Permalänk
Skrivet av Boten89:

Lånar tråd.

Har beställt en mSATA SSD till min V5-573G. Vad är enklaste sättet att få över windows på den? Fungerar det att koppla in SSDn och plocka bort hårddisken. Sen installera windows från usb (har tillgång till ren win8 från skolan/dreamspark) till SSDn och sen stoppa i hårdisken och formatera den (ev. ändra boot ordning i BIOS). borde väl funka?

Det låter som en lösning som kan fungera. Jag är inte helt säker på hur Microsoft hanterar licensfrågan dock eftersom att licensen är digitaliserad i Windows 8.
Jag avråder dig dock att göra så utan att bränna ut en recoveryimage från Acer Recovery Management först, för den måste du betala för om du inte gör det och behöver den i framtiden.
Om man skulle göra samma men lägga in Windows 7 på mSata-disken skulle det dock inte fungera utan att göra en BIOS nedgradering till en Win7-bios, samt avaktivera secure-boot i BIOS (något jag tror du behöver göra även om du installerar Windows 8, dvs det sistnämnda).

*EDIT*
The_Pretender hade redan hittat denna tråd på våra egna forum, läs igenom så vet du hur du ska göra för att köra orginal-os på SSD-disken så du kan formatera den mekaniska:
http://community.acer.com/t5/Ultra-Thin/replacing-hdd-to-ssd/...
Tack Pretender!

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcerSverige:

Det låter som en lösning som kan fungera. Jag är inte helt säker på hur Microsoft hanterar licensfrågan dock eftersom att licensen är digitaliserad i Windows 8.
Jag avråder dig dock att göra så utan att bränna ut en recoveryimage från Acer Recovery Management först, för den måste du betala för om du inte gör det och behöver den i framtiden.

Fast angående licensen så har jag ju en licens via skolan till windows 8 (även win7). Borde väl gå att att köra på?

Skrivet av AcerSverige:

Om man skulle göra samma men lägga in Windows 7 på mSata-disken skulle det dock inte fungera utan att göra en BIOS nedgradering till en Win7-bios, samt avaktivera secure-boot i BIOS (något jag tror du behöver göra även om du installerar Windows 8, dvs det sistnämnda).

Om man skulle vara sugen på win7 då, vart får man tag på win7-bios. Har faktiskt funderat på att slänga in det också om jag inte kommer överens med win8 snart

Permalänk
Skrivet av Boten89:

Fast angående licensen så har jag ju en licens via skolan till windows 8 (även win7). Borde väl gå att att köra på?

Om man skulle vara sugen på win7 då, vart får man tag på win7-bios. Har faktiskt funderat på att slänga in det också om jag inte kommer överens med win8 snart

1) Licensen fungerar väl inte för evigt. Jag tycker att alternativet som The Pretender tog fram en forumtråd på är det bästa

2) Ge Windows 8.1 en ärlig chans, finns ingen anledning och köra Windows 7, om du inte gillar Metro-screen kan du ju alltid ladda ner mjukvara för Windows 7-menyn. Det är inte jättelätt att få in Windows 7 pga Microsoft's stora säkerhet med digitaliserade licenser.

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community

Permalänk
Skrivet av Boten89:

Lånar tråd.

Har beställt en mSATA SSD till min V5-573G. Vad är enklaste sättet att få över windows på den? Fungerar det att koppla in SSDn och plocka bort hårddisken. Sen installera windows från usb (har tillgång till ren win8 från skolan/dreamspark) till SSDn och sen stoppa i hårdisken och formatera den (ev. ändra boot ordning i BIOS). borde väl funka?

Se till att AHCI är på.
Annars låter det okej.

Permalänk
Medlem

Överväger verkligen att köpa denna dator men har fortfarande ett par frågor...

1. Ur prestandasynpunkt. Spelar det ingen roll om jag väljer mSata SSD eller vanlig SSD? Om inte så kanske urvalet är mindre. Blir väl Intel 530 om det blir mSata och Samsung 840 Pro om det blir vanlig SSD?? Jag kan tänka mig båda alternativen när det gäller SSD. Byta orginaldisken eller sätta i en mSata. Jag tänker givetvis ha OS på SSD/mSata SSD.

