Fildelare döms till att betala 4,3 miljoner i skadestånd – för en enda film

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatAssCartmaN:

Du kan bli dömd för brott mot upphovrättslagen "om producenten är medborgare i ett EES-land eller ett land som är bundet av Bernkonventionen"
Du kan alltså bli dömd för en film med t.ex. amerikansk producent eftersom den i slutänden skyddas av svensk upphovrättslag, hur vida den kommer att släppas i Sverige eller inte är inte relevant i det här avseendet eftersom det fortfarande är väldigt olagligt, en pre-release gör det bara värre.

Målsägande själva har knappast behövt kollat med discshop det ska dom veta ändå, men du konstaterar ändå att det är fel
Vi kan konstatera att du som inte har listan för dessa filmer gissar att kontrollen var otillräcklig.

om SweBits hade köpt licens av Copyswede vilket de garanterat varken gjort eller kunnat göra.
Att Copyswede ska ha pengar för fildelning är också bara något du gissat dej fram till. Vet du vad Copyswede är?

De svenska distributörernas upphovsrätt eller för den delen produkt har i många fall aldrig begåtts något intrång mot då de kopierat DVD-skivor utgivna av andra bolag. Deras ensamrätt har inte inskränkts alls i dessa fall, och det är inte de som har någon möjlighet att anmäla verken.

Vi har en gemensam marknad i EU. Du behöver inget tillstånd för att sälja DVD-skivor i Sverige som getts ut i annat EU-land. Svenska släppdatum är helt irrelevant om det inte är den svenska DVD-versionen som kopierats.

Det är inte youtube som står skadeståndsansvariga om du laddar upp en video där, det är uppladdare. Samma gäller CDN-tjänsterna som SVT, TV4 osv använder i Sverige, eller som Netflix använder. Det är den som ansvarar för materialet som ska licensiera det. Musikrättigheterna har kränkts av Nilsson, eftersom denne glatt delar med sig, men Copyswede ska givetvis bara ha om de också omfattas av den hypotetiska licensen eller de medverkande i ett svenskt tv-program ska ha ersättning, det var därför jag använde ordet eller. Jag har koll på att de som erbjuder strömmat betalar till dem för visst material, du ville ge bilden att de aldrig har med saken att göra men de har dem ibland, ibland inte därför ett eller.

Det är inte målsägande som kontrollerat verken, det är Sara Lindbäck hos Rättighetsalliansen. Listan över uppladdade torrents och filnamn dvs. Discshop är mycket riktigt vad det kontrollerats emot. Något annat har inte presenterats rätten.

http://www.dagensjuridik.se/2013/12/atal-grovt-rattfylleri-av...

Vilket handlade om nyare fall.

Citat:

Det var en av dom mest sålda DVD filmerna under 2010, biointäkterna var större än dom från videomarknaden.
Att den inte gjort bra ifrån sej för att vara en beckfilm är ett antagande som motbevisats i tråden redan innan du skrev det.

Det var ingen dundersuccé och tilltalade i rätten är inte ensamt ansvarig för 30% lägre biointäkter eller någon större omfattning av tappad videoförsäljning. Varken den eller beckfilmerna innan gjorde särskilt bra för sig bland de svenska filmerna. Orimligheten i skadeståndet för en sådan film har inte motbevisats.

Citat:

TROLL

Jo varenda inlägg jag skrivit här i mer än 12 års tid är trollinlägg. Du verkar inte gå vidare och börjar med angrepp.

Permalänk
Medlem

Sen var det heller ingen obegränsad spridning när det handlade om en liten svensk torrenttracker och en film som han inte själv skapade warez-upplagan av utan bara laddade upp som en av många bland många trackers och andra fildelningsnät där många var öppnare och tillgängligt för fler. Frågan var rimligheten i att det ska täcka mer än halva deras omsättning från bio och video, det är förlorad vinst lagen säger att det ska bygga på. Men scenen är nog nöjd med det hela och att avskräcka p2p.

Permalänk
Medlem

Vaddå konstigt...

Jag förstår inte vad det är så konstigt med att man får x MSEK skadestånd för att ladda upp en fil och yy kSEK skadestånd för att våldta.

Med uppståndelsen kring Göran Lindberg http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6ran_Lindberg_(polis) så vet vi ju redan att sexualrelaterad brottslighet förekommer som hobby hos makthavare inom juridik och rättsväsende.

Se det från Görans sida - Hur kul hade det varit om just DIN hobby (t.ex. knyppling, eller kanske datormoddning?) hade varit olaglig? Om du hade haft möjlighet till (direkt eller indirekt?) inflytande av bestraffningens "hårdhet" i sådana brott så hade du självklart försökt se till att den blev så mild som möjligt - just ifall du kanske själv åker fast någon gång.

Nu säger jag inte att det är Görans fel allting dock... och kanske var han one of a kind. Jag vet inte, men vore det inte förvånande om han är/var den enda?

Och även om inte ovanstående scenario är "rimligt" eller "verklighetsförankrat" så väljer jag ändå att se utdelade straff som en spegling av lagens moral och värderingar - och de tycker kanske helt enkelt inte att det är lika allvarligt att våldta och/eller slå ihjäl någon som att ladda upp en svensk film. Särskilt om den är av dålig kvalité. Sen om deras värderingar färgas av inflytelserika i samhället... antagligen?

God jul också, snart dags för Kalle Anka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillan:

Och även om inte ovanstående scenario är "rimligt" eller "verklighetsförankrat" så väljer jag ändå att se utdelade straff som en spegling av lagens moral och värderingar - och de tycker kanske helt enkelt inte att det är lika allvarligt att våldta och/eller slå ihjäl någon som att ladda upp en svensk film.

Blanda inte ihop skadestånd och straff. Böter/fängelsetid är knappast samma för att våldta/mörda som att ladda upp en film.
Skadestånden däremot kan ligga på andra nivåer, baserat på ekonomisk skada. Det kan definitivt förekomma fall där man orsaka skada värt flera miljoner utan att någon individ blir direkt skadad/lidande.

Jag tycker fortfarande beloppen är räknade åt h-vete så på sätt och vis håller jag ändå delvis med dig antar jag, men distinktionen mellan skadestånd och straff behövde nog påminnas om.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

@Roger W. det går ju att se skadeståndet som ett straff i avskräckande syfte.
Dom ville ju egentligen ha det dom tjänat + det dom förlorat + ersättning för kvalitetsförlust.
Det kan vara tingsrätten som behöver påminnas om skillnaden.

Vet inte hur det gick till när det beslutades om skadestånd men det finns risk att någon varit partisk, med tanke på att tingsrätten godtog Sandgrens beräkningar.

EDIT:

Citat:

"Det höga skadeståndet visar vilka skador kreatörer och rättighetshavare drabbas av genom illegal fildelning av en film. Framöver kommer en rad processer där vi kommer att begära skadestånd för en eller flera filmer", säger Henrik Pontén.

Då det höga skadeståndet är inte enbart baserat på skador får man nog se det som i avskräckande syfte.

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

ALLA straff har syftet att avskräcka.
Visst, det är lite extra avskräckande med så absurt hårda straff.
Men varför är det absurt hårda straff BARA för fildelning och ingenting annat?
Om hela grejen är att avskräcka så jävla mycket som möjligt, varför inte då införa dödsstraff för snatteri?
Min poäng är att man måste behålla några jävla slags proportioner.

Vilken lysande motivering för så hårda straff, not.
Så om regeringen skulle få för sig att införa dödsstraff för snatteri så skulle det vara ok för dig med motiveringen: "han har själv valt att snatta, och får nu ta straffet."

En del svordomar där. Men jag förstår vad du menar. Dock inte i motsats till det jag skrev. Du poängterar att jag skriver det uppenbara. Ja det gör jag men det verkar inte så självklart för alla. Det var därför jag skrev det. Jo jag tror man vill behålla proportioner. Men också att man i någon mån är köpt av filmbolagen osv.. Jag är helt med dig i ditt andra svar. Jag är inte för "skyll dig själv" i den här frågan. Inte heller för dödsstraff för snatteri. En del hugger armar och ben av tjyvar, det är heller inte i proportion till brottet. Tex om man stjäl mat för att överleva.

Permalänk
Medlem

Va har inte Pontonen sjunkit ännu behövs det fler hål kommer gärna o hackar fler åt det fåret.

Permalänk
Medlem

Kanske lite sent nu.
Den här filmen är mer ett sätt att lura biopubliken.
Den ingår inte i serien sjöwall wahlöö som gjort beck känd speciellt när de gavs ut på film. De gjorde 10 böcker med ganska bra handling i men plagiatfilmerna är närmare B-filmer(finns runt 20-30 st). Vem som står för handling vill man inte gärna tala om så det är svårt att hitta.
Det är inget skadestånd som döms ut, då hade det varit helt andra belopp, det är vad maffian vill ha för något som de vill tjäna på även om filmen mer är skojeri.