Nvidia simulerar mänskligt ansikte med Tegra 5 "Project Logan"

Permalänk
Avstängd

Hmm, frågan hur dom tänkt med marknadsföringen nu ?

1 smx kluster i 2-300mhz ? ska alltså vara betydligt snabbare än ett 8800 gtx
http://www.swedroid.se/nvidia-presenterar-kepler-for-mobiler-...

känns mer som någon bara suttit och lekt mer grafer och slängt in lite siffror bara för att det är roligt, icke särskilt trovärdigt tyvärr och skulle det vara sant måste jag nog köpa en hatt och salt för att sedan äta upp den.
fast, känner mig rätt lugn i detta då ingen tegra krets har haft så mycket att säga till om bland konkurenterna förutom att dom ibland varit först in i nya generationer.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bullen181:

Vad dåligt av Nvidia att tramsa med Tegra serien. Tegra 2, och 3 räcker fin fint idag för det mesta ändå.

Tror inte att Nexus 7 eller Microsoft Surface-användarna håller med. Inte heller de som köpte LG Optimus 2X.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Faktiskt så hatar jag de där "simulerade mänskliga ansiktet" jag bli så äcklad när jag se det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Ser väl ganska bra ut, även om det ser "animerat" ut fast det gör det på ett titan kort också men i mindre grad.

Undrar när det kommer se helt äkta ut, inte ens Hollywood med högbudget film lyckas med det ännu speciellt bra , kolla på tex Tron legacy.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tyckte det såg ganska bra ut. En Ouya 2 med Tegra 5 hade inte varit helt fel. Fast Ouya kom nyss ut, så en ny redan nästa år är väl lite för tidigt.
Kommer det bara ut en mognare version av XBMC så hade jag nog varit nöjd ett tag ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jonas säger att han ska avbryta sin semester, ta första bästa flyget hem och spela in en podcast! Oklart om han var ironisk...

Sagt är sagt!!!
Annars kommer varenda swec medlem att ägga hans lya!

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Tror inte att Nexus 7 eller Microsoft Surface-användarna håller med. Inte heller de som köpte LG Optimus 2X.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte en LG Optimus 2X när den kom ut så, jodå.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aster:

Hmm, frågan hur dom tänkt med marknadsföringen nu ?

1 smx kluster i 2-300mhz ? ska alltså vara betydligt snabbare än ett 8800 gtx
http://www.swedroid.se/nvidia-presenterar-kepler-for-mobiler-...

känns mer som någon bara suttit och lekt mer grafer och slängt in lite siffror bara för att det är roligt, icke särskilt trovärdigt tyvärr och skulle det vara sant måste jag nog köpa en hatt och salt för att sedan äta upp den.
fast, känner mig rätt lugn i detta då ingen tegra krets har haft så mycket att säga till om bland konkurenterna förutom att dom ibland varit först in i nya generationer.

De räknar teoretisk prestanda i FLOPS och då kan det stämma. Anandtech räknade att det skulle krävas en frekvens på ca 1 GHz för att nå den teoretiska prestandan. Sen är det mycket annat som ställer till med problem som gör att man aldrig kommer i närheten av den teoretiska prestandan. Till att börja med har vi minnesbandbredden som är ett stort problem på telefoner. 8800 GTX hade ju GDDR3 medan det lär sitta någon form av lågenergi DDR3 i den här plattformen. Bara där tappar de väldigt mycket prestanda.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Så dom stoltserar med ett demo med extremt nedsatt kvalité, texturer och upplösning?

Lite dumt att skriva "samma mjukvara" när testerna fullständigt saknar likheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Extremt nedsatt är nog att ta i. I videon sa dom att dom sammanfogat multipla texturlager till ett enda. Vilket gör skillnad, men den upplevda skillnaden på en liten skärm är nog inte stor. Det mest imponerande är ju att dom har kvar subsurface scattering, vilket är det som överlägset är mest beräkningsintensivt. Sen hade dom faktiskt lagt till tårkanaler för mobildemot!

När man eftersträvar högsta kvalitet inom datorgrafik så är en tumregel att de sista 5% kvalitet tar 95% av tiden/datorkraften. Så genom att bara sänka den upplevda kvaliteten ett litet snäpp så sänker man prestandakraven ordentligt.

Permalänk
Skrivet av Mikael07:

Extremt nedsatt är nog att ta i. I videon sa dom att dom sammanfogat multipla texturlager till ett enda. Vilket gör skillnad, men den upplevda skillnaden på en liten skärm är nog inte stor. Det mest imponerande är ju att dom har kvar subsurface scattering, vilket är det som överlägset är mest beräkningsintensivt. Sen hade dom faktiskt lagt till tårkanaler för mobildemot!

När man eftersträvar högsta kvalitet inom datorgrafik så är en tumregel att de sista 5% kvalitet tar 95% av tiden/datorkraften. Så genom att bara sänka den upplevda kvaliteten ett litet snäpp så sänker man prestandakraven ordentligt.

Det viktigaste är att detta på riktigt betyder att den här faktiskt kan anpassas för att användas i spel till nästa generations konsoler. Med något sänkt kvalite kan man tänka sig att detta faktiskt skall kunna gå att rendera på nästa generations hårdvara i ett spel.

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk

Så personen de gjorde en modell av hade genetiskt deformerade öron då, eller vad?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Försöker de säga att deras grafikkort är groteskt ineffektiva, eller att det går att strypa ned upplösning/texturer/etc extremt mycket men ändå få det att se lika bra ut?

