Permalänk
Medlem

kan inte få multiplier över 38

har en ASUS B85M-E, i5 4670k och Corsair (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
jag har börjat försöka overclocka den nu, men när jag höjer "CPU Core Ratio" till t.ex 40 så står det ändå i Windows att det bara är 38 och blir bara 3,8ghz. men när jag går in i BIOS'en igen så står det fortfarande 40. dock om jag har sätter 36 så blir det 3,6ghz osv. så jag fattar inte varför jag inte kan få över 3,8ghz.
temps ligger som högst på 70 i load så är inte thermal throttling

Permalänk

Testa kolla med CPU-z i windows,
Mitt windows säger att min 4770k körs i 3.5ghz men jag kör den i 4.6ghz i bios, Och i Cpu-z står det x46 när jag låter den tänka lite.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

Testa kolla med CPU-z i windows,
Mitt windows säger att min 4770k körs i 3.5ghz men jag kör den i 4.6ghz i bios, Och i Cpu-z står det x46 när jag låter den tänka lite.

har gjort det. står fortfarande 38 och 3,8ghz

Permalänk
Medlem

Tror att det kan vara så illa att ditt moderkort är blockerat mot överklockning.
Vill man överklocka så är det Z87 moderkort som gäller, B85, H87 osv riktar sig inte till dom som vill överklocka sin CPU.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Tror att det kan vara så illa att ditt moderkort är blockerat mot överklockning.
Vill man överklocka så är det Z87 moderkort som gäller, B85, H87 osv riktar sig inte till dom som vill överklocka sin CPU.

vet att man normalt inte kan OC med B85. men dom lyckades hitta ett sätt runt det som lät dom OC utan Z mobo och släppte det i en bios uppdatering. sen gillade inte intel det och intel skulle tydligen göra så att man inte kunde overclocka längre. troligtvis genom att tvinga tillverkarna att lägga det i en bios uppdatering. men jag har den första versionen som hade stöd för OC. det står även att den har stöd för OC på deras sida och verkar konstigt att den bara går till 3.8ghz om det inte gick. borde inte funka alls liksom.

Permalänk
Medlem

3.8ghz på en 4670K är just vad man kan komma till, om moderkortet inte tillåter överklockning, samma som tex en 4670 utan K på ett moderkort som tillåter överklockning.

Nåja är för dålig på dessa B och H chipset baserade moderkort, så kan inte hjälpa mer tyvärr.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

var ett tag sedan dom skrev detta men http://rog.asus.com/251652013/news/asus-bios-update-enables-h... visar en bild på 5ghz. så verkar som man ska kunna få det. i alla fall då