Varning för Elgigantens kampanj-TV (JVC). Enormt input lag.

Permalänk
Medlem

Varning för Elgigantens kampanj-TV (JVC). Enormt input lag.

Hjälpte föräldrarna att inhandla en 40-tums JVC LED-LCD idag på Elgiganten för 3500kr, då den verkade snäppet vassare än deras 40-tums Samsung för 3000kr. http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/LT40E710/jvc-40... Ny modell som enligt försäljarna kommit in i sortimentet just för denna rea, och i butiken var den populärare än Samsungen.

Upptäckte dock ett så pass enormt input lag att jag måste varna för denna modell. Så fort jag kopplade in min WiiU märkte jag att något var fel. Eftersom det överförs trådlöst från konsolen ligger ljud och bild på gamepaden vanligtvis knappt märkbart efter TVn. Här känns det som den ligger ungefär en femtedels sekund FÖRE TVn,vilket tyder på ett helt abnormt input lag (100-200ms?!). Musik och ljudeffekter som spelas upp från gamepaden ekar tydligt efter från TVn, dialog ligger någon stavelse efter, och det är bra mycket svårare att göra något med precision i SMB 3D World. Lär inte funka särskilt bra i synk med t.ex. en hemmabioreceiver.

Just denna modell har 100 Hz true motion, men även med det avstängt så är det lika illa. Har inte hittat en fungerande service-kod ännu, men jag misstänker att det inte kommer hjälpa.

Permalänk
Medlem

Kolla så det inte finns något "Game Mode" eller liknande att aktivera så de låter bli att lägga massa tid på att pilla med bilden.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Verkar tyvärr inte finnas något sådant, är enormt sparsmakat med inställningsmöjligheter.

Video på problemet. Slog på digital bildstabilisering av misstag, därmed simmigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jickel:

Verkar tyvärr inte finnas något sådant, är enormt sparsmakat med inställningsmöjligheter.

Video på problemet. Slog på digital bildstabilisering av misstag, därmed simmigheten.
F5uXtnVIF-8

Det finns en inställning som heter "MEMC" (Motion Evaluation
and Motion Compensation), testa att stänga av den så får du lite mindre input-lagg. Det är inte stor skillnad, men alltid något

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Rekordmedlem

Varför "varna" för en egenskap som som inte påverkar något alls för apparatens tänkta användningsområde och som alla tvapparater har ?
Dessutom verkar du prata om 2 olika egenskaper synk och latens.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför "varna" för en egenskap som som inte påverkar något alls för apparatens tänkta användningsområde och som alla tvapparater har ?
Dessutom verkar du prata om 2 olika egenskaper synk och latens.

Ursäkta att jag försöker vara hjälpsam, men jag tycker nog TV-apparater ska kunna användas för att spela TV-spel. Farsan har dessutom hörhjälp med hörapparatslinga som kopplas in på insignalen till TVn. Med den här apparaten skulle han höra allt med eko. Helt enkelt ingen vettig produkt.

Är synk ett begrepp som används inom hemmabiovärlden? Misstänker att receivrar oftast har inställningar för att kompensera så att bild och ljud hamnar i fas. På Wii U finns det dock inget sådant, så när bild och ljud speglas till gamepad blir det osynkat med denna TV.

Skrivet av vompen:

Det finns en inställning som heter "MEMC" (Motion Evaluation
and Motion Compensation), testa att stänga av den så får du lite mindre input-lagg. Det är inte stor skillnad, men alltid något

Stängde av det när jag spelade. Ledde inte till någon märkbar förbättring tyvärr....

Permalänk
Rekordmedlem

Bättre hembioprylar har möjlighet att synkronisera bild och ljud, för det är en viktig funktion för att få det bra och tvar brukar även ha ett spelläge som kopplar bort bild dsperna som är det som skapar latensen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Varför "varna" för en egenskap som som inte påverkar något alls för apparatens tänkta användningsområde och som alla tvapparater har ?
Dessutom verkar du prata om 2 olika egenskaper synk och latens.

