Winamp kan räddas av nya ägare

Permalänk
Medlem

Kan detta vara något för er Winamp älskare?

http://news.omni.se/c7338482-22be-4e67-96aa-bc202dbfd097

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Min utgångspunkt är det som står i artikeln; att det är ett rykte - vilket inte är detsamma som fakta, eller hur? Så jag kan inte kommentera "varför" riktigt än.

Om MS trots allt sitter på andra sidan uppstår såklart frågan "varför". WinAmp är en gammal trotjänare som knappas hyser någon hypermodern kod som kan få MS att lyfta och är i det avseendet "avdankad" i min värld. Du tror orsaken är "greed" och det argumentet köper jag inte eftersom det är för allmängiltigt, det måste finns något annat som får det hela att gå ihop rent logiskt. Möjligen namnet? WinAmp som namn är tyvärr lika avtändande som Xbox Music!

Jag har aldrig hävdat att det är fakta heller. Jag uttryckte bara min åsikt om vad jag tycker om ett eventuellt övertagande från Microsoft. Allting som de hittills har tagit över har blivit skit i min mening (i jämförelse med hur det var innan), och därför vore ett övertagande av just Winamp en mindre katastrof.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Jag har aldrig hävdat att det är fakta heller. Jag uttryckte bara min åsikt om vad jag tycker om ett eventuellt övertagande från Microsoft. Allting som de hittills har tagit över har blivit skit i min mening (i jämförelse med hur det var innan), och därför vore ett övertagande av just Winamp en mindre katastrof.

Då vantolkade jag ditt "[...] varför skulle MS överhuvudtaget vara intresserade?" som en bekräftelse, ber om ursäkt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

bra. kan tänka mig att varumärket i sig är värt en del. inte alla som gillar dassiga spotify med deras låga bitrate eller andra nyare spelare som tar upp åtminstone en halv skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Winamp good

Vi som gillar lyssna på musik i alla sorters format som mp3,mod,xm,it,sid,st3 osv, gillar winamp. Klart den bästa för sådant. Jag har använt winamp sedan det kom, och kommer fortsätta använda den...Så jag är glad om den överlever....

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Om Microsoft ska ta över kan de lika gärna lägga ner spelaren. Kan riktigt se det framför mig hur de anpassar Winamp till att köras i helskärm! Urk!

Fast... Alla program även med det nya gränssnittet behöver ju inte vara i helskärm. Jag vet inte om du nånsin använt Windows 8.1, men där kan man köra ett program på sidan som tar upp typ en femtedel av skärmytan (större/mindre om man vill) samtidigt som exempelvis en webbläsare tar upp den största delen. Riktigt snyggt och praktiskt, till skillnad från att köra fönster på skrivbordet.

Personligen kör jag webbläsaren eller någon videospelare på större delen av skärmytan, samt Spotlite (variant av Spotify för Win 8.1) eller Twitterflödet vid sidan, underbart snyggt och funktionellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Fast... Alla program även med det nya gränssnittet behöver ju inte vara i helskärm. Jag vet inte om du nånsin använt Windows 8.1, men där kan man köra ett program på sidan som tar upp typ en femtedel av skärmytan (större/mindre om man vill) samtidigt som exempelvis en webbläsare tar upp den största delen. Riktigt snyggt och praktiskt, till skillnad från att köra fönster på skrivbordet.

Personligen kör jag webbläsaren eller någon videospelare på större delen av skärmytan, samt Spotlite (variant av Spotify för Win 8.1) eller Twitterflödet vid sidan, underbart snyggt och funktionellt.

Mitt inlägg var mest tänkt som ett satiriskt skräckscenario, baserat på att Windows 8 och senare kör 'startmenyn' i helskärm, och återspeglade inte nödvändigtvis verkligheten. Eftersom hela nyheten är ett rykte kan man bara spekulera i dagsläget, vilket jag gjorde.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoliani:

Alla audiophiles som bryr sig om ljud och har bra anläggning, så ladda ner SA Stereo Tool om ni vill få ut det bästa ljudet med Winamp. Gratis versionen räcker, men det är så bra att man bör donera.

Bra att det finns föbättringar, men personligen så tror jag att det inte är någon framtid för WinAmp. Ljudkvalitet har aldrig varit dess fokus, och audiofiler har sedan länge kört produkter som är mycket mer inriktade på kvalitet, som tex MediaMonkey och Foobar (men finns ju många fler, som alla är betydligt bättre och mer kompetenta än WinAmp på just detta område).

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag har noterat flera här som har kommenterat att Foobar2000 har bättre ljud än Winamp.

"Does foobar2000 sound better than other players?
No. Most of “sound quality differences” people “hear” are placebo effect (at least with real music), as actual differences in produced sound data are below their noise floor (1 or 2 last bits in 16bit samples). foobar2000 has sound processing features such as software resampling or 24bit output on new high-end soundcards, but most of the other mainstream players are capable of doing the same by now."

Källa

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Om det blir Microsoft kan Winamp hellre få dö.

Blir väl en mediaspelare i fullskärm med Windows 8 look om MS tar över ^^

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Jag har noterat flera här som har kommenterat att Foobar2000 har bättre ljud än Winamp.

Säger inte emot detta. Vill dock bara förtydliga att jag avser att WinAmp inte har funktioner som är inriktade för audiofiler och folk med krav på kvalitet.

Funktioner som saknas som standard (iaf för många år sedan) är bra inbyggt stöd för alla vanliga lossless-format (Flac, ALAC, WMAL, Ape, etc).

Dessutom så saknades tidigare bra möjligheter att få bit-perfect ljud. Dvs att ljudet går direkt ifrån spelaren till ljudkortet som tex WASAPI och ASIO. Då unviker man Windows mixer och bitförstörande funktioner som faktiskt påverkar ljudkvalitén.

Folk som bryr sig om ljudkvalité har därför för länge sedan bytt ifrån WinAmp till Media Monkey, Foobar, JRiver, mflr som har stöd för denna typ av funktionalitet.

De som vill ha en enkel och bekväm upplevelse (även jag ibland) har istället bytt till Spotify.

Mvh,
martin

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Säger inte emot detta. Vill dock bara förtydliga att jag avser att WinAmp inte har funktioner som är inriktade för audiofiler och folk med krav på kvalitet.

Funktioner som saknas som standard (iaf för många år sedan) är bra inbyggt stöd för alla vanliga lossless-format (Flac, ALAC, WMAL, Ape, etc).

Dessutom så saknades tidigare bra möjligheter att få bit-perfect ljud. Dvs att ljudet går direkt ifrån spelaren till ljudkortet som tex WASPI och ASIO. Då unviker man Windows mixer och bitförstörande funktioner som faktiskt påverkar ljudkvalitén.

Folk som bryr sig om ljudkvalité har därför för länge sedan bytt ifrån WinAmp till Media Monkey, Foobar, JRiver, mflr som har stöd för denna typ av funktionalitet.

De som vill ha en enkel och bekväm upplevelse (även jag ibland) har istället bytt till Spotify.

Mvh,
martin

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med om att Winamp förr i tiden saknade en del funktioner, men detta fixades så småningom. Det har funnits stöd för det du nämner i ganska många år nu. Det är absolut inget fel på foobar2000, men Winamp är för mig en gammal klassiker som jag gillar för mycket för att byta ut.

Edit: Ja, det mesta av det du nämnde, inte allt.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Säger inte emot detta. Vill dock bara förtydliga att jag avser att WinAmp inte har funktioner som är inriktade för audiofiler och folk med krav på kvalitet.

Funktioner som saknas som standard (iaf för många år sedan) är bra inbyggt stöd för alla vanliga lossless-format (Flac, ALAC, WMAL, Ape, etc).

Dessutom så saknades tidigare bra möjligheter att få bit-perfect ljud. Dvs att ljudet går direkt ifrån spelaren till ljudkortet som tex WASPI och ASIO. Då unviker man Windows mixer och bitförstörande funktioner som faktiskt påverkar ljudkvalitén.

Folk som bryr sig om ljudkvalité har därför för länge sedan bytt ifrån WinAmp till Media Monkey, Foobar, JRiver, mflr som har stöd för denna typ av funktionalitet.

De som vill ha en enkel och bekväm upplevelse (även jag ibland) har istället bytt till Spotify.

Mvh,
martin

Skickades från m.sweclockers.com

WinAmp stödjer FLAC via ett litet plugin på några kb

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

WinAmp stödjer FLAC via ett litet plugin på några kb

Vet att det finns som plugins. Därav att jag skrev: "Funktioner som saknas som *standard* (iaf för många år sedan) är bra *inbyggt* stöd för alla vanliga lossless-format (Flac, ALAC, WMAL, Ape, etc). "

Att det inte finns/fanns (lite oklart då olika svarat olika här) som standard, men däremot en massa annat (i mitt högst personliga tycke) onödigt tjafs visar ju på vad WinAmp fokuserat på, eller snarare inte fokuserat på (ljudkvalitet).

