GTX 780. Asus DC2OC eller Gigabyte Windforce 2.0?

Permalänk
Medlem

GTX 780. Asus DC2OC eller Gigabyte Windforce 2.0?

Min kompis söker ett 780 nu efter att jag i princip köpt ett. Jag har googlat och googlat på benchmarks och klocks och allt jag kan tänkas googla på om vilket av dessa två som är det bättre valet. Jag vet att folk har fått upp sina DC2OC till 1280/1260 på kärnan vilket är super. Har dock inte hittat alls lika mycket om Gigabyte 2.0.

Om nu, som jag tror valet blir, han skulle köpa Asus Dc2OC, kan jag lita på CDONs leveranser? Jag läser oftast bara problem med dom när det kommer till datorsaker. Visserligen så har Alina samma pris men det är utan frakt.

http://www.inet.se/produkt/5411032/gigabyte-geforce-gtx-780-3...

http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-geforce-gtx-780-3gb-dd...

Skulle vara super om jag fick svar idag och kan skicka iväg beställningen åt honom, så han får det på onsdag (brukat ta 2 dagar från komplett/dustin)

edit: Har även läst den ultimata ''vilket 780'' tråden där DC2OC är på andraplats efter Classified MEN Gigabytes rev 2.0 finns inte med där, så vet inte vilken placering den skulle ha i så fall

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk

Om han har bra luftflöde i chassit, Windforce. Annars ska han ta Asus kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Om han har bra luftflöde i chassit, Windforce. Annars ska han ta Asus kortet.

Luftflödet är det absolut inga problem med. Inte för att vara sån men luftflödet i chassit kan väl inte vara anledningen till att välja det ena kortet eller det andra?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Om han har bra luftflöde i chassit, Windforce. Annars ska han ta Asus kortet.

Vad baserar du detta på? Båda korten dumpar luften direkt i chassit, så båda kräver gott luftflöde.

Till ämnet: Själv hade jag valt ett DCII-kort över ett Gigabyte alla dagar i veckan. Mycket bra byggkvalitet på Asus DCII-kort, har själv ett. Om du är tveksam över CDON skulle jag helt klart lägga en liten slant på någon konkurrent med bättre leveranssäkerhet.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

Vad baserar du detta på? Båda korten dumpar luften direkt i chassit, så båda kräver gott luftflöde.

Till ämnet: Själv hade jag valt ett DCII-kort över ett Gigabyte alla dagar i veckan. Mycket bra byggkvalitet på Asus DCII-kort, har själv ett. Om du är tveksam över CDON skulle jag helt klart lägga en liten slant på någon konkurrent med bättre leveranssäkerhet.

hur mycket har du lyckats klocka ditt för 24/7 bruk? Är vi uppe i samma siffror som jag sett tidigare, dvs 1280/60?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Har ett Gigabyte Rev 2.0 som jag är mycket nöjd med. Har klockat upp till 1241 och får temp 74 grader. Kanske finns mer att ge...Stort kort men det har du säkert koll på att det får plats i chassit

Permalänk
Medlem

blir nog satans ett DC2OC som jag trodde i all fall. enklast att hitta reviews om och fler som nått höga klocks.

http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=GTX780-DC2OC-3GD5#prodinf...

4190kr inkl 3 spel

ska köpa det under kvällen. ni får gärna backa upp att jag gjort ett bra val

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

hur mycket har du lyckats klocka ditt för 24/7 bruk? Är vi uppe i samma siffror som jag sett tidigare, dvs 1280/60?

Kör mitt i 1010 MHz, boosten ligger väl någonstans vid drygt 1100 MHz. Kör med originalspänning, så det finns att ta från vid behov.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Om han har bra luftflöde i chassit, Windforce. Annars ska han ta Asus kortet.

what, varför?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Är grymt nöjd med mitt Windforce kort men båda är ett bra val.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Har ett Gigabyte kort som jag har kört i 1202/6808 utan problem, allt jag har gjort är att höja power limit till max.
Har även testat att dra upp core till 1228 och det verkar fungera lika bra med standarvolten.

Mvh Kristoffer

Visa signatur

Corsair Graphite 600T / Corsair TX 850W M / ASUS Z170 Pro Gaming / Intel Core i7 6700K / be quiet! Pure Rock / Corsair 16GB 2133Mhz VENGEANCE / MSI GTX 1080 8GB Gaming X

Permalänk
Medlem

Beställde Gigabyte GeForce GTX 780 3GB OC Windforce rev2.0 kortet, ligger dock under granen så kan väl inte säga så mycket om det just nu. Det jag vet är att gigabyte har bra kylning eftersom jag kör ett gigabyte kort just nu.

Gigabyte har lite högre processor frekvens än Asus kortet. Gigabyte är visserligen fabriksöverklockad men jag kan fortfarande inte förstå varför väldigt många väljer Asus kortet framför detta. Är det enbart för att dom vill ha ett lite svalare kort? Notera dock att jag inte vet några temps på dessa kort och att jag inte pratar om överklockning mellan dessa två kort.

Beställning skedde från CDON, kan säga att GPUn ser ut att ha klarat sig fint. Fick den efter två dagar vilket var korrekt! Har även beställt ett moderkort och en i7 4770k. Förhoppningsvis klarar sig dessa lika bra efter allt snack om dålig leverans från CDON.

Visa signatur

i7 4770k - EVGA GTX 780 3GB SC ACX - ASRock Z87 Pro3

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohAsp97:

Beställde Gigabyte GeForce GTX 780 3GB OC Windforce rev2.0 kortet, ligger dock under granen så kan väl inte säga så mycket om det just nu. Det jag vet är att gigabyte har bra kylning eftersom jag kör ett gigabyte kort just nu.

Gigabyte har lite högre processor frekvens än Asus kortet. Gigabyte är visserligen fabriksöverklockad men jag kan fortfarande inte förstå varför väldigt många väljer Asus kortet framför detta. Är det enbart för att dom vill ha ett lite svalare kort? Notera dock att jag inte vet några temps på dessa kort och att jag inte pratar om överklockning mellan dessa två kort.

Beställning skedde från CDON, kan säga att GPUn ser ut att ha klarat sig fint. Fick den efter två dagar vilket var korrekt! Har även beställt ett moderkort och en i7 4770k. Förhoppningsvis klarar sig dessa lika bra efter allt snack om dålig leverans från CDON.

Mja kanske en anledning varför några/många väljer Asus före Gigabytes Windforce låter ungefär som orkanstyrka,jetplan i ljudnivå på (vissa) modeller har jag läst recensioner om och vissa andra tycker inte det.

Själv så har jag ett Asus GTX 780 DC2OC är verkligen förvånad hur tyst det är i Idle och även vid spel så som BF4 och håller sig svalt för den delen också
Rekommenderas starkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Mja kanske en anledning varför några/många väljer Asus före Gigabytes Windforce låter ungefär som orkanstyrka,jetplan i ljudnivå på (vissa) modeller har jag läst recensioner om och vissa andra tycker inte det.

Själv så har jag ett Asus GTX 780 DC2OC är verkligen förvånad hur tyst det är i Idle och även vid spel så som BF4 och håller sig svalt för den delen också
Rekommenderas starkt!

Om det låter som ett jetplan så får vi hoppas att mitt ljudisolerade chassi tar hand om den saken. Tror dock inte att det kommer vara någon större fara

Visa signatur

i7 4770k - EVGA GTX 780 3GB SC ACX - ASRock Z87 Pro3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hardy:

Mja kanske en anledning varför några/många väljer Asus före Gigabytes Windforce låter ungefär som orkanstyrka,jetplan i ljudnivå på (vissa) modeller har jag läst recensioner om och vissa andra tycker inte det.

Själv så har jag ett Asus GTX 780 DC2OC är verkligen förvånad hur tyst det är i Idle och även vid spel så som BF4 och håller sig svalt för den delen också
Rekommenderas starkt!

Det är antagligen väldigt många här som har superhörsel.
Om det inte är fel på fläktarna på något av korten så bör de inte höras alls. Att de har valt lite olika väg att kyla när det belastas kan rätt ofta avhjälpas med att ställa om fläktkurvan på dem om det skulle låta för högt. Så inget av dessa kort är direkt dåliga val. Måndagsex kommer det alltid att finnas på alla sidor.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Discokungen

4200kr för ett kort som presterar ungefär som 290 som kostar 3200? Va?????? Nog för att det är med referenskylare, men de är verkligen inte så illa som alla verkar tro. Förstår inte riktigt varför folk fortfarande köper 780.

Men det är självklart upp till din kompis, det är ett jobb som konsumenter att göra det som är bäst för er själva! Jag bara säger!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Mja kanske en anledning varför några/många väljer Asus före Gigabytes Windforce låter ungefär som orkanstyrka,jetplan i ljudnivå på (vissa) modeller har jag läst recensioner om och vissa andra tycker inte det.

Själv så har jag ett Asus GTX 780 DC2OC är verkligen förvånad hur tyst det är i Idle och även vid spel så som BF4 och håller sig svalt för den delen också
Rekommenderas starkt!

Kan verkligen inte hålla med om orkansstyrka bla bla bla...jag kör ett Windforce 780 nu och har haft 460 både ett och i sli, 670 både ett och i sli och nu ett singel 780...går hur tyst som helst...både idle och när jag maxar kortet i bench...

Men klart, allt är ju relativt...olika personer upplever olika saker annorlunda.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Kan verkligen inte hålla med om orkansstyrka bla bla bla...jag kör ett Windforce 780 nu och har haft 460 både ett och i sli, 670 både ett och i sli och nu ett singel 780...går hur tyst som helst...både idle och när jag maxar kortet i bench...

Men klart, allt är ju relativt...olika personer upplever olika saker annorlunda.

Jojo exakt alla tycker olika.

Permalänk
Medlem

mitt windforce 460 lät inte ett skit förrän man kom upp i 80% fläkt..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

4200kr för ett kort som presterar ungefär som 290 som kostar 3200? Va?????? Nog för att det är med referenskylare, men de är verkligen inte så illa som alla verkar tro. Förstår inte riktigt varför folk fortfarande köper 780.

Men det är självklart upp till din kompis, det är ett jobb som konsumenter att göra det som är bäst för er själva! Jag bara säger!

Kanske för att få tillgång till G-Sync

Permalänk
Discokungen
Skrivet av WhiteOnyx:

Kanske för att få tillgång till G-Sync

Det känns som en svag anledning när det inte finns mer än en skärm ute för det än. Men visst, om man prioriterar det över prestanda per krona så förstår jag.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

Lär ju komma en hel drös med g-sync skärmar under 2014 och är det lika bra som testarna säger så lär det bli något stort...tänka att sitta med 60Hz skärm och få det lika smooth som på en 120/144Hz skärm och 0 i rörelse oskärpa..

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Är tillbaka nu efter julafton. Kan väl säga att CDON lever efter sitt rykte.
Verkar som att grafikkortet jag fick redan hade öppnats (Jag beställde nyskick) och hade fått sig en stöt på kanten. Plåten/metallen som sitter på grafikkortet längst åt höger hade blivit böjt och tog emot fläkten.

Väldigt dålig paketering. Det var bara några luftkuddar runt lådan som grafikkortet låg i. Ska skicka tillbaka grafikkortet och köpa ett nytt från NetOnNet.

EDIT: Det vart ett EVGA GTX 780 SC 3GB från inet istället.

Visa signatur

i7 4770k - EVGA GTX 780 3GB SC ACX - ASRock Z87 Pro3

Permalänk
Discokungen
Skrivet av WhiteOnyx:

Lär ju komma en hel drös med g-sync skärmar under 2014 och är det lika bra som testarna säger så lär det bli något stort...tänka att sitta med 60Hz skärm och få det lika smooth som på en 120/144Hz skärm och 0 i rörelse oskärpa..

Jo, det är mig trevligt! Jag har ingen möjlighet till det dock. Även om det funnits till UHD-skärmar så är det fortfarande låst till Nvidia, vilket jag tycker är tråkigt. Hoppas de öppnar upp standarden.

Men jag har väldigt svårt att se hur det skulle kunna motivera mig till att köpa Nvidia just nu. Om G-Sync blir en accepterad standard så kommer det ändå ta så lång tid för dem att släppa skärmar med det att jag kommer vara inne på att köpa nytt grafikkort. Och det är inte speciellt kul att byta skärm om man inte sitter på en dålig TN-skärm.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohAsp97:

Tjenare!

Är tillbaka nu efter julafton. Kan väl säga att CDON lever efter sitt rykte.
Verkar som att grafikkortet jag fick redan hade öppnats (Jag beställde nyskick) och hade fått sig en stöt på kanten. Plåten/metallen som sitter på grafikkortet längst åt höger hade blivit böjt och tog emot fläkten.

Väldigt dålig paketering. Det var bara några luftkuddar runt lådan som grafikkortet låg i. Ska skicka tillbaka grafikkortet och köpa ett nytt från NetOnNet.

Tråkigt när det blir så, tror att skall man handla på CDON så är det NYA prylar. Skulle tro att de inte har lika stor kolla på grejerna som de mer renodlade databutikerna har.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100