Det heter väl Tv-spel av en anledning. Man ska kunna spela Tv-spel på en tv utan att det blir stört någonting

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anitramane:

Det heter väl Tv-spel av en anledning. Man ska kunna spela Tv-spel på en tv utan att det blir stört någonting

På engelska heter det videogame. Hur ska vi göra nu då?

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av hoski:

På engelska heter det videogame. Hur ska vi göra nu då?

Videon kopplas väl också till Tv?

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jickel:

Hjälpte föräldrarna att inhandla en 40-tums JVC LED-LCD idag på Elgiganten för 3500kr, då den verkade snäppet vassare än deras 40-tums Samsung för 3000kr. http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/LT40E710/jvc-40... Ny modell som enligt försäljarna kommit in i sortimentet just för denna rea, och i butiken var den populärare än Samsungen.

Upptäckte dock ett så pass enormt input lag att jag måste varna för denna modell. Så fort jag kopplade in min WiiU märkte jag att något var fel. Eftersom det överförs trådlöst från konsolen ligger ljud och bild på gamepaden vanligtvis knappt märkbart efter TVn. Här känns det som den ligger ungefär en femtedels sekund FÖRE TVn,vilket tyder på ett helt abnormt input lag (100-200ms?!). Musik och ljudeffekter som spelas upp från gamepaden ekar tydligt efter från TVn, dialog ligger någon stavelse efter, och det är bra mycket svårare att göra något med precision i SMB 3D World. Lär inte funka särskilt bra i synk med t.ex. en hemmabioreceiver.

Just denna modell har 100 Hz true motion, men även med det avstängt så är det lika illa. Har inte hittat en fungerande service-kod ännu, men jag misstänker att det inte kommer hjälpa.

Det är en TV som kostade 3500:-. Man får i mångt och mycket vad man betalar för när man köper TV.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anitramane:

Videon kopplas väl också till Tv?

Det spelar ingen roll vad det heter, är poängen.

Visa signatur

///M4

Permalänk

Ersätter man en 40 tums TV med en annan 40 tums tv så förtjänar man lite pisk. Alltid större! Kom ihåg det nu...

Permalänk
Rekordmedlem

Jo det är ju så att man ofta inte får värstingprestanda i budgetprisklassen, 3500kr är vad man kan hitta en beg 30" monitor för och den saknar tvdelen, men vill man ha skaplig prestanda på en tv så ska man uppåt 10 000kr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Både LG och Samsung har ett trick för att trycka ner "input lag" genom att döpa om HDMI ingången som finns i TV´ns egna inställningar (till nytt namn "PC", som automatiskt stänger av allt lulllull som ger input lag). Nu tror jag inte att det fungerar på JVC då jag aldrig hört talas om att någon gjort det tidigare, men jag har också aldrig sett JVC som en TV som nämns för sin låga input lag.

Du kan alltid prova

*renaming the input source in the menu i.e. HDMI 1 to DVI PC.*

Permalänk
Medlem

Det därmed namnbyte av kanal lät långsökt xDmen detkanske fungerar

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk

^^

Permalänk
Medlem

Testade olika HDMI-ingångar, hann dock inte testa att byta kanalnamn ( ) innan TVn åkt tillbaka. Samsungen för 3000kr är betydligt bättre, och även fast man i många fall får just vad man betalar för verkar Samsung kunna bygga vettiga apparater i denna prisklass. http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung-ue32f5000-201308253262...

Men seriöst, för flera hundra ms födröjning krävs det ju en ganska stor framebuffer... förstår inte hur man kan konstruera en TV så. Känns ju snarare som att det är i de dyrare prisklasserna tillverkarna kan trycka i för mycket extrafunktioner som ökar latensen.

Permalänk

Tackar så mycket för varningen! Skickas vidare!

