'' Your computer is low on memory '' spelet stängs ner. (DayZ)

Permalänk
Medlem

'' Your computer is low on memory '' spelet stängs ner. (DayZ)

Hejsan.

Jag har aldrig i hela mitt liv varit med om att ett spel stängs ner och det kommer upp ett meddelande precis som jag skrivit i titeln.

http://i.imgur.com/gxe5nrw.png

Detta har hänt 2 gånger under tiden jag spelat Dayz (standalone). Funderar på ifall det är en bugg med spelet eftersom jag aldrig varit med om det innan.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Hejsan.

Jag har aldrig i hela mitt liv varit med om att ett spel stängs ner och det kommer upp ett meddelande precis som jag skrivit i titeln.

http://i.imgur.com/gxe5nrw.png

Detta har hänt 2 gånger under tiden jag spelat Dayz (standalone). Funderar på ifall det är en bugg med spelet eftersom jag aldrig varit med om det innan.

Har du spelat under längre sessioner? Kan vara en minnesläcka i spelet som fyller upp minnet, tänker främst på att spelet är i alpha och så vidare..

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Ditt RAM tar slut eftersom du bara har 8GB.
Använd mindre RAM eller köp mer.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Köp hem 54 gb ram och testa? Kan den fylla det så vore det awsome.
Låter närmast som att det är bugg. Dock ganska stor sådan.
Men annars körde du mångs program i bakgrunden?

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem

Har bara GPU Tweak uppe och spelet. Måste vara spelet som är lite buggat. Dock konstigt att min bror, som jag spelar med, inte får den errorn när han har lika mycket minne. Använder för övrigt bara 3800mb/8000mb när jag spelar, så det måste vara sådan error när jag spelat länge

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Har bara GPU Tweak uppe och spelet. Måste vara spelet som är lite buggat. Dock konstigt att min bror, som jag spelar med, inte får den errorn när han har lika mycket minne. Använder för övrigt bara 3800mb/8000mb när jag spelar, så det måste vara sådan error när jag spelat länge

Aldrig sett samma felmeddelande, men Du verkar vara väldigt nära 4 GB barriären. Jag misstänker att DayZ är ett 32-bitars program. Vi fick samma problem med 16-bitars program i 32 bitars operativsystem när 16-bitars programmet blev tvunget att jobba ovanför 512 MB. Dvs det fungerade bra om vi "slaktade" Windows XP på allt som gick att hitta och hoppade över antivirus.

Prova att provisoriskt "döda" det mesta så att bara det mest nödvändiga i operativsystem körs när DayZ kör och se om felet försvinner.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Nu satan hittade jag något intressant.

Why do low memory problems occur?
Your computer has two types of memory, random access memory (RAM) and virtual memory. All programs use RAM, but when there isn't enough RAM for the program you're trying to run, Windows temporarily moves information that would normally be stored in RAM to a file on your hard disk called a* paging file *. The amount of information temporarily stored in a paging file is also referred to as virtual memory. Using virtual memory—in other words, moving information to and from the paging file—frees up enough RAM for programs to run correctly.

Paging file. Tittade och har en sådan fil som är fan ta mig 24gb stor. har även en hyperfil.sys på 6gb. Page filen har aldrig varit mer än typ 9gb innan jag lirade dayz. Vad händer om jag raderar båda dessa filer?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Det roliga är att när det flyter på fint så är filen 8gb stor (som den alltid varit för mig) men direkt efter jag fått min error så blir den 26gb stor. Detta kan vara bara när jag startar vilket spel som. Allt hände när jag installerade mitt nya 780... idéer?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Vad kör du för OS? Vet att Windows 8.1 har fixat en massa grejer och att det ska gå riktigt bra att köra high-end saker.

Permalänk
Medlem

har fortfarande 7an 64 bits såklart men jag har aldrig haft problem förr på typ 2 år

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk

Låg på 48 av 64 och fick detta, hela datorn frös

Visa signatur

CPU: i7 3930k Moderkort: Rampage IV Extreme Kylare: Corsair H100i RAM: 64 GB Corsair Dominator Platinum 1600mhz Grafikkort: EVGA GTX 780 SC (SLI planerat) SSD: Samsung 840 Pro 256 gb Övrig lagring: WD black 2 TB x 2 Chassi: 900D PSU: Corsair 1200i Skärmar: 2x GW2750HM 1x GL2750HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Nu satan hittade jag något intressant.

Why do low memory problems occur?
Your computer has two types of memory, random access memory (RAM) and virtual memory. All programs use RAM, but when there isn't enough RAM for the program you're trying to run, Windows temporarily moves information that would normally be stored in RAM to a file on your hard disk called a* paging file *. The amount of information temporarily stored in a paging file is also referred to as virtual memory. Using virtual memory—in other words, moving information to and from the paging file—frees up enough RAM for programs to run correctly.

