Permalänk
Medlem

Kylare för ~700kr vilken?

Hej. Jag är på jakt efter den bästa kylaren för runt 700kr. jag vill att kylaren ska vara hyfsat tyst också. Inte vattenkylare.

Jag har kollat på Noctua NH-14s och NH-D14 och dom verkar helt klart intressanta men finns det andra kylare där ute jag bör ta en titt på?

Jag sitter på en i5 4670k @ 4.4Ghz (1.2v) och känner att min Corsair H55 inte räcker till, skulle en Noctua NH-14s göra mycket skillnad på tempsen? Dom ligger ju nästan i samma prisklass.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Thermalright Silver Arrow
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1167321

Phanteks PH-TC14PE
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=960281

Be-Quiet Dark Rock Pro 2
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1220836

Tror att dessa tre kylare är de som brukar nämnas i samband med NH-D14 som vettiga alternativ.. finns säkert någon mer!
Har tyvärr ingen egen erfarenhet av någon av dem men enligt recessioner så verkar samtliga grymma och ligger ~700 (+).
Noctua brukar få lite extra plus med montering.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk

Alla dem kylarna är bra:) Välj den du vill ha mest eller den som passar plånboken bäst^^

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem

Hr-02 är bra och kostar ca 400.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Är mycket nöjd med min Noctua NH-U14S med en extra Noctua NF-A15 140mm fläkt. Har inga problem att mycket tyst kyla min i7 4770K @ 4.2GHz med 1.25V.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Phanteks PH-TC14PE är helt klart prisvärdast just nu.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=960281

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Är mycket nöjd med min Noctua NH-U14S med en extra Noctua NF-A15 140mm fläkt. Har inga problem att mycket tyst kyla min i7 4770K @ 4.2GHz med 1.25V.

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2013/10/10/Kylare_mi...

Vilka temps ligger du i full load och vilken hastighet kör du fläktarna på? har lust att byta ut min H80 då jag tycker den låter för mycket

Permalänk

Jag kör med en Phanteks och jag älskar den kylaren. Kan rendera med en 1055t i stock i flera timmar utan probelm utan att ha fläktarna igång (förutom en FD 140mm fläkt som snurrar i ca 500RPM som sitter i bakkanten). Jag brukar köra fläktarna nonstop i 400-500RPM oavsett belastning. Lite synd att kylaren är så bra att jag inte kan sätta den på test, moderkortet ger upp innan processorn gör när jag överklockar.

Tänk bara på att den är rätt så står. Jag har för mig att själva kylaren är 160mm och fläktarna sticker upp ungefär 8-12 beroende på vart man monterar dem.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Vilka temps ligger du i full load och vilken hastighet kör du fläktarna på? har lust att byta ut min H80 då jag tycker den låter för mycket

Jag körde med En silverArrow och hörde aldrig fläktarna, då hade jag endå en relativt tyst dator..:)
Kompisens Phanteks låter ungefär de samma..
Och Noctuan Som jag kör med nu är samma som SIlver Arrowen, aldrig hört den men dragit upp båda på Max för skojs skull och skull nog säga att den är lite tystare men inget man märkte stor skillnad på precis..

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag har kollat runt en hel del nu och jag tror faktiskt det blir en Noctua NH-14s.

Någon som vet hur mycket bättre den presterar än Corsair H55?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Jag körde med En silverArrow och hörde aldrig fläktarna, då hade jag endå en relativt tyst dator..:)
Kompisens Phanteks låter ungefär de samma..
Och Noctuan Som jag kör med nu är samma som SIlver Arrowen, aldrig hört den men dragit upp båda på Max för skojs skull och skull nog säga att den är lite tystare men inget man märkte stor skillnad på precis..

Låter bra och gillas skarpt att den är tyst, vilka temperaturer ligger du på just nu och var det nån skillnad på dem vad det gällde temperaturerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Låter bra och gillas skarpt att den är tyst, vilka temperaturer ligger du på just nu och var det nån skillnad på dem vad det gällde temperaturerna?

