Första överklockningen, i5 2500k @ 4.5ghz, Vcore 1.365?

Permalänk
Medlem

Första överklockningen, i5 2500k @ 4.5ghz, Vcore 1.365?

Hallå där!
Fick hem min cpu kylare(CM 212 evo) i fredags, monterade den och allt gick som det skulle. Idag överklockade jag min CPU till 4.5ghz och det slutade med att Vcoren hamnade på 1.365 som max efter 1 timmes stresstest i Prime95.

Moderkort: Asrock p67 extreme6
Cpu: i5 2500k
Cpukylare: CM Hyper 212 evo

http://i.imgur.com/5NmIff1.png?1

Är detta en säker 24/7 klock? Eller bör jag sänka klocken till 4.4 och försöka få ner Vcore?

Hittade även det här http://i.imgur.com/mHt7FlJ.png?1
Betyder det att mina minnen ligger på 666mhz? Det är väl inte helt riktigt?

Permalänk
Medlem

Dina minne ligger inte på 666mhz. Kommer dock inte ihåg hur CPU-Z mäter klocksen dock.

Hur som helst. Jag har samma setup som du fast jag har min i5:a klockad till 4,3Ghz samt med en Vcore på 1.225V. Du kan hålla klocken kvar på 4,5Ghz men sänk Vcore med cirka 10mV varje gång och kolla stabiliteten i Prime95.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Dina minne ligger inte på 666mhz. Kommer dock inte ihåg hur CPU-Z mäter klocksen dock.

Hur som helst. Jag har samma setup som du fast jag har min i5:a klockad till 4,3Ghz samt med en Vcore på 1.225V. Du kan hålla klocken kvar på 4,5Ghz men sänk Vcore med cirka 10mV varje gång och kolla stabiliteten i Prime95.

Det så jag har gjort, kom upp till 4.5ghz och försökte hålla Vcoren så låg som möjligt men fick BSOD vid typ 4.2ghz och en offset voltage på -0.025 så jag var tvungen att höja den till -0.020 och sen fortsatte jag att öka multipliern och slutade med att jag fick upp den till 4.5 stabilt.

Har dock inte testat sänkt den nu när jag har 4.5ghz fast det borde väl inte funka eftersom det inte funkade vid 4.2ghz? Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaajkan:

Det så jag har gjort, kom upp till 4.5ghz och försökte hålla Vcoren så låg som möjligt men fick BSOD vid typ 4.2ghz och en offset voltage på -0.025 så jag var tvungen att höja den till -0.020 och sen fortsatte jag att öka multipliern och slutade med att jag fick upp den till 4.5 stabilt.

Har dock inte testat sänkt den nu när jag har 4.5ghz fast det borde väl inte funka eftersom det inte funkade vid 4.2ghz? Eller har jag fel?

För att vara ärlig vet jag ej. På mitt Gigabyte M/B behöver jag inte hålla på med offset voltages eller liknande för att få en stabil hastighet samt volt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

För att vara ärlig vet jag ej. På mitt Gigabyte M/B behöver jag inte hålla på med offset voltages eller liknande för att få en stabil hastighet samt volt.

Okej tack ändå

Någon annan som kan svara på dessa frågor?

Permalänk
Medlem

Ser kanon ut, hade själv klockat högre tills du når max 85 grader eller 1,4Vcore ,men 4.5GHz räcker och blir över

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av vaajkan:

Hittade även det här http://i.imgur.com/mHt7FlJ.png?1
Betyder det att mina minnen ligger på 666mhz? Det är väl inte helt riktigt?

Dina minnen körs i DualChannel - alltså skall du gångra hastigheten du ser i CPUZ med 2.

666,8 * 2 = 1 333MHz-isch.

Du använder båda minnes-slottarna och delar load mellan dem, och därmed kan kräma ut dubbel prestanda.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Dina minnen körs i DualChannel - alltså skall du gångra hastigheten du ser i CPUZ med 2.

666,8 * 2 = 1 333MHz-isch.

Du använder båda minnes-slottarna och delar load mellan dem, och därmed kan kräma ut dubbel prestanda.

Inte för att vara besserwisser men..

DualChannel är ger dubbel minnesbandbredd, 128bit ist för 64bit.

Minnet däremot är DDR(Double Data Rate) därför är det 666x2= 1333Mhz

TS: Skulle tro att du kan endera öka OC eller sänka volten. Vill minnas att jag körde min 2500K på 1.33V vid 4.6Ghz. Nu skiljer det förvisso väldigt mkt mellan olika exemplar men som sagt kan du nog minska Vcore eller klocka högre på den spänningen. Spänningen i sig är ingen som helst fara för cpu'n, ser bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Ser kanon ut, hade själv klockat högre tills du når max 85 grader eller 1,4Vcore ,men 4.5GHz räcker och blir över

Tack så mycket, då slipper jag oroa mig! Ja än så länge så får 4.5 duga

Skrivet av andreas_dock:

Dina minnen körs i DualChannel - alltså skall du gångra hastigheten du ser i CPUZ med 2.

