Som julafton fått igång en gammal dator tips om uppgraderingar :)

Permalänk

Som julafton fått igång en gammal dator tips om uppgraderingar :)

Hej ca 2 år sedan så skulle jag för första gången bygga min första dator info om sakerna Chassi Fractal Design Core 1000 Svart,
Moderkort Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 mATX,
Prossesor Intel Core i5 3570K 3.4 GHz (Ivy Bridge),
Nätaggregat Fractal Design Newton R2, 800W 80+ Modulär,
Grafikort Gigabyte Radeon HD7850 2048MB OC,
Raminne Corsair 8GB (4x2048MB) CL9 2133MHz DOMINATOR
Men hade ju inte mycket kunskap om datorer men bad om hjälp att få så bra komponenter som möjligt så beställde delarna och fick hem allt satte ihop den men så fick jag aldrig igång datorn.
Men intresset fanns kvar så googlade och köpte en fungerande begagnad dator och började försiktigt undersöka och koppla ut och in kablar och diverse tillbehör. Och intresset fortsatte och köpte del för sig och uppgraderade datorn och lärde mig snabbt och berättade för mina polare att det inte var så svårt att bygga en dator och har nu byggt 4 datorer helt från grunden:). Och mina 2 polare har oxå byggt sina datorer från grunden och vi lande mycket på den tiden, Nu blir det ca 2 lan på ett år är 23 år nu :p. Men julstädade mitt förråd och där stog den gamla burken som jag inte hade fått igång och hade glömt bort , jag tog upp den och felsökare varenda komponent och såg att kablarna till start knappen va inkopplat på fel ställe, satte dit dom på rätt ställe och datorn startade.
Kändes underbart att jag äntligen fick igång min första dator och den fungerar , har nu installerat alla drivrutiner och den tuffar på bra för att vara så gammal klarar bf4 på medium-high riktigt nöjd. Men 2 saker gillar jag inte moderkortet kan bara hantera 4 gig ram och biosen är den senaste . Har testat mina ram i min andra dator och där visar den 8 gig och utan erors, och har självklart win7 64 på båda datorerna. Så kanske blir ett nytt moderkort om det är värt det. Andra saken är att prossesorn ligger på 95% i bf4 och med hela 85-90 grader så ska nog köpa en kylare med och klocka den om det nu lönar sig:) Så vad för moderkort rekommenderar ni och vad för kylare till prossesorn ska jag ha. Känner iom att det är min första dator och att den är hyfsat bra så kan jag lägga ner en slant på den och använda den på landen ska nog göra ett galleri så ni får se hur den ser ut

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Avstängd

Hur kan du glömma en sådan fin maskin?

Nästan en kättarstämpel på det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

ja jag är inte så insatt i datorer, ska bygga min första datorn snart är 20 bast kompis som byggt åt mig, men klart man pillat lite och utforskat, så lite kan man men hade vart roligt med ett galleri på din Får la göra ett galleri ja med sen o visa mitt första bygga, haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik910402:

Hej ca 2 år sedan så skulle jag för första gången bygga min första dator info om sakerna Chassi Fractal Design Core 1000 Svart,
Moderkort Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 mATX,
Prossesor Intel Core i5 3570K 3.4 GHz (Ivy Bridge),
Nätaggregat Fractal Design Newton R2, 800W 80+ Modulär,
Grafikort Gigabyte Radeon HD7850 2048MB OC,
Raminne Corsair 8GB (4x2048MB) CL9 2133MHz DOMINATOR
Men hade ju inte mycket kunskap om datorer men bad om hjälp att få så bra komponenter som möjligt så beställde delarna och fick hem allt satte ihop den men så fick jag aldrig igång datorn.
Men intresset fanns kvar så googlade och köpte en fungerande begagnad dator och började försiktigt undersöka och koppla ut och in kablar och diverse tillbehör. Och intresset fortsatte och köpte del för sig och uppgraderade datorn och lärde mig snabbt och berättade för mina polare att det inte var så svårt att bygga en dator och har nu byggt 4 datorer helt från grunden:). Och mina 2 polare har oxå byggt sina datorer från grunden och vi lande mycket på den tiden, Nu blir det ca 2 lan på ett år är 23 år nu :p. Men julstädade mitt förråd och där stog den gamla burken som jag inte hade fått igång och hade glömt bort , jag tog upp den och felsökare varenda komponent och såg att kablarna till start knappen va inkopplat på fel ställe, satte dit dom på rätt ställe och datorn startade.
Kändes underbart att jag äntligen fick igång min första dator och den fungerar , har nu installerat alla drivrutiner och den tuffar på bra för att vara så gammal klarar bf4 på medium-high riktigt nöjd. Men 2 saker gillar jag inte moderkortet kan bara hantera 4 gig ram och biosen är den senaste . Har testat mina ram i min andra dator och där visar den 8 gig och utan erors, och har självklart win7 64 på båda datorerna. Så kanske blir ett nytt moderkort om det är värt det. Andra saken är att prossesorn ligger på 95% i bf4 och med hela 85-90 grader så ska nog köpa en kylare med och klocka den om det nu lönar sig:) Så vad för moderkort rekommenderar ni och vad för kylare till prossesorn ska jag ha. Känner iom att det är min första dator och att den är hyfsat bra så kan jag lägga ner en slant på den och använda den på landen ska nog göra ett galleri så ni får se hur den ser ut