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vet att det finns som plugins. Därav att jag skrev: "Funktioner som saknas som *standard* (iaf för många år sedan) är bra *inbyggt* stöd för alla vanliga lossless-format (Flac, ALAC, WMAL, Ape, etc). "

Att det inte finns/fanns (lite oklart då olika svarat olika här) som standard, men däremot en massa annat (i mitt högst personliga tycke) onödigt tjafs visar ju på vad WinAmp fokuserat på, eller snarare inte fokuserat på (ljudkvalitet).

mvh,
martin

Men var verkligen FLAC standard 1997 när detta program kom ut från början

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Men var verkligen FLAC standard 1997 när detta program kom ut från början

Nej, FLAC är inte ens en standard idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Nej, FLAC är inte ens en standard idag

Då så

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Men var verkligen FLAC standard 1997 när detta program kom ut från början

???

Vad tänkte du på nu?

Nu hänger jag inte alls med i dina tankegångar...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Entusiast

Winamp var en riktigt trevlig spelare i de första versionerna. Men sedan gick den och blev riktigt "bloatad".
Man får hoppas att de nya ägarna tar några steg tillbaks och återupptar Winamps ursprungliga syfte: Liten, enkel och snygg spelare med funktioner man använder.

För de som letar alternativ, kan jag rekommendera AIMP.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Kör VLC till film och wmp till musik, har gjort det sen jag var ett embryo och kommer förmodligen göra det tills jag kastar in handduken.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Blir väl en mediaspelare i fullskärm med Windows 8 look om MS tar över ^^

Som sagt, det finns redan: Xbox Music - och därav spekulationer om det verkligen finns något intresse från MS sida överhuvudtaget.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Som sagt, det finns redan: Xbox Music - och därav spekulationer om det verkligen finns något intresse från MS sida överhuvudtaget.

Man kan ju aldrig säga aldrig, men jag tror att det finns noll intresse ifrån MS, eller något av de andra stora mjukvarubolagen, för denna produkt.

För de som envist hängt kvar och inte bytt till bättre kvalitet för många år sedan (som MediaMonkey, Foobar, Jriver MC, etc) eller bekvämare streaming (Spotify, Wimp, etc) så är det nog bästa hoppet att den blir öppen sås.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Använder winamp dagligen till mina mp3/flac.
Foobar avskyr jag, hemskt interface även tweakat. Blörk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Man kan ju aldrig säga aldrig, men jag tror att det finns noll intresse ifrån MS, eller något av de andra stora mjukvarubolagen, för denna produkt.

För de som envist hängt kvar och inte bytt till bättre kvalitet för många år sedan (som MediaMonkey, Foobar, Jriver MC, etc) eller bekvämare streaming (Spotify, Wimp, etc) så är det nog bästa hoppet att den blir öppen sås.

mvh,
martin

Hur menar du med bättre kvalitet? Det är väl musiken man bedömer kvaliteten efter och musikspelare är bara smak och tycke?

Använder själv Winamp dagligen då jag har tonvis av gammal musik och även mycket live musik, bootlegs osv som saknar taggar och därmed inte dyker upp i exempelvis Spotify. Winamp är där med perfekt och det enskilt enklaste sättet att synka musik mot telefonen, undantaget att koppla in luren med kabel så klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Hur menar du med bättre kvalitet? Det är väl musiken man bedömer kvaliteten efter och musikspelare är bara smak och tycke?

Vill förtydliga att jag avser att WinAmp inte har funktioner som är inriktade för audiofiler och folk med krav på kvalitet.

Funktioner som saknas som standard (iaf för många år sedan) är bra inbyggt stöd för alla vanliga lossless-format (Flac, ALAC, WMAL, Ape, etc).

Dessutom så saknades tidigare bra möjligheter att få bit-perfect ljud. Dvs att ljudet går direkt ifrån spelaren till ljudkortet som tex WASAPI och ASIO. Då unviker man Windows mixer och bitförstörande funktioner som faktiskt påverkar ljudkvalitén.

Folk som bryr sig om ljudkvalité har därför för länge sedan bytt ifrån WinAmp till Media Monkey, Foobar, JRiver, mflr som har stöd för denna typ av funktionalitet.

Här är lite blandade länkar för mer information om bit-perfect ifrån källa till ljudkort:

http://www.computeraudiophile.com/content/520-fun-digital-aud...
http://www.cambridgeaudio.com/media/audiophileguidetobitperfe...
http://www.jriver.com/audiophile.html
http://wiki.jriver.com/index.php/Bit-perfect_Audio
http://thewelltemperedcomputer.com/SW/Players/MC14/MC14_audio...
http://www.cambridgeaudio.com/media/windows_7_wasapi_setup-13...
http://wiki.jriver.com/index.php/WASAPI
http://wiki.jriver.com/index.php/Audio_Output_Modes

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

Aha du ser. Just filformat är idag inga problem måste jag säga.
Bit perfect moddar eller vad vi ska kalla det för, har funnits sedan åtminstone 2005 eller 2006. Har personligen en ganska vettig HTPC med ett vasst ljudkort och en ljudanläggning i 30 000krs klassen - winamp gör det fortfarande väldigt bra där även om utseendet kanske är lite daterat

Men som sagt, programmet i sig passar ju inte alla - men för mig är det det bästa alternativet (eller åtminstone har jag inte lyckats finna något som är bättre)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Bit perfect moddar eller vad vi ska kalla det för, har funnits sedan åtminstone 2005 eller 2006.

