SSD installations hjälp (ingen os skiva)

Permalänk
Medlem

SSD installations hjälp (ingen os skiva)

Hej! Mitt första inlägg på det här forumet, så säg till om jag har skrivit detta på fel plats.

Jag fick en SSD hårddisk i julklapp och undrar nu hur jag ska installera den. Jag vet att det finns många guides där ute, men nu är det så att jag har ingen skiva till mitt os (win7) och då vet jag inte riktigt hur jag ska göra.

Jag undrar om det går att flytta över windows mappen till min externa och sedan starta upp min dator med ssd hårddisken och sätta in den externa på nått sätt, jag har aldrig startat upp en dator på tom hårddisk förut. Om jag kunde få tips så skulle jag bli väldigt glad.

SSD är liten (120g) så jag vill kuna ha windows 7 och viktiga program på den, och ha resten på min gamla hårddisk.

God jul och gott nytt år /Anton

Permalänk
Medlem

Att lägga över befintlig OS installation från en hdd till en ssd är inget att rekommendera.
Vad du skall göra är att installera OS med endast din nya ssd inkopplad på moderkortet, alla hdd skall vara frånkopplade.

Om du inte har OS på skiva men har giltig nyckel så kan du ladda ner en officiell iso av det OS du har och sedan MS eget verktyg som gör ett usb bootbart och lägger över iso filen, sedan installerar du från detta.

Du skall även se till att du har AHCI aktiverat i bios när du kör ssd, läs manualen om du inte vet var/hur man gör detta.

Efter du har installerat OS på ssd så stänger du ner datorn och kopplar in dina hdd och startar upp på nytt, nu kan du formatera de hdd du vill.

Hoppas du får mycket glädje av din ssd och God Jul!

Permalänk
Medlem

Funkar extern hårddisk istället för usb minne?
Sorry, kan inte så mycket om det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fandig2:

Hej! Mitt första inlägg på det här forumet, så säg till om jag har skrivit detta på fel plats.

Jag fick en SSD hårddisk i julklapp och undrar nu hur jag ska installera den. Jag vet att det finns många guides där ute, men nu är det så att jag har ingen skiva till mitt os (win7) och då vet jag inte riktigt hur jag ska göra.

Jag undrar om det går att flytta över windows mappen till min externa och sedan starta upp min dator med ssd hårddisken och sätta in den externa på nått sätt, jag har aldrig startat upp en dator på tom hårddisk förut. Om jag kunde få tips så skulle jag bli väldigt glad.

SSD är liten (120g) så jag vill kuna ha windows 7 och viktiga program på den, och ha resten på min gamla hårddisk.

God jul och gott nytt år /Anton

Nej, du kan inte flytta mappar manuellt, du behöver ett program som kan klona din hårddisk till en SSD. De flesta tillverkare av SSD tillhandahåller program för detta på sin hemsida eller medföljande mini-CD. Allt du behöver göra då är att koppla in din SSD i en ledig SATA-port och starta programmet.

Verifiera att AHCI är påslaget i BIOS/UEFI (står i manualen för ditt moderkort). Har du inte AHCI aktiverkat behöver du göra detta INNAN du klonar.

Jag rekommenderar denna metod eftersom du saknar installationsmedia, annars hade jag rekommenderat kloning i alla fall Det fungerar i 99% av fallen, så lyssna inte för mycket på kritikerna, de upprepar bara gamla sanningar som inte har så mycket med verkligheten att göra.

Ifall du har en SSD från Inte: https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&Dwnld...
Ifall du har en SSD från Samsung: http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/samsungs...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Synd att du inte skriver vilken ssd du fått men om det är Samsung eller Intel så kan du bara ladda ner kloningsprogramvara gratis från deras hemsidor. Är du osäker så finns det PDFer med instruktion hur man gör på respektive hemsidor. Finns annan gratis programvara att klona andra diskar med men det är bara att söka.

