Samsung Galaxy S5 kan ta steget till 2 560 x 1 440 pixlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Eller en ROM som inte är bloatad och suger, TouchWiz suger.

ALLA tillverkares original mjukvara suger. Om något så suger Samsungs minst.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Nästan löjligare att SoC har 8 kärnor..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traktorsson:

Nästan löjligare att SoC har 8 kärnor..

Men de körs inte samtidigt utan det är 4 klena o 4 kraftiga som växlas mellan beroende på belastning.
(Om de inte ändrat sig mot tidigare design)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Boss302:

Men de körs inte samtidigt utan det är 4 klena o 4 kraftiga som växlas mellan beroende på belastning.
(Om de inte ändrat sig mot tidigare design)

Rent tekniskt så finns det inget hinder att OS:et "ser" alla 8 kärnorna i en 4+4 big.LITTLE konfiguration. Vet via 1:a handsinformation att ARM jobbar med Linux-kärnan så att den effektivt ska kunna hantera fallet där olika CPU-kärnor är olika starka.

Vet däremot inte hur S5 kommer fungera, inte alls osannolikt att man fortsätter att använda big.LITTLE så att de "små" kärnorna bara är de lägre s.k. "P-state" och de "stora" kärnorna är de högre. Precis som du skriver så är det just så har man använt big.LITTLE än så länge.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moriquende:

ALLA tillverkares original mjukvara suger. Om något så suger Samsungs minst.

Sonys är inte helt galet.

Jag har hört att Oppos ska vara bra (kallas ColorOS).
Dessutom så har Oppo officiellt stöd för CyanogenMod på deras telefon Oppo N1.

Även hört att Xiaomi ska ha bra mjukvara (kallas MIUI). O andra sidan har jag hört att de ska vara likt iOS, så då verkar det ju inte alls lockande.

Vanilla Android ftw! _/

Därför jag ska köpa Nexus. Fuck Sony, fuck Samsung, fuck Huawei, fuck HTC, fuck alla!

Permalänk
Avstängd

Hoppas S5 har snapdragon 805 iallafall, annars blir man nog besviken.

Permalänk
Medlem

Ingenstans syns det Svenska gnället bättre än på Sweclokers...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg på tjock tv att man kunde köpa en lins som gjorde bilden större. Kan kanske vara något för denna telefonen.

Som många andra så kan jag tycka att det är onödigt men en del av mig är ändå imponerad och tycker att det är jäkligt fräckt vad man kan skapa nuförtiden. Vill gärna se hur det kommer att se ut "live".

/sledde

Permalänk
Medlem

1520 som är 6" behöver ingensomhelst högre upplösning än 1920x1080. Ser inte en förbaskad pixel. Och då är dendär kinaraketen mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

Beställde en Oppo Find 5 på rean igår, där kan vi snacka om byggkvalité

Snälla säg var för Oppo F5 är en av de telefoner som lockar mig mest eftersom Nexus 5 ändå är så otroligt överprisad för vad den kostar i USA.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Är det någon som vet varför det är så mycket utveckling med upplösning på mobilfronten men inte på datorskärmar? 4K börjar väl komma sakta men säkert men det har ju fortfarande tagit väldigt lång tid att komma dit jämfört med hur snabbt mobilernas upplösning har förbättrats.

Om du räknar på hur många mobiltelefoner det säljs vs. hur många skärmar det säljs har du svaret.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Då det kommer till premium känsla så ligger det hos Apple, HTC just nu.
Synd bara att HTC inte får lika mycket $$$ de förtjänar.

Tycker att Nokia klart slår HTC, och oftast slår även Apple i kvalitetskänslan.

Inte sett, eller känt, någon som kan slå Nokias premiumtelefoner (oavsett om de är i plast eller metall).

HTC har bra potential, men är nästan alltid någon liten detalj som gör att de inte når hela vägen fram.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Hoppas bara telefonen inte blir lika stor som en padda.
Den tydliga trenden som råder nu är att göra allt så stort som möjligt känns det som. Därav att man rockar S2 fortfarande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeg:

Ne det tror han inte. Men en S4a är välgjord och knakar inte om man bänder på den som många billiga lurar gör.
Metall är ett sämre materialval då plast är billigare, lättare och hållbarare. Många förknippar en tung mobil med att den känns gedigen men det är i dagsläget ett förlegat intryck man förknippar med kvalitet.
Samsung är tyvärr dom enda som verkar försöka göra en bra mobil på alla punkter idag. Då många andra bygger in batteriet, har små batterier, har ingen plats för sdkort, använder glas eller metall på bakstycket.
Jag är inte superpedant med mina mobiler. Har ägt några med aluminium/titan hölje och det är riktigt dåligt tycker jag då dom inte kan flexa och alltid fått bucklor och bulor.

Fakta?.... det du beskriver nu är endast din egna åsikt och ingen fakta.... kolla den här videon : http://www.youtube.com/watch?v=YRQkH1GHJ3Y

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

4K 24" verkar bra.

Japp hoppas det kommer snarast med IPS eller liknande och under 8000kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Japp hoppas det kommer snarast med IPS eller liknande och under 8000kr.

Mjo just nu är det ju verkligen inget för oss dödliga...

Förövrigt så är det ingen annan som börjar bli riktigt trött på hur android-mobiler överlag blir sega som en fucking snigel efter ett tag? Har haft min S3a ett år nu och det är nog den sämsta mobilen jag någonsin haft i mitt ägo. Ska man behöva köpa en iPhone för att få en stabil smartphone.....? Andra tips är välkommna...

Permalänk
Medlem

Lägg in en ny ROM cider123? då blir det snabbare och segheten försvinner... jag personligen kör CM 11 4,4 kitkat och mobilen blev bra mycket snabbare kan jag säga... höll på bli galen på samsungs egna bloatware rom.. så seg att man blev tokig till slut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Mjo just nu är det ju verkligen inget för oss dödliga...

Förövrigt så är det ingen annan som börjar bli riktigt trött på hur android-mobiler överlag blir sega som en fucking snigel efter ett tag? Har haft min S3a ett år nu och det är nog den sämsta mobilen jag någonsin haft i mitt ägo. Ska man behöva köpa en iPhone för att få en stabil smartphone.....? Andra tips är välkommna...

Touchwiz är värdelöst. Skaffa cm istället. Adress : http://get.cm se till att skaffa senaste stabila versionen av cm och inte cm 11 sedan det fortfarande är en nightly release.

Jag har en s3 lte och den känns lika snabb som dagen då jag skaffade den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

cm11 är bra mycket mera stabilt än cm2 nightly osv stable...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Förövrigt så är det ingen annan som börjar bli riktigt trött på hur android-mobiler överlag blir sega som en fucking snigel efter ett tag? Har haft min S3a ett år nu och det är nog den sämsta mobilen jag någonsin haft i mitt ägo. Ska man behöva köpa en iPhone för att få en stabil smartphone.....? Andra tips är välkommna...

Har själv mer postitiv erfarenhet av iOS än min Android-enheter. Andra tips är Windows Phone (beroende på om du kräver mycket appar eller inte). Har kört min Lumia 900 med WP7 i ca 1,5 år utan att den blivit segare, och en HTC 8X med WP8 i ca 1 år utan någon som helst tendens till minsta seghet där heller.

Däremot så har jag behövt att starta om mina enheter med både iOS och WP efter att de hänger sig några gånger. Så inte de heller har toppbetyg i 100% stabilitet.

Upplever att jag faktiskt har bättre stabilitet på mina datorer med Windows 7 och 8 än mina mobila enheter som jag använt (oavsett de med Android, iOS eller WP). Skulle önska att mobila enheter fick samma stabilitet och upptid som bra konfigade desktopsystem och servrar.

Fördelen med WP är att det är ett extremt resurssnålt system. Väldigt rappt och smidigt även på enkärne-CPU:er. Slår tom iOS i smidighet och "flyt" i systemet. Tycker dock att både WP och iOS slår Android klart på just den här punkten (oavsett om vanilla Android eller Samsungs version).

Behövs inga 8-kärnor för att få det att fungera ypperligt.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Till alla som som ogillar den höga upplösningen borde se detta;
http://www.youtube.com/watch?v=E0_JrUNevdc

Visa signatur

GPU: asus gtx 670 4gb (överklockad) CPU: intel i3470 PSU Cooler Master GX 650W Moder Teresa MSI B75MA-P45

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Snälla säg var för Oppo F5 är en av de telefoner som lockar mig mest eftersom Nexus 5 ändå är så otroligt överprisad för vad den kostar i USA.

http://europe.oppostyle.com/6-find-5

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbitch:

Till alla som som ogillar den höga upplösningen borde se detta;
http://www.youtube.com/watch?v=E0_JrUNevdc

Vad är det han säger vi skulle ta åt oss? Att 1080P nu är standard för på de flesta high-end smartphones och folk klagade på det också? Högre upplösning betyder inte automatiskt att skärmen är bättre överlag, det har flertalet skärmtester visat (där iPhone 5 fortfarande rankas bland de bästa trots lägre upplösning).

Att det finns folk som klagar på att en skärm "bara" har 720P (som Moto X exemplet som han nämner) har ju mer med att folk är så insnöade på siffror, inte att det nödvändigtvis att det är en sämre skärm. Samma sak är det ju med antal kärnor, mega pixel o s v.

Så nej, det där klippet gav ingenting förutom det uppenbara att folk gillar siffror och han får säkerligen rätt i att många kommer "kräva" denna upplösning på en high-end smartphone inom en snar framtid helt oavsett om det ger något eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Högre upplösning är alltid bra, men frågan är om vi har nytta av högre PPI än vad dagens telefoner har.

När vi får samma PPI på 30-35" datorskärmar då jäklar

Nja, jag håller inte med alls. Högre upplösning = mer pixlar = mer att göra för grafikkretsarna = sämre batteritid.
Onödiga pixlar är inte alls bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbitch:

Till alla som som ogillar den höga upplösningen borde se detta;
http://www.youtube.com/watch?v=E0_JrUNevdc

Håller med föregående talare. En kille pladdrar i 8 minuter och det gav mig ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 997GTS:

Hoppas bara telefonen inte blir lika stor som en padda.
Den tydliga trenden som råder nu är att göra allt så stort som möjligt känns det som. Därav att man rockar S2 fortfarande.

Känner lite samma sak här. Upplösningsracet är rätt snarlikt det halvt utdöda megapixelracet bland kameror, och telefoner går alltmer mot att storleksmässigt efterlikna surfplattor. Snart är väl "mini"-lurarna lika stora som förra årets flaggskepp. Är sugen på HTC One, dock vet jag inte om jag lär komma överens med just dess storlek. Samtidigt känner man sig low-tech som ser tillverkare tycka full HD är otillräckligt, medan man själv sitter med en stenålders Sensation XE.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år