Permalänk
Medlem

finns det VGA på den där? testa isåfall. Skulle aldrig själv köpa en JVC speciellt inte så billigt då vet man att något är lurt =P

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo det är ju så att man ofta inte får värstingprestanda i budgetprisklassen, 3500kr är vad man kan hitta en beg 30" monitor för och den saknar tvdelen, men vill man ha skaplig prestanda på en tv så ska man uppåt 10 000kr.

Nu är det iofs så att detta handlar om att bara kunna "stänga av" bildförbättringsfunktioner. Det är en funktion som ALLA LCD'er borde ha. Om inte på de äldsta så iallafall efter 2006 nån gång.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jickel:

Testade olika HDMI-ingångar, hann dock inte testa att byta kanalnamn ( ) innan TVn åkt tillbaka. Samsungen för 3000kr är betydligt bättre, och även fast man i många fall får just vad man betalar för verkar Samsung kunna bygga vettiga apparater i denna prisklass. http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung-ue32f5000-201308253262...

Men seriöst, för flera hundra ms födröjning krävs det ju en ganska stor framebuffer... förstår inte hur man kan konstruera en TV så. Känns ju snarare som att det är i de dyrare prisklasserna tillverkarna kan trycka i för mycket extrafunktioner som ökar latensen.

De billigare modellerna får naturligtvis äldre och slöare bildprocessor än de nyare och dyrare modellerna, därav ökad fördröjning i bildbehandling.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Köpt på Biltema..?

Säger ju allt!

Har ratat allt från JVC sen många år, pga krångliga menyer och annat. Har släktingar och vänner som köpt genom åren och varenda gång det varit en inköp så har de ringt eller frågat hur man gör när man varit på besök. Spelar ingen roll om det varit TV, Video, DVD eller annat...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Köpte själv den TVn och hade samma problem i GTA5 tog det sekunden från att man tryckte in knappen till det hände något på skärmen men stängde av MEMC (tror det var allt jag gjorde) och nu märker jag inte av det. det ända kan va att det blir lite motion blur vid snabba kamera rörelser. Så jag är nöjd med den. både Xbox 360 och dator funkar fin fint. på datorn så är det lite efter med musen på skrivbordet men i spel funkar det skit bra. Hoppas nu bara att min kommande PS4 kommer funka lika bra men varför skulle det inte det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jickel:

Hjälpte föräldrarna att inhandla en 40-tums JVC LED-LCD idag på Elgiganten för 3500kr, då den verkade snäppet vassare än deras 40-tums Samsung för 3000kr. http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/LT40E710/jvc-40... Ny modell som enligt försäljarna kommit in i sortimentet just för denna rea, och i butiken var den populärare än Samsungen.

Upptäckte dock ett så pass enormt input lag att jag måste varna för denna modell. Så fort jag kopplade in min WiiU märkte jag att något var fel. Eftersom det överförs trådlöst från konsolen ligger ljud och bild på gamepaden vanligtvis knappt märkbart efter TVn. Här känns det som den ligger ungefär en femtedels sekund FÖRE TVn,vilket tyder på ett helt abnormt input lag (100-200ms?!). Musik och ljudeffekter som spelas upp från gamepaden ekar tydligt efter från TVn, dialog ligger någon stavelse efter, och det är bra mycket svårare att göra något med precision i SMB 3D World. Lär inte funka särskilt bra i synk med t.ex. en hemmabioreceiver.

Just denna modell har 100 Hz true motion, men även med det avstängt så är det lika illa. Har inte hittat en fungerande service-kod ännu, men jag misstänker att det inte kommer hjälpa.

Problemet ligger i tvns mjukvara!!

Jag har köpt en likadan skärm och stötte på samma problem.

Problemet löstes till 100% genom att köra in datorn via VGA porten det tog bort allt input lag och skalar upplösningen rätt!

Dock så kommer det alltid vara extremt mycket input lag via hdmi ingångarna...

Jag mailade JVC och klagade/ bad om ny mjukvara. Dom vidarebefordrade mig till elgiganten tagit åt sig all support för den produkten så om alla mailar dom och klagar så kanske de gör något åt saken

Visa signatur

Lev livet!