666,8 * 2 = 1 333MHz-isch.

Du använder båda minnes-slottarna och delar load mellan dem, och därmed kan kräma ut dubbel prestanda.

Tack för svaret Makes sense!

Skrivet av thereal_twisted:

Inte för att vara besserwisser men..

DualChannel är ger dubbel minnesbandbredd, 128bit ist för 64bit.

Minnet däremot är DDR(Double Data Rate) därför är det 666x2= 1333Mhz

TS: Skulle tro att du kan endera öka OC eller sänka volten. Vill minnas att jag körde min 2500K på 1.33V vid 4.6Ghz. Nu skiljer det förvisso väldigt mkt mellan olika exemplar men som sagt kan du nog minska Vcore eller klocka högre på den spänningen. Spänningen i sig är ingen som helst fara för cpu'n, ser bra ut.

Öka OC kan jag säkert göra men sänka spänningen går nog inte tyvärr, spänningen var redan för låg för 4.3ghz Fick BSOD så jag hörde spänningen och den står ungeär på 1.32 i bios men uppmät som max i cpuz så fick jag 1.36~. Så jag jag får köra så här Har förmodligen fått ett halv taskigt chip

Permalänk
Skrivet av ^fel:

Dina minne ligger inte på 666mhz. Kommer dock inte ihåg hur CPU-Z mäter klocksen dock.

Hur som helst. Jag har samma setup som du fast jag har min i5:a klockad till 4,3Ghz samt med en Vcore på 1.225V. Du kan hålla klocken kvar på 4,5Ghz men sänk Vcore med cirka 10mV varje gång och kolla stabiliteten i Prime95.

Skrivet av thereal_twisted:

Inte för att vara besserwisser men..

DualChannel är ger dubbel minnesbandbredd, 128bit ist för 64bit.

Minnet däremot är DDR(Double Data Rate) därför är det 666x2= 1333Mhz

TS: Skulle tro att du kan endera öka OC eller sänka volten. Vill minnas att jag körde min 2500K på 1.33V vid 4.6Ghz. Nu skiljer det förvisso väldigt mkt mellan olika exemplar men som sagt kan du nog minska Vcore eller klocka högre på den spänningen. Spänningen i sig är ingen som helst fara för cpu'n, ser bra ut.

Vet att tråden är lite gammal men vill inte starta en ny i onödan så en snabb fråga: Vad är skillnaden mellan Vcore och "vanlig Volt/spänning"?

Min Phenom 965 har nämligen en Vcore på 1,475 som standard men det kan väl ändå inte vara samma som "vanlig spänning" då jag många gånger hört att man gärna inte ska gå över 1,4 V för att inte minsta CPUns livstid drastiskt?

Permalänk
Skrivet av Pellemanify:

Vet att tråden är lite gammal men vill inte starta en ny i onödan så en snabb fråga: Vad är skillnaden mellan Vcore och "vanlig Volt/spänning"?

Min Phenom 965 har nämligen en Vcore på 1,475 som standard men det kan väl ändå inte vara samma som "vanlig spänning" då jag många gånger hört att man gärna inte ska gå över 1,4 V för att inte minsta CPUns livstid drastiskt?

Vcore är det samma som volten du matar CPU med.

Vart gränsen går för vad som är max spänning är ett omtvistat ämne och det är helt beroende på vilken CPU det rör sig om. Har tyvärr noll koll på Phenom cpus. Men så länge inte temperaturen skenar iväg bör det vara relativt riskfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Vet att tråden är lite gammal men vill inte starta en ny i onödan så en snabb fråga: Vad är skillnaden mellan Vcore och "vanlig Volt/spänning"?

Min Phenom 965 har nämligen en Vcore på 1,475 som standard men det kan väl ändå inte vara samma som "vanlig spänning" då jag många gånger hört att man gärna inte ska gå över 1,4 V för att inte minsta CPUns livstid drastiskt?

Du bör hålla dig 1.5V och lägre på AMD och 1.4 och lägre på Intel, ju lägre desto bättre självklart men helst inte över. Sen så kan man ju fråga sig hur mycket skada tar den och hur snabbt degraderar den mm. Men håll koll på tempen. AMD rekommenderar max 62°C för din.

Tycker dock 1.475V låter VÄLDIGT mycket för din Phenom II i standardspänning
Jag körde min Phenom II x4 965 i 4.1GHz vid 1.5V Vcore.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av ^fel:

Dina minne ligger inte på 666mhz. Kommer dock inte ihåg hur CPU-Z mäter klocksen dock.

Hur som helst. Jag har samma setup som du fast jag har min i5:a klockad till 4,3Ghz samt med en Vcore på 1.225V. Du kan hålla klocken kvar på 4,5Ghz men sänk Vcore med cirka 10mV varje gång och kolla stabiliteten i Prime95.

CPU-Z mäter Clocken som 666mhz x 2.

