Permalänk

vattenkylning till cpu

kommer denna cpu kylaren http://www.komplett.se/cooler-master-seidon-120m-cpu-kylare/7... fungera till mitt mitt asus M5A97 R2.0 moderkort och går det att montera i mitt Aerocool X-Warrior chassi?
måste man köpa nått utöver det som följer med kylaren för att få det att fungera?
är den redan fylld med vatten eller fyller man på det själv och isf måste man använda nått speciellt vatten?

Visa signatur

AMD FX 6300|M5A97 R2.0|8gb ram|ASUS Radeon R9 280X 3GB GDDR5|samsung syncmaster SA300|500gb och 1000gb hdd|corsair TX650w|Aerocool X-Warrior Black Edition|NZXT Sentry|Razer Abyssus|

Permalänk

Tycker du borde gå med luftkylning i den prisklassen.

Permalänk

Dom är redan fylld och komplett med allt du behöver, Röstar dock också för en stor luftkylare istället, Typ nån Noctua

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Vatten e påfyllt , det är ett slutet system , tyvärr så är egentligen den enda fördelen med domhär "färdiga" kylarna att man knuffar ut värmen ur chassit istället för med en luftkylare (som oftast e tystare å kyler bättre för dom pengarna) åch plättlätta att montera , lika "svårt" som en luftkylare

Har själv en liknande men köptes enbart för att jag ville ha ut värmen ur lådan , funkar finfint även med en milt klockad Haswell (hadde inga värmeproblem heller när jag var uppe på 1,3v och nosade nånstans på 4,6ghz men däremot så blidde det lite instabilitet)

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Skrivet av Cruiser:

Vatten e påfyllt , det är ett slutet system , tyvärr så är egentligen den enda fördelen med domhär "färdiga" kylarna att man knuffar ut värmen ur chassit istället för med en luftkylare (som oftast e tystare å kyler bättre för dom pengarna) åch plättlätta att montera , lika "svårt" som en luftkylare

Har själv en liknande men köptes enbart för att jag ville ha ut värmen ur lådan , funkar finfint även med en milt klockad Haswell (hadde inga värmeproblem heller när jag var uppe på 1,3v och nosade nånstans på 4,6ghz men däremot så blidde det lite instabilitet)

Hur fungerar din antec 620 då?

Visa signatur

AMD FX 6300|M5A97 R2.0|8gb ram|ASUS Radeon R9 280X 3GB GDDR5|samsung syncmaster SA300|500gb och 1000gb hdd|corsair TX650w|Aerocool X-Warrior Black Edition|NZXT Sentry|Razer Abyssus|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverige132:

Hur fungerar din antec 620 då?

Finfint ... lite ljudlig orginalfläkt men annars helt enligt förväntan (dvs inga skyhöga förväntningar,men den gör sitt jobb) ... ville ha sån kylning pga SLI genererar massa värme å ville iaf få ur CPU värmen ur chassit

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Skrivet av Cruiser:

Finfint ... lite ljudlig orginalfläkt men annars helt enligt förväntan (dvs inga skyhöga förväntningar,men den gör sitt jobb) ... ville ha sån kylning pga SLI genererar massa värme å ville iaf få ur CPU värmen ur chassit

tror du den kommer fungera bra till min fx-6300 cpu?
vill kunna clocka cpu:n och fortfarande ha kanske 60-70 grader (för det är väl ganska optimal temp på en processor?)

Visa signatur

AMD FX 6300|M5A97 R2.0|8gb ram|ASUS Radeon R9 280X 3GB GDDR5|samsung syncmaster SA300|500gb och 1000gb hdd|corsair TX650w|Aerocool X-Warrior Black Edition|NZXT Sentry|Razer Abyssus|

Permalänk
Medlem

ingen aning hur en FX prolle ligger i temp , men håller min Haswell relativt sval , som jag skrev tidigare så har jag prövat med hårdare volt å multippel å det funka (tror den låg på typ 75 grader som mest under loadtesten)

Det skall funka , men har du bra flöde i chassit så kan en stor luftkylare funka bättre för samma pengar , somsagt den enda egentliga fördelen meddessa vattenkylare är att den fraktar ur värmen ur chassit , dom har inte nämnvärt högre kapacitet än en luftis i motsvarande prisklass

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Skrivet av Cruiser:

ingen aning hur en FX prolle ligger i temp , men håller min Haswell relativt sval , som jag skrev tidigare så har jag prövat med hårdare volt å multippel å det funka (tror den låg på typ 75 grader som mest under loadtesten)

Det skall funka , men har du bra flöde i chassit så kan en stor luftkylare funka bättre för samma pengar , somsagt den enda egentliga fördelen meddessa vattenkylare är att den fraktar ur värmen ur chassit , dom har inte nämnvärt högre kapacitet än en luftis i motsvarande prisklass

okej så en vattenkylning i samma prisklass som en luftkylning skulle prestera ungefär likadant bara att vattenkylningen också skickar ut varmluften ur chassit?
så en vattenkylning blir ändå lite bättre tack vare att varmluften försvinner ur chassit eller?

Visa signatur

AMD FX 6300|M5A97 R2.0|8gb ram|ASUS Radeon R9 280X 3GB GDDR5|samsung syncmaster SA300|500gb och 1000gb hdd|corsair TX650w|Aerocool X-Warrior Black Edition|NZXT Sentry|Razer Abyssus|

Permalänk
Medlem

Varför vatten? Tycker vatten ser så mycket tråkigare ut och lite mer risk involverat. Min mäktiga hyper evo 212 med 2 fläktar, totalt ca 300kr, kyler min CPU (se rig) hur bra som helst. Det finns inget spel som pressar min CPU som bf3 gjorde och då var den runt 70c. Annars ligger jag på 55c load i andra spel

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

har en sån i min burk som kyler en i5 4670k @ 4.5, funkar helt okej ligger max 72 grader med 1,24v vid stress. Men har man plats och bra flöde i chassit för luftkylare kör på de, de blir mer prestanda för dom pengarna

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk

Samma här Hyper 212 EVO med 2 st F12-Noctua fläktar och MX-4 kylpasta för extra kylning, funkar helt perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverige132:

okej så en vattenkylning i samma prisklass som en luftkylning skulle prestera ungefär likadant bara att vattenkylningen också skickar ut varmluften ur chassit?
så en vattenkylning blir ändå lite bättre tack vare att varmluften försvinner ur chassit eller?

Luftkylningen skickar också ut varmlyften bara inte lika snabbt, men luft blir ändå bättre. Cooler Master Hyper 212 EVO, SilverStone Argon AR01 och Be Quiet Shadow Rock 2 är alla kylare som presterar bättre och kostar mindre än 120mm vattenkylarna.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

har tyvärr ganska dåligt med plats för cpu kylare så dem i min prisklass är för stora eller inte så bra:/

Visa signatur

AMD FX 6300|M5A97 R2.0|8gb ram|ASUS Radeon R9 280X 3GB GDDR5|samsung syncmaster SA300|500gb och 1000gb hdd|corsair TX650w|Aerocool X-Warrior Black Edition|NZXT Sentry|Razer Abyssus|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverige132:

har tyvärr ganska dåligt med plats för cpu kylare så dem i min prisklass är för stora eller inte så bra:/

Ditt chassi har plats för alla kylare jag nämnde i mitt inlägg, är väldigt få lyftkylare det inte klarar av.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

Ditt chassi har plats för alla kylare jag nämnde i mitt inlägg, är väldigt få lyftkylare det inte klarar av.

har själv mätt och med fläktarna på sidan är det endast 13 cm och inte 16 som det står på chassits specs

Visa signatur

AMD FX 6300|M5A97 R2.0|8gb ram|ASUS Radeon R9 280X 3GB GDDR5|samsung syncmaster SA300|500gb och 1000gb hdd|corsair TX650w|Aerocool X-Warrior Black Edition|NZXT Sentry|Razer Abyssus|

Permalänk
Skrivet av sverige132:

har tyvärr ganska dåligt med plats för cpu kylare så dem i min prisklass är för stora eller inte så bra:/

ehh du får plats med en hyper 212 evo i Aerocool X-Warrior Black Edition, jag har mindre chassi än dig och har hyper 212 evo inne utan några problem, vi ger dig bara tips, om du vill så gärna köra med vattenkylning så gör det, det är inget fel på det, men du ska veta att vatten innebär risker samt att luftkylning är BÄTTRE än vatten i dessa prisklasser, vattenkylning ska man inte satsa på om du inte gör allt för stora överklock, man skaffa sig ett corsair h100i om man vill ha något som är bättre än luftkylning och som är VÄRT det, det är då det gäller, annars luftkylning ftw.

Hyper 212 EVO
Eller
Noctua NH-U14S <------------Detta luftklyning presterar bättre än corsair h80i!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverige132:

har själv mätt och med fläktarna på sidan är det endast 13 cm och inte 16 som det står på chassits specs

Precist som det står i specifikationerna, ta bort fläktarna på sidan de behövs inte för ditt system och du kommer tjäna mer på att få plats med en vettig kylare.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Nebakiyonlen:

ehh du får plats med en hyper 212 evo i Aerocool X-Warrior Black Edition, jag har mindre chassi än dig och har hyper 212 evo inne utan några problem, vi ger dig bara tips, om du vill så gärna köra med vattenkylning så gör det, det är inget fel på det, men du ska veta att vatten innebär risker samt att luftkylning är BÄTTRE än vatten i dessa prisklasser, vattenkylning ska man inte satsa på om du inte gör allt för stora överklock, man skaffa sig ett corsair h100i om man vill ha något som är bättre än luftkylning och som är VÄRT det, det är då det gäller, annars luftkylning ftw.

