 kr så där försvann 2500 kr från räkneexemplet någon skrev. Istället för 7000 kr landar vi då på 4500 kr vilket är vad en ny konsol kostar.

Jag tror att det här kan tänkas bli ett problem också. När Steambox blir mer publikt och om Valve kör vidare på öppenhet så kommer det inte finnas någonting som hindrar Acer, ASUS, etc. att tillverka billigare Steamboxar runt 3-4k som har skithårdvara i jämförelse. Det lär bli ett ganska så stort problem och avskräcka den stora massan när man måste kolla upp vad den specifika boxen klarar av. Man kommer inte heller att ha samma trygghet att en Steambox kommer att hålla i 5 år+ som med en konsol, då det inte finns någon fast spec för vad det ska vara för hårdvara utan det förändras hela tiden.

Sen så får vi se om kontrollen är bra, eller om den kommer att vara medioker, som att spela med en laptop touchpad i allting, för att de desperat ville ha stöd för traditionella mus-spel som RTS.