För Intel: Intel® Data Migration Software

För samsung: Samsung Data Migration Software

OBS! Som skrivits ovan, innan du stoppar in ssd disken efter kloning så skall sata vara inställt på AHCI. Denna inställning finns i BIOS/UEFI

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag rekommenderar denna metod eftersom du saknar installationsmedia, annars hade jag rekommenderat kloning i alla fall Det fungerar i 99% av fallen, så lyssna inte för mycket på kritikerna, de upprepar bara gamla sanningar som inte har så mycket med verkligheten att göra.

Håller med ovanstående kommentar då kloning fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Jag har en samsung SSD 840 EVO
Fick med en skiva i paketet men på "guiden" så visar dom bara bilder, villket inte är så simpelt att förstå.

※ Connecting an mSATA product requires an additional mSATA/SATA converter
(connector) and a SATA/USB converter (connector).
Hur vet jag om jag har detta? XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, du kan inte flytta mappar manuellt, du behöver ett program som kan klona din hårddisk till en SSD. De flesta tillverkare av SSD tillhandahåller program för detta på sin hemsida eller medföljande mini-CD. Allt du behöver göra då är att koppla in din SSD i en ledig SATA-port och starta programmet.

Verifiera att AHCI är påslaget i BIOS/UEFI (står i manualen för ditt moderkort). Har du inte AHCI aktiverkat behöver du göra detta INNAN du klonar.

Jag rekommenderar denna metod eftersom du saknar installationsmedia, annars hade jag rekommenderat kloning i alla fall Det fungerar i 99% av fallen, så lyssna inte för mycket på kritikerna, de upprepar bara gamla sanningar som inte har så mycket med verkligheten att göra.

Ifall du har en SSD från Inte: https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&Dwnld...
Ifall du har en SSD från Samsung: http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/samsungs...

Det är rätt att kloning fungerar i 99% av fallen, men en ominstallation fungerar i 100% av fallen.
Det är varken verklighetsfrämmande eller någon gammal sanning.

Klona en disk är bra om man går från hdd till hdd eller ssd till ssd, men om man byter teknik är alltid bästa lösningen en ominstallation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

[...]men om man byter teknik är alltid bästa lösningen en ominstallation.

Utveckla i så fall varför i stället för att bara upprepa något du hört.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av fandig2:

Tack för svaren! Jag har en samsung SSD 840 EVO
Fick med en skiva i paketet men på "guiden" så visar dom bara bilder, villket inte är så simpelt att förstå.

※ Connecting an mSATA product requires an additional mSATA/SATA converter
(connector) and a SATA/USB converter (connector).
Hur vet jag om jag har detta? XD

Som alltid när man är osäker på olika begrepp är mitt tips att du börjar med Google, det finns t.o.m bilder där. Har du grundläggande kännedom eller förståelse för det mest elementära slipper vi hålla dig i handen genom hela processen.

Samsung SSD 840 EVO har vanlig SATA-kontakt så då behöver du ingen m(icro)SATA-kabel.

Tydligare än såhär kan det knappast bli: http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite... (från: http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite...)

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det var väl lite prat förr om att man skulle ha rätt Alignment på ssd, de nya klonings programmen verkar vara anpassade bättre för detta.

Permalänk
Medlem

Tack för länken. Dock så fick jag inte med en sån där usb sladd som på bilden, och detta gör så att jag slipper använda skiva/usb för att skaffa windows 7 på SSD?

Permalänk
Medlem

Inet säljer en sådan sladd, så det kan jag fixa. Undrar bara om jag ändå behöver en windows 7 skiva för att på guiden: http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite... så ser det ut som dom installerar om windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fandig2:

Tack för länken. Dock så fick jag inte med en sån där usb sladd som på bilden, och detta gör så att jag slipper använda skiva/usb för att skaffa windows 7 på SSD?