2. Är det enkelt att byta orginaldisken? Är det enkelt att sätta i en mSata-disk? Behövs specielverktyg för någon av dessa upgifter?

3. Kan man göra en ren installatin av Windows 8.1 på denna maskin? Ingen upgrade från 8.0?

Tack på förhand.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard:

Överväger verkligen att köpa denna dator men har fortfarande ett par frågor...

1. Ur prestandasynpunkt. Spelar det ingen roll om jag väljer mSata SSD eller vanlig SSD? Om inte så kanske urvalet är mindre. Blir väl Intel 530 om det blir mSata och Samsung 840 Pro om det blir vanlig SSD?? Jag kan tänka mig båda alternativen när det gäller SSD. Byta orginaldisken eller sätta i en mSata. Jag tänker givetvis ha OS på SSD/mSata SSD.

2. Är det enkelt att byta orginaldisken? Är det enkelt att sätta i en mSata-disk? Behövs specielverktyg för någon av dessa upgifter?

3. Kan man göra en ren installatin av Windows 8.1 på denna maskin? Ingen upgrade från 8.0?

Tack på förhand.

1. Tror inte det ska vara någon skillnad.

2. Busenkelt båda två. Allt du behöver är en stjärnskruvmejsel.

3. Inte med materialet man får med vad jag vet, är uppdatering som gäller.

Permalänk
Medlem

Köpte den på Inet för 6490kr och sen blev det en Plextor M5M mSata SSD på 256GB som jag tänkte köra OS på.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk

Skickade till supporten för att kolla om det bara var att ta valfri mSata eller om man var tvungen att uppfylla något speciellt kriterier.
Fick ett knarkat svar av supporten där de pratade om andra modeller än den jag frågat om...

"Hej.

Du ska använda dig utav en 2.5 tums SSD

Det går att byta ut Optisk enhet mot en extra hårddisk på denna modell genom en HDD Caddy. Se länk nedan:

http://hddcaddy.com/en/acer-hdd-caddy/347-acer-aspire-v5-531-...

Acer's support önskar Dig en God Jul och ett Gott Nytt År!"

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag installerade idag en 256GB Plextor M5M mSata-SSD i min V5-573G där jag nu kör Windows 8.1 på. Jag tänkte att jag skriver ned vad jag gjorde om någon annan vill göra samma sak med denna laptop. Det blev en rejäl skillnad i fart med OS på SSD kan jag säga. Nedanstående sker självklart på egen risk.

1. Börja med att ha ett USB-minne till hands. Minst 16GB krävs.

2. Starta upp datorn, logga in i Windows och starta Acer Recovery och skapa en ”Factory Default Backup” som lagras på USB-minnet. Denna process tar cirka 30 minuter.

3. För att skruva fast mSata-disken kommer du att behöva en (1) skruv som är likadan som de skruvar som håller fast bottenplattan fast lite kortare. Jag hittade en som passade från en gammal HP-laptop. Du måste skruva fast kortet/disken!

4. Stäng av datorn, dra ur strömsladden och vänd den upp och ner och skruva ur alla skruvar. Pilla bort locket försiktigt. Det behövs inget verktyg för att ta bort bottenplattan när skruvarna är borta. Denna process är enkel.

5. Sätt i mSata-disken och skruva fast den med skruven. Ungefär som att sätta i ett RAM-minne.

6. Koppla ur och plocka ur den vanliga hårddisken för att undvika problem vid installation när du har dubbla hårddiskar. Det är också en säkerhet eftersom allt är precis som det var vid leverans på den gamla hårddisken.

7. Skruva fast bottenplattan och stoppa i USB-minnet som du skapade tidigare och boota upp datorn och gå direkt in i Bios genom att trycka F2. Kontrollera att din nya disk identifieras korrekt. Ändra Boot order så att USB-minnet med din Factory backup på ligger högst upp. Spara inställningar och starta om datorn och boota på USB-minnet.

8. USB-minnet bootar upp Acers programvara… Välj Troubleshoot, Advanced och ”Reset Your PC”. Välj att skapa om fabrikspartitioner på hårddisken. Jag valde ”Just remove my files quickly”. Datorn blir nu helt fabriksåterställd på din mSata-disk. Hela processen tar cirka 30 minuter.

9. Konfigurera datorn som vanligt och kör Windows Update klart.

10. Följ detta för att uppgradera till Windows 8.1 http://us.acer.com/ac/en/US/content/update-to-windows81

11. När allt fungerar bra kan du montera in den gamla orginaldisken på sin plats och formatera om den om du vill så har du tillgång till ytterligare 500GB lagring.

Klart! Säg till om det är något jag kan hjälpa till med.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem

Körde även ett disktest som jämför skillnaden mellan orginaldisken och mSata SSD-disken. Jag har ingen aning om detta är bra eller dåligt för en SSD men datorn känns hursomhelst blixtsnabb efter diskbytet.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard:

Wall of wonderful information

Oerhört bra jobb! Ytterst informativt! Stor cred!

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk

Funderar även jag på en sån här dator men jag skulle isf vilja byta nätverkskort till ett intel AC 7260 för att få tillgång till Intel wireless display samt AC, går det?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1944688

Sätter nog även i en likadan ssd som Rickard fast 128GB.

Permalänk
Medlem

Tack!

Jag är så sjukt nöjd med datorn måste jag säga. Bytet av disk gjorde verkligen underverk och det är grymt skönt att kunna ha 500GB extra för lagring som inte behöver ligga på en SSD men det grymmaste med datorn är nog skärmen. Riktigt riktigt bra skärm.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharkwater:

Funderar även jag på en sån här dator men jag skulle isf vilja byta nätverkskort till ett intel AC 7260 för att få tillgång till Intel wireless display samt AC, går det?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1944688

Sätter nog även i en likadan ssd som Rickard fast 128GB.

Det borde ju gå, eftersom de anger att nätverkskortet är utbytbart enligt Notebookcheck.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av Näbbdjuret:

Det borde ju gå, eftersom de anger att nätverkskortet är utbytbart enligt Notebookcheck.

Ja då är det väl bara att slå till då

Permalänk
Medlem

Hur är ljudnivån på den här datorn ?
Sugen på en sån här till mig, köpte en acer V5 552 på elgiganten till tjejen men den lät hemskt mycket från nån fläkt när den ökade i varv så lämnade tillbaka den.
Är de lika på den här modellen ?

Finns en svart för 6990 på cdon också, är de bara färgen och 12 gb ram istället för 8 som skiljer ?

Permalänk

Denna ser ju då j*vligt najs ut, men det jag undrar är om hur pass bra processorn är? Det är ju bara 2 kärnor i den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneeee:

Hur är ljudnivån på den här datorn ?
Sugen på en sån här till mig, köpte en acer V5 552 på elgiganten till tjejen men den lät hemskt mycket från nån fläkt när den ökade i varv så lämnade tillbaka den.
Är de lika på den här modellen ?

Finns en svart för 6990 på cdon också, är de bara färgen och 12 gb ram istället för 8 som skiljer ?

Verkar så, en femhunka för 4 gb extra ramminne.

Skrivet av Antonheeh:

Denna ser ju då j*vligt najs ut, men det jag undrar är om hur pass bra processorn är? Det är ju bara 2 kärnor i den..

Cpuboss har en del benchmarks processorer emellan: http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-4700HQ-vs-Intel-Core-i5...
Edit: rätt länk ska det ju vara...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Angående ljudnivån så upplever jag den mycket tyst. När fläkten inte varvar upp är den ljudlös men när den gör det är den trots det väldigt tyst enligt mig.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem

okej får nog bli en sån och en msata disk.
kanske var andra fläktar i den andra som lät illa, var ju med amd processor och andra saker i.

Permalänk

Efter att ha insett att min nya tv inte stödjer intel wireless display utan miracast så blir min fråga om den här datorn också gör det och isf om det fungerar att ha samtidig wifi-uppkoppling som man speglar skärmen, verkar vara lite si och så med det nämligen.

Permalänk

Blivit sugen på denna och tänkte ge en shoutout till andra som är intresserade att Inet:s pris (6490kr) gäller t.om. 2013-12-30.
Nu är ju frågan (är trött så ganska säker att jag eg. vet svaret) om jag kan beställa imorgon (i.e. 2013-12-30) och fortf. få den för det priset eller om "t.om." menar att erbjudandet utgår imorgon dvs. idag 2013-12-29 är sista dagen med det priset? Isf. bara några timmar kvar...

Edit:
Kan besvara min egen fråga, priset ligger kvar iaf. nu (00:16) så om det inte laggar i deras prisuppdatering betyder t.om. (haha som jag trodde) att priset gäller idag (2013-12-30) också.

Ni som tänkte byta till SSD är ett förslag att invänta Samsung EVO som kommer i mSATA och deras större mSATA enheter (500GB,1TB) har fått god kritik. Nu menar jag inte att man behöver en 500GB eller 1TB mSATA SSD men de är de enda kapaciteterna som testat av Evo mSATA och det ser lovande ut iaf. Dessutom har den andra funktioner som att använda sig av ram-minnet för att öka hastigheten samt att de skickar med bra kloningsprogramvara.

Det blir nog en:
Acer Aspire V5-573G i5 8GB GT750M från Inet
Samsung EVO mSATA 120GB (när den släpps) och originaldisken som dumpdisk
Intel 7260 802.11ac får flyttas från min nuvarande laptop in i den nya
Kommer nog installera en ren avbildning från MSDNAA (numera "Dreamspark") då UEFI-bios uppenbarligen har licensnyckeln integrerad i sig och den borde upptäcka det automatiskt.
Edit: Ah, blir ett billigt Sandisk Cruzer 16GB för att lagra återställningspartitionen som medföljer original så man har den när man behöver den.

Fråga:
Antar datorn (dessvärre) kommer med Windows 8 och inte Windows 8.1?

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

En fråga angående den här Acer modellen som inet har:

http://www.inet.se/produkt/1970933/acer-aspire-v5-573g-i5-8gb...

Där står det att det är en IPS bildskärm.

Hur är det då med den här modellen?

http://www.amazon.com/gp/product/B00F9VXQ1A/ref=ox_sc_act_tit...

Är det också IPS-skärm med tanken på att det är också en V5:a från Acer?

Och en annan fråga:

Är det värt att lägga ut 6700 kr istället för 6500 som på inet och få en i7:a istället för en i:5a?

Och dessutom har inte den med i7:an full HD utan bara endast HD. Spelar det nån stor roll? Vore snällt om ni kunde hjälpa till med tips=)

Permalänk
Medlem

Kommer tyvärr med Win 8. Blir uppgradering eftersom ren 8.1 installation inte fungerar med annan produktnyckel. Lite surt!

Skrivet av TheSwede86:

Blivit sugen på denna och tänkte ge en shoutout till andra som är intresserade att Inet:s pris (6490kr) gäller t.om. 2013-12-30.
Nu är ju frågan (är trött så ganska säker att jag eg. vet svaret) om jag kan beställa imorgon (i.e. 2013-12-30) och fortf. få den för det priset eller om "t.om." menar att erbjudandet utgår imorgon dvs. idag 2013-12-29 är sista dagen med det priset? Isf. bara några timmar kvar...

Edit:
Kan besvara min egen fråga, priset ligger kvar iaf. nu (00:16) så om det inte laggar i deras prisuppdatering betyder t.om. (haha som jag trodde) att priset gäller idag (2013-12-30) också.

Ni som tänkte byta till SSD är ett förslag att invänta Samsung EVO som kommer i mSATA och deras större mSATA enheter (500GB,1TB) har fått god kritik.
Dessutom har den andra funktioner som att använda sig av ram-minnet för att öka hastigheten samt att de skickar med bra kloningsprogramvara.

Det blir nog en:
Acer Aspire V5-573G i5 8GB GT750M från Inet
Samsung EVO mSATA 120GB (när den släpps) och originaldisken som dumpdisk
Intel 7260 802.11ac får flyttas från min nuvarande laptop in i den nya
Kommer nog installera en ren avbildning från MSDNAA (numera "Dreamspark") då UEFI-bios uppenbarligen har licensnyckeln integrerad i sig och den borde upptäcka det automatiskt.

Fråga:
Antar datorn (dessvärre) kommer med Windows 8 och inte Windows 8.1?

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Skrivet av Rickard:

Kommer tyvärr med Win 8. Blir uppgradering eftersom ren 8.1 installation inte fungerar med annan produktnyckel. Lite surt!

Tack för svaret.
Synd, precis som du säger kan man ju inte installera Windows 8.1 OEM / MSDNAA direkt då (som är helt sjukt då 8.1 uppdateringen är gratis).
Känns ovärt att offra en Windows 8.1 licens från MSDNAA / Dreamspark om den kommer med en giltig Windows 8 licens.
Well, blir nog att installera en "ren" Windows 8 på SSD:n, direkt uppdatera till Windows 8.1 och SEN installera drivrutinerna (om det nu går att genomföra uppdateringen utan alla drivrutiner installerade) och sen ghosta allt.

Hade du den här datorn? Nöjd? Intryck? Ute efter en dator till plugget med bra batteritid och låg vikt som man även kan spela lite på, spelar främst på PS4 men vill kunna köra lite RTS (Rome II etc.) och andra spel med polarna i CO-OP eller LAN.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Rickard, nu när du är här så tänkte jag passa på och fråga om man kunde köra en Recovery på en extern hårddisk istället för USB?

Jag har tyvärr ingen USB på 16 Gb så det kanske går lika bra att boota från en extern hårddisk?

Permalänk
Medlem

Det borde inte vara några problem tycker jag.

Skrivet av Asterion:

Rickard, nu när du är här så tänkte jag passa på och fråga om man kunde köra en Recovery på en extern hårddisk istället för USB?

Jag har tyvärr ingen USB på 16 Gb så det kanske går lika bra att boota från en extern hårddisk?

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem

Jag har V5-573G. Jag är grymt nöjd med datorn. Skärmen är det som verkligen utmärker sig tycker jag men bytet till SSD gjorde underverk. Jag spelar oxå mest på PS4 så jag har inte testat något spel ännu.

Skrivet av TheSwede86:

Tack för svaret.
Synd, precis som du säger kan man ju inte installera Windows 8.1 OEM / MSDNAA direkt då (som är helt sjukt då 8.1 uppdateringen är gratis).
Känns ovärt att offra en Windows 8.1 licens från MSDNAA / Dreamspark om den kommer med en giltig Windows 8 licens.
Well, blir nog att installera en "ren" Windows 8 på SSD:n, direkt uppdatera till Windows 8.1 och SEN installera drivrutinerna (om det nu går att genomföra uppdateringen utan alla drivrutiner installerade) och sen ghosta allt.

Hade du den här datorn? Nöjd? Intryck? Ute efter en dator till plugget med bra batteritid och låg vikt som man även kan spela lite på, spelar främst på PS4 men vill kunna köra lite RTS (Rome II etc.) och andra spel med polarna i CO-OP eller LAN.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem

Upptäckte nu att den här datorn har inga ingångsplugg för externa mikrofoner

Det finns inbyggd mikrofon men hur gör man då om man vill koppla in en finare och bättre mikrofon? Finns ju inte ens nåt ställe att koppla in den på :/ Eller menar de att man ska koppla in mikrofon på samma ställe där man kopplar in hörlurar?

Permalänk
Skrivet av Asterion:

Upptäckte nu att den här datorn har inga ingångsplugg för externa mikrofoner

Det finns inbyggd mikrofon men hur gör man då om man vill koppla in en finare och bättre mikrofon? Finns ju inte ens nåt ställe att koppla in den på :/ Eller menar de att man ska koppla in mikrofon på samma ställe där man kopplar in hörlurar?

Verkar vara combo, hörlurar ut/mic in. Gjorde en snabbgoogling dock.