Prestanda/W för identisk arbetsbelastning är väl det som är intressant. Utan identiskt utfört arbete är jämförelsen totalt meningslös.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mikael07:

Extremt nedsatt är nog att ta i. I videon sa dom att dom sammanfogat multipla texturlager till ett enda. Vilket gör skillnad, men den upplevda skillnaden på en liten skärm är nog inte stor. Det mest imponerande är ju att dom har kvar subsurface scattering, vilket är det som överlägset är mest beräkningsintensivt. Sen hade dom faktiskt lagt till tårkanaler för mobildemot!

När man eftersträvar högsta kvalitet inom datorgrafik så är en tumregel att de sista 5% kvalitet tar 95% av tiden/datorkraften. Så genom att bara sänka den upplevda kvaliteten ett litet snäpp så sänker man prestandakraven ordentligt.

Det hade jag ingen aning om (tittade inte på videon).

Tack för upplysningen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker att det ser intressant ut på pappret även om 400 GFLOPS inte känns så sannolikt i praktiken. Verkar iaf vara Nvidias första seriösa satsning på mobil grafik.

Frågor som minnesbandbredd klockfrekvens, time to market och tillverkningsprocess hänger dock fortfarande i luften. Ganska så avgörande frågor mao.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

nVidia har blivit totalt överkörda av Qualcomm denna generation. Snapdragon 800 har runt 5x-6x grafikprestanda jämfört med Tegra3 i verkliga applikationer. nVidia hävdat i.o.f.s en sådan stor förbättring i Tegra4 i marketingslides, men det är skillnad på att teoretiskt ha den förbättring och verkligen få den i applikationer. Det är nog rätt säkert att Tegra4 i alla fall inte kommer vara snabbare än Adreno 330 som sitter i Snapdragon 800.

Jaså? Har du tittat på några av de faktiska benchmarks som postats lite här o där istället för att hänvisa till slides?

Självklart så spöar en top-of-the-line 800 en Tegra 3 - en dualcore S4 Pro spöar väl Tegra 3 ffs. Det visste vi för länge sedan.

Men enligt alla benchmarks jag har sett, kommer Tegra 4 rätt nära i prestanda med 800. 800:an är bättre, visst, men det är inte så faslig skillnad. Ta tex http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2420658,00.asp
Och vi återkommer till det faktum att det är förmodligen därför Nvidia vill spänna musklerna med Tegra 5 så här tidigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

De räknar teoretisk prestanda i FLOPS och då kan det stämma. Anandtech räknade att det skulle krävas en frekvens på ca 1 GHz för att nå den teoretiska prestandan. Sen är det mycket annat som ställer till med problem som gör att man aldrig kommer i närheten av den teoretiska prestandan. Till att börja med har vi minnesbandbredden som är ett stort problem på telefoner. 8800 GTX hade ju GDDR3 medan det lär sitta någon form av lågenergi DDR3 i den här plattformen. Bara där tappar de väldigt mycket prestanda.

Främst så har väl 8800GTX dedikterat minne till grafiken i motsättning till en SoC som ska dela på bandbredden.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon56869:

Främst så har väl 8800GTX dedikterat minne till grafiken i motsättning till en SoC som ska dela på bandbredden.

Även om grafiken hade fått eget minne så hade det fortfarande saknats en faktor fem i bandbredd eftersom de kör med DDR3 och inte GDDR. Men ja, det faktum att det är delat minne gör inte saken bättre direkt. Så det finns inte en chans i världen att den har faktiskt prestanda som motsvarar 8800 GTX.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Blev besviken. Trodde man kunde simulera ett verklighetstroget ansikte 2013. Jag hade fel.

Visa signatur

Platta/surfdator - SurfAce Pro 2 256gb
Gaming rigg - CPU: Intel Core i7 2600k @6GHz 1,25V (Multiplier x59 | Bus Speed 103,02) | Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 | Minne: 64Gb DDR3 Crucial PC3-12800H @1648,4 1:6 cl9 9 9 24 2T 1,5V | ASUS Radeon HD 7950 DirectCU II Top 3Gb @1GHz GPU, 6GHz Minneshastighet | 2x Dell UltraSharp U2412M | Samsung SSD 850 EVO 512Gb | 4x WD Green WD30EZRX 64MB 3TB

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad det är för tech som ska vara nytt för ps4 och om det har med ps4:as hårdvara att göra eller om det var något som Quantic dream gjorde själva för demon som visades. Jag undrar hur det går att jämföra den här demon med det som nvidia har presenterat med ira.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

... dålig sub surface scattering på öronen tycker jag.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Dat Smile...

Permalänk
Medlem

Hahahahah tänk om de bara tagit en stackars sate som fått sitta och göra minerna sen lagt på ett upplösningsförsämrande filter bara. Hahahah den tanken. XD

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Vad dåligt av Nvidia att tramsa med Tegra serien. Tegra 2, och 3 räcker fin fint idag för det mesta ändå.

Det var det dummaste jag hört på länge, tex real racing laggar ju på tegra, men inte på PowerVr sgx 55x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Det var det dummaste jag hört på länge, tex real racing laggar ju på tegra, men inte på PowerVr sgx 55x.

Gör det inte alls det. Beror ju trots allt på vad platt/ telefon tillverkaren valt för andra komponenter.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11