Vad har du för dator? Är den en bärbar lär du behöva en USB-till-SATA-adapter som på bilden. Är det en stationär så behöver du bara öppna din dator och ansluta din SSD till en ledig SATA-port.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad har du för dator?

Stationär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjabo:

Det var väl lite prat förr om att man skulle ha rätt Alignment på ssd, de nya klonings programmen verkar vara anpassade bättre för detta.

Fr.o.m Windows Vista så används sk Advanced Format som sätter klusterstorleken till 4k vid installation. M.a.o, det ska rätt mycket till för att ens hitta en HHD med felaktig alignment till att börja med så det löser sig per automatik.
Samtliga kloningsverktyg som jag sett (kan såklart ha missat någon) som är gratis eller medföljer SSD klarade inte att korrigera aligment, så detta brukar bli en tvåstegsraket om man inte vill bekosta en licens för en fullvärdig version.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av fandig2:

Inet säljer en sådan sladd, så det kan jag fixa. Undrar bara om jag ändå behöver en windows 7 skiva för att på guiden: http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite... så ser det ut som dom installerar om windows 7.

Nej. I det andra delen av guiden visas om man installerar disken för att göra en ny installation. Du vill klona din gamla disk till SSD så följ den första delen. Som någon skrev tidigare, det blir inte tydligare än så. Finns säkert en youtube film oxå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Utveckla i så fall varför i stället för att bara upprepa något du hört.

Blir så trött på denna typen av inlägg..

Vissa har så satans svårt köpa saker utan att det skall skrivas romaner om varför det är eller bör vara så.
Om du nu inte håller med om det jag sa så fine, skit i det, jag tvingar dig inte.
Inte heller är jag intresserad av att du skall utveckla det du hört, det är OK för min del att du har annan uppfattning..

Jag hade iaf inte klonat, sen hur TS gör är upp till honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jag hade iaf inte klonat, sen hur TS gör är upp till honom.

Syftet med min fråga är att ge TS så bra underlag (fakta) som möjligt för att underlätta val av lämplig lösning för det aktuella tillfället. Antingen så kan man bidra eller så kan man vara tyst. Jag tog mig friheten att klippa bort ovidkommande gnäll som inte har det minsta med ämnet att göra.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Syftet med min fråga är att ge TS så bra underlag (fakta) som möjligt för att underlätta val av lämplig lösning för det aktuella tillfället. Antingen så kan man bidra eller så kan man vara tyst. Jag tog mig friheten att klippa bort ovidkommande gnäll som inte har det minsta med ämnet att göra.

Om det nu var ditt syfte så kanske du borde leva som du lär och själv bidra med fakta till det du säger, eller?

Skall vi nu gå in på fakta så räcker det egentligen med att nämna att det är betydligt fler som får problem efter att ha klonat än vad det är efter ominstallation.
Sen har jag heller aldrig påstått att det inte går att klona, jag har bara sagt att det är ett säkrare kort med ominstallation än med kloning och att det är det jag rekommenderar, vill du rekommendera annat så är det ok. Men att säga att det inte har med verkligheten att göra att ominstallation är ett bättre alternativ skulle jag inte vilja påstå är fakta.

T.ex. har det inte nämnts hur stor TS nuvarande hdd eller C partition och installation är, du vet säkert att det blir problem (mer avancerat) att klona om C är större antingen till GB räknat eller även som partition.
En annan risk är AHCI rutinerna, klonar du en hdd som inte har dessa installerade kan du få problem att aktivera dessa i efterhand, har själv råkat ut för att inte kunna aktivera AHCI i efterhand trotts jag inte klona något.
TRIM funktionerna vet jag faktiskt inte om dessa hoppar igång själv vid kloning, men dom kommer automatiskt vid ominstallation.
Automatisk defrag brukar vara frånslagen när man installerar på ssd, på hdd brukar dom vara på. Visst det är enkelt att ändra om man inte glömmer det.

Så, nu gräver jag ner stridsyxan och hoppas TS får glädje av sin SSD.

God fortsättning och Gott Nytt!

Permalänk
Medlem

Om jag skulle göra en ominstallation på min SSD och ha windows 7 på den, hur bär jag mig åt för att kunna ha båda mina hårddiskar igång samtidigt?
Jag tänkte bara ha "viktiga" saker på SSD och så har jag kvar resten på min HDD, men jag har aldrig haft 2 interna hårddiskar samtidigt och vet inte hur jag ska få till det, är det bara att ha båda i datorn och starta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fandig2:

Om jag skulle göra en ominstallation på min SSD och ha windows 7 på den, hur bär jag mig åt för att kunna ha båda mina hårddiskar igång samtidigt?
Jag tänkte bara ha "viktiga" saker på SSD och så har jag kvar resten på min HDD, men jag har aldrig haft 2 interna hårddiskar samtidigt och vet inte hur jag ska få till det, är det bara att ha båda i datorn och starta?

Ha som regel att alltid enbart ha den disken, som du skall windows på, inkopplad under installationen.
När installationen är klar så stänger du ner datorn och kopplar in övriga diskar och startar igen, nu ser du alla diskar du har.

För att sedan har "mindre viktiga" saker på hdd:n så får du peka på denna under installationen av de saker som du klassar som mindre viktiga, annars lägger dom sig automatiskt på C disken som i detta fallet är ssd:n

Det är alltså inga problem att ha mer än en disk i en dator, man måste bara tänka lite när man installerar saker som man inte vill ha på den vanliga C disken, detta skall gå att göra i så gott som alla installationer. Dock måste man ibland köra "avancerat" alternativ vid installationen av vissa program.

När du kopplar in din hdd igen så kommer allt finnas kvar, antingen rensar du den manuellt och plockar bort det du inte vill ha kvar eller så formaterar du den och rensar hela disken.

Permalänk
Medlem

Är det inget problem att det är windows 7 på hdd disken? Måste det vara ett os på den?
Hur får jag min SSD som C disk? beror det på om jag hade den i först eller vart jag sätter den?

Nu var det slut på mina frågor! Jag tackar så mycket för all eran hjälp och svaren, jag är inte så kunnig inom detta ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av fandig2:

Är det inget problem att det är windows 7 på hdd disken? Måste det vara ett os på den?
Hur får jag min SSD som C disk? beror det på om jag hade den i först eller vart jag sätter den?

Nu var det slut på mina frågor! Jag tackar så mycket för all eran hjälp och svaren, jag är inte så kunnig inom detta ^^

Om du har endast din ssd inkopplad när du installerar OS (win7) så får den automatiskt C: som enhetsbokstav, när du sedan kopplar in din hdd så blir den första lediga bokstav.

Att där sedan ligger ett gammalt win7 på den spelar egentligen ingen roll, men det tar upp en massa plats.
Viktiga är att din ssd som första boot i bios, vilket borde bli med automatik om det är den enda disken inkopplad när du installerar windows på den.

Är du osäker så är det alltid bra att ha någon bredvid som kan hjälpa till första gången man gör detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om det nu var ditt syfte så kanske du borde leva som du lär och själv bidra med fakta till det du säger, eller?

Skall vi nu gå in på fakta så räcker det egentligen med att nämna att det är betydligt fler som får problem efter att ha klonat än vad det är efter ominstallation.
Sen har jag heller aldrig påstått att det inte går att klona, jag har bara sagt att det är ett säkrare kort med ominstallation än med kloning och att det är det jag rekommenderar, vill du rekommendera annat så är det ok. Men att säga att det inte har med verkligheten att göra att ominstallation är ett bättre alternativ skulle jag inte vilja påstå är fakta.