Har 1600Mhz minnen och för mig står det 800Mhz vilket stämmer in med vad jag sa ovan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av krrjon:

Du bör hålla dig 1.5V och lägre på AMD och 1.4 och lägre på Intel, ju lägre desto bättre självklart men helst inte över. Sen så kan man ju fråga sig hur mycket skada tar den och hur snabbt degraderar den mm. Men håll koll på tempen. AMD rekommenderar max 62°C för din.

Tycker dock 1.475V låter VÄLDIGT mycket för din Phenom II i standardspänning
Jag körde min Phenom II x4 965 i 4.1GHz vid 1.5V Vcore.

Jo sänkte Vcore till 1,5 men inte ens på 1,525 så kom jag upp i 4Ghz, kraschar nästan direkt... så antar att jag bara har en ganska dålig prolle :/ Kör i 3,8 på 1,5 och då håller den sig under 62 grader C.

Jo snacka om att jag blev förvånad när jag öppnade bios, kommer du ihåg vad din Vcore låg på i stock?

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den som är den, men stresstesta i 1 timme säger väll inte mycket om stabiliteten? borde väll vara 10+ timmar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Har du testat om processorn är stabil med lägre spänning? Min 2600k klarar 4,4 GHz på stock spänning ca 1,25V, 4,8GHz på 1,3V och 5,2GHz på 1,38V så tycker det känns konstigt att du behöver så hög spänning för 4,5GHz

Alla har inte guld exemplar Jag behöver t ex 1.30Vcore för att min i2500k ska rulla stabilt i 4.4 GHz. Alla processorer är unika, det är bara testa sig fram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Jo sänkte Vcore till 1,5 men inte ens på 1,525 så kom jag upp i 4Ghz, kraschar nästan direkt... så antar att jag bara har en ganska dålig prolle :/ Kör i 3,8 på 1,5 och då håller den sig under 62 grader C.

Jo snacka om att jag blev förvånad när jag öppnade bios, kommer du ihåg vad din Vcore låg på i stock?

Nej tyvärr inte :/

Visa signatur
Permalänk

hade 1,475v standardspänning på min phenom II men den gick att sänka till 1.32v utan problem i standarsklock. Tror att vissa moderkort slänger på för hög spänning. Kunde köra 4Ghz med 1,42v om jag inte minns fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Skrivet av Wallman_91:

hade 1,475v standardspänning på min phenom II men den gick att sänka till 1.32v utan problem i standarsklock. Tror att vissa moderkort slänger på för hög spänning. Kunde köra 4Ghz med 1,42v om jag inte minns fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur kommer det sig att min dator blåskärmar då? :/ Testade att köra stresstest när jag hade 1,520V 3,9Ghz och det verkade som att det hade kraschat efter ca 6 h och innan det hade jag testat 4Ghz men då blåskärmade det så fort jag startade Prime...

Permalänk

Verkar helt enkelt som att du fått ett dåligt exemplar. Det eller för höga temperaturer på antingen processor eller moderkort. Moderkortet kanske inte lämpar sig för överklockning och sätter stopp före processorn gör det. Detta är bara gissningar då jag inte vet din hårdvara

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Skrivet av Wallman_91:

Verkar helt enkelt som att du fått ett dåligt exemplar. Det eller för höga temperaturer på antingen processor eller moderkort. Moderkortet kanske inte lämpar sig för överklockning och sätter stopp före processorn gör det. Detta är bara gissningar då jag inte vet din hårdvara

Mycket möjligt att det är för dåligt moderkort, det var billigt och det är gammalt haha xD

Permalänk
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Har du testat om processorn är stabil med lägre spänning? Min 2600k klarar 4,4 GHz på stock spänning ca 1,25V, 4,8GHz på 1,3V och 5,2GHz på 1,38V så tycker det känns konstigt att du behöver så hög spänning för 4,5GHz

Endera minns du fel vad gäller volten eller så sitter du på världens bästa 2600k.

Ser gärna cpu-z validation på 5.2Ghz@1,38V, om du fixar det så vill jag gärna köpa din cpu, ger lätt ett par tusingar för den isf.

Permalänk
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Det finns en risk att jag missminner mig då jag fick dessa siffror för ca 1,5 år sedan när jag precis köpt min kylare, då klarade jag över 5GHz på under 1,4V. Då klarade den 4,8GHz på 1.3V och på 5,2GHz var det vissa stabilitetsproblem klarade benchmarking men crashade vid bf3 spelande, nu kör jag 4,8GHz på 1,35V för att det ska vara 100% stabilt.

Ska leta om jag sparat validation annars kanske jag sätter mig och börjar leka med överklockningen i helgen

4.8Ghz på 1,35V är också bra, sen beror det ju på hur LLC är inställt också. Med LLC på max så kan Vcore under load ligga på 1.38V tex.

Långt ifrån alla ivybridge fixar 4,8 på 1,35V. Testa hur högt du kan komma, finns riktigt bra 2600k som går upp till 5,6Ghz på luft. Posta sen i 5Ghz klubben tråden. När du bara ska se hur högt du kommer så är det ingen fara att dra på med volt, 1,6V är ingen fara alls sålänge du inte lastar cpu.