Testade olika ljudspelare runt 2010, och kikade faktiskt seriöst på WinAmp som alternativ. Förutom att jag fortfarande inte var så förtjust i layouten (går ju att ändra hyfsat enkelt med nya skal) så fick jag aldrig till bitperfectljud emot något av mina ljudkort med WinAmp som fungerade stabilt. Testade flera olika WinAmp-plugins för både WASAPI och ASIO, men hittade inga som fungerade bra och stabilt. Kanske otur med just mina ljudkort (EMU, Focusrite och Native Instruments), men de fungerade perfekt med lösningar för andra mediaspelare (Jriver, Foobar, och MediaMonkey som jag kom att köra då).

Tror inte jag känner någon som kör WinAmp (kan dock förekomma utan att jag vet om det), men tror att de flesta har bytt för 5-10 år sedan till antingen seriösare spelare (som de jag nämnt ovan) eller till enklare lösningar (som Spotify eller iTunes), eller en kombination av det (som i mitt eget fall).

Därav nog den främsta anledningen att WinAmp läggs ner; helt enkelt brist på nutida användare och efterfrågan.

Hoppas dock att köps upp av någon, eller släpps som öppen sås - för er som absolut inte vill köra något av alla andra alternativ.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Själva spellistan i Winamp behöver moderniseras så att den blir likvärdig med MediaMonkey.
Ett utökat stöd för tags hade också varit bra.
Om inte Winamp uppgraderas kommer den att självdö vilket är synd då den gär att göra mycket bättre.

Skrivet av RzrTrek:

Lägg ned skiten och ladda ned VLC istället.

Winamp är som musikspelarare överlägsen VLC, många videospelare är överlägsen VLC, släng VLC istället.
Som musikspelare kommer VLC långt ner på listan om man tänker på vilka funktioner och plugins det finns till övriga.

Skrivet av phoenixdisciple:

Varför använder sig inte bara folk av Foobar2000 eller AIMP? Båda de klienterna är så mycket bättre på så många vis..

Har alltid använt Winamp. Det krävs att ett annat program är betydligt bättre eller har någon funktion jag blir beroende av för att jag skulle byta.
Utveklarna bakom Winamp har också tänkt till en del och har en ganska bra utvecklad API för dom som vill göra egna plugins, det går också att få info från winamp genom delat minne.

Skrivet av str8forthakill:

Winamp 2.95 är den senaste bra winamp versionen dock. Finns tillgänglig på oldapps. Men foobar2k > winamp.

Winamp 5 är som v2 men bättre. Det är v3 som är skit.

Skrivet av AMD-FX:

Blir väl en mediaspelare i fullskärm med Windows 8 look om MS tar över ^^

Behålls möjligheten för skins förstörs inte Winamp så mycket. Med bento skinnet kan du redan använda Winamp i fullskärm.

Skrivet av martinot:

Säger inte emot detta. Vill dock bara förtydliga att jag avser att WinAmp inte har funktioner som är inriktade för audiofiler och folk med krav på kvalitet.

Funktioner som saknas som standard (iaf för många år sedan) är bra inbyggt stöd för alla vanliga lossless-format (Flac, ALAC, WMAL, Ape, etc).

Dessutom så saknades tidigare bra möjligheter att få bit-perfect ljud. Dvs att ljudet går direkt ifrån spelaren till ljudkortet som tex WASAPI och ASIO. Då unviker man Windows mixer och bitförstörande funktioner som faktiskt påverkar ljudkvalitén.

Folk som bryr sig om ljudkvalité har därför för länge sedan bytt ifrån WinAmp till Media Monkey, Foobar, JRiver, mflr som har stöd för denna typ av funktionalitet.

De som vill ha en enkel och bekväm upplevelse (även jag ibland) har istället bytt till Spotify.

Mvh,
martin

Skickades från m.sweclockers.com

Ljudkvalité beror ju också på vad man spelar upp ljudet med, för många blir det ingen skillnad.

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Lägg ned skiten och ladda ned VLC istället.

Tycker du ska lägga ner dina idiot förklarade inlägg. Kom med något konstruktivt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Funktioner som saknas som standard (iaf för många år sedan)

Vad har det med dagens Winamp att göra ??

24-bit flac fungerar utan problem... säkerligen diverse andra lossless format också.

Kan gnälla på att Adobe Photoshop inte hade multiple undo men Paintshop Pro hade det.. men var ju 100 år sedan