T.ex. har det inte nämnts hur stor TS nuvarande hdd eller C partition och installation är, du vet säkert att det blir problem (mer avancerat) att klona om C är större antingen till GB räknat eller även som partition.
En annan risk är AHCI rutinerna, klonar du en hdd som inte har dessa installerade kan du få problem att aktivera dessa i efterhand, har själv råkat ut för att inte kunna aktivera AHCI i efterhand trotts jag inte klona något.
TRIM funktionerna vet jag faktiskt inte om dessa hoppar igång själv vid kloning, men dom kommer automatiskt vid ominstallation.
Automatisk defrag brukar vara frånslagen när man installerar på ssd, på hdd brukar dom vara på. Visst det är enkelt att ändra om man inte glömmer det.

Så, nu gräver jag ner stridsyxan och hoppas TS får glädje av sin SSD.

God fortsättning och Gott Nytt!

Jag lever i högsta grad som jag lär och bidrar med fakta där det efterfrågas och är relevant. Jag har redan nämnt AHCI. TRIM är inget man slår på, det är en del av OS:et, så därför utelämnade jag det. Fakta är att du inte vet hur många som har problem eller inte så den diskussionen kan vi lämna därhän.

Storlek på partition är inte heller något problem. Samtliga OEM-kloningsverkyg som medföljer SSD kan minska partitioner. Mängden Data kan däremot bli ett problem såklart, och det är däremot en bra sak att lyfta fram. Jag tänkte inte mer på det eftersom TS nämnde att han han har en liten SSD och vill ha resten på sin HDD.

Bra att även påminna om att granska inställningarna för schemaläggare så den inte försöker defragmentera SSD:n, prefetch och superfetch ska också stängas av. Dessa saker brukar normalt inaktiveras när Windwos detekterar en SSD, men det är värt att kolla (var inaktiva på min Windows 8 klon!?).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Om du har endast din ssd inkopplad när du installerar OS (win7) så får den automatiskt C: som enhetsbokstav, när du sedan kopplar in din hdd så blir den första lediga bokstav.

Att där sedan ligger ett gammalt win7 på den spelar egentligen ingen roll, men det tar upp en massa plats.
Viktiga är att din ssd som första boot i bios, vilket borde bli med automatik om det är den enda disken inkopplad när du installerar windows på den.

Är du osäker så är det alltid bra att ha någon bredvid som kan hjälpa till första gången man gör detta.

Problemet för ts är väl mer att han inte har något installationsmedium och då är ju kloning det enda valet eller läste jag fel i första posten?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Problemet för ts är väl mer att han inte har något installationsmedium och då är ju kloning det enda valet eller läste jag fel i första posten?

Du läste helt rätt.

Jag ska testa klona imorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fandig2:

Du läste helt rätt.

Jag ska testa klona imorn.

Hoppas det går bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Hoppas det går bra

Skickades från m.sweclockers.com

Tack, återkommer ifall allt lyckades/misslyckades.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag lever i högsta grad som jag lär och bidrar med fakta där det efterfrågas och är relevant. Jag har redan nämnt AHCI. TRIM är inget man slår på, det är en del av OS:et, så därför utelämnade jag det. Fakta är att du inte vet hur många som har problem eller inte så den diskussionen kan vi lämna därhän.

Storlek på partition är inte heller något problem. Samtliga OEM-kloningsverkyg som medföljer SSD kan minska partitioner. Mängden Data kan däremot bli ett problem såklart, och det är däremot en bra sak att lyfta fram. Jag tänkte inte mer på det eftersom TS nämnde att han han har en liten SSD och vill ha resten på sin HDD.

Bra att även påminna om att granska inställningarna för schemaläggare så den inte försöker defragmentera SSD:n, prefetch och superfetch ska också stängas av. Dessa saker brukar normalt inaktiveras när Windwos detekterar en SSD, men det är värt att kolla (var inaktiva på min Windows 8 klon!?).

Det är därför TS skall installera Samsung SSD magician, som det står i manualen ovan. Den programvaran tar hand om allt sådant.

Skickades från m.sweclockers.com