Fick fel grafikkort, ska jag behålla det?

Permalänk
Medlem

Fick fel grafikkort, ska jag behålla det?

fick http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/176869-asus_geforce_g...

men beställde http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/178908-asus_geforce_g...

Tycker ni jag ska behålla kortet är det bättre? priset är ju några hundra dyrare.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nej.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Nej!

Permalänk
Medlem

Enkelt svar med en fråga.

Hade du behållit om du fått ett billigare kort?

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk

Skicka genast tillbaks! Det kortet du beställde är snabbare!

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det billigare kortet är fabriksöverklockat och har bättre kylare, jag hade inte bytt!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Enkelt svar med en fråga.

Hade du behållit om du fått ett billigare kort?

Det hade jag inte. Men är ju lite jobbigt att ta sig till affären igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patanlol:

fick http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/176869-asus_geforce_g...

men beställde http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/178908-asus_geforce_g...

Tycker ni jag ska behålla kortet är det bättre? priset är ju några hundra dyrare.

Iofs så saknas OC på kortet du fick. Lite lägre klockfrekvenser på kortet jämfört med den billigare varianten du köpte.

Det där priset på kortet du fick istället är nog saltat. Så du lär knappast behöva tycka synd om webhallen...

Visa signatur

Dator: (Kommer senare)

Permalänk
Medlem

Nej, lagbrott att behålla det.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Är det så stor skillnad på kylarna? varför är den med sämre kylare billigare om den är bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Det billigare kortet är fabriksöverklockat och har bättre kylare, jag hade inte bytt!

Så fabriksöverklockat och bättre kylare är inget att ha?

(TS fick ju det dyrare kortet efter att ha beställt det billigare)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Det billigare kortet är fabriksöverklockat och har bättre kylare, jag hade inte bytt!

Det var ju det billigare han beställde, och fick det dyrare...

TL;DR: Han beställde Asus GTX 780 DirectCU II och fick ett Asus GTX780 med referenskylare.

Hade absolut bytt TS, rätt ska vara rätt, och det kortet du beställde har markant bättre kylare än kortet du fick.

Skrivet av patanlol:

Är det så stor skillnad på kylarna? varför är den med sämre kylare billigare om den är bättre?

Det billigare kortet har nersatt pris, därav den röda texten hos Webhallen.

Permalänk
Medlem

Det du beställde är ett bättre grafikkort även om det är billigare. Byt!

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Blir nog att byta kortet imorgon då eftersom kylare är väldigt viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Det var ju det billigare han beställde, och fick det dyrare...

TL;DR: Han beställde Asus GTX 780 DirectCU II och fick ett Asus GTX780 med referenskylare.

Hade absolut bytt TS, rätt ska vara rätt, och det kortet du beställde har markant bättre kylare än kortet du fick.

Det billigare kortet har nersatt pris, därav den röda texten hos Webhallen.

Hehe insåg nu att min kommentar kunde tolkas på två vis jag menade såklart att han inte skulle byta till det dyrare utan gå till webhallen och hämta DCII kortet!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk

Jag hade säkerställt att det hade stått rätt på kvittot för att undvika eventuella problem i framtiden.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Entusiast

ASUS DirectCu kylaren är bättre än "original-kylaren". Både tystare och svalare.
Att den ena kortet är en "OC" version kan man ta med en nypa salt. OC-frekvenserna gör inte mycket skillnad i praktiken, och kan dessutom innebära viss instabilitet. Personligen stannar jag borta från alla vad som heter "fabriksöverklockat".
Dessutom kan man överklocka rätt duktigt på egen hand om grafikkortet har en bra kylare, vilket ASUS-kortet faktiskt har.

Hade det varit jag den här situationen, hade jag kontaktat butiken och bett om en rättning.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

På kvittot står det bara asus geforce gtx 780. Fast priset är samma som på den billigare så det är ju så att dom gav fel.

Trodde själv att det är bättre kylning med en referenskylare.

TI versionen och titan kortet har ju samma kylare så borde väll vara bättre med referenskylare annars hade dem väll inte använt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av patanlol:

TI versionen och titan kortet har ju samma kylare så borde väll vara bättre med referenskylare annars hade dem väll inte använt det?

Eftermarknadskylare är så gott som alltid bättre! Och ASUS kylaren är en av de bästa på marknaden. Alla nVidia kort har liknande layout på deras referenskylare. Du borde endast köpa referens om du vill sätta på en egen kylning som till exempel ett vattenblock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patanlol:

Trodde själv att det är bättre kylning med en referenskylare.

Skrivet av patanlol:

TI versionen och titan kortet har ju samma kylare så borde väll vara bättre med referenskylare annars hade dem väll inte använt det?

Generellt har referenskylarna brukat vara rätt dåliga, faktiskt. Nvidias senaste variant av referenskylare (som de använder på Titan/770/780/780Ti/...) är dock mer påkostad och är faktiskt bra, åtminstone för att vara en referenskylare.

Något som länge varit typiskt för referenskylarna är att de blåser ut varmluft på baksidan istället för att bara blåsa luft mot kortet, så om du specifikt vill åt detta (litet trångt chassi eller flera grafikkort är exempel då det kan vara av intresse) så kan det ju vara en idé med referenskylaren men annars så är det nog att föredra ett kort med någon av partnertillverkarnas kyllösningar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Så om jag inte ska köra vattenkylning är det inte bra med referenskylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av patanlol:

Så om jag inte ska köra vattenkylning är det inte bra med referenskylare?

Om du faktiskt ska använda referenskylaren så är det väl i så fall om du vill åt just att kortets kylare ska hjälpa till att få ut varmluften ur chassit. Annars är det väl att eftermarknadskylarna i regel är anpassade just för referenslayouten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Nej, lagbrott att behålla det.

I vilken svensk lag är det ett brott att behålla nåt som man inte beställt?
Däremot finns det lag i att man inte är skyldig att skicka tillbaka varan som man inte beställt:
http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/bluffar/varatjanst-du-inte-bestallt/

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av patanlol:

fick http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/176869-asus_geforce_g...

men beställde http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/178908-asus_geforce_g...

Tycker ni jag ska behålla kortet är det bättre? priset är ju några hundra dyrare.

Tycker Jag inte,då DC2OC är bättre än "Referens" design av 780 för ljudnivå och att den är svalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

I vilken svensk lag är det ett brott att behålla nåt som man inte beställt?
Däremot finns det lag i att man inte är skyldig att skicka tillbaka varan som man inte beställt:
http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/bluffar/varatjanst-du-inte-bestallt/

Det där säger ju iofs inte att det är din rätt att behålla en vara du inte beställt utan bara att du inte har någon skyldighet att betala porto eller liknande. Stor skillnad.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Det där säger ju iofs inte att det är din rätt att behålla en vara du inte beställt utan bara att du inte har någon skyldighet att betala porto eller liknande. Stor skillnad.

Såg inte något om det på den länken, men vad gäller om företaget inte upptäcker eller meddelar att de vill ha tillbaka den felaktiga varan, har man som konsument någon skyldighet att meddela dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crille631:

Såg inte något om det på den länken, men vad gäller om företaget inte upptäcker eller meddelar att de vill ha tillbaka den felaktiga varan, har man som konsument någon skyldighet att meddela dem?

Jag tror att detta skulle vara relevant i sammanhanget: https://lagen.nu/1962:700#K10P8S1

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag hade nog velat behålla det kortet, men på samma gång så hade det vart fel,. hade nog ringt och bett dom komma och åtgärda problemet. Inte tycker jag att du ska behöva åka tillbaks till butiken eller vänta flera dagar på att posten ska göra sitt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //