Permalänk

Avjoniserat vatten

Hej hej jag undrar om ni vet någen sida där man kan köpa avjoniserat vatten för att bytta vattenkyllningsvätska. Skulle vara väldigt snällt om ni skrev om ni vet en sida. Helst svensk. Tack på förhand:)

Permalänk
Medlem

Tror inet har det nu. Inet.se
Annars: Valfri mack. tex okq8, statoil osv. Batterivatten dvs.
Aquatuning.se (tysk sida)

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem

är det för vattenkylnig?
om det är så är det batterivatten du letar efter finns att få tag på de flesta bensin mackar
eller om du vill ha färgat så är det http://www.inet.se/kategori/684/vatskor

Permalänk
Medlem

Det finns billigast hos bensinmackar under namnet "batterivatten", "destillerat vatten" och "avjoniserat vatten". Dollarstore har enliters flaskor för 15kr styck. Alla de är i princip lika och fungerar utmärkt till vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Biltema ftw.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem

Avfuktare ftw

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Avfuktare ftw

Mkt sant.

Jag har en i källaren kanske skulle annonsera och sälja

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det finns billigast hos bensinmackar under namnet "batterivatten", "destillerat vatten" och "avjoniserat vatten". Dollarstore har enliters flaskor för 15kr styck. Alla de är i princip lika och fungerar utmärkt till vattenkylning.

Varför tror många att destillerat vatten och avjoniserat vatten är samma sak? Ville bara påpeka detta lite eftersom ditt inlägg får det att låta som så.
Det är inte riktigt destillerat vatten som du får när du köper en dunk batterivatten på macken.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Destilerat vatten är väl bara rent vatten som har renats genom destilering för att få bort smuts och organismer.

Avjoniserat vatten har passerat jonbytare och är ett totalavsaltat vatten som ofta används inom processindustri eftersom man inte vill ha salt som ökar risken för korrosion...

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Varför tror många att destillerat vatten och avjoniserat vatten är samma sak? Ville bara påpeka detta lite eftersom ditt inlägg får det att låta som så.
Det är inte riktigt destillerat vatten som du får när du köper en dunk batterivatten på macken.

Är det inte på sin plats att då förklara skillnaden om man ska rätta någon?

Skillnaden är att ledningsförmågan för batterivatten/avjoniserat är ner till 0,1 µS/cm där destillerat vatten ligger på 7-20 µS/cm eftersom det fortfarande innehåller salter och mineraler. Så batterivatten är faktisk destillerat det också. Men destillerat vatten är inte batterivatten/avjoniserat.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Är det inte på sin plats att då förklara skillnaden om man ska rätta någon?

Skillnaden är att ledningsförmågan för batterivatten/avjoniserat är ner till 0,1 µS/cm där destillerat vatten ligger på 7-20 µS/cm eftersom det fortfarande innehåller salter och mineraler. Så batterivatten är faktisk destillerat det också. Men destillerat vatten är inte batterivatten/avjoniserat.

Hade det varit ett random troll så ja, då hade jag faktiskt lagt ner den extra minuten på att ta fram uppgifterna. Men marcusk är lite av en allt-i-allo person här i forumet, och vet med 110% säkerhet hur google fungerar. Just tellin'

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Varför tror många att destillerat vatten och avjoniserat vatten är samma sak? Ville bara påpeka detta lite eftersom ditt inlägg får det att låta som så.
Det är inte riktigt destillerat vatten som du får när du köper en dunk batterivatten på macken.

Batterivatten är avjoniserat vatten. Det har körts genom diverse filter för att ta bort orenheter, och fått sitt kalciuminnehål "utbytt" mot natrium medans destillerat kokas och ångan fångas upp och får kondensera till "destillerat vatten", och får då alla joner borttagna. Med "i princip lika" menar jag givetvis inte att de är exakt lika renade.

Skrivet av XrOo:

Hade det varit ett random troll så ja, då hade jag faktiskt lagt ner den extra minuten på att ta fram uppgifterna. Men marcusk är lite av en allt-i-allo person här i forumet, och vet med 110% säkerhet hur google fungerar. Just tellin'

Och jag vet skillnaden mellan reningsmetoderna för vatten också. Till vattenkylning fungerar alla de vattnet precis lika bra, då skillnaden i renhet inte påverkar alls. Det viktigaste med vätskan till detta är att det inte ska innehålla kalk och mineraler, vilket varken destillerat, avjoniserat eller demineraliserat vatten gör i stora koncentrationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Batterivatten är avjoniserat vatten. Det har körts genom diverse filter för att ta bort orenheter, och fått sitt kalciuminnehål "utbytt" mot natrium medans destillerat kokas och ångan fångas upp och får kondensera till "destillerat vatten", och får då alla joner borttagna. Med "i princip lika" menar jag givetvis inte att de är exakt lika renade.

Och jag vet skillnaden mellan reningsmetoderna för vatten också. Till vattenkylning fungerar alla de vattnet precis lika bra, då skillnaden i renhet inte påverkar alls. Det viktigaste med vätskan till detta är att det inte ska innehålla kalk och mineraler, vilket varken destillerat, avjoniserat eller demineraliserat vatten gör i stora koncentrationer.

Jag behöver ingen förklaring gällande ämnet, jag vet gott och väl skillnaderna redan och sedan långt tillbaka. Har själv destillerat en gång i tiden och forskat grundligt inom ämnet. Jo, jag vet att det är olagligt att destillera hemma så det behöver vi ju inte ta upp heller.

Hursom har TS lite mer kött på benen nu iaf.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Till vattenkylning fungerar alla de vattnet precis lika bra, då skillnaden i renhet inte påverkar alls. Det viktigaste med vätskan till detta är att det inte ska innehålla kalk och mineraler, vilket varken destillerat, avjoniserat eller demineraliserat vatten gör i stora koncentrationer.

Ja så länge kylsystemet är helt tätt är det sant,
men det kan räcka med en ena droppe av ej avjoniserat vatten på någon känslig IC för att förstöra datorn.
Detta pga den mycket större ledningsförmågan hos annat vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elile:

Ja så länge kylsystemet är helt tätt är det sant,
men det kan räcka med en ena droppe av ej avjoniserat vatten på någon känslig IC för att förstöra datorn.
Detta pga den mycket större ledningsförmågan hos annat vatten.

Och hur länge är vatten som cirkulerat genom vattenblock av metall så rent då ?

(det ända säkra är att se till att kylsystemet inte läcker, vilket inte är så svårt om man använder rätt grejor)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elile:

Ja så länge kylsystemet är helt tätt är det sant,
men det kan räcka med en ena droppe av ej avjoniserat vatten på någon känslig IC för att förstöra datorn.
Detta pga den mycket större ledningsförmågan hos annat vatten.

Nja, det beror helt på var den landar! Då spänningarna är på 1-2 volt på många håll så är det rätt säkert

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

glöm inte att inhandla något bra som dödar växtlighet och blanda i vattnet
http://martinsliquidlab.org/2012/01/02/distilled-water-is-the...
med enbart påfyllningar av vätskan kunde han ha sitt system i 22 månader utan rengöring:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Är det inte på sin plats att då förklara skillnaden om man ska rätta någon?

Skillnaden är att ledningsförmågan för batterivatten/avjoniserat är ner till 0,1 µS/cm där destillerat vatten ligger på 7-20 µS/cm eftersom det fortfarande innehåller salter och mineraler. Så batterivatten är faktisk destillerat det också. Men destillerat vatten är inte batterivatten/avjoniserat.

Förlåt men skulle du kunna förklara hur destillerat vatten kan inehålla salter och mineraler?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Förlåt men skulle du kunna förklara hur destillerat vatten kan inehålla salter och mineraler?

Nej, det kan jag inte. Det är gamla synder som jag inte kommer ihåg turerna kring. Logiken säger dock att jag blandat ihop begreppen när jag googla efter fakta.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ang detta med dyra vätskor och massa krabbel med "rätt produkter" vill jag ändå delge min personliga erfarenhet:

Kranvatten (kallt) med 20-25% vanlig bilkylarglykol, tror det var propylenglykol. Körde med detta i mitt system i flera år utan att byta eller fylla på, fungerade.

Visst, det ser inte lika coolt ut som någon självlysande vätska, men kylförmågan var det inget fel på !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elile:

Ja så länge kylsystemet är helt tätt är det sant,
men det kan räcka med en ena droppe av ej avjoniserat vatten på någon känslig IC för att förstöra datorn.
Detta pga den mycket större ledningsförmågan hos annat vatten.

Man bör anta att alla vätskor i vattenkylningen är ledande, då de tar upp mineraler från metallerna i blocken.