Byggde under ett års tid tre st datorer, till sambon, sambons bror och mig själv. Alla körde samma moderkort, sambon hr en AMD FX-8120 och de andra två var AMD 1090T.

Jag kör själv Phanteks, sambon kör Noctua NH-D14 och hennes bror har en Silver Arrow (gamla modellen).

De kyler väldigt likvärdigt, alla har ju ungefär samma storlek och dubbla fläktar. Håller våra CPUs runt 50-55 grader (under rekommenderade 62 grader vid full belastning).

Silver Arrow hade något tystare fläktar vid samma varvtal och var nog enklast att montera. NH-D14 har två olika fläktar, så sambon behövde ha två separata uttag för att styra dem, medan de andra kylarna har identiska fläktar och kan köras på Y-splitter. (nyare moderkort har dock ofta dubbla CPU-fläkt-uttag, iaf de AMD-kort jag kört med).

Phanteksen är ju definitivt snyggast, har en röd som matchar LED-färgen i mitt HAF 912 Plus, men den är också högst av dem, så man får ha ett brett chassi

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Byggde under ett års tid tre st datorer, till sambon, sambons bror och mig själv. Alla körde samma moderkort, sambon hr en AMD FX-8120 och de andra två var AMD 1090T.

Jag kör själv Phanteks, sambon kör Noctua NH-D14 och hennes bror har en Silver Arrow (gamla modellen).

De kyler väldigt likvärdigt, alla har ju ungefär samma storlek och dubbla fläktar. Håller våra CPUs runt 50-55 grader (under rekommenderade 62 grader vid full belastning).

Silver Arrow hade något tystare fläktar vid samma varvtal och var nog enklast att montera. NH-D14 har två olika fläktar, så sambon behövde ha två separata uttag för att styra dem, medan de andra kylarna har identiska fläktar och kan köras på Y-splitter. (nyare moderkort har dock ofta dubbla CPU-fläkt-uttag, iaf de AMD-kort jag kört med).

Phanteksen är ju definitivt snyggast, har en röd som matchar LED-färgen i mitt HAF 912 Plus, men den är också högst av dem, så man får ha ett brett chassi

Gillar färgerna på phanteks fkäktar och vad som sägs om den gillas, styr oftast mina fläktar direkt från nätagget så har faktiskt inte tänkt på att kolla om jag har 1 eller 2 kontakter för moderkortet men kan säkert fixas på något sätt, har ett 800D så plats på bredden lär troligen inte bli något problem, minnen blir ett väldigt stort problem då dem kylflänsarna jag köpte efter är väldigt stora så blir i så fall att byta ut dem igen då bilderna jag sett så är det precis som det helst ska vara low profile eller inga kylflänsar alls.

http://www.inet.se/produkt/6308767/be-quiet-cpu-cooler-dark-r... har tittat på denna då jag gillar utseendet, och min i7 860 är inte mega överklockad så tror nog inte värme är ett stort problem den ligger på 3.6 och min h80 med 1 GT 1850 som snurrar i ca 1500 rpm så ligger jag på max 67 grader med HT på och 37-44 grader vid spelande. för att slippa problem med mina ram minnen så ser den lite bättre ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Vilka temps ligger du i full load och vilken hastighet kör du fläktarna på? har lust att byta ut min H80 då jag tycker den låter för mycket

Jag kör ju överklockat (4.2GHz med 1.25V) och kör jag IntelBurn Test med fläktarna på max (1450 resp. 1250rpm) så kan jag komma upp i max 87 grader på någon kärna.

Vid de tyngsta spelen med fläktarna kontrollerade av moderkortet (i princip helt tysta) så kan jag kanske toppa 75-77 grader som max. Snittet brukar vid tyngre spelande ligga mellan 50 och 60 grader. Det mest CPU-krävande spelet jag testat är BF4 Beta då låg den varmaste kärnan på i snitt 66 grader.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag kör ju överklockat (4.2GHz med 1.25V) och kör jag IntelBurn Test med fläktarna på max (1450 resp. 1250rpm) så kan jag komma upp i max 87 grader på någon kärna.

