Permalänk
Medlem

Processor uppe i 105 grader

Jag har en Intel Core i5-3570K 3.4GHz till min dator som jag haft i precis ett år nu och har fungerat jättebra tills idag. Datorn var otroligt långsam och lät lite konstigt så jag kollade i ''Speccy'' och såg att processorn låg på 105 grader utan ansträngande processer igång, så jag stängde av datorn på en gång och skruvade av vattenkylningen för att kolla.

Vattenkylningen har jag också haft i ett år: Antec Kühler H2O 620 V4, antar att det är något fel på den? Osäker på hur kylarpastan ska se ut, men satt inte mycket kvar så tänkte testa o byta den imorgon.

Någon som vet vad felet är och kan hjälpa mig?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Rent spontant känns det ju som Antec Kühlern har lagt av. Har du möjlighet att testa en vanlig kylfläns med fläkt?

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Säkert pumpen som har gett sig.

Permalänk
Medlem

Håller med Jonasies, det låter som att det är pumpen det är fel på, testa med stock kylaren om du har kvar den och se om det ser bättre ut. I sådana fall blir det väll att köra med stock kylaren eller skaffa en annan lösning.

God fortsättning!

Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, jag får testa med polarens kylare och kanske byta vattenkylaren, har ju garanti.

Permalänk
Medlem

har du även skakat och kollat så det är vätska i vattenkylningen? kan ju ha "dunstat" en del

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

har du även skakat och kollat så det är vätska i vattenkylningen? kan ju ha "dunstat" en del

Var skulle den ta vägen?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Var skulle den ta vägen?

försvinner ju lite vatten ut "genom" slangar emellanåt, det finns ju en anledning till att man behöver fylla upp sin vattenkylning:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

försvinner ju lite vatten ut "genom" slangar emellanåt, det finns ju en anledning till att man behöver fylla upp sin vattenkylning:)

Händer inte mycket på ett år, och så "slipper" man ju ändå meka med sådan i slutna system

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Händer inte mycket på ett år, och så "slipper" man ju ändå meka med sådan i slutna system

så bara för att risken att det skulle hända är minimal ska man inte kolla upp det? om han ändå ska ta loss den slutna vattenkylningen så varför inte försöka kolla upp det? vad kan det ta, 5 min?:)

var ju en herre här på forumet som hade en slang i ett slutet vattensystem som lossnade, hur stor är den chansen?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

så bara för att risken att det skulle hända är minimal ska man inte kolla upp det? om han ändå ska ta loss den slutna vattenkylningen så varför inte försöka kolla upp det? vad kan det ta, 5 min?:)

var ju en herre här på forumet som hade en slang i ett slutet vattensystem som lossnade, hur stor är den chansen?:)

Verkar vettigare att få en ny på garanti (om den nu bara är ett år gammal) än att bryta garantin genom att öppna upp den.
Det vanligaste problemet med slutna vattenkylningar är ju just att pumpen lägger av.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andey:

Tack för svaren, jag får testa med polarens kylare och kanske byta vattenkylaren, har ju garanti.

TS testa först att ta bort den gamla pastan och lägga på ny, så att du inte förhastar dig, och skickar iväg en fungerande enhet på reparation.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

105 °C låter ganska mycket utan att burken stängt ner? Det står möjligtvis inte på farenheit?

105 °F (Fahrenheit) = 41 °C (Celsius)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

105 °C låter ganska mycket utan att burken stängt ner? Det står möjligtvis inte på farenheit?

105 °F (Fahrenheit) = 41 °C (Celsius)

Jag tror att Speccy visar i Celsius, min processor är just nu i 39 grader och det är nog inte mycket i farenheit

Permalänk
Skrivet av AdamNor:

På mitt Speccy tror jag att det står i Celsius, min processor är just nu 39 grader utan att jag gör något speciellt och det är nog väldigt lite i Fahrenheit

Och du vet med 100% säkerhet att TS har samma inställningar som du??? Ok, dumt att tipsa om en vanlig miss då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

105 °C låter ganska mycket utan att burken stängt ner? Det står möjligtvis inte på farenheit?

105 °F (Fahrenheit) = 41 °C (Celsius)

Ivy bridge throttlar vid 105 grader Celsius. Stänger ner sig >110 grader.

Prollen klockar ner sig så mycket den kan för att inte gå över 105 grader. Förmodligen därför som datorn upplevs som seg.

Permalänk

Har du lyssnat på om pumpen går? För pumpen hörs väl lite?

Permalänk
Medlem

Jag har bytt PCU-kylare till en enklare och med den fungerar det bra (34 grader celsius utan ansträngning). Jag får skicka Antec Kuhlern på reparation.