Permalänk

Rootad LG G2 vs. Nexus 5

Tänker köpa en ny telefon och det väger jämnt mellan LG G2 och Nexus 5. Förstnämnda kostar 3500 kronor just nu under rean, vilket verkar som ett väldigt passande erbjudande. Men å andra sidan känns OS:et till den väldigt jobbigt och överflödigt jämfört med Nexus, och jag skulle helst av allt vilja ersätta det med en ROM som tar mindre plats och som ger en lika minimalistisk upplevelse som på Nexus.
Min fråga är då vad exakt skillnaden är i praktiken mellan en rootad G2 som kör stock-Android/Cyanogenmod och en Nexus-lur. Jag har hört att det ska vara instabilt och buggigt då det inte är officiellt, plus att jag aldrig har rootat eller ens använt Android förut, så jag blir lite fundersam över om det ens är en bra idé att göra så. Sedan skulle det inte vara så trevligt med förstörd garanti ifall någonting skulle hända med luren. Vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Vad jag vet just idag så är CM11 åtminstone inte speciellt stabilt till LG G2. Främst ska det vara en hel del lagg i animationerna vilket inte är så trevligt. Detta lär ändras när (eller rättare sagt om) LG G2 släpper en officiell uppdatering till Android 4.4.

Vad gäller skillnaderna mellan Googles stock-Android och CM så är det inte alls så mycket som skiljer förutom att sistnämnda har en hel del extra funktioner.

Även om det kostar en femhundring mer så kommer jag investera i en Nexus 5 och flasha CM11. Om LG G2 hade bättre stöd så hade jag nog skaffat den istället, men nu är fallet verkligen inte så.

EDIT: Såg att Cyberphoto.se har en rejäl rabatt på Nexus 5 nu. Om du anger NEXUS3690 (lägg till ett V för den vita) som rabattkod så går den på 3690 kr.

Permalänk
Medlem

Har en G2 med stock rom. Är nöjd.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Vad jag vet just idag så är CM11 åtminstone inte speciellt stabilt till LG G2. Främst ska det vara en hel del lagg i animationerna vilket inte är så trevligt. Detta lär ändras när (eller rättare sagt om) LG G2 släpper en officiell uppdatering till Android 4.4.

Vad gäller skillnaderna mellan Googles stock-Android och CM så är det inte alls så mycket som skiljer förutom att sistnämnda har en hel del extra funktioner.

Även om det kostar en femhundring mer så kommer jag investera i en Nexus 5 och flasha CM11. Om LG G2 hade bättre stöd så hade jag nog skaffat den istället, men nu är fallet verkligen inte så.

EDIT: Såg att Cyberphoto.se har en rejäl rabatt på Nexus 5 nu. Om du anger NEXUS3690 (lägg till ett V för den vita) som rabattkod så går den på 3690 kr.

Har också läst att folk har problem med animationer och frysningar på LG G2 men inget jag märkt av på min, kanske är skillnad på vilken version man har. Aldrig haft någon app som krashar eller reboot på någon nightly och kört sedan första kom ut.

CM11 på både Nexus 5 och LG G2 och tycker det flyter på lika bra i båda men LG G2 så funkar inte touchen i vissa spel. Läst också att vissa har problem med bluetooth men har inget jag kan prova med så vet inte om det funkar eller inte, kanske är fixat.

Permalänk
Medlem

alltså LG G2 har världens sämsta layout med knapparna på baksidan och mjukvaran är inte i närheten av lika bra som till Nexus 5

själv kör jag enbart nexus telefoner och har idag nexus 4 för tyckte inte 5an vad tillräckligt stor uppdatering och min nexus 4 är långt ifrån slö och körs underklockad till 1ghz med kitkat

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

alltså LG G2 har världens sämsta layout med knapparna på baksidan och mjukvaran är inte i närheten av lika bra som till Nexus 5

själv kör jag enbart nexus telefoner och har idag nexus 4 för tyckte inte 5an vad tillräckligt stor uppdatering och min nexus 4 är långt ifrån slö och körs underklockad till 1ghz med kitkat

Knapparna är en smaksak, jag använder dock nästan aldrig knapparna lägre, knockon/off tycker jag är smidigt.

LGs mjukvara funkar helt ok om man kör med Xposed + G2 Xposed + GravityBox men håller med att den kanske inte är den bästa som finns, därför jag kör CM11 för tillfället, ska prova stock igen när 4.4 kommer.

Permalänk
Medlem

Nexus-enheter har överlägset bäst stöd av utvecklarna. Enheter med Qualcomm SoC brukar ha rätt bra utbud också, men för många utvecklare och framför allt ROM-skapare är det Nexus i första hand.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Knapparna är en smaksak, jag använder dock nästan aldrig knapparna lägre, knockon/off tycker jag är smidigt.

LGs mjukvara funkar helt ok om man kör med Xposed + G2 Xposed + GravityBox men håller med att den kanske inte är den bästa som finns, därför jag kör CM11 för tillfället, ska prova stock igen när 4.4 kommer.

kör CM11 på min Nexus 4, fungerar helt felfritt sen en två veckor tillbaka ungefär med nightly uppdateringar

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Vad jag vet just idag så är CM11 åtminstone inte speciellt stabilt till LG G2. Främst ska det vara en hel del lagg i animationerna vilket inte är så trevligt. Detta lär ändras när (eller rättare sagt om) LG G2 släpper en officiell uppdatering till Android 4.4.

Vad gäller skillnaderna mellan Googles stock-Android och CM så är det inte alls så mycket som skiljer förutom att sistnämnda har en hel del extra funktioner.

Även om det kostar en femhundring mer så kommer jag investera i en Nexus 5 och flasha CM11. Om LG G2 hade bättre stöd så hade jag nog skaffat den istället, men nu är fallet verkligen inte så.

EDIT: Såg att Cyberphoto.se har en rejäl rabatt på Nexus 5 nu. Om du anger NEXUS3690 (lägg till ett V för den vita) som rabattkod så går den på 3690 kr.

Kör själv senaste CM11 på min G2. Har inga symtom som du beskriver. Flyter på som det vore direkt från tillverkaren ungefär.
Fullt användbar för att användas dagligen i detta skede, inte för att LG:s egna mjukvara är dåligt på något sätt. Det är nästan så jag är lite sugen på att köra LG stock över Kitkat pga att jag gillar LG gränssnitt rätt mycket.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Idag finns det CM/KitKat ROM'an som flyter lika bra som på en Nexus 5 i stort sett. Kör the full Nexus experience på min G2 just nu och prestandan och batteritiden är otrolig. Flytet MYCKET bättre än stock och batteritiden ännu bättre den med.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch