Permalänk

Vid köp av moderkort

Hej! Jag har tänkt att köpa ett nytt moderkort men är inte riktigt säker om jag måste köpa en ny processor till?
Det jag menar är att processorn i mitt gamla moderkort jag använder nu, så sitter det ju en processor kylare på själva processorn. Frågan är om jag kan ta bort kylaren från processorn utan att den skadas, eller måste jag köpa en ny?

Permalänk
Medlem

Som svar på din fråga går det utmärkt att ta bort processorkylaren utan att skada processorn. Men man ska alltid vara försiktig!

För att kunna hjälpa dig ytterligare och se till så att du gör ett vettigt köp, nämn gärna dina nuvarande komponenter och vad du hade tänkt byta till och varför!

Permalänk

Med den nivån du ligger på så rekommenderar jag att gå till närmaste datorbutik och rådfråga dom, se till att du får ett nytt moderkort som passar med din cpu-model och låta dom byta kylare.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Med den nivån du ligger på så rekommenderar jag att gå till närmaste datorbutik och rådfråga dom, se till att du får ett nytt moderkort som passar med din cpu-model och låta dom byta kylare.

Fast om man gör så så lär man sig ju heller ingenting.

Men visst, om du inte heller har intresse av att lära dig / komma billigare undan så är det ett bra förslag!

Permalänk

Just nu har jag bara en i3 processor, hade nämligen tänkt mig att vänta med att köpa ny processor.. men kanske blir lite krångligt om jag ska koppla in min gamla processor i det nya moderkortat jag tänkt mig köpa och sedan därefter byta ut processorn mot den nya.
Mitt moderkort är Asus p5k.. ett vääldigt gammalt moderkort.. som jag hade tänkt byta ut mot --> http://www.komplett.se/msi-z87-g45-gaming-socket-1150/782065