wat

Permalänk
Skrivet av fogger:

Håller med. Hade varit fin med lite punkter och radindelning, orkade knappt läsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCouchNerd:

Håller med. Hade varit fin med lite punkter och radindelning, orkade knappt läsa.

Det med, men jag tänkte mest på att TS byggde en dator för kanske 9-10k som inte startar, hur löser man det? Jo, man ställer in den i garderoben. Man försöker inte ens fråga någon om vad som kan vara felet. Cash flow?

Edit: Dessutom glömde han bort den.

Permalänk

Har ja fattat rätt.

du köpte en helt ny dator, som du inte får igång. Då ställer du undan den i två år?!
Funderarade aldrig på att fråga nån?

Kul att du har fått lite mer kunskap nu, så du inte behöver göra om det igen.

Visa signatur

Stationär Corsair 750D | HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB | Seasonic Platinum 660 XP2 | AMD Ryzen 7 3800X | Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | ASUS RX 6800 Ref | ASUS ROG Strix LC 240 |
Skärmar Gigabyte 27" M27Q QHD IPS 170 Hz, Samsung S27D930, Samsung S24F350

Permalänk
Skrivet av solomon:
Skrivet av Tumnus:

Hur kan du glömma en sådan fin maskin?

Nästan en kättarstämpel på det.

http://www.butnotyet.com/wp-content/uploads/2013/04/Heresy-St...

Skrivet av wozzer:

ja jag är inte så insatt i datorer, ska bygga min första datorn snart är 20 bast kompis som byggt åt mig, men klart man pillat lite och utforskat, så lite kan man men hade vart roligt med ett galleri på din Får la göra ett galleri ja med sen o visa mitt första bygga, haha

Skrivet av TheCouchNerd:

Håller med. Hade varit fin med lite punkter och radindelning, orkade knappt läsa.

Skrivet av fogger:

Det med, men jag tänkte mest på att TS byggde en dator för kanske 9-10k som inte startar, hur löser man det? Jo, man ställer in den i garderoben. Man försöker inte ens fråga någon om vad som kan vara felet. Cash flow?

Edit: Dessutom glömde han bort den.

Skrivet av Livingdead4life:

Har ja fattat rätt.

du köpte en helt ny dator, som du inte får igång. Då ställer du undan den i två år?!
Funderarade aldrig på att fråga nån?

Kul att du har fått lite mer kunskap nu, så du inte behöver göra om det igen.

Ja men moderkortet verkar vara defekt hittar ingen bios inställning som har med raminnets minne att göra ...

Ja det undrar jag jag med hur jag kunde gjort ung och dum måste jag vart , men vilken glädje att den hoppar igång så lätt trodde det skulle var krångligare än så :)....

Ja ett galleri ska snart komma upp lycka till :).....

Ja det vart lite rörigt var så himla uppspelt att den fungerade så bara skrev på en massa utan att igentligen tänka på att dela upp det :p.....

Jo men va ganska noob och trodde enda utvägen var att lämna in den till någon data snubbe och hade ju inga cash just då ....