Hyper 212 EVO
Eller
Noctua NH-U14S <------------Detta luftklyning presterar bättre än corsair h80i!

jag vill helst ha luftkylning men eftersom jag har fläktar på sidan så går det inte:/ kan ju visserligen ta bort en fläkt så går det men den flyttar ju runt luften i chassit så det inte blir lika varmt sen kanske det är bättre att sätta i en riktigt cpu kylare

Visa signatur

AMD FX 6300|M5A97 R2.0|8gb ram|ASUS Radeon R9 280X 3GB GDDR5|samsung syncmaster SA300|500gb och 1000gb hdd|corsair TX650w|Aerocool X-Warrior Black Edition|NZXT Sentry|Razer Abyssus|

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

Precist som det står i specifikationerna, ta bort fläktarna på sidan de behövs inte för ditt system och du kommer tjäna mer på att få plats med en vettig kylare.

okej, men dem fläktarna flyttar ju runt luften i chassit och medför därför lägre temps. fast man kanske som du säger tjänar mer på ett riktig cpu kylare.
dessutom om man tar bort fläktarna på sidan kommer man ju se dem relativt stora skruvhålen

Visa signatur

AMD FX 6300|M5A97 R2.0|8gb ram|ASUS Radeon R9 280X 3GB GDDR5|samsung syncmaster SA300|500gb och 1000gb hdd|corsair TX650w|Aerocool X-Warrior Black Edition|NZXT Sentry|Razer Abyssus|

Permalänk
Skrivet av sverige132:

okej, men dem fläktarna flyttar ju runt luften i chassit och medför därför lägre temps. fast man kanske som du säger tjänar mer på ett riktig cpu kylare.
dessutom om man tar bort fläktarna på sidan kommer man ju se dem relativt stora skruvhålen

Om vi nu tittar på min mad paint skills så kan du se att vi kan ta bort sid fläkterna och sätta de på top istället, eftersom värmet stigger från botten till topp så skulle det bli bättre så här

Permalänk
Skrivet av Nebakiyonlen:

Om vi nu tittar på min mad paint skills så kan du se att vi kan ta bort sid fläkterna och sätta de på top istället, eftersom värmet stigger från botten till topp så skulle det bli bättre så här

http://i.imgur.com/A4Ap5Dl.jpg

finns inget ställe på toppen att fästa dem?

Visa signatur

AMD FX 6300|M5A97 R2.0|8gb ram|ASUS Radeon R9 280X 3GB GDDR5|samsung syncmaster SA300|500gb och 1000gb hdd|corsair TX650w|Aerocool X-Warrior Black Edition|NZXT Sentry|Razer Abyssus|

Permalänk
Skrivet av sverige132:

finns inget ställe på toppen att fästa dem?

Då kan du avända en eller två fläktar som intake där framme, och en exhaust back och kanske en vid sidan exhaust om det verkligen gör någon skillnad. Annars skit i det hela och kör på ett Antec 620 och säg sedan vad du tycker om det, chassit suger lite eftersom den inte har några top fläktar.

Permalänk
Skrivet av Nebakiyonlen:

Då kan du avända en eller två fläktar som intake där framme, och en exhaust back och kanske en vid sidan exhaust om det verkligen gör någon skillnad.

vet inte om den gör någon skillnad men logiskt sett borde den göra det men blir nog en på sidan och en hyper 212

Visa signatur

AMD FX 6300|M5A97 R2.0|8gb ram|ASUS Radeon R9 280X 3GB GDDR5|samsung syncmaster SA300|500gb och 1000gb hdd|corsair TX650w|Aerocool X-Warrior Black Edition|NZXT Sentry|Razer Abyssus|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverige132:

tror du den kommer fungera bra till min fx-6300 cpu?
vill kunna clocka cpu:n och fortfarande ha kanske 60-70 grader (för det är väl ganska optimal temp på en processor?)

Skrivet av Cruiser:

ingen aning hur en FX prolle ligger i temp , men håller min Haswell relativt sval , som jag skrev tidigare så har jag prövat med hårdare volt å multippel å det funka (tror den låg på typ 75 grader som mest under loadtesten)

Jag körde min FX-8320 på 4,2Ghz med en 620 H2O kylare i PnP och hade 59C CPU och 46C Core som maxtemp i prime96, så en FX-6300 bör alla slutna system klara av galant om de inte skiljer sig något oerhört mellan dem...

Skrivet av Cruiser:

Det skall funka , men har du bra flöde i chassit så kan en stor luftkylare funka bättre för samma pengar , somsagt den enda egentliga fördelen meddessa vattenkylare är att den fraktar ur värmen ur chassit , dom har inte nämnvärt högre kapacitet än en luftis i motsvarande prisklass

Håller med!

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming, NVMe: Samsung 970 EVO, CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 16GB 3600MHz, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR