Permalänk
Avstängd

Ska man ha XMP på enable är disabled?

Jag har G.Skill Ares DDR3 minnen på en Z87 bräda.

I UEFI så kan man välja om man vill ha XMP på eller av?
Vad ska man välja här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag har G.Skill Ares DDR3 minnen på en Z87 bräda.

I UEFI så kan man välja om man vill ha XMP på eller av?
Vad ska man välja här?

XMP är en färdig profil med de inställningar som tillverkaren avsett för minnena (samma som står i produktinformationen). Alternativet är att du själv knappar in dessa.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Varför är den satt till XMP disable som default?

Jag ska inte överlocka eller något. Är det bäst att sätta XMP till enabled?

Permalänk
Medlem

Xmp är tekniskt sett en överklocknings standard (som moderkorts och minnes tillverkarna har kommit överens om att använda för att förenkla för användarna) och är vad jag vet och har sett alltid disable som default i bios.
Detta är för att själva DDR3 standarden så finns bara en hastighet och den är på 1333mhz punkt sen kan man klocka upp den farten till tex 1600mhz (som är VÄLDIGT vanligt), och det är DÅ som XMP är ett bra verktyg för tillverkarna som kan ställa in alla 20+ parametrar för minnet istället för att användaren ska göra det (och ett litet fel kan göra datorn ostabil heller till och med inte starta).

Så vill du ha ut den prestandan från ditt minne som står på förpakningen så MÅSTE du antingen använda XMP heller justera ALLT manuellt annars får du DDR3 standarden på 1333mhz.
Och gskill ares finns ju med allt frå¨n 1333mhz till 2400mhz

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Xmp är tekniskt sett en överklocknings standard (som moderkorts och minnes tillverkarna har kommit överens om att använda för att förenkla för användarna) och är vad jag vet och har sett alltid disable som default i bios.
Detta är för att själva DDR3 standarden så finns bara en hastighet och den är på 1333mhz punkt sen kan man klocka upp den farten till tex 1600mhz (som är VÄLDIGT vanligt), och det är DÅ som XMP är ett bra verktyg för tillverkarna som kan ställa in alla 20+ parametrar för minnet istället för att användaren ska göra det (och ett litet fel kan göra datorn ostabil heller till och med inte starta).

Så vill du ha ut den prestandan från ditt minne som står på förpakningen så MÅSTE du antingen använda XMP heller justera ALLT manuellt annars får du DDR3 standarden på 1333mhz.
Och gskill ares finns ju med allt frå¨n 1333mhz till 2400mhz

Det där är väl inte riktigt sant...

Dels får du det att låta som att XMP är något slags defactostandard som moderkorts- och minnestillverkarna enats om men det är faktiskt en standard som Intel definierat (en utökning av SPD).
Att XMP inkluderar en mycket större mängd inställningar ger ju flexibilitet hur tillverkarna når till höga hastigheter på icke-standardvis men JEDEC har definierat DDR3-800 upp till DDR3-2133 så det stämmer inte att DDR3-1333 är den enda hastigheten som finns standardiserad.

Vad gäller det praktiska användandet håller jag dock med. Hastigheterna som är definierade i SPD och som därmed används som standard är ofta bara upp till t.ex. 1333, med högre hastigheter definierade i XMP.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304