Vid de tyngsta spelen med fläktarna kontrollerade av moderkortet (i princip helt tysta) så kan jag kanske toppa 75-77 grader som max. Snittet brukar vid tyngre spelande ligga mellan 50 och 60 grader. Det mest CPU-krävande spelet jag testat är BF4 Beta då låg den varmaste kärnan på i snitt 66 grader.

Satan, gillar inte 87 grader vid IBT, jag blir små nojig bara jag börjar närma mig 70 med IBT, jag tackar så mycket för svar men även om min cpu inte är överklockad så mycket så tar jag hellre lite högre ljud nivå och bättre kylning, blir kanske att testa sänka volten som pumpen får då mitt nätagg ger 12,10-12,20 vilken inte gillas av pumpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Satan, gillar inte 87 grader vid IBT, jag blir små nojig bara jag börjar närma mig 70 med IBT, jag tackar så mycket för svar men även om min cpu inte är överklockad så mycket så tar jag hellre lite högre ljud nivå och bättre kylning, blir kanske att testa sänka volten som pumpen får då mitt nätagg ger 12,10-12,20 vilken inte gillas av pumpen

Ta det lugnt, har aldrig varit i närheten av 87 grader på någon kärna i något annat program än just IntelBurn Test. Det programmet är verkligen överkurs. Vid verkligt tyngre användande ligger CPU:n på 50-70 grader och det upplever jag definitivt inte som något problem, tvärtom är nöjd med en princip ljudlös dator. Har aldrig lyckats få processorn att throttla (inte ens i IntelBurn Test) så jag kan inte på något vis se temperaturerna som ett problem.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta42:

Thermalright Silver Arrow
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1167321

Phanteks PH-TC14PE
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=960281

Be-Quiet Dark Rock Pro 2
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1220836

Tror att dessa tre kylare är de som brukar nämnas i samband med NH-D14 som vettiga alternativ.. finns säkert någon mer!
Har tyvärr ingen egen erfarenhet av någon av dem men enligt recessioner så verkar samtliga grymma och ligger ~700 (+).
Noctua brukar få lite extra plus med montering.

Passar någon av dessa eller noctua med corsair vengeance minnen?(inte LP)

Visa signatur

DATORN Chassi: NZXT PHANTOM 410 CPU kylare: corsair H80i med noctua nf f12or CPU: intel core i7 3770K Moderkort: ASUS p8Z77-V SSD: corsair force GT 120GB RAM: corsair vengeance dual c 1866mhz 16gb(2x8) GPU: ASUS 9800 GTX+ Dark knight PSU: corsair tx 750w HDD: western digital green 1TB KRINGUTRUSTNING Headset:Logitech g35 Tangentbord:Corsair k70 mx blue Mus:Roccat kone pure(blå) Ratt:Logitech g27

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeliaz:

Passar någon av dessa med corsair vengeance minnen(inte LP)

Ingen aning och det stör mig något enormt att man inte vet om kylarna passar!

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Satan, gillar inte 87 grader vid IBT, jag blir små nojig bara jag börjar närma mig 70 med IBT, jag tackar så mycket för svar men även om min cpu inte är överklockad så mycket så tar jag hellre lite högre ljud nivå och bättre kylning, blir kanske att testa sänka volten som pumpen får då mitt nätagg ger 12,10-12,20 vilken inte gillas av pumpen

87 grader vid IBT är inte ens farligt högt, och du ska inte oroa dig heller om din cpu passerar 70 grader vid IBT

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Ta det lugnt, har aldrig varit i närheten av 87 grader på någon kärna i något annat program än just IntelBurn Test. Det programmet är verkligen överkurs. Vid verkligt tyngre användande ligger CPU:n på 50-70 grader och det upplever jag definitivt inte som något problem, tvärtom är nöjd med en princip ljudlös dator. Har aldrig lyckats få processorn att throttla (inte ens i IntelBurn Test) så jag kan inte på något vis se temperaturerna som ett problem.