Permalänk
Medlem

Jag vill egentligen inte vara super-necro på tråden, men å andra sidan vill jag hjälpa dem som potentiellt fortfarande lider av problemet och kommit hit för hjälp:

Om ni har för mycket input lagg på TVn via HDMI, ring till Elgigantens kundtjänst (http://www.elgiganten.se/cms/elgigantens-kundtjanst/kundtjanst/ - 0771 115 115) och krångla er genom växeln till datasupport. Där pratade jag med en vänlig 'Rickard' som kände till problemet och mailade mig en liten firmware-update som, om än inte löste problemet helt och hållet, minskade det markant.

Jag kan nu lira PS4-spel på TVn utan att jag märker av lagget alltför hårt. Tighta platformsspel håller jag dock kvar till PC-monitorn med. Då elgiganten själva inte lagt upp filen offentligt, tänker jag inte heller göra det, men samtalet gick snabbt och smidigt, <10 min för mig.

Mindre språkändringar
Visa signatur

ASUS Strix B550-F | AMD Ryzen 5 5600X | Corsair 32GB 3200MHz RAM | ASUS Dual RTX 4070 | Corsair MP600 2TB | Corsair HX650W PSU | Fractal Design Define S

Permalänk
Bildexpert 📺

@Mr Pixel: Det är ju utmärkt info! Och bra att det faktiskt finns åtgärder för en TV på den här budgetnivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Pixel:

Jag vill egentligen inte vara super-necro på tråden, men å andra sidan vill jag hjälpa dem som potentiellt fortfarande lider av problemet och kommit hit för hjälp:

Om ni har för mycket input lagg på TVn via HDMI, ring till Elgigantens kundtjänst (http://www.elgiganten.se/cms/elgigantens-kundtjanst/kundtjanst/ - 0771 115 115) och krångla er genom växeln till datasupport. Där pratade jag med en vänlig 'Rickard' som kände till problemet och mailade mig en liten firmware-update som, om än inte löste problemet helt och hållet, minskade det markant.

Jag kan nu lira PS4-spel på TVn utan att jag märker av lagget alltför hårt. Tighta platformsspel håller jag dock kvar till PC-monitorn med. Då elgiganten själva inte lagt upp filen offentligt, tänker jag inte heller göra det, men samtalet gick snabbt och smidigt, <10 min för mig.

Du kan inte ladda upp den och pma länk med instruktioner?

EDIT; @Elgiganten, vet ni något om denna FW?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Du kan inte ladda upp den och pma länk med instruktioner?

EDIT; @Elgiganten, vet ni något om denna FW?

Jag spekulerar att det inte är någon fara egentligen. Jag tror att Elgig vill vara säkra på att man har rätt modell för dess firmware dock, antagligen därför updaten inte finns tillgänglig hur som helst. Jag kan skicka dig ett PM med den fil jag fick från dem. Om Elgig svarar kanske vi kan reda ut det hela!

Visa signatur

ASUS Strix B550-F | AMD Ryzen 5 5600X | Corsair 32GB 3200MHz RAM | ASUS Dual RTX 4070 | Corsair MP600 2TB | Corsair HX650W PSU | Fractal Design Define S

Permalänk
Skrivet av Mr Pixel:

Jag spekulerar att det inte är någon fara egentligen. Jag tror att Elgig vill vara säkra på att man har rätt modell för dess firmware dock, antagligen därför updaten inte finns tillgänglig hur som helst. Jag kan skicka dig ett PM med den fil jag fick från dem. Om Elgig svarar kanske vi kan reda ut det hela!

Hej!
Ny på forumet då jag tyvärr gjort vad som känns som ett misstag att köpa en jvc lt-40E710. Köpte den begagnat så inte bara att lämna tillbaka. Problemet är som ni beskriver väldigt input lag. Tv:n ska bara användas till film via chromecast.
Läste om firmwaren du fått Mr.Pixel. Är det möjligen något du även kan skicka till mig?

Med vänlig hälsning

Skickades från m.sweclockers.com