Paging file. Tittade och har en sådan fil som är fan ta mig 24gb stor. har även en hyperfil.sys på 6gb. Page filen har aldrig varit mer än typ 9gb innan jag lirade dayz. Vad händer om jag raderar båda dessa filer?

Om du tar bort dom så kommer nya. Du får väl köpa mer RAM eller ha väldigt lite program igång. Den blir större av att din dator har stort behov av den. Hyberfil kommer ifrån viloläge. Den kan du ta bort men kommer växa när du har datorn i viloläge

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan inte bara gå in och radera växlningsfilen, växlingsfilen är den plats där ditt operativsystem dumpar ner saker från RAM när det börjar bli fullt, först och främst innehåll som inte är aktivt, börjar minne som används dumpas ner på disk så får du en extremt långsam dator eftersom CPU måste vänta på disk istället för RAM (vilket är enormt mycket snabbare).

Det normala är att växlingsfilen anpassar sig efter bristen på RAM, tar arbetsminnet helt slut och växlingsfilen är full så kraschar något istället.

Det du måste göra är att stänga av det programmet som slutar RAM, först då kan växlingsfilen minska.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Du kan inte bara gå in och radera växlningsfilen, växlingsfilen är den plats där ditt operativsystem dumpar ner saker från RAM när det börjar bli fullt, först och främst innehåll som inte är aktivt, börjar minne som används dumpas ner på disk så får du en extremt långsam dator eftersom CPU måste vänta på disk istället för RAM (vilket är enormt mycket snabbare).

Det normala är att växlingsfilen anpassar sig efter bristen på RAM, tar arbetsminnet helt slut och växlingsfilen är full så kraschar något istället.

Det du måste göra är att stänga av det programmet som slutar RAM, först då kan växlingsfilen minska.

slukar antar jag att det ska stå i slutet? jag har i princip aldrig något igång när jag spelar. steam är igång, eftersom det är steamspel, sen så har jag gpu tweak och core temp på. allt annat är avstängt. det går ALDRIG ölver 3,8/8gb när jag spelar och ändå kracshar det

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

slukar antar jag att det ska stå i slutet? jag har i princip aldrig något igång när jag spelar. steam är igång, eftersom det är steamspel, sen så har jag gpu tweak och core temp på. allt annat är avstängt. det går ALDRIG ölver 3,8/8gb när jag spelar och ändå kracshar det

Har du 32 bitars eller 64 bitars windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traktorsson:

Har du 32 bitars eller 64 bitars windows?

64 såklart och har haft det i typ 3 år utan problem tillsammans med mina ramminnen

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

http://forums.dayzgame.com/index.php?/topic/53032-low-fps-rat...

enligt post nr 7 i den tråden har Dayz en minnesläcka.
om du inte får problemet i något annat spel så är det vad du borde söka på för o se om du kan lösa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Nu satan hittade jag något intressant.

Why do low memory problems occur?
Your computer has two types of memory, random access memory (RAM) and virtual memory. All programs use RAM, but when there isn't enough RAM for the program you're trying to run, Windows temporarily moves information that would normally be stored in RAM to a file on your hard disk called a* paging file *. The amount of information temporarily stored in a paging file is also referred to as virtual memory. Using virtual memory—in other words, moving information to and from the paging file—frees up enough RAM for programs to run correctly.

Paging file. Tittade och har en sådan fil som är fan ta mig 24gb stor. har även en hyperfil.sys på 6gb. Page filen har aldrig varit mer än typ 9gb innan jag lirade dayz. Vad händer om jag raderar båda dessa filer?

Om det är en minnesläcka i dayz och ditt ram då blir fullt så gör windows en del saker.

1: Allokera 2x fysisk ramstorlek i pagefilen
2: Dumpa ALLT från ramet till pagefilen
3: Dumpa fysiskt ram så att det kan användas för mer prioriterade appar(dayz)
4: varna användare

Vilket betyder att page filen kommer vara 8 gig från start (startar alltid lika stor som mängden fysiskt ram), sedan när ditt ram år en kritisk nivå för fort så kommer den allokera 16 gb till

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av redpois0n:

Låg på 48 av 64 och fick detta, hela datorn frös

Vad gjorde du då? Om det kom av att lira DayZ så har den en seriöst stor minnesläcka...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Vad gjorde du då? Om det kom av att lira DayZ så har den en seriöst stor minnesläcka...

när jag inte har fått error så ligger pagefilen på 8gb, vilket den alltid gjort men när erron väl kommit, vilket visserligen inte är alls ofta, så poppar filen upp til typ 24gb tills jag startar om datorn.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Jag får samma fel, jag hinner bara spela ett par minuter. Även jag kör Win7 x64 och har 8 GB RAM. Dayz tar bara upp cirka ~1 GB när det kraschar och det finns fortfarande massa ledig RAM att ta av.
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att lösa det, det verkar inte som om felet är så vanligt. (?)