Skrivet av Red110:

87 grader vid IBT är inte ens farligt högt, och du ska inte oroa dig heller om din cpu passerar 70 grader vid IBT

Jag är överkänslig med värme jag vet, och lär troligen inte komma över det heller då jag har ett väldigt litet rum som blir väldigt varmt när dörren är stängd, vet att intel tål betydligt mer värme än amd, men får se vad som händer tänker skaffa mig sakerna för att sänka volten på pumpen om inte så har den gjort sitt och jag får ta den där lilla värme höjningen som jag klarar mig med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeliaz:

Passar någon av dessa eller noctua med corsair vengeance minnen?(inte LP)

Möjligen Phanteks om du har brett nog chassi för att flytta upp fläkten. Noctua NH-D14 är lägre och Silver Arrow får knappt plats över LP-minnen X)

Så här ser det ut med Vengeance Low Profile så du ser hur mycket plats som är kvar till själva kylaren. Tänk bara på att om man höjer fläkten så kommer den ta mer plats i chassit utåt, det var inga problem i mitt HAF 912 plus som är ganska brett.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Möjligen Phanteks om du har brett nog chassi för att flytta upp fläkten. Noctua NH-D14 är lägre och Silver Arrow får knappt plats över LP-minnen X)

Så här ser det ut med Vengeance Low Profile så du ser hur mycket plats som är kvar till själva kylaren. Tänk bara på att om man höjer fläkten så kommer den ta mer plats i chassit utåt, det var inga problem i mitt HAF 912 plus som är ganska brett.

http://i43.tinypic.com/w0qfrs.jpg

Ser att ni har sabertooth 990fx, hur mycket plats finns det mellan den tomma minnessloten och kylaren?

Har nämligen höga minnen, är på jakt efter en lämplig uppgradering av kylaren

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zezo:

Ser att ni har sabertooth 990fx, hur mycket plats finns det mellan den tomma minnessloten och kylaren?

Har nämligen höga minnen, är på jakt efter en lämplig uppgradering av kylaren

Menar du just Phanteksen så går värmerören inte ut över minnesplatsen iaf. Det är alltså inga problem att få plats med ett minne som är max lika högt som kylflänsen där, till skillnad från t.ex. NH-D14 eller den ännu lägre Silver Arrow.

Jag vet inte riktigt hur höga vanliga Vengeance är eller vad du har för typ, men enligt ett test på Silent PC Review:

"With the fan centered, the maximum DIMM height is 40 mm (there's 52 mm of clearance under the bottom fin)."

Har man brett nog Chassi, kan man alltså som jag höja fläkten så den är i linje med kylflänsen istället för att den går lägre, så man bör ha de där 52mm i höjd antar jag. Har inte mätt exakt själv.

EDIT: Kan vara tight med vanliga Vengeance...

Ett annat moderkort, där de fått ta LP på de två inre platserna:

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Menar du just Phanteksen så går värmerören inte ut över minnesplatsen iaf...[/IMG]

Stort tack för grävandet

Phanteksen är alltså den högsta av dom tre om jag har förståt.
Funderar på om det har någon stor betydelse att ta bort 1 eller 2 flänsar :/ nåja det ger sig.

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zezo:

Stort tack för grävandet

Phanteksen är alltså den högsta av dom tre om jag har förståt.
Funderar på om det har någon stor betydelse att ta bort 1 eller 2 flänsar :/ nåja det ger sig.

Minnen i sig behöver ju ingen kylfläns med de låga spänningarna som DDR3 körs på, men frågan är om det går på dina minnen. Dominator kan man skruva loss, Vengeance var bökigare vad jag vet, de var nog limmade eller nåt.

Det finns ju alltid såg X)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX