Permalänk
Medlem

Datorn kraschar.

Hej!

Nu är det så att min dator har börjat krascha. Det börjar med att det blir svart skräm och datorn startas om. Har redan kollat temperaturen vid krascherna, brukar ligga runt 40-60 C. Det enda jag kan tänka mig är att RAM-minnena har havererat. (I så fall inte första gången).
Jag undrar om någon utav er vet vad mitt problem kan vara?

PC specs.

Asus GTX 670
Cooler master GX bronze 650w
Intel(R) core(TM) i7-3770 CPU @ 3.40GHz
Asus Motherboard P8H77-V LE
RAM 16GB

WINDOWS 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kahos:

Hej!

Nu är det så att min dator har börjat krascha. Det börjar med att det blir svart skräm och datorn startas om. Har redan kollat temperaturen vid krascherna, brukar ligga runt 40-60 C. Det enda jag kan tänka mig är att RAM-minnena har havererat. (I så fall inte första gången).
Jag undrar om någon utav er vet vad mitt problem kan vara?

PC specs.

Asus GTX 670
Cooler master GX bronze 650w
Intel(R) core(TM) i7-3770 CPU @ 3.40GHz
Asus Motherboard P8H77-V LE
RAM 16GB

WINDOWS 7

Nyligen pillat i datorn?
När du pillat i den - var det med ESD-skydd?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kahos:

Hej!

Nu är det så att min dator har börjat krascha. Det börjar med att det blir svart skräm och datorn startas om. Har redan kollat temperaturen vid krascherna, brukar ligga runt 40-60 C. Det enda jag kan tänka mig är att RAM-minnena har havererat. (I så fall inte första gången).
Jag undrar om någon utav er vet vad mitt problem kan vara?

PC specs.

Asus GTX 670
Cooler master GX bronze 650w
Intel(R) core(TM) i7-3770 CPU @ 3.40GHz
Asus Motherboard P8H77-V LE
RAM 16GB

WINDOWS 7

Är antagligen Ramminnet och eller hårddisken som inte funkar.. Testa med att Dra ut ett ramminne i taget, är inte det problemet, testa då att sätta i en ny hårddisk och installera windows på den. Var med om det nyligen också, men då var det både ramminnen och hårddisken som var paj.

Permalänk
Medlem

Jag öppnade sidan på chassit, men det enda jag pillade på var nätagget och grafikkortet (Drog med fingret lite lätt på det). Ja, det var utan ESD skydd. Nu funkar det inte heller att skriva snabel a. ALT+SKIFT+2 så händer det inget.

Permalänk
Inaktiv

thu3n sa annars så kan jag bara gissa på virus.. dock så brukar de inte bara stänga av datorn.. och i övrigt har detta bara hänt mig när min kylning var så kass att komponenterna var uppe i 120c

Permalänk
Medlem

Jag tänkte att det kunde ha varit dålig kylning då jag har ett väldigt isolerat chassi med dåligt luft flöde. Men jag kollade graderna på CPUn och GPUn när den krascha och då låg det på ungefär 50 grader.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kahos:

Jag tänkte att det kunde ha varit dålig kylning då jag har ett väldigt isolerat chassi med dåligt luft flöde. Men jag kollade graderna på CPUn och GPUn när den krascha och då låg det på ungefär 50 grader.

ja som jag sa så hände inget föräns mina var uppe i 110c så du ska nog inte oroa dig för luftfödet om de inte är på 60+ i idle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kahos:

Jag tänkte att det kunde ha varit dålig kylning då jag har ett väldigt isolerat chassi med dåligt luft flöde. Men jag kollade graderna på CPUn och GPUn när den krascha och då låg det på ungefär 50 grader.

Det kan absolut inte vara p.g.a. att din cpu kylning inte kyler cpu:n. om den kraschar när processorn ligger på¨50 grader... då är det de jag skrev ovan...

om du inte har fått lösning på det ännu

Permalänk
Skrivet av Birkus:

Nyligen pillat i datorn?
När du pillat i den - var det med ESD-skydd?

"ESD-skydd" är det största hoax som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebakiyonlen:

"ESD-skydd" är det största hoax som finns.

Källa på det?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Birkus:

Källa på det?

kan intyga att jag dammsugit datorerna mååååånga gånger och aldrig använt esd när jag byggt...
poängen var nog mer att det är otroligt liten risk

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

kan intyga att jag dammsugit datorerna mååååånga gånger och aldrig använt esd när jag byggt...
poängen var nog mer att det är otroligt liten risk

Skadorna kan märkas efter ett långt tag och misstas ofta för "fel på hårdvaran/vid tillverkning" och liknande, läs denna tråden framförallt inlägg nr 12 av mithras, ganska hetsk diskussion omkring ämnet. Faktum kvarstår att risken finns, få vet hur stor den är, men eftersom det är så enkelt att skydda sig mot ESD-skador så finner jag ingen vettig anledning att inte göra det.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Birkus:

Skadorna kan märkas efter ett långt tag och misstas ofta för "fel på hårdvaran/vid tillverkning" och liknande, läs denna tråden framförallt inlägg nr 12 av mithras, ganska hetsk diskussion omkring ämnet. Faktum kvarstår att risken finns, få vet hur stor den är, men eftersom det är så enkelt att skydda sig mot ESD-skador så finner jag ingen vettig anledning att inte göra det.

ja hans inlägg var väldigt härligt måste jag säga, det är ju verkligen så att ingen vet mer om esd än om gud. självklart det kan mycket väl vara en risk men är den så pass stor? jag personligen anser inte att den är tillräckligt stor för att strunta i att använda dammsugaren när jag vill rengöra. upptill var och en. det som man inte kan förklara kan mycket väl vara esd, men jag har aldrig fått problem och inte heller nära o kära.
kör på samma inställning som gud: kanske finns kanske inte, vem bryr sig? han/hon gör inte ett skit så varför ens fundera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

Skadorna kan märkas efter ett långt tag och misstas ofta för "fel på hårdvaran/vid tillverkning" och liknande, läs denna tråden framförallt inlägg nr 12 av mithras, ganska hetsk diskussion omkring ämnet. Faktum kvarstår att risken finns, få vet hur stor den är, men eftersom det är så enkelt att skydda sig mot ESD-skador så finner jag ingen vettig anledning att inte göra det.

Nyare PCB:er har ett bättre skydd mot ESD än vad det var för 3-4 år sedan. Så det är inte säkert att denna dator drabbats. Det må vara konstigt att det skulle ha hänt med tanke på att jag rör mitt moderkort, och mitt grafikkort dagligen. Utan ESD-skydd.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

ja hans inlägg var väldigt härligt måste jag säga, det är ju verkligen så att ingen vet mer om esd än om gud. självklart det kan mycket väl vara en risk men är den så pass stor? jag personligen anser inte att den är tillräckligt stor för att strunta i att använda dammsugaren när jag vill rengöra. upptill var och en. det som man inte kan förklara kan mycket väl vara esd, men jag har aldrig fått problem och inte heller nära o kära.
kör på samma inställning som gud: kanske finns kanske inte, vem bryr sig? han/hon gör inte ett skit så varför ens fundera?

Att vi vet lika mycket om ESD som om Gud är nog en överdrift, för vi vet att ESD finns och vi vet att det är farligt. Sedan är skyddet så pass billigt så tycker fortfarande att det är värt att använda.

Skrivet av bullen181:

Nyare PCB:er har ett bättre skydd mot ESD än vad det var för 3-4 år sedan. Så det är inte säkert att denna dator drabbats. Det må vara konstigt att det skulle ha hänt med tanke på att jag rör mitt moderkort, och mitt grafikkort dagligen. Utan ESD-skydd.

Men det kan hända, och jag skulle få dåligt samvete om jag sa till TS att han kan köra utan och sen så skiter det sig så hans graffe går sönder. Onödigt :/
Dessutom vet man som sagt inte om det är en ESD-skada man fått, eller något annat.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Birkus:

Att vi vet lika mycket om ESD som om Gud är nog en överdrift, för vi vet att ESD finns och vi vet att det är farligt. Sedan är skyddet så pass billigt så tycker fortfarande att det är värt att använda.

det jag menar är att det inte finns något bevis när esd kan ha varit boven därför kan det inte bevisas att esd är någon fara..
oerhört krångligt detta ämne.. förut visste alla att gud fanns men ingen kunde peka ut var eller när
det är en väldigt bra jämförelse tycker jag.
jag personligen har inte ens läst tillräckligt mycket för att veta exakt vad det är.. gissar på att de e statisk el vilket verkligen inte är något jag har någon oro utav..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

det jag menar är att det inte finns något bevis när esd kan ha varit boven därför kan det inte bevisas att esd är någon fara..
oerhört krångligt detta ämne.. förut visste alla att gud fanns men ingen kunde peka ut var eller när
det är en väldigt bra jämförelse tycker jag.
jag personligen har inte ens läst tillräckligt mycket för att veta exakt vad det är.. gissar på att de e statisk el vilket verkligen inte är något jag har någon oro utav..

Så du skapar en ståndpunkt i ett ämne när du inte ens vet vad det handlar om? Skillnaden mellan Gud och ESD är att vi vet att ESD finns, vi vet att det är skadligt. Ingen vet om Gud finns eller inte, man kan bara tro vad man vill, så det är inte en jätteträffsäker liknelse.
Sen är det uppenbarligen inte livsviktigt att skydda sig mot det för många klarar sig bra utan skyddet, men jag kommer alltid att sitta på den säkra sidan.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Birkus:

Så du skapar en ståndpunkt i ett ämne när du inte ens vet vad det handlar om? Skillnaden mellan Gud och ESD är att vi vet att ESD finns, vi vet att det är skadligt. Ingen vet om Gud finns eller inte, man kan bara tro vad man vill, så det är inte en jätteträffsäker liknelse.
Sen är det uppenbarligen inte livsviktigt att skydda sig mot det för många klarar sig bra utan skyddet, men jag kommer alltid att sitta på den säkra sidan.

jepp de gör jag
hur som så står jag fast vid denna "förut visste alla att gud fanns men ingen kunde peka ut var eller när". min poäng är att ingen har något bevis på att esd är orsaken därför så är det som gud.. om ett par år kanske folk inte tror på esd så som det blev med gud. det är en oerhört bra liknelse.
jag har inte läst mycket om esd i sig men jag har läst mycket om folk har bevis osv. kan inte hitta något som bevisar eller motbevisar. såg en video om det och ja.. det påminner ju en del om statisk el så då gissade jag bara lite blint på det. som sagt "kanske finns kanske inte, vem bryr sig? han/hon gör inte ett skit så varför ens fundera?"
jag säger inte att du inte får tro att det existerar jag säger bara att jag tar samma ståndpunkt som med gud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

jepp de gör jag
hur som så står jag fast vid denna "förut visste alla att gud fanns men ingen kunde peka ut var eller när". min poäng är att ingen har något bevis på att esd är orsaken därför så är det som gud.. om ett par år kanske folk inte tror på esd så som det blev med gud. det är en oerhört bra liknelse.
jag har inte läst mycket om esd i sig men jag har läst mycket om folk har bevis osv. kan inte hitta något som bevisar eller motbevisar. såg en video om det och ja.. det påminner ju en del om statisk el så då gissade jag bara lite blint på det. som sagt "kanske finns kanske inte, vem bryr sig? han/hon gör inte ett skit så varför ens fundera?"
jag säger inte att du inte får tro att det existerar jag säger bara att jag tar samma ståndpunkt som med gud.

Jovisst finns det bevis på att skador sett av urladdningar, men det misstas ofta för fel på hårdvaran i grunden. Det finns inget som heter att "tro på ESD" för vi vet redan att det finns. Det är ett faktum. Det är inte ett "kanske, kanske inte?"-fenomen, frågan är bara hur farligt det är.

Ingvar Karlson (på Sveriges tekniska forskningsinstitut) säger såhär:

Citat:

Gällande allt ESD-arbete är själva grundtanken att vi inte skall ha några potentialskillnader mellan de delar som ingår i systemet.

Den enkla åtgärden att koppla ett handledsband till datorchassit med en krokodilklämma, innebär säkerställandet att datorchassit och du som person har samma potential och därmed har du tagit bort de största ESD-riskerna.

Anledningen till att vi kopplar oss till skyddsjord är att i skyddsjorden finns alltid en kontrollerad nollpotential. Därför är det oftast praktiskt att koppla handledsband, avledande bänkytor, lödstationer m.m. till skyddsjord för att säkerställa att vi har samma potential i alla ingående systemdelar.

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/dator/introdu...

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Birkus:

Jovisst finns det bevis på att skador sett av urladdningar, men det misstas ofta för fel på hårdvaran i grunden. Det finns inget som heter att "tro på ESD" för vi vet redan att det finns. Det är ett faktum. Det är inte ett "kanske, kanske inte?"-fenomen, frågan är bara hur farligt det är.

Ingvar Karlson (på Sveriges tekniska forskningsinstitut) säger såhär:

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/dator/introdu...

som sagt var ett faktum att gud fanns också..
men ja jag fattar vad du menar. tror dock inte att man kan missa att ladda ur sig själv med tanke på att man oftast nuddar jord medans man pillar.
och statisk el funkar ju på typ samma sätt.. du har en annan laddning en objektet du rör vid.. eller så har jag fått för mig något konstigt om statisk el.. tänker i alla fall på när du får en stöt när du tex hälsar på någon. funkar precis likadant om jag inte missuppfattar dig helt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

som sagt var ett faktum att gud fanns också..
men ja jag fattar vad du menar. tror dock inte att man kan missa att ladda ur sig själv med tanke på att man oftast nuddar jord medans man pillar.
och statisk el funkar ju på typ samma sätt.. du har en annan laddning en objektet du rör vid.. eller så har jag fått för mig något konstigt om statisk el.. tänker i alla fall på när du får en stöt när du tex hälsar på någon. funkar precis likadant om jag inte missuppfattar dig helt

Nja, vi vet ju tyvärr inte att Gud finns, vill inte hoppa på någon som är mycket religiös, men vi vet ju faktiskt inte det. Sen är jord oväsentligt vid ESD-skydd, då det endast är potentialen som spelar roll, inte laddningen i sig. Och ja, det är som när man hälsar på någon, tar i ett handtag eller liknande.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Birkus:

Nja, vi vet ju tyvärr inte att Gud finns, vill inte hoppa på någon som är mycket religiös, men vi vet ju faktiskt inte det. Sen är jord oväsentligt vid ESD-skydd, då det endast är potentialen som spelar roll, inte laddningen i sig. Och ja, det är som när man hälsar på någon, tar i ett handtag eller liknande.

jag pratar om förr i tiden. då var det ett faktum att gud fanns..
jaja men då vet jag vad det är. ja jo det existerar helt klart, händer typ 1 gång vart annat år.. hur som bara att ta i chassit sen så är det löst om man går efter esd skydds logiken.. tror inte man hinner få en potential skillnad på 10 sekunder som det tar att byta tex grafikkort (beröringstiden utav själva kortet dvs). potential skillnad är väl samma skit som olika laddningar? när man har mer - än + o tvärt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

jag pratar om förr i tiden. då var det ett faktum att gud fanns..
jaja men då vet jag vad det är. ja jo det existerar helt klart, händer typ 1 gång vart annat år.. hur som bara att ta i chassit sen så är det löst om man går efter esd skydds logiken.. tror inte man hinner få en potential skillnad på 10 sekunder som det tar att byta tex grafikkort (beröringstiden utav själva kortet dvs). potential skillnad är väl samma skit som olika laddningar? när man har mer - än + o tvärt om.

Potentialskillnaden är om objekt A och objekt B har olika många elektroner, ja.
Nu verkar vi vara mer överrens
Förutom att Gud inte säkert fanns förr i tiden heller, inte mer än han kanske finns nu, inte mindre heller.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Birkus:

Potentialskillnaden är om objekt A och objekt B har olika många elektroner, ja.
Nu verkar vi vara mer överrens
Förutom att Gud inte säkert fanns förr i tiden heller, inte mer än han kanske finns nu, inte mindre heller.

härligt
skojar du? man vart ju hängd om man sa att gud inte fanns. hur långt bak i tiden man behöver gå och var på kartan är väl en annan fråga men folk var säkra på att gud existerade om inte mer än 1 gud dessutom.. visst inget bevis egentligen då heller men folk var säkra på att gud existerade liksom att folk var helt säkra på att jorden var platt. klart jag inte menar bokstavligen att jag tror att gud existerade förr och inte nu.. >.<

Permalänk
Medlem

Hallå eller hur gör man inlägg aka trådar?? )): förlåt mig för att ja inkräktar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Apachen:

Hallå eller hur gör man inlägg aka trådar?? )): förlåt mig för att ja inkräktar

va? du skapade precis ett inlägg..
men du går in i den delen utav forumet tråden passar in och sedan ovanför existerande trådar finns "ny tråd" knappen eller vad man nu ska kalla den.

Permalänk
Medlem

Ja de gjorde jag! xd notera "aka = also known as" ((: ska försöka mig på en tråd nu da, tack så myket för hjälpen wille93 ;*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Apachen:

Ja de gjorde jag! xd notera "aka = also known as" ((: ska försöka mig på en tråd nu da, tack så myket för hjälpen wille93 ;*

inga problem. kom ihåg att många vill att du citerar för att få ett svar. den knappen bör du hitta på egen hand men för säkerhetsskull så är den i nedra vänsterkanten av varje inlägg.

Permalänk

Jag skulle installera om OS o se om det hjälper.
Bättre är om du har eller kan fixa ett bootbart USB med ett OS på o se om problemet kvarstår, tex Ubuntu.
Hjälper inget av ovanstående kan det vara hårdvaran som felar.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

härligt
skojar du? man vart ju hängd om man sa att gud inte fanns. hur långt bak i tiden man behöver gå och var på kartan är väl en annan fråga men folk var säkra på att gud existerade om inte mer än 1 gud dessutom.. visst inget bevis egentligen då heller men folk var säkra på att gud existerade liksom att folk var helt säkra på att jorden var platt. klart jag inte menar bokstavligen att jag tror att gud existerade förr och inte nu.. >.<

jamen det är fortfarande skillnad på fakta och tro, oavsett hur många som trodde på häxor, gudar, magi och liknande gjorde det ju inte fenomenen mer sanna. Det fanns inga vetenskapliga bevis eller tecken på att något av det skulle finnas. Om bara tron skulle räcka som bevis på att någonting existerade skulle ju allting i hela världen vara f*cked up.
ESD är fakta, det finns vetenskapliga bevis på att det finns och att det är skadligt.
Gud är tro, det finns inga bevis på att han finns, och inga på att han inte finns heller.
Du kan inte dra liknelser mellan trovärdigheten med ESD och trovärdigheten med Gud, för vi vet redan att ESD finns.
Du kan inte ta Gud som liknelse i ett fall där du undrar om ESD är orsaken till att en komponent är defekt, för vi vet inte om han finns. Om vi dock visste att Gud fanns, du hade liknelsen varit legitim, men i nuläget är den inte det.

Visa signatur

5900X | 3080