Sant jag flyttade ju i den vevan och glömde helt enkelt bort burken tragiskt och helt enkelt jävligt slarvigt av mig:(.....

Nee sånna misstag får banen mig inte göras skämmas över detta kunde ju vart smart och slängt ut delarna på blocket men nene så glömsk är jag :(....

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wozzer:

ja jag är inte så insatt i datorer, ska bygga min första datorn snart är 20 bast kompis som byggt åt mig, men klart man pillat lite och utforskat, så lite kan man men hade vart roligt med ett galleri på din Får la göra ett galleri ja med sen o visa mitt första bygga, haha

gjorde mitt första bygge för 5w sedan,var lite jobbigt då jag trodde det skulle gå helt galet,men av dom 3w satt jag i 5timmar varje dag o kolla bilder,klipp på youtube,läste forum trådar m.m och till sist så jag till mig själv "detta ska jag klara" och efter att datorn va klar 1 vecka efter så var det svåraste att välja grafikkort innan inköp var då osäker,men när jag väl hade bestämt ,mig så när jag att test starta datan : YAY den funkar och inte ett enda problem!!

Permalänk

Haha fan va kul, har samma chassi och processor, riktigt grym liten låda !

Tips är att byta ut fläkten fram sätta in en på sidan och sen ha en som blåser ut på baken, sinnesbra luftflöde så allt håller sig svalt!

Har ett msi 780 3gb i mitt med 8 gig 1600 mhz ram , klarar bf4 på ltra över 60 fps lätt !

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

gjorde mitt första bygge för 5w sedan,var lite jobbigt då jag trodde det skulle gå helt galet,men av dom 3w satt jag i 5timmar varje dag o kolla bilder,klipp på youtube,läste forum trådar m.m och till sist så jag till mig själv "detta ska jag klara" och efter att datorn va klar 1 vecka efter så var det svåraste att välja grafikkort innan inköp var då osäker,men när jag väl hade bestämt ,mig så när jag att test starta datan : YAY den funkar och inte ett enda problem!!

hehe, ja där ser man, gött du klarade det Ja jag har la byggt någon dator förut, Men då snackar vi old school dagens grejer är lite annorlunda Så har kollat runt och frågat här på sidan om bra saker och de ena efter de andra, Så vet nu iallafall vilka grejer man ska köpa sen blir la de lite roliga/svåra med o sätta ihop det Men ska la fixas

Permalänk
Medlem
Skrivet av wozzer:

hehe, ja där ser man, gött du klarade det Ja jag har la byggt någon dator förut, Men då snackar vi old school dagens grejer är lite annorlunda Så har kollat runt och frågat här på sidan om bra saker och de ena efter de andra, Så vet nu iallafall vilka grejer man ska köpa sen blir la de lite roliga/svåra med o sätta ihop det Men ska la fixas

Du får fråga om du behöver tips om något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Du får fråga om du behöver tips om något

jajamen

Permalänk
Skrivet av Hardy:

gjorde mitt första bygge för 5w sedan,var lite jobbigt då jag trodde det skulle gå helt galet,men av dom 3w satt jag i 5timmar varje dag o kolla bilder,klipp på youtube,läste forum trådar m.m och till sist så jag till mig själv "detta ska jag klara" och efter att datorn va klar 1 vecka efter så var det svåraste att välja grafikkort innan inköp var då osäker,men när jag väl hade bestämt ,mig så när jag att test starta datan : YAY den funkar och inte ett enda problem!!

Skrivet av Anndreeaas:

Haha fan va kul, har samma chassi och processor, riktigt grym liten låda !

Tips är att byta ut fläkten fram sätta in en på sidan och sen ha en som blåser ut på baken, sinnesbra luftflöde så allt håller sig svalt!

Har ett msi 780 3gb i mitt med 8 gig 1600 mhz ram , klarar bf4 på ltra över 60 fps lätt !

Va gött att det fungerade , det var bra att du satt och läste och sökte om det mycket så du inte gjorde samma misstag som jag :p.

Ja det är ett perfekt litet chassi som klarar långa grafikort

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem

Hahah. Kul att du tog det där med punkter och radindelning till det extrema istället

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2