Fil och webbserver - 15k:-

Permalänk
Medlem

Fil och webbserver - 15k:-

Dags för en fil och webbserver till företaget.
Kommer att användas för backup internt och även användas som webbhost för både dev och live projekt.

Jag är sjukt ouppdaterad inom server området och behöver hjälp att plocka ihop något för runt 15.000kr
Behöver åtminstone 6TB lagring i RAID 1 och sen kanske SSD till webbhost-delen?

Hur mycket trafik kan den palla?

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Avstängd

Hur mycket trafik kommer du generera?
Du bör ju köpa något från HP eller liknande framför ett egenbygge på grund av garantier.

Om du räknar på 1200kr disken för enterprise diskar, du behöver sex st för att få dina 6tb så ser du att det inte är så mycket pengar över sen. Jag skulle rekommendera redundanta nätagg och en UPS i samma bygge. För administrering av det hela bör det vara ett operativsystem ni är bekväma att arbeta med - enklast är antagligen Windows. Visserligen kostar det. Alternativ så som Linux och Freenas är kanske alternativ men då kostar det i upplärningstid.

Permalänk
Medlem

kolla på mullet så får du mycket för pengarna.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Dustin har ett gäng HP modeller för hyfsade priser, Spana på deras sida.
Du säger backup, Backup på vad? Klienter? Lägg det på en separat lagring så fall.

Permalänk
Medlem

steg1 är att sepparera hot-backup med en applikations server

Som webserver räcker ju valfri 1u dell/hp eller dylikt för att få trevlig support och garanti , är det bara för dev så kan du ju köpa begagnat/rekonditionerat. dell c1100 är ju snorbilliga med tanke på vad man får

för backup hade jag kör valfri NAS som bundlas med backup mjukvaror, om det bara är basic windows backup

hur stort är företaget? finns det redan ett AD och dylikt så går det ju att göra rätt trevliga backup lösningar

gällande trafik så är det oftast linan som sätter stopp, om du nu inte har något idiotiskt tungdrivet igång på maskinen, hur som så finns